Toon posts:

Twee aparte LANS koppelen, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen!

Bij mij in huis ligt er een netwerkje wat via een router pc'tje met twee nics (pentium 100, win95 met een NAT proggie) met een ADSL verbinding is geconnect.

Nu willen wij graag ons netwerkje verbinden met een lannetje verbinden. Dat andere netwerk mag GEEN gebruik maken van ons internet >:) Nu is mijn vraag kan dat als volgt?

-In ons router pc een extra NIC met een nieuw IP adres (laten we dit adres eens pietje noemen)
-Deze NIC gaat met een UTP kabel naar de HUB van het andere netwerk
-We stellen het IP adres PIETJE in als gateway op ons eigen netwerk
-We stellen de IP adressen en Subnetmasks goed in

Of kan dat zo niet? Kunnen we dan nog wel gebruik maken van ons eigen internet? Gaat ie dan niet automatisch op de gateway zoeken als we het internet op willen.

Of moeten we de LANS anders met elkaar verbinden?

Rob

Verwijderd

Hoi ik weet momenteel zelf niet hoe het werkt maar mijn pa wel

Verwijderd

Geef dan je mail adres mijn pa komt straks terug (we hebben thuis hetzelfde gedaan met kabel internet)

Verwijderd

Wel , koopel jullie HUB aan de andere HUB via de uplink poort van ene naar een gewone poort van de andere . En stel in je NAT proggie de IP-adressen en subnetmaskers in die gebruik mogen maken van je ADSL verbinding .

• vanwegen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 11:42

vanwegen

-:|:-

Of nog gemakkelijker, stel packet filtering in op netwerkkaartje pietje en blok poort 80 of laat alleen poort 139 toe (netbios)

En toen was m'n signature weg :(

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kan het ook andersom? Ik wil graag mijn buurjongen gebruik laten maken van ons internet (ik gebruik winroute en HUB), maar ik wil niet dat hij op ons LAN kan.

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-08 11:58

Whizzer

Flappie!

Uhm, beste is om dus in één pc 3 netwerkkaarten te proppen en vervolgens met wat regeltjes op de router de andere zijn rechten installen, weet niet welk proggie jullie gebruiken om te routeren, maar ik neem aan dat je het een en ander wel in kan stellen...

bijvoorbeeld:
net a <- jouw netwerk
net b <- buurman z'n netwerk
net c <- internetverbinding

Stel je in dat er geen verkeer van net b naar net c kan, dan kan ie niet internetten, maar wel op jouw netwerk klooien..

En voor mossel geldt: stel het zo in dat de router net b niet naar net a doorgooit. je moet dus regels maken voor het netwerknummer van je buurman. Hang die regels dus aan de netwerkkaart die verbinding heeft met de buurman. Weet niet hoe dat zit met winroute, freesco enzo (moet van FreeSCO dat nog eens uitzoeken, want die draait hier bij mij thuis en kan altijd wel eens van pas komen. >:) ), maar een beetje proggie moet dat toch kunnen..

met die dure cisco dingen kan het in ieder geval, maarja, daar hebben veel mensen (waaronder ik) het geld niet voor...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Verwijderd

Topicstarter
Euj Wizzer,

Ja zoiets dergelijks was ik dus ook van plan. We gebruiken NAT32 om het internet te sharen.

Maar hoe koppel je de twee verschillende LANS (dus onafhankelijk) van windows aan elkaar? Door simpelweg de NICS als gateway in te stellen? Dat kan volgens mij niet, want door het subnetmask gaat ie dan automatisch ook op de gateway zoeken als je een internet IP op wil. Of begrijp ik het nu verkeerd?

Rob

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 18:16

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Gewoon linux gebruiken met ip masquerading.
en dan stel je IPchains zo in dat allen IP adressen die jij wilt (dus je eigen Lannetje) gebruik mogen maken van je masquerading zooi. piece of cake

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Topicstarter
Neej, als het mogelijk is met een windows systeempje, doe ik het liever daar mee.

Niet uit onwil, maar gewoon omdat ik me nog nooit in linux heb verdiept en omdat huisgenoten van me ook moeten begrijpen wat er gaande is en dat ze zelf ook problemen met het netwerk eventueel moeten oplossen. Anders draai ik namelijk overal voor op... Ze zien me nu al als een wandelende helpdesk, en dat is niet leuk :( Ze moeten het zelf een beetje leren :) en daarom geen geknoei met linux, want dan raken ze het spoor al helemaal bijster.

Dus als het mogelijk is met drie nicje in een windows 95 bak (lan1, lan2 en internet) dan hoor ik het graag hoe je dat precies moet instellen.

• mossel
  • Niet online
Moet met packet filter in winroute pro volgens mij...

Dus poort 80, 21, etc blocken.

Verwijderd

met winroute wil dat wel :)

de manual is hier te vinden

Verwijderd

Topicstarter
DUS...

