Toon posts:

DHCP server, of gewoon handmatig instellen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb 3 keer een LAN gehouden met een aantal vrienden van mij. We hebben dit altijd met een HUB gedaan (10Mbit). Nu heb ik me even geinformeerd op het i'net wat ik het beste kan gebruiken en nou heb ik gelezen dat een Switch het beste is. Nu heb ik dus ook een switch aangeschaft (Sweex 8 poort 10/100 Mbps switch (heb hem nog niet binnen)). Nu ben ik ook een server aan het instellen (ik draai 'm gewoon onder windows XP) pentium II met 200Mb intern geheugen en een netwerkkaart. Nu is er een probleem dat ik altijd op een LAN heb, en dat is dat ik alle ip adressen handmatig op alle pc's moet instellen. Dus ben ik maar weer ff op het i'net gekeken of daar niet iets voor is... Nu vond ik dat je een DHCP server kunt draaien, maar nu zag ik dat veel van die servers of onder windows 2000 server of onder Linux draait. Aangezien ik dat niet heb ben ik gaan kijken of er geen software is voor een pc met Win XP. Deze heb ik wel gevonden maar het werkt allemaal niet als ik gehoopt had. Is er geen makkelijkere manier om ip adressen toe te kennen aan de pc's?

Nu ik toch aan het vragen ben ook nog even dit:
Als ik alles handmatig ingesteld had dan moest ik vaak bij de pc's een inlognaam en een password geven, als ik in de bestanden wou neuzen. (hier is ook vast wel een oplossing voor) Misschien moet ik bij iedereen gewoon het netwerk anders instellen. En is de snelheid van de switch die ik gekocht heb hoog?

Ik weet niet of jullie mij verder zouden kunnen helpen...

bvd

Joost

Verwijderd

Topicstarter
kan iemand mij helpen? of is hier geen oplossing voor ?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:40

Haan

dotnetter

Je oplossing heet een router denk ik ;)
(voor het dhcp gebeuren tenminste)

[ Voor 32% gewijzigd door Haan op 24-07-2005 18:32 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 20:47:
Aangezien ik dat niet heb ben ik gaan kijken of er geen software is voor een pc met Win XP. Deze heb ik wel gevonden maar het werkt allemaal niet als ik gehoopt had. Is er geen makkelijkere manier om ip adressen toe te kennen aan de pc's?
Wat werkt er dan allemaal niet aan?
tftpd32 is een prima programma'tje daarvoor, nog freeware ook :)

Afbeeldingslocatie: http://www.alt-92.net/zooi/tftpd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.alt-92.net/zooi/tftpd2.jpg
Als ik alles handmatig ingesteld had dan moest ik vaak bij de pc's een inlognaam en een password geven, als ik in de bestanden wou neuzen. (hier is ook vast wel een oplossing voor)
nee, daar is geen oplossing voor aangezien gebruikers + wachtwoorden PER PC anders zijn.
elke PC heeft zijn eigen gebruikers+wachtwoorden-database (SAM).

Als je dus met meerdere PCs elkaars shares wil benaderen moet je of de guest account aanzetten of overal dezelfde user + pass bijzetten.

Dit staat ook letterlijk in de FAQ bovenaan, wellicht is je dat ook niet opgevallen?

[ Voor 6% gewijzigd door alt-92 op 24-07-2005 18:38 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Darthroy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-06-2022
Als je tijdens een LAN-party geen verbinding naar buiten wil, zou je eventueel de apipa-functie van Windows kunnen gebruiken:
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;220874

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

...of je geeft gewoon geen default gateway mee, zelfde resultaat.
Voordeel van een dhcp service is juist dat je er meer mee kan doen.
Wins "server" opgeven bijvoorbeeld, stel 1 PC als Master Browser in (search opdracht) en je netwerk shares worden ook nog eens netjes bijgehouden :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-05 16:37

leuk_he

1. Controleer de kabel!

internet delen heeft ook een heel basale dhcp server. Als je die "server" gebruikt om internet te delen voldoet die waarschijnlijk.(zie ook de faq van dit topic over "internet delen")

met een switch is niks mis, die belemmert de snelheid niet op je netwerk.
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 20:47:
Als ik alles handmatig ingesteld had dan moest ik vaak bij de pc's een inlognaam en een password geven, als ik in de bestanden wou neuzen. (hier is ook vast wel een oplossing voor) Misschien moet
Dat lig niet aan het (handmatig) instellen van je ip adres. Maar hoe je rechten geregeld hebt. affijn, zie backslash32 hierboven.

[ Voor 5% gewijzigd door leuk_he op 24-07-2005 21:22 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ik ben er een stuk verder mee gekomen. :) heb inmiddels de switch ook al binnen en hij werkt zeer snel :D.. De DHCP server werkt ook zo goed als, bedankt voor jullie hulp...
Pagina: 1