Mobo kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• shockme
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-06-2022
Gevallentje pc doet niets meer.
Tijdje terug ook een probleem met de desbetreffende pc, toen was de voeding doorgefikt. Toen alles overgebouwd in nieuwe kast+voeding.
Nu een paar maanden later. Eerst een week problemen met de pc, wil soms niet aan, komt helemaal geen beeld. Maar na een paar keer stroom er af en nog eens proberen, wilde hij het nog wel eens doen.

Tot dat hij nu dus helemaal niets meer doet. Pc aan dmv pwr button, fans draaien maar geen beeld.
Wat heb ik gedaan:
Alles er uit/af gehaald. Dus alleen mobo+proc+geheugen ook mobo voor zekerheid uit kast geschroefd zodat deze eventueel geen sluiting oid kan maken. Maar probleem blijft. Ook wanneer ik geheugen er uit geen reactie van piepje. Uiteraard heb ik het mobo even aan een uitgebreide inspectie onderworpen, maar ik kan niets ontdekken. Moederbord ziet er verder goed uit met het blote oog. Ook processor ziet er goed uit. Dus rara wat kan het zijn? Op het moederbord zelf zitten leds welke enige indicatie kunnen geven. Het gaat om een celeron 1 ghz.

Ikzelf denk dat het moederbord gewoon kapot is, maar wellicht heeft een van de medetweakers nog een oplossing of idee???

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-07 14:20
Je hebt al ooit je voeding moeten vervangen, kan het dan niet zo zijn dat je voeding brak is nu weer? Want je zegt dat als je de stroom eraf haalt en er weer op doet dat ie wel opstart.. Het kan ook je vid. kaart zijn..

Al een andere videokaart geprobeerd? 2 geheugen stickies? Al 1 geheugenmodule geprobeerd?

[ Voor 18% gewijzigd door the-edge op 20-07-2005 18:56 ]

Verwijderd

Misschien ligt het wel aan de stopcontact of het stekkerdoos!

• the-edge
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 18:56:
Misschien ligt het wel aan de stopcontact of het stekkerdoos!
Ja kan ook.. Is je stopcontact geaard?

• shockme
the-edge schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 18:55:
Je hebt al ooit je voeding moeten vervangen, kan het dan niet zo zijn dat je voeding brak is nu weer? Want je zegt dat als je de stroom eraf haalt en er weer op doet dat ie wel opstart.. Het kan ook je vid. kaart zijn..

Al een andere videokaart geprobeerd? 2 geheugen stickies? Al 1 geheugenmodule geprobeerd?
Het is video on board dus dat wordt lastig ben ik bang. nog niet met 1 mem module geprobeerd, maar wel met alletwee en ook zonder mem. Overigens voeding lijkt me nu in orde.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zou idd kunnen duiden op een defect mobo, maar om wat voor een plank gaat het precies?
En wat voor voeding heb je nu in het systeem hangen. Als je de bak probeert te booten krijg je dan nooit een beepje?

• shockme
Terw_Dan schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 18:58:
Zou idd kunnen duiden op een defect mobo, maar om wat voor een plank gaat het precies?
En wat voor voeding heb je nu in het systeem hangen. Als je de bak probeert te booten krijg je dan nooit een beepje?
Mobo type is helaas niet gemakkelijk te achterhalen, kan iig niets op het plankje ontdekken wat aanduid op een type, maar ik vermoed dat het om een epox mobo gaat. Voeding is gewoon standaard voeding 300w. Overigens geen enkel beepje.

Mobo losgehangen , spanning erop. proc+geheugen erop laten zitten. speaker en pwr button kabeltje aangesloten. verder alles los. Geeft nul reactie, gebeurt helemaal niets, buiten dat de fan gaat draaien dan.

• shockme
the-edge schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 18:57:
[...]

Ja kan ook.. Is je stopcontact geaard?
Zou eventueel kunnen, omdat deze problemen pas zijn opgetreden nadat de pc op nieuwe locatie geplaatst is. maar nu zit hij gewoon bij mij thuis in een geaard stopcontact, waar normaliter alles naar behoren werkt. Maar wellicht is de schade al toegebracht toen hij niet geaard was?

• the-edge
shockme schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 19:06:
[...]

Zou eventueel kunnen, omdat deze problemen pas zijn opgetreden nadat de pc op nieuwe locatie geplaatst is. maar nu zit hij gewoon bij mij thuis in een geaard stopcontact, waar normaliter alles naar behoren werkt. Maar wellicht is de schade al toegebracht toen hij niet geaard was?
Zou kunnen, weet je zeker dat de vorige lokatie niet geaard was dan?

• shockme
the-edge schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 19:08:
[...]

Zou kunnen, weet je zeker dat de vorige lokatie niet geaard was dan?
Ik weet vrij zeker dat de vorige locatie niet geaard was. kan dit een oorzaak zijn dan?
thuis zit er ook wel eens een pc ongeaard aangesloten wat nooit problemen oplevert

• madmenno
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-06 20:57
Ik heb een paar maanden geleden precies hetzelfde probleem gehad; computer gaat wel aan, maar geen beeld dus. Dacht ook dat het aan het mobo of proc lag. Ben naar de computerzaak op de hoek gegaan en heb het probleem voorgelegd. Ze dachten idd dat het misschien aan de voeding lag, heb toen een nieuwe meegenomen, hielp ook niet. Heb ook andere videokaart geprobeerd en heb net als jij ook alles uit de kast geschroefd. Niets hielp en ik heb toen uit frustratie alles een dag laten liggen. Na die dag heb ik alles weer in elkaar gezet en toen deed die het plotseling weer! Ik heb later hierover met een kennis gepraat en die zei dat ik misschien het mobo te vast in de kast had geschroefd en dat daardoor het moederbord kromtrok bij opwarming en dat daardoor electrische verbindingen verbroken werden. Nou weet ik niet of je hier wat aan hebt, maar ik wilde in ieder geval mijn ervaring even delen :P

EDIT:

btw: weet ook niet of dat verhaal van dei kennis wel klopt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door madmenno op 20-07-2005 19:22 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

shockme schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 19:05:
[...]

