'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
Zoiets
Zie hier
Wat dat superfetchen zou moeten doen weet ik ook niet, eigenlijk.Logical prefetching is accomplished by tracing frequently accessed pages in supported scenarios and efficiently bringing them into memory when the scenario is launched again. When a supported scenario is started, the transition page faults from mapped files are traced, recording which page of a file is accessed."
Mind you, prefetchen is niet altijd voordelig, en soms wordt juist aangeraden om niet te gaan prefetchen (bijvoorbeeld als je weinig geheugen hebt)
[ Voor 72% gewijzigd door anandus op 21-07-2005 10:44 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Hier zegt men dus dat je hem op 3 moet laten staan..The important key is EnablePrefetcher. Default value for this SHOULD be3.
1 means to prefetch boot processes only.
2 means prefetch applications only
3 means prefetch both (make sure you're using this)
Ja, dat is niet de normale prefetcher. in de TS staat een Longhorn-Superfetcher. Wat dat nou zou moeten doen in vergelijking met de normale prefetcher, geen flauw idee, eigenlijkSyntagma schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 10:42:
[...]
Hier zegt men dus dat je hem op 3 moet laten staan..
Ja, ik heb het erbij gedaan, maar merk weinig verschil, eigenlijkSyntagma schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 10:46:
Ohja ik zie het.
Dus iemand zou in XP even moeten testen wat er gebeurt als ie die 'superfetcher' op 1 zet?
Althans.... Ik weet het niet, misschien lijkt het toch een beetje sneller, maarja, dat kan ook tussen de oren zitten
[ Voor 41% gewijzigd door anandus op 21-07-2005 10:49 ]
Dus iemand zou in XP even moeten testen wat er gebeurt als ie die 'superfetcher' op 1 zet?
//Creegfire
Als ik het goed begrijp dien je een nieuwe key aan te maken (EnableSuperfetch) en die de waarde 1 mee te geven.Creegfire schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 12:51:
Als ik ga kijken op een XP machine zie ik die superfetcher er niet tussen staan maar wel de Prefetcher. Dus als ik het goed begrijp moet die op 1 staan of?
//Creegfire
Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness
//Creegfire
Start -> Uitvoeren -> RegeditSyntagma schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 13:17:
Ik ben er niet zo in thuis. Wat is D-WORD? En heb je perse Bootvis nodig dan? En waarom ga je programma's disablen? Houdt dat in dat als je ze nodig hebt, ze nog wel gewoon werken?
Ga dan naar:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\Prefetcher
Rechtermuisklik -> nieuwe sleutel aanmaken (of hoe het ook heet in het Nederlands) -> Geef hem de naam 'EnableSuperfetch'.
Rechtermuisklik op de nieuwe aangemaakte sleutel, en verander de waarde van 0 in 1
Bootvis is alleen om te visualiseren hoe het opstartproces gaat, dus niet zo noodzakelijk
[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 21-07-2005 13:20 ]
Zitten er nog (verborgen) nadelen of gevaartjes aan?
Nadeel is dus dat er standaard meer geheugen wordt opgeslokt.Syntagma schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 13:22:
Ok dat gaan we eens proberen dan.
Zitten er nog (verborgen) nadelen of gevaartjes aan?
En gevaren. Tsja, je zit wel in het register te kloten en als je niet zeker weet wat je doet, kán je het een en ander slopen.
Maar als je dit hierboven opvolgt overleef je het wel
Vermeld wel je ervaring in dit topic
[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 21-07-2005 13:27 ]
heb nog geen nadelen ontdekt, ik gebruik dit overigens al dik een jaar
Verwijderd
er zit in bootvis ook een optimalisatietool die de boot optimaliseert, en daardoor kan je minstens 5 seconden sneller opstarten volgens de fabrikant. ik denk dat dit meer geldt voor mensen die nooit of zelden formatteert....anandus schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 13:19:
Bootvis is alleen om te visualiseren hoe het opstartproces gaat, dus niet zo noodzakelijk
@proller, zo ingewikkeld is het toevoegen van een key toch niet?
