Toon posts:

[sendmail] sendmail na een dag niet te herstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een lastig probleem..... op een RH8-server

Ik ontdek op mijn server die hoofdzakelijk snort draait dat daar een sendmail-probleem is. Als ik de server herstart is er geen probleem.... "service sendmail stop" en "service sendmail start" gaan prima. Draait al 2 jaar prima.
Maar nu zie ik... na een dag wil na het stoppen sendmail niet meer herstarten. Hij blijft eindeloos in starting-sendmail staan. Tot ik ctrl+C doe. Ook "sendmail -q" blijft hangen. Na een herstart van de hele server is het weer een tijd goed.

Laatste wijziging.... ik heb een 1Gb-switch erbij gekregen. De snort-server heeft alleen 100Mb-nics, waarvan ik er eentje naar die switch overzet. Zou dit voor problemen zorgen?

Herkent iemand het probleem? En de oplossing?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gooi eens wat logs neer hier? En start sendmail eens op met -v voor verbose? Want op deze manier weten we niks. Heb je uberhaupt via die gb-switch wel een netwerkverbinding? Werkt je dns-resolving nog?

* Zwerver kan nog wel meer vragen stellen maar het punt zal wel duidelijk zijn

Geef aub wat meer info :)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Topicstarter
Resolving gaat nog met een nic op de oude 100-switch. Is niks aan veranderd. De andere nics werken in promiscious mode, zonder ip-adres... snort he....

In de logs vind ik niks... hij start immers sendmail niet. Ik zal nog eens beter zoeken.

En de -v optie zal ik ook eens proberen. Je hoort van mij....

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-02 20:04

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 09:50:
Ik heb een lastig probleem..... op een RH8-server

Ik ontdek op mijn server die hoofdzakelijk snort draait dat daar een sendmail-probleem is. Als ik de server herstart is er geen probleem.... "service sendmail stop" en "service sendmail start" gaan prima. Draait al 2 jaar prima.
Maar nu zie ik... na een dag wil na het stoppen sendmail niet meer herstarten. Hij blijft eindeloos in starting-sendmail staan. Tot ik ctrl+C doe. Ook "sendmail -q" blijft hangen. Na een herstart van de hele server is het weer een tijd goed.

Laatste wijziging.... ik heb een 1Gb-switch erbij gekregen. De snort-server heeft alleen 100Mb-nics, waarvan ik er eentje naar die switch overzet. Zou dit voor problemen zorgen?

Herkent iemand het probleem? En de oplossing?
Ik kan me het volgende voorstellen:

- bij het starten van sendmail wordt de pid naar een bestand (in /var/run bijvoorbeeld) geschreven.
- elke nacht draait er een cronjob en wordt dat bestand gewist
- bij het starten/stoppen blijft er iets hangen als dat bestand weg is.

Er zijn twee manieren om dat op te lossen. Je zegt dat je 'service sendmail start' intypt. Is service een shell-script of een executable? Als het een shell-script is, probeer het dan eens met sh -x /path/naar/service sendmail start uit te voeren, het script wordt dan getoond terwijl het uitgevoerd wordt. Met een beetje handigheid kun je dan zien waar het blijft hangen.

Als service een executable is, kun je strace proberen te gebruiken. De output daarvan is wel iets cryptischer (en waarschijnlijk een stuk volumineuzer). Ook daarvoor geldt dat er waarschijnlijk in de laatste 20-40 regels wel iets te zien is waarom iets blijft hangen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Verwijderd

hij zal zeer waarschijnlijk sendmail opstarten via /etc/rc.d/init.d/sendmail start.

maar gooi inderdaad eens logs hier neer.

Verwijderd

Topicstarter
Tail maillog:

Jul 22 08:38:17 snort sendmail[6026]: alias database /etc/aliases rebuilt by root
Jul 22 08:38:17 snort sendmail[6026]: /etc/aliases: 62 aliases, longest 10 bytes, 599 bytes total

Hmm.... aliases.... als ik newaliases doe duurt dat idd heel erg lang... hij hangt... ctrl+C en ik kan verder. Waarom kan dit wel vlak na een reboot dan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht... laat ik het starten van sendmail maar eens door gaan.... na 5 minuten start ie wel... maar er gaat geen mail de deur uit...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de oorzaak gevonden.... als ik iptables stop dan gaat alles goed.....

Vreemd is alleen dat ik op die server al heel lang niks aan iptables deed...

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-02 20:04

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 09:19:
Ik dacht... laat ik het starten van sendmail maar eens door gaan.... na 5 minuten start ie wel... maar er gaat geen mail de deur uit...
Ik weet nog van toen ik nog sendmail gebruikte met een modem dat dit op kon treden als je DNS niet op orde was; sendmail wachtte dan tot er een time-out optrad.

Dat is trouwens iets, wat je in de logs moet kunnen vinden. De verwijzing naar logs staat hier ook niet voor het eerst.....

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Verwijderd

Topicstarter
Klopt... ook bij mij heeft het met dns te maken. We hebben nieuwe dns-servers met een ander ip-adres gekregen. Maar in resolv.conf stonden ze na de migratie correct vermeld. Pas na opnieuw configureren van iptables werkt sendmail correct. Wist wel dat sendmail sterk op dns leunde, maar niet dat het zich zo raar kon uiten. Weer wat geleerd 8)7
Pagina: 1