Als ik op een computer drie nics heb die naar:
1) LAN 1
2) LAN 2
3) Internet

Kan winroute dan drie dingen tegelijkertijd routen (lan1 --> lan2, lan2 --> lan1, lan1 --> internet) ??

Rob

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Ja, je moet de kaarten van de router instellen als default gateway.. dus net a krijgt bijvoorbeeld als default gateway 192.168.0.1 en net b krijgt bijvoorbeeld 192.168.25.1 (ik noem maar twee zijstraten..) Op het moment dat er verkeer via de router moet, moet de router bepalen welke kant het heen moet. Hij zal het dus niet via internet gooien. In wat tabelletjes van 'm staat precies welk netwerk op welke NIC zit :) . Dat is de makkelijkste methode, je kan ook wel met subnetten gaan klooien, maar dan maak je het jezelf onnodig moeilijk. Niet doen dus!.

Ik durf je niet te zeggen hoe het moet in winroute, maar het kom er algemeen gezegd als volgt op neer (zoals ook al boven vermeld staat, maar dan iets ingewikkelder denk ik):

Aan de NIC van je buurman (nog steeds net b) koppel je een regel die het verbied gebruik te maken van net c. (Voor Mossel geldt dezelfde regel, alleen mag die geen gebruik maken van net a.)

Ik heb echt geen flauw idee hoe het precies moet in Winroute en of het daar wel in kan, maar het zou me een beetje verbazen als het niet kon. Vanmiddag zal ik m'n vriendin even weg stompen bij de pc >:) , en zal ik even kijken of ik iets kan vinden hoe het in Winroute moet. Vooralsnog zul je het even met de manual link van een paar posts hierboven moeten doen.

Suc7

edit:

Als Windows 3 netwerkkaarten aankan (wordt wel een pc met weinig anders dan...), dan kan winroute het ook vast... Anders zul je toch echt aan een FreeSCO'tje moeten ofzo.

[Algeme opmerking] Ik ben zeer tevreden daarmee, maar ieder z'n eigen keus en dat moet ook gerespecteerd worden. Op het moment dat iemand vraagt hoe het in een Windows proggie moet roept iedereen Linux!!!!, wil iemand het in Linux doen, roep iedereen Windows!!!! Die knakker vraagt om hulp bij dat proggie, niet van een ander. Een advies is krijgen kan geen kwaad, maar zoals het de laatste tijd gaat is niet meer normaal. Hier zal wel weer een stortvloed van reacties opkomen, maarja....... |:(
[/Algemene opmerking]

• mossel
  • Niet online
[Algeme opmerking] Ik ben zeer tevreden daarmee, maar ieder z'n eigen keus en dat moet ook gerespecteerd worden. Op het moment dat iemand vraagt hoe het in een Windows proggie moet roept iedereen Linux!!!!, wil iemand het in Linux doen, roep iedereen Windows!!!! Die knakker vraagt om hulp bij dat proggie, niet van een ander. Een advies is krijgen kan geen kwaad, maar zoals het de laatste tijd gaat is niet meer normaal. Hier zal wel weer een stortvloed van reacties opkomen, maarja.......
[/Algemene opmerking]
Helemaal mee eens. Dit wordt dus steeds vaker gezegd, je krijgt geen antwoord op je vraag. Bovendien wordt er heel vaak LINUX!!! geroepen, zonder enige uitleg waarom en hoe.
* mossel wordt hier ook zat van [img=15,15]i&#047;s&#047;frown.gif[/img]

Verwijderd

Topicstarter
Heej iedereen!

Heeeeeeel erg bedankt voor alle antwoorden! Even een weekje tentamens leren, maar daarna FLINK knutselen! LEUK!

Whizzer en Mossel, ik ben het met jullie eens. Ik mis de mensen die replyen met slechts het antwoord SEARCH :)

Afijn, ik heb in ieder geval een hoop gehad aan jullie antwoorden.

Ik heb inmiddels ook die handleiding van winroute gedownload en uitgeprint (200 pagina's!) Phew! Daar staat ook een HELE hoop in, echt alle mogelijke opstellingen van computers via winroute aan elkaar gekoppeld.

Even een vraagje over de uplink poort (we hebben een 10/100 switch: klopt het dat je daar gewoon nog een compu op kunt aansluiten mbv een cross cable? Voor een uplink naar een andere hub moet je een "normale" utp kabel gebruiken.

Rob

• Whizzer

Whizzer

Flappie!

Ja, dat kan ja... Als je een uplink poort hebt, moet je er een cross tussen steken..

En naar een andere hub/switch moet je een normale gebruiken...

• mossel
  • Niet online
En naar een andere hub/switch moet je een normale gebruiken...
die je dan in de uplink van de andere hub/switch steekt...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt!
Pagina: 1