Toon posts:

Exchange server vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik heb een vraag over het vervangen van een Exchange-server.
Momenteel is er een netwerk met 2 DC's (Windows 2000 Server).
Op één van deze twee draait Exchange 2000 Server.
Deze server moet worden vervangen.
Kan iemand mij een advies geven over de volgorde van handelingen die ik moet doen om alles goed te laten verlopen?

Als ikd e nieuwe server al met het commando DCPROMO in het netwerk heb opgenomen als DC voor een bestaand domein, moet ik de bestaande Exchange-server dan eerst loskoppelen alvorens op de nieuwe server Exchange 2000 Server te gaan installeren, of kan ik dit gewoon naast elkaar laten draaien?

Als dit laatste zo is, kan de originele Exchange-server op een later tijdstip dan zonder problemen uit het domein worden verwijderd en kan de nieuwe Exchange-server dan als enige Exchange-server binnen het domein verder draaien?

Dit zijn een paar kleine vraagjes waar ik op dit moment tegen aan loop.
Ik hoop dat iemand mij hier een advies over kan geven?

B.v.d.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

dit hoord eigenlijk in software algemeen thuis.

Nieuwe DC opbouwen. Exchange op nieuwe DC installeren lid maken van bestaande mailorganisatie dus als 2e Exchange server installeren. Move mailbox wizzard gebruiken (staat in help keurig beschreven) en klaar is clara.

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-02 12:04
Als je gaat upgraden naar Exchange 2003 zou je hier eens kunnen kijken: http://www.microsoft.com/...xchange/2003/migrate.mspx

[ Voor 20% gewijzigd door Caeruleus op 21-07-2005 09:18 ]

no animals were harmed during the production of this message

Verwijderd

Ik ga in ieder geval je topic even verplaatsen naar SA want Exchange is nog geen OS :)
Wat heb je hier zelf verder al over gevonden? Kun je dat nog even toevoegen in je startpost want ik mis nog een beetje je eigen inzet wat we wel graag zien hier op GoT.
Heel in het kort kun je:
- de nieuwe Exchange server installeren
- mailboxen van de oude naar de nieuwe server moven
- public folders repliceren naar de nieuwe server
- als dat allemaal ok is 307917 How to remove the first Exchange 2000 Server computer from the site
http://support.microsoft.com/?id=307917 GOED doorlezen :)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Laten we vooral niet vergeten dat Microsoft afraadt om Exchange 200x op een DC te draaien.
Dus ik zou er voor kiezen om de nieuwe server als member server in te zetten met alleen Exchange, en de bestaande server als DC te handhaven.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties.
Hier kan ik voorlopig verder mee.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog heel even een vraag.
Ik heb de nieuwe server geïnstalleerd als DC, inclusief Exchange 2000.

Nu zou ik willen proberen om te gaan draaien met de nieuwe server, terwijl ik de oude heb losgekoppeld. Echter, dan loop ik tegen het probleem aan, dat als ik voor een nieuwe testgebruiker een mailbox aanmaak op de nieuwe server, dit niet goed gaat.
Als ik vanaf de client vervolgens Outlook wil verwijzen naar de nieuwe mailserver, met de nieuw aangemaakte mailbox, krijg ik de melding dat deze niet kan worden gevonden.

Als ik de "oude" mailserver dan weer aansluit, dan een gebruiker met mailbox op de nieuwe server aanmaak, is er geen enkel probleem en werkt alles verder prima.

Het lijkt dus dat op dit moment de nieuwe mailserver nog niet volledig kan opereren zonder de "oude".

Wat zie ik hier over het hoofd?

Alvast bedankt voor de reacties.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

DNS, IP?
Bovendien heeft men hier niks aan "dat dit niet goed gaat", wil je specifieke gerichte hulp, zul je zelf heel specifiek moeten posten wat er mis gaat. Inclusief error-codes.

[ Voor 92% gewijzigd door KillerAce_NL op 21-07-2005 11:37 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:01
ik vermoed dat je oude mailserver, heel toevallig ook DC is, en daarbij een aantal FSMO roles heeft, en/of Global Catalog is.

