Toon posts:

IRQ? of zoiets

Pagina: 1
Acties:
  • 665 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
beste forummers,

laat ik maar beginnen te melden dat ik helemaal géén verstand heb van computers.

Waarschijnlijk val ik jullie dus l;astig met een vraga die makkelijk te beantwoorden is:

ik kocht een BElkin pre-n router met de daarbij behorende netwerkadapter en kaart. Kwestie van de adapter in het PCI slot plaatsen, software erop, kaart erin en surfen maar.

Maar nu: de adapter wordt niet geinstalleerd. Nu schijnt dat weer iets met IRQ's te maken te hebben. Nu moet ik toch echt afhaken want wta dat mag betekenen is mij volkomen onduidelijk.
Wat moet ik nu doen?

dank Renate

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Het makkelijkste is om de kaart in een ander slot te plaatsen :).

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het is ook makkelijk om even te zoeken op got: http://gathering.tweakers...D=&select_forum=#hitstart

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 22:19:
beste forummers,

laat ik maar beginnen te melden dat ik helemaal géén verstand heb van computers.
no offence, maar is beginnersweb.nl dan niet een betere plaats te beginnen.
Waarschijnlijk val ik jullie dus l;astig met een vraga die makkelijk te beantwoorden is:

ik kocht een BElkin pre-n router met de daarbij behorende netwerkadapter en kaart. Kwestie van de adapter in het PCI slot plaatsen, software erop, kaart erin en surfen maar.

Maar nu: de adapter wordt niet geinstalleerd. Nu schijnt dat weer iets met IRQ's te maken te hebben. Nu moet ik toch echt afhaken want wta dat mag betekenen is mij volkomen onduidelijk.
Wat moet ik nu doen?

dank Renate
Hoe kom je erbij dat het met de IRQs te maken heeft? Over het algemeen snapt ieder modern OS het zelf wel hoe dit in te delen en zou het zonder al te veel morren moeten lukken.
Dit hangt natuurlijk ook af van de hardware die je er al in hebt zitten, post de specs van je bak eens.

Daarnaast zijn er nog zat andere dingen waar het op stuk kan lopen. Wat heb je al geprobeerd om het ding aan de praat te krijgen?
Weet je overigens zeker dat die kaart compatible is met je systeem?

[ Voor 4% gewijzigd door TERW_DAN op 20-07-2005 22:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
beste mensen, zoals gezegd ik heb niet veel kennis van mijn pc. Van een andere site ben ik dus ook niet op de hoogte, mijn excuses hiervoor. Een ander slot heb ik al getracht. De helpdesk van Belkin vertelde me dat het een IRQ probleem is dus dat neem ik dan aan. Wat het is weet ik niet. Ook een OS zegt me bijzonder weinig.

Sorry dat ik jullie heb lastig gevallen

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 22:55:
beste mensen, zoals gezegd ik heb niet veel kennis van mijn pc. Van een andere site ben ik dus ook niet op de hoogte, mijn excuses hiervoor. Een ander slot heb ik al getracht. De helpdesk van Belkin vertelde me dat het een IRQ probleem is dus dat neem ik dan aan. Wat het is weet ik niet. Ook een OS zegt me bijzonder weinig.

Sorry dat ik jullie heb lastig gevallen
IRQ probleem kan, maar hoeft niet.
Kijk eens in apparaatbeheer (rechtermuisknop op deze computer, hardware, apparaatbeheer) en kijk hier of de belkin kaart er tussen staat, danwel een andere netwerkcontroller danwel een onbekend apparaat.
Als je vervoglens wilt weten wat welk IRQ gebruikt klik je op "apparaten weergeven op verbinding" (kan anders heten, gebruik zelf nl geen nederlandse windows) en dan kun je zien of je kaart een IRQ deelt.

en je OS is simpelweg je Operating System.

Wat voor computer heb je eigenlijk (waarbij met name het moederbord even interessant is).

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:42
Terw_Dan schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 23:11:
[...]

IRQ probleem kan, maar hoeft niet.
Kijk eens in apparaatbeheer (rechtermuisknop op deze computer, hardware, apparaatbeheer) en kijk hier of de belkin kaart er tussen staat, danwel een andere netwerkcontroller danwel een onbekend apparaat.
Als je vervoglens wilt weten wat welk IRQ gebruikt klik je op "apparaten weergeven op verbinding" (kan anders heten, gebruik zelf nl geen nederlandse windows) en dan kun je zien of je kaart een IRQ deelt.

en je OS is simpelweg je Operating System.

Wat voor computer heb je eigenlijk (waarbij met name het moederbord even interessant is).
Komop jongens, je ziet dat hij/zij zeer weinig verstand heeft van computers, een OS oftewel Operating System is je windows, een OS is dus bijvoorbeeld: Windows98, windows2000, windowsXP enzovoorts.

