Toon posts:

Probleem bij installeren videokaartdriver oude pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was van plan (weinig hoop meer op dit moment) om mijn oude Pentium III computer met Windows 98 SE te verkopen aan een familielid. Aangezien de harde schijf nogal vol zat, besloot ik dat het beter was om de pc eerst helemaal te formatteren en Windows 98 SE opnieuw te installeren.

Alles verliep zoals het hoort, behalve bij de installatie van de videokaartdriver. Er zit een S3 Savage 4 kaart in, en ik had de originele driver nog op cd-rom. Die zou dus moeten werken, dacht ik. Ook de driver volgens het boekje geinstalleerd, en bij het opnieuw opstarten kreeg ik een blauw scherm met een fatale uitzondering, vervolgens zwart scherm met een zandlopertje. Alleen nog maar op te starten in veilige modus, en alleen de standaard vga adapter van Windows deed alles weer normaal lopen.

Vervolgens heb ik een vriend van mij erbij gehaald. Deze heeft de kast opengeschroefd en hij kwam erachter dat het koelblokje al een hele tijd van de videokaart was afgevallen. We dachten eraan dat de videokaart misschien overleden zou zijn. Vreemd hierbij was, dat het koelblokje al een hele tijd ervanaf gevallen bleek, gezien de laag stof op het plaksel.
Hij de videokaart mee naar huis genomen en in zijn Pentium II bak gebouwd (waar verder dus alleen een processor, mobo, geheugen en cd-speler in zat), waar de kaart het gewoon deed en de driver gewoon te installeren was!

De laatste optie die we hebben geprobeerd is alles uit mijn oude pc te halen behalve de processor, mobo, geheugen, dvd speler en cd brander. Dit gedaan, wéér alles geformatteerd en OS opnieuw geinstalleerd, wéér hetzelfde probleem.

Andere hardwarematige problemen zijn niet voor de hand liggend, aangezien de computer voordat ik hem formatteerde en opnieuw installeerde goed werkte en ik zelden een blauw scherm kreeg.

Wat zou het kunnen zijn?

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09-2025

Ikke!

aka Netfinity

Hm leuk altijd dit soort dingen. Het zou in theorie moeten werken, maar het doet het toch niet. :S
Heb je al andere drivers geprobeerd?

Klik mee voor GoT!........

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog geen andere drivers geprobeerd... Zal ik even moeten wachten totdat ik een usb stickje tot mijn beschikking heb, want ik heb geen floppydrive in m'n nieuwe pc en de internetverbinding op de oude pc heb ik nog niet aan het werk gekregen...

Verwijderd

Ik heb bij mijn computer dikke problemen gehad met de "oude" onboard gfx kaart. Die moest ik eersst uitzetten via t hardware tabje in t configuatie scherm, alvorens windows 98 accepteerde dat men TNT2 toch echt wel de enige grafische kaart was. Mischien zi er bij jou ook zon chipje op j moederbord? Het kan een optie zijn deze in de bios of via de hardware configuratie uit te zettten en het nog en proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Voor zover ik weet zit er geen onboard graphics card op het moederbord.

Zou het ook aan het geheugen kunnen liggen? Ik zou niks anders meer kunnen bedenken. Maar als het aan het geheugen zou liggen, is het best vreemd aangezien ik vantevoren ook weinig 'rare' problemen met m'n pc had...

:?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De latere S3 kaarten, Savage4 en 2000 voorop, waren berucht om uiterst brakke drivers, zeker de originele waar ze meegeleverd werden. Je zou er beter aan doen om nieuwere drivers te downloaden, die zijn (iets) minder buggy.

Toch denk ik niet dat dit de voornaamste reden voor problemen is - ik lees nergens dat je chipset drivers geinstalleerd hebt...

Als je je chipset (AGP miniport) drivers nog niet geinstalleerd hebt, is precies dit soort gedrag te verwachten. Sowieso is het ERG raadzaam om bij een verse install als eerste de chipsetdrivers te installeren, zeker voor evt AGP VGA drivers.

Maar of dit van toepassing is kunnen we niet beoordelen aangezien je niet moederbord specs post - let op de GoT Huisregels - ze zijn er niet voor niets :o

Edit:
Kans op onboard chips is exact nul - alle onboard VGA chip op P2/3 borden met AGP support maakten gebruik van de AGP poort, dus had je geen losse AGP slot. Dat is het niet. Integrated VGA lijkt me ook erg sterk, al waren er wel een paar chipsets (i815, SiS 630) die integrated hadden en toch een losse AGP poort ondersteunden.

Sowieso snap ik die heisa over het uitschakelen van onboard/integrated VGA bij gebruik losse VGA kaart niet - Win98 en later ondersteunt gewoon multiple schermen, als je er eentje niet gebruikt kun je het in software uitzetten...

[ Voor 27% gewijzigd door dion_b op 21-07-2005 23:03 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor het niet posten van het moederbord dat in mijn oude pc zit, het is de volgende:

MSI MS-6301 ATX CA8 mainboard
maakt gebruik van een Intel 820 Camino chipset

Destijds heb ik alle bijbehorende cd-roms / diskettes / handleidingen erbij gekregen behalve de cd-rom van het moederbord.

Ik heb net op Internet gezocht naar chipsetdrivers voor het moederbord. Als het goed is moet ik de volgende hebben, of niet: http://www.standbyservice.nl/driver_final.aspx?Nummer=388

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Je kunt ook gewoon naar Intel surfen en de Chipset INF Installation software downloaden. Gewoon even zoeken welke versie nog voor de i820 chipset en Win98SE is, en gaan :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Het is me gelukt om de videokaartdriver te installeren na installatie van de chipset van het moederbord. Bedankt! :)

Er kan een slotje op dit topic :)
Pagina: 1