Klopt dit :?

[edit]

nu ik je startpost na lees, is dat dus gewoon zo.

Ga eerst op je oude mailserver alle FSMO roles wegseizen naar een andere server (dit doe je dus op een andere DC als de oude mailserver btw)
draai vervolgens DC Promo om te zorgen dat de server geen DC meer is.
Zorg dat alles klopt (LET OP DNS!!!!!) en zorg dat alle dc's van alle wijzigingen op de hoogte zijn.

NU kun je je oude mailserver uitzetten

[ Voor 74% gewijzigd door Grolsch op 21-07-2005 11:42 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een heel eind verder gekomen.
Echter, nu loop ik tegen een probleem aan.
Ik heb zojuist de locatie van de Exchange-database gewijzigd.

In de eigenschappen van de Mail Box Store en de Public Folder Store heb ik de locatie van de databse-bestanden gewijzigd.
Er volgde daarna ook een melding dat dit met succes was uitgevoerd.

Tussendoor is de server een keer opnieuw gestart en dan heb ik het probleem dat zowel de Mail box Store als de Public Folder Store niet meer worden gemount.
Als ik dit handmatig wil doen volgt de foutmelding:

An internal processing error has occured. Try restarting the Exchange System Manager of ther Microsoft Exchange Information Store, or both.
ID no: c1041724
Exchange System Manager

Het herstarten van System Manager of service Information Store lukt beide wel gewoon, maar heeft geen effect. De foutmelding blijft.

Ik heb al op de microsoft website gezocht naa mogelijke oorzaken en oplossingen.
Naar aanleiding hiervan heb ik ook wat rechten aangepast, maar ook dit bood geen resultaat.

Ik heb het gevoel dat ik iets heel kleins over het hoofd zie.
Kan iemand mij misschien vertellen in welke richting ik het moet zoeken.

Alvast bedankt voor de reacties.

Verwijderd

En je hebt al in de event logs gekeken welke meldingen daar staan neem ik aan? :)

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb ik inderdaad al gekeken.

Daar kom ik bijvoorbeeld meldingen tegen waarbij wordt gezegd dat de schijf moet worden gecontroleerd op fouten omdat niet naar de schijf kan worden geschreven etc.
Bijvoorbeeld in de Application Log Event ID 9518
Het betreft hier echter een hele schone installatie van Windows 2000 Server met Exchange 2000 Server.

Btw Het gaat hier uiteraard om een testomgeving.
Deze heb ik vanavond helemaal opnieuw geconfigureerd, omdat ik vandaag in een eerdere testsituatie ook tegen het probleem aan ben gelopen.

Ik weet even niet meer waar ik het moet zoeken.
Ik ben ondertussen al begonnen met de herinstallatie van Exchange, maar ik heb zo de indruk dat dit geen soelaas zal bieden.

Verwijderd

Herinstallatie van Exchange lijkt me nou niet de beste oplossing als de event log zegt dat je disk stuk gaat :)
Geef eens wat meer info over de andere events in je applicatie log en zoek ze bijvoorbeeld ook eens op op eventid.net.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:01
programma's zoals eseutil en isinteg al gebruikt ?

lees dit eens door:

http://www.microsoft.com/...7a-898c-b3733d8d376c.mspx

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er al uit.
Het feit dat de store niet kon worden gemount, had te maken met onvoldoende rechten op de schijf waarnaartoe de database is verhuisd, en de rechten op het server object, de mailbox store en de public folder store.

Deze had ik aanvankelijk ook op dezelfde manier ingesteld, maar dan pas na het verhuizen van de database. Toen ging het dus fout.

Nu hebben we deze instellingen gedaan alvorens de locatie van de database-bestanden te wijzigen, en daarna ging het in één keer goed. De store kan nu gewoon netjes worden gedismount en weer gemount.
Dit moet het probleem dus zijn geweest.

Iedereen bedankt voor de reacties.
Pagina: 1