1
2
3
4
| Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\PrefetchParameters] "EnableSuperfetch"=dword:00000001 |
Ja hoor, en daarom is er op internet niets te vinden over deze sleutel...
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 14:09:
[...]
er zit in bootvis ook een optimalisatietool die de boot optimaliseert, en daardoor kan je minstens 5 seconden sneller opstarten volgens de fabrikant. ik denk dat dit meer geldt voor mensen die nooit of zelden formatteert....
afaik staat dat standaard aan in XP, wel of geen bootvis
Ik zal het wel merken (of niet) de komende dagen..
Verwijderd
mja dat klopt ook weer wel...anandus schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 14:14:
offtopic:
afaik staat dat standaard aan in XP, wel of geen bootvis
de key die jij beschrijft komt niet overeen met die key in 1e post. prefetcher ipv prefetchparameters. zou dit de doorslaggevende verschil zijn?DyStiC schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 14:10:
Ik merk echt totaal geen verschil, niet in opstarten (met bootvis gecontroleerd) en voor m'n idee ook niet bij het starten van programma's.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2005 14:28 ]
p.s. start een zware app, sluit hem, open het opnieuw, gaat dan sneller. is dit logisch en komt dit door deze change?
[ Voor 31% gewijzigd door Aphelion op 21-07-2005 14:22 ]
Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness
Verwijderd
1
2
3
4
5
| Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\PrefetchParameters] "EnablePrefetcher"=dword:00000003 "EnableSuperfetch"=dword:00000001 |
Volgens mij post jij exact dezelfde key als ik, of ik begrijp je verkeerdVerwijderd schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 14:16:
de key die jij beschrijft komt niet overeen met die key in 1e post. prefetcher ipv prefetchparameters. zou dit de doorslaggevende verschil zijn?
@Aphellion; dat is altijd al zo geweest hoor
Verwijderd
klopt met als toevoeging enableprefetcher op 3 staat voor het geval dat het bij iemand niet zo ingevuld is. maar ik twijfel nu of die prefetcher ipv prefetchparameters in 1e voorbeeld iets is wat alleen in engelse xp is? kan iemand met een engelse xp dit bevestigen?DyStiC schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 14:40:
Volgens mij post jij exact dezelfde key als ik, of ik begrijp je verkeerd![]()
@Aphellion; dat is altijd al zo geweest hoor
ik merk zelf ook geen verschil maar ja, gisteren nog format gedaan, dus hij was al supersnel....
Dit komt niet door de tweak omdat wanneer je een programma afsluit en weer overnieuw opstart dan heb je de kans dat het supersnel wordt opgestart. Dit heeft ermee te maken dat het programma in het geheugen al is geladen.Aphelion schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 14:18:
Mijn geheugen heeft nu ca 30 mb minder vrij defaultMaar bij mij is Controlset anders: ControlSet 001 en ControlSet002 waarom is dat?
p.s. start een zware app, sluit hem, open het opnieuw, gaat dan sneller. is dit logisch en komt dit door deze change?
//Creegfire
Powered by: blond bier
Verwijderd
spelbreker, je gunt het ons gwoon niet...elevator schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 18:59:
Waas baseren jullie op dat deze key de hele beloofde snelheids verbetering van Longhorn is? Als ik dat "artikel" van the inquirer zo lees hebben ze een key gevonden die op XP niet bestaat en die op Longhorn wel bestaat, en vervolgens is dat opeens heel de optimalisatie ofzo?
het staat in de "Microsoft Windows XP Registry Guide"vassago schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 14:13:
[...]
Ja hoor, en daarom is er op internet niets te vinden over deze sleutel...
Paperback: 512 pagesairliner schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 21:11:
[...]
het staat in de "Microsoft Windows XP Registry Guide"
Heb het inmiddels zelf ook geprobeerd, geen toename in geheugengebruik, maar wel dat alles een stuk sneller start
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
elevator schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 18:59:
Waas baseren jullie op dat deze key de hele beloofde snelheids verbetering van Longhorn is? Als ik dat "artikel" van the inquirer zo lees hebben ze een key gevonden die op XP niet bestaat en die op Longhorn wel bestaat, en vervolgens is dat opeens heel de optimalisatie ofzo?
