Netwerkschijven onder oudere OS'sen.

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Met mijn collega hebben we een gezamenlijk probleem.

Zoals jullie natuurlijk bekend kun je sinds jaar en dag netwerkschijven aanmaken onder windows. Je krijgt een fijne driveletter extra in je explorer, welke verwijst naar een map of drive op een andere pc of server.

Sinds xp kun je dit zelfs doen voor ftp connecties.

Er zijn echter een hoop mensen die nog met 95 of 98 werken, en die hebben die mogelijkheid niet. Er bestaat een programma genaamd TUN waarmee je dergelijke connecties kan maken, maar dit werkt verre van vlekkeloos en erg traag.

Wanneer je onder windows 95, in je verkenner, een driveletter wilt hebben die verwijst naar een map op een netwerkschijf, en die schijf (nou komt ie) staat op een unix server, met NFS bestandssysteem dus, hoe moet ik dat dan doen? Is daar ook software voor behalve TUN? Ik heb namelijk de ballen verstand van unix ;)

Wat ik wel weet is dat win95 er niet mee overweg kan, dus een standaard driveletter is al niet mogelijk. FTP connectie is misschien een optie, maar dat zit natuurlijk ook standaard niet in windows 95. De netwerkschijf in kwestie draait onder unix, maar is gewoon via de rootaccount bereikbaar. De pc die daar data vandaan wil halen draait onder windows 95.

Ik heb een standaard driveletter geprobeerd, maar dat werkte niet. Via TUN kan ik wel bepaalde koppelingen leggen, maar die zijn vervolgens niet benaderbaar in de verkenner. De ftp is transparant, maar de software die de data uit de netwerkschijf wil halen, kan niet overweg met de ftplink. Direct ftp login is dus ook geen optie.

Wat ik dus nodig heb is een programma (of truuk, mocht dat kunnen) om onder windows 95 unix bestandenpaden of ftp mappen te benaderen in de windows verkenner als ware het gewone schijven. Met voor windows behapbare data.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:29

heuveltje

KoelkastFilosoof

op UNIX samba installeren. (dit programma emuleert een windows file server)
dan kun je die map gewoon mounten als een network map op een nt server.

(er vanuit gaande dat je op die server rechten hebt)

[ Voor 60% gewijzigd door heuveltje op 21-07-2005 10:26 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
heuveltje schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 10:25:
op UNIX samba installeren. (dit programma emuleert een windows file server)
dan kun je die map gewoon mounten.
Dus windows 95 (waarschijnlijk nog niet eens osr2) kan dan gewoon een 'normale' netwerkschijf koppelen?

Overigens is dat natuurlijk wel een server side oplossing. Mijn voorkeur gaat uit naar een client-based oplossing.

Evengoed een retegoeie tip, bedankt! :*)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:29

heuveltje

KoelkastFilosoof

HTT-Thalan schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 10:27:
[...]

Dus windows 95 (waarschijnlijk nog niet eens osr2) kan dan gewoon een 'normale' netwerkschijf koppelen?

Overigens is dat natuurlijk wel een server side oplossing. Mijn voorkeur gaat uit naar een client-based oplossing.

Evengoed een retegoeie tip, bedankt! :*)
met net use kon je onder dos al mappen mounten. dus ik neem aan dat dat met w95 ook zou moeten kunnen. heb het echter nooit zelf geprobeerd.

clientsided zou ik niet weten.
(post ook eens in nos. die zullen hier vast meer ervaring mee hebben)

[ Voor 11% gewijzigd door heuveltje op 21-07-2005 10:31 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-05 16:37

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ja, windows 95 kan uitstekend communiceren met samba. En samba is gratis! samba.org. In het beroerste geval moet je het zelf compileren op de unix bak.

/edit: er zijn wel client side NFS oplossingen onder windows 95, maar verrre van gratis, en de stabiliteit loopt nogal uiteen afhanklijk van de implementatie van nfs op de server (NFS != NFS)

[ Voor 40% gewijzigd door leuk_he op 21-07-2005 10:31 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:46
Persoonlijk lijkt mij een serverside oplossing makkelijker, maar goed ... ik weet dan ook niet wat er nog allemaal speelt.

http://blog.bjornhouben.com

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, er bestaat ook zoiets als Unix services for windows. Moet je maar eens bij MS zoeken. Ik weet alleen niet of daar ook W95 versies voor zijn, maar dat weet je zo :)

Een client-side oplossing kan een aparte map op je w95 machine zijn, die je dan een driveletter toe moet kennen (SUBST commando). Dat, icm met een FTP-script, stelt je iig in staat om alle bestanden die in die map staan, op de UNIX machine te zetten.

Een tweede optie vind je in Internet Explorer. IE6 kan namelijk WEL gewoon FTP gebruiken door drag & drop, mits je de goede instellingen in je internet-opties maakt :)

Wat misschien nog wel handiger zou zijn, is een FTP-client met shell integratie. Ik weet alleen niet of die dingen bestaan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1