Je hebt dus wel al geprobeert de kaart in een ander PCI slot te duwen?
Wat je ook kan proberen is: Je haalt de kaart uit de computer, start de computer op, verwijdert de geinstalleerde software die je erbij hebt gekregen, start de computer opnieuw op, installeert EERST de software en dan pas de kaart erin duwen en dan weer de computer opstarten. Heb ooit gehad dat dat wel wou werken.. Kan zijn dat de netwerkkaart een zogeheten IRQ conflict heeft met een andere kaart die erin zit (kan vanalles zijn). Laat even weten of het gelukt is...

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:46

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zei Windows toen je de kaart er net in gedaan had, iets met: "Nieuw hardware gevonden"?

Heb je een Pentium1, 2, 3 of 4?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:46

The Third Man

The Third Jellyfish

Wat echte k*t-kaarten nog wel eens hebben is dat ze dienst weigeren als ze een IRQ delen met een ander apparaat, maar dat is al in PCI specificatie 2.weetikveel 'verboden', dus kaarten moeten sowieso IRQ's kunnen delen. In moderne pc's is dit ook eerder regel dan uitzondering door alle onboard meuk zoals 8 USB roothubs, geluid, NIC (ok niet in dit geval), SATA enzovoort. Het lijkt me ook erg onlogisch dat een nieuwe kaart dit probleem kent. Het lijkt me ook dat we het over het standaard 'realtek-kaartje' hebben, Low-Profile met de 8139D (of zijn we al bij E) chip erop.

Dus dat is het niet, wat is het dan wel? Wel ten 1e is het belangrijk voor ons om te weten wat voor een pc jij hebt. 'Een beige' voldoet niet, we moeten echt weten welk moederbord, welke processor, welke Windows versie (of Linux, OS/2, DOS, FreeBSD, OpenBSD, BeOS of ander alternatief dat je wellicht gebruikt) en welke andere insteekkaarten.

Ten 2e is het belangrijk dat we weten wat er exact gebeurt als je de nieuwe kaart in de pc stopt en vervolgens ermee opstart. Geeft het BIOS hem weer in de Device Listing (dat lijstje in witte DOS-letters waar elk PCI(-achtig) apparaat staat met bijbehorend IRQ, hij staat er als het goed is in als Network Controller)? Zegt/vraagt Windows (indien je dat dus gebruikt) iets? Laat Windows hem zien in Apparaatbeheer? Is er (XP/2000) toevallig al een LAN-verbinding aangemaakt of (95/98/Me) staat hij in het lijstje bij het onderdeel Netwerk van het Configuratiescherm?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt jongens met name 'the-edge' (en misschien zijn hier ook wel meiden of ben ik de enige?)

Misschien hebben jullie hier wat aan?

Naam van besturingssysteem Microsoft Windows XP Home Edition
Versie 5.1.2600 Service Pack 2 Build 2600
Fabrikant Microsoft Corporation
Systeemnaam CP546427-A
Systeemfabrikant MEDIONPC
Systeemmodel MS-7012
Systeemtype Op x86 gebaseerde pc
Processor x86 Family 15 Model 2 Stepping 9 GenuineIntel ~2992 Mhz
Processor x86 Family 15 Model 2 Stepping 9 GenuineIntel ~2992 Mhz
BIOS-versie/datum Phoenix Technologies, LTD 6.00 PG, 29-9-2003
SMBIOS-versie 2.3
Map van Windows C:\WINDOWS
Systeemmap C:\WINDOWS\system32
Opstartapparaat \Device\HarddiskVolume1
Landinstelling Nederland
Hardware Abstraction Layer Versie = "5.1.2600.2180 (xpsp_sp2_rtm.040803-2158)"
Gebruikersnaam CP546427-A\
Tijdzone West-Europa (zomertijd)
Totaal fysiek geheugen 4.224,00 MB
Beschikbaar fysiek geheugen 179,58 MB
Totaal virtueel geheugen 2,00 GB
Beschikbaar virtueel geheugen 1,96 GB
Ruimte voor wisselbestand 1,22 GB
Wisselbestand C:\pagefile.sys