Kan ook fijn zijnanandus schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 10:43:
edit:
Althans.... Ik weet het niet, misschien lijkt het toch een beetje sneller, maarja, dat kan ook tussen de oren zitten
Net als dat mensen XP op Classic ipv Royal of Teletubby zetten op hun 3,4Ghz, 1Gb RAM computertje, omdat ze denken dat dat sneller is, niet omdat ze het mooi vinden
Theoretisch scheelt het ook, maar op de nieuwe bakken van nu heb je weinig aan die nanoseconde
[ Voor 22% gewijzigd door anandus op 22-07-2005 09:31 ]
En omdat deze "tweak" zo geweldig werkt staat het ook alleen in dit boek, nergens op internet, nergens in de KB of MSDN van Microsoft.airliner schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 21:11:
[...]
het staat in de "Microsoft Windows XP Registry Guide"
Gisteren kreeg ik 3 hits in Google en 2 hits in Dejanews bij het zoeken naar deze sleutel, nu zijn dit er meer omdat iedereen het er opeens over heeft.
Zoals ik al eerder zei werkte deze tweak wel op een Toshiba tecra 8200 die best wel traag was omdat er ook Windows XP op stond. Verbazingwekkend was de snelheid velen malen verbeterd waardoor dat ding supersnel opstartte. Of het ligt gewoon aan mij en dat ik toevallig geluk heb gehad
//Creegfire
Ik ben begonnen met een macro te schrijven voor Word en OpenOffice.org's writer welke niet meer doet dan gewoon de applicatie weer sluiten.
Vervolgens heb ik twee simpele batchfiles geschreven - deze starten het programma een aantal keer op, en wachten tot het programma weer gesloten is. Deze batchfiles heb ik getimed met timethis.exe
De batchfiles:
1
| for /l %%i in (1,1,1000) do start /min /wait "" "C:\Program Files\Microsoft Office\office11\winword.exe" /mdoquit |
en
1
| for /l %%i in (1,1,100) do start /min /wait "" "C:\Program Files\OpenOffice.org 1.9.69\program\sOFFICE.exe" "macro:///Standard.Module1.doQuit()" |
OOo heb ik maar 100 keer laten starten omdat de testen anders veel te lang zoudend uren
De resultaten waren weinig spannend:
| Run | Met SuperFfetch | Tijd |
| Word | Nee | 00:05:40.910 |
| Word 2 | Nee | 00:05:40.759 |
| Word 3 | Nee | 00:05:40.880 |
| Word | Ja | 00:05:41.350 |
| Word 2 | Ja | 00:05:40.409 |
| Word 3 | Ja | 00:05:40.439 |
| Ooo | Nee | 00:04:08.026 |
| Ooo 2 | Nee | 00:04:08.277 |
| Ooo 3 | Nee | 00:04:09.538 |
| Ooo | Ja | 00:04:08.246 |
| Ooo 2 | Ja | 00:04:07.205 |
| Ooo 3 | Ja | 00:04:07.906 |
de testen zijn niet echt wetenschappelijk maar geven een vrij leuk beeld
Ik neem tenminste aan dat het starten van Word geen 5m40s duurt, maar 5s ofzo
Dus over hoeveel nano seconde winst spreken we dan ..
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
- Ik heb een batchfile geschreven die gewoon 1000 keer achter elkaar Word opstart.
- Die 1000 keer opstarten wordt getimed (en duurt dus bij mij gemiddeld 5 minuten en 40 seconden)
- Die 1000 keer opstarten heb ik 3 keer uitgevoerd en dat is als tijd vermeld
erh ik heb hem op 2 staan en in de map windows\prefetch staat maar een bestand met betrekking tot booten...Syntagma schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 10:42:
[...]
Hier zegt men dus dat je hem op 3 moet laten staan..