Mobo type is helaas niet gemakkelijk te achterhalen, kan iig niets op het plankje ontdekken wat aanduid op een type, maar ik vermoed dat het om een epox mobo gaat. Voeding is gewoon standaard voeding 300w. Overigens geen enkel beepje.

Mobo losgehangen , spanning erop. proc+geheugen erop laten zitten. speaker en pwr button kabeltje aangesloten. verder alles los. Geeft nul reactie, gebeurt helemaal niets, buiten dat de fan gaat draaien dan.
Maar WAT voor een voeding heb je, welk merk (en welke voeding had je hiervoor?).

Kijk, als het geval aan een Q-Tec of Sweex hangt dan zou ik daar het probleem gaan zoeken. Grote kans dat je mobo daardoor instabiel is.
En trek gewoon je kast even open en kijk welk mobo het is. Als het een epox is zoals je denkt dan is dat verdomd makkelijk te zien want dan staat het gewoon bij de PCI sloten

• shockme
Terw_Dan schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 19:21:
[...]

Maar WAT voor een voeding heb je, welk merk (en welke voeding had je hiervoor?).

Kijk, als het geval aan een Q-Tec of Sweex hangt dan zou ik daar het probleem gaan zoeken. Grote kans dat je mobo daardoor instabiel is.
En trek gewoon je kast even open en kijk welk mobo het is. Als het een epox is zoals je denkt dan is dat verdomd makkelijk te zien want dan staat het gewoon bij de PCI sloten
Er zit nu een 'maxpower' voeding in. vorige voeding weet ik niet meer.
Er staat echt geen merkaanduiding op het mobo, geen epox dus, want bij de pci sloten staat niets.
en enige wat ik kan ontdekken is een nummer waar ik op gegoogled heb maar niets mee kan :
"630TCF"

• shockme
madmenno schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 19:19:
Ik heb een paar maanden geleden precies hetzelfde probleem gehad; computer gaat wel aan, maar geen beeld dus. Dacht ook dat het aan het mobo of proc lag. Ben naar de computerzaak op de hoek gegaan en heb het probleem voorgelegd. Ze dachten idd dat het misschien aan de voeding lag, heb toen een nieuwe meegenomen, hielp ook niet. Heb ook andere videokaart geprobeerd en heb net als jij ook alles uit de kast geschroefd. Niets hielp en ik heb toen uit frustratie alles een dag laten liggen. Na die dag heb ik alles weer in elkaar gezet en toen deed die het plotseling weer! Ik heb later hierover met een kennis gepraat en die zei dat ik misschien het mobo te vast in de kast had geschroefd en dat daardoor het moederbord kromtrok bij opwarming en dat daardoor electrische verbindingen verbroken werden. Nou weet ik niet of je hier wat aan hebt, maar ik wilde in ieder geval mijn ervaring even delen :P

EDIT:

btw: weet ook niet of dat verhaal van dei kennis wel klopt ;)
ik heb het hele mobo volledig uit de kast dus ongeschroefd dus zou dit niet dit probleem zoals je omschrijft kunnen zijn.

• CasioMan468
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-05 23:27

• shockme
Met dank!, dit is hem, ik zal wel niet goed genoeg gegoogled hebben...
dus betreffende mobo is: http://www.elements-pc.com/mb/630tcf/630tcf.html

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

shockme schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 19:31:
[...]

Er zit nu een 'maxpower' voeding in. vorige voeding weet ik niet meer.
Er staat echt geen merkaanduiding op het mobo, geen epox dus, want bij de pci sloten staat niets.
en enige wat ik kan ontdekken is een nummer waar ik op gegoogled heb maar niets mee kan :
"630TCF"
maxpower is redelijk Niet bepaald geweldig, maar zou moeten voldoen.

Als ik zo kijk naar de specs van je mobo zou het wel eens een plank kunnen zijn die het condensator problmee heeft. Controleer daar ook nog eens op. De symptomen komen overeen namelijk.

• shockme
het condensator probleem? dat wil zeggen?
condensator door gebrand oid?

edit:
lekkende condensator waarschijnlijk bedoel je dus?
volgens mij kan dit het wel zijn, daar er een klein beetje 'spul' op bepaalde condensators te zien was.
oplossing hiervoor? condensator vervangen? zijn er een stuk of 3/4 dat ik dacht te zien. of gewoon mobo opstoken..

[ Voor 67% gewijzigd door shockme op 20-07-2005 20:19 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

shockme schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 20:16:
het condensator probleem? dat wil zeggen?
condensator door gebrand oid?

edit:
lekkende condensator waarschijnlijk bedoel je dus?
volgens mij kan dit het wel zijn, daar er een klein beetje 'spul' op bepaalde condensators te zien was.
oplossing hiervoor? condensator vervangen? zijn er een stuk of 3/4 dat ik dacht te zien. of gewoon mobo opstoken..
Als er wat van dat spul (over het algemeen bruine troep) op de elcos zit zijn ze idd rot. Gewoon vervangen en je hebt weer een deugdelijk mobo.

• shockme
Ok dan zal dat het zijn.
diagnose gesteld nu.
Mijn dank is groot _/-\o_
Pagina: 1