IRQ 0 Systeemtimer OK
IRQ 3 Intel(R) 82801EB SMBus Controller - 24D3 OK
IRQ 4 Communicatiepoort (COM1) OK
IRQ 6 Standaarddiskettestationcontroller OK
IRQ 8 Systeem-CMOS/Real-timeklok OK
IRQ 9 Systeem dat voldoet aan Microsoft ACPI OK
IRQ 10 Met MPU-401 compatibel MIDI-apparaat OK
IRQ 13 Numerieke-gegevensprocessor OK
IRQ 14 Primair IDE-kanaal OK
IRQ 15 Secundair IDE-kanaal OK
IRQ 16 RADEON 9800 PRO (Microsoft Corporation) OK
IRQ 16 Intel(R) 82801EB USB Universal Host Controller - 24D2 OK
IRQ 16 Intel(R) 82801EB USB Universal Host Controller - 24DE OK
IRQ 16 PRISM 802.11g Wireless Adapter (3890) OK
IRQ 17 C-Media AC97 Audio Device OK
IRQ 18 Intel(R) 82801EB USB Universal Host Controller - 24D7 OK
IRQ 19 Intel(R) 82801EB USB Universal Host Controller - 24D4 OK
IRQ 20 VIA VT6105 Rhine III Fast Ethernet Adapter OK
IRQ 21 VIA OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller OK
IRQ 23 Intel(R) 82801EB USB2 Enhanced Host Controller - 24DD OK

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Whoohaaa een Aldi Medion 8080XL dus...
Die heeft toch een NIC (netwerkaansluiting) ingebouwd ?
Gewoon die PCI kaart in een hoek gooien en de router op de bestaande aansluiting aansluiten.

Edit:
Ik zie net dat het en draadloze router is. Jouw PC heeft ook draadloos netwerk (802.11b/g) ingebouwd, dus het is alleen een kwestie van instellen. Laat dat wel even over aan een vakman/vrouw, want als je je draadloos netwerk niet goed beveiligt, kan de buurman/voruw er ook gewoon in.

[ Voor 54% gewijzigd door Henk007 op 21-07-2005 09:18 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 15:46
Henk007 schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 09:09:
Whoohaaa een Aldi Medion 8080XL dus...
Die heeft toch een NIC (netwerkaansluiting) ingebouwd ?
Gewoon die PCI kaart in een hoek gooien en de router op de bestaande aansluiting aansluiten.
Volgens mij wil de TS graag wireless gaan draaien.

(edit na edit: check, dat had je dus zelf ook al door :) )

[ Voor 7% gewijzigd door dreamscape op 21-07-2005 09:15 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Henk007 schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 09:09:
...Ik zie net dat het en draadloze router is. Jouw PC heeft ook draadloos netwerk (802.11b/g) ingebouwd, dus het is alleen een kwestie van instellen...
Hmmz, 't is maar de vraag of dat Pre-N gebeuren backwards compatible is met 802.11g

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Brahiewahiewa schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 09:35:
[...]
Hmmz, 't is maar de vraag of dat Pre-N gebeuren backwards compatible is met 802.11g
In dat geval het onboard wifi geval in de bios setup disablen of helemaal eruit gooien voordat je het Belkin kaartje plaatst.

Trouwens, ik las net ergens:
Belkin's Pre-N technology offers backward compatibility with existing 802.11g and 802.11b products, to provide seamless integration into existing wireless networks. In fact, its advanced technology enables Belkin Pre-N products to significantly improve the performance of standard 802.11g and 802.11b devices in the mixed network environment.

[ Voor 28% gewijzigd door Henk007 op 21-07-2005 09:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat klopt Henk, was een cadeau en ik ben er erg mee in mijn nopjes. Deze pc heeft me nog nooit in de steek gelaten (behalve nu dan)

Ik heb wel verbinding via de andere ingebouwde netwerk kaart, maar in de winkel vertelde men mij dat ik alleen de snelheid van de pre-n router kon krijgen indien ik een pre-n netwerk kaart met adapter zou installeren. Nu klopt dat wel want de snelheid laat momenteel zeer te wensen over.

Ik heb inmiddels het advies van 'the edge'opgevolgd en alle pogingen ondernomen. Het is helaas niet gelukt. :'( |:(

Bijzonder knap dat jullie meteen zien welke pc ik heb en waar hij gekocht is. Bedankt _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2005 19:37 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 19:29:Bijzonder knap dat jullie meteen zien welke pc ik heb en waar hij gekocht is. Bedankt _/-\o_
Dat is niet zo moeilijk aangezien je zelf al aan hebt gegeven:
Aldi maakt in zijn advertenties regelmatig reclame voor de MEDIONPC, dus dan volgt vanzelf 1 + 1 = 2

Wat je kan doen is even op Belkin-site kijken. Zou ik even contact opnemen met hun en nagaan of ze dit probleem kennen. Wat natuurlijk ook nog kan is dat je netwerkkaart gewoon kapot, aangezien het op een ander slot ook niet werkt.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:46

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 14:52:
Wat je kan doen is even op Belkin-site kijken. Zou ik even contact opnemen met hun en nagaan of ze dit probleem kennen. Wat natuurlijk ook nog kan is dat je netwerkkaart gewoon kapot, aangezien het op een ander slot ook niet werkt.
Ze had juist al contact opgenomen met Belkin vóórdat ze dit topic startte, en die hadden het over dat mogelijke IRQ probleem.
Pagina: 1