1 = app's only
2 = boot only
3 = both (standaard)
Daar zit zeker wel wat ingladiool schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 14:48:
Maar wat ik bedoel is , de eerste keer van de reeks van 1000 leest windows de DLL's van de hardisk en heeft prefetchen zin, maar de 999 keer daarna kan ie het meest nog in het geheugen vinden, en dus heeft prefetchen op 1000 keer word opstarten heel weinig invloed, en dus ook op het verschil tussen met en zonder superduperturboprefetch.
ele mag een batchje maken warin ook een reboot meegenomen wordt.
Maar volgens mij heeft dat prefetchen alleen de eerste keer zin, daarna zijn de dlletjes al 'geprefetcht'
Het is wel te reproduceren door het winword prefetch bestand weer te wissen. Anderen ook deze ervaring?
[ Voor 3% gewijzigd door StanTheMan op 22-07-2005 16:19 ]
Verwijderd
Opstarten van 5 streepjes naar 2
En dat het iets meer geheugen kost zal mij geen zorgen baren met 2 gig intern.
Tip: Gooi even je prefetchmap leeg voordat je opnieuw opstart met deze tweak. Daarna (na het opstarten) even bootvis eroverheen.
*is benieuwd hoe windows loopt als alle programma's geprefetcht zijn
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2005 16:34 ]
Waar kan ik deze map vinden?Tip: Gooi even je prefetchmap leeg voordat je opnieuw opstart met deze tweak. Daarna (na het opstarten) even bootvis eroverheen.
Ik heb m'n PC ook getweakt, maar ik merk nog niet echt verschil.....
Ik start trouwens FireFox op met: "C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe" /prefetch:1
Het schijnt dat FF dan sneller start.
Verwijderd
Voer deze eens uit via Run: Rundll32.exe advapi32.dll,ProcessIdleTasks
OK, heb ik gedaan, maar wat is het?Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 21:59:
c:\windows\prefetch
Voer deze eens uit via Run: Rundll32.exe advapi32.dll,ProcessIdleTasks
Heb ook de prefetch folder in \windows leeggemaakt, maar na 3 reboots blijft die leeg .. strange ...
iPhone 12 Pro 128GB MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)
Verwijderd
Deze superfetch begon bij mij fouten te veroorzaken. Die 2 streepjes werden er al gauw 3 en sommige programma's zoals Svchost gingen op hun gat. Nu heb ik de prefetching helemaal uitgezet en de machine is nog sneller. Laat die map dus maar lekker leegHeb ook de prefetch folder in \windows leeggemaakt, maar na 3 reboots blijft die leeg .. strange ...
Rundll32.exe advapi32.dll,ProcessIdleTasks Dit commando verraad zichzelf al voor wie niet weet wat het is. Het voert ijdele taken uit.
Gebruik het niet als tasksheduler uit staat anders crashed je machine mogelijk.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2005 10:41 ]
programmas starten en sluiten duidelijk sneller
taskscheduler staat bij mij uit
[ Voor 16% gewijzigd door Tetsuo55 op 24-07-2005 15:49 ]
Verwijderd
Iquirer posted a story called: 'Longhorn's most useful feature "leaked "as XP tweak' stating that the Windows Vista (longhorn) new superfetch feature is also available in Windows XP.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\Prefetcher
you will notice in windows xp
EnablePrefetcher = 3 and you will notice in windows longhorn
EnableSuperfetch = 1
Well, guess what? You can put the EnableSuperfetch = 1 in windows xp and get the same speed.
So I checked with Windows internals guru http://www.sysinternals.com/blog/, he said this won't work, "SuperFetch" string isn't even in the kernel (check with http://www.sysinternals.com/Utilities/Strings.html)
ik zie toch andere bestanden verschijnen in de prefetch map zoals een NTOSBOOT ..... .pf van >600KB groot die er niet bij staat zonder de superfetch string. Verder zie mijn vorige post, het gedrag van word.
Verwijderd
heb gezocht in de knowledge base en microsoft.com, ken er niks van vinden