Extra geheugen voor Aldi PC P4 1800 MHz

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-08 11:47
Hallo,

Ik heb hier een P IV 1,8 GHz uit de Aldi (28-11-2001). Die kwam oorspronkelijk met 256 MB geheugen. Ondertussen had ik daar 1 x 512 MB SDRAM 133 MHz bijgestoken. (Totaal 768 MB)

Aangezien onze harde schijf het een week geleden begaf :( (niet door het geheugen, dat zat er immers al 1 à 2 jaar in), heb ik hem binnen gedaan bij GSC (hersteldienst van Aldi). Daar zeiden ze dat het bijgeplaatste geheugen niet compatibel was. :?

Vandaag ben ik de PC terug gaan ophalen. Er zit dus inderdaad en nieuwe harde schijf in, maar de bijgeplaatste 512 MB hebben ze eruit gehaald en terug meegegeven.

Nu is mijn vraag: Zijn jullie ook zo zeker dat het niet compatibel is, en zo ja, waarom?
Hier is een link naar de website van GSCDaar staat dat het standaardgeheugen PC 133 Sdram is. Er staat ook dat het best is 2 plakjes van dezelfde grootte toe te voegen.
Volgens mij (ben het niet zeker) zijn er echter maar 2 plaatsen voor geheugen op het moederbord.
Het ene is ingenomen door de standaard 256 MB.
Hoe kan je dan er nog 2 latjes bijsteken :?
Of ondersteunt de computer geen latjes van 512 MB?

Ik ben er zeker van dat er tot vorige week bij systeemeigenschappen wel degelijk 768 MB stond, betekent dit dat het moet werken?

Verwijderd

p4 draait beter met dual channel layer of hoe het ook heet

dus

2 x 256, 2 x 512, etc
maar niet 1 x 256 en x 512

Dus dat betekent dat je die oude 256 eruit moet halen (zonde) en dan inplaats van 1 x 512 2 x 512 moet aanschaffen erin douwen zodat je 2 x 512 erin hebt zitten. En dan verkoop je je andere geheugen op marktplaats weg :p

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2005 17:35 ]

• Lukse
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-04-2023
Ik heb hier dezelfde pc en die draait ook al meer dan een jaar met 1x256 en 1x512.
Ik zou niet weten wat het probleem is?

• maurice_thalen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik heb dezelfde pc gehad...nou jah heb hem nog steeds maar alleen de kast en de dvd-speler zijn nog over de rest heb ik vervangen omdat het gewoon een dikke brakke K*T Pc was maar goed,

De harde schijf van mij deed ook raar elke keer naar lan party deed ie het niet meer omdat ie te warm was geworden(denk ik).maar kreeg ook steeds not_less_irq_ bla bla bla,maar ik heb er ook wel geheugen bij in gedrukt 512 mb en daar deed ie het gewoon mee en dat van de hd had ik al veel eerder problemen mee dan er geheugen bij in was gekomen.

je kunt het geheugen er wel gewoon in steken want volgens mij ondersteunt dat moederbord geen dual channel geheugen shit

[ Voor 13% gewijzigd door maurice_thalen op 20-07-2005 17:43 ]

Verwijderd

ik zou het niet erg goed weten maar mensen zeggen dat een p4 veel lekkerder draait met 2 x hetzelfde geheugen ipv verschillend.

het oorzaak kan ergens anders ook liggen want dat ze zeiden dat de geheugen niet compitabel ligt heeft niks met het crashen van de hdd te maken.

offtopic
je hebt wel een lange garantie :o
offtopic

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2005 17:42 ]

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
twee keer onzin: Het gaat om SDRAM en bijbehorende chipsets die geen dual-channel ondersteunen. Slaat dus nergens op. Bovendien kan je ook met 1 x 256 MB en 1 x 512 MB prima dual-channel draaien. Als je denkt dat dat niet kan begrijp je het hele principe niet.

Dat verhaal van die aldi gozers is onzin. Als jij dmv windows, progjes, bios etc ziet dat het geheugen correct herkend wordt en op de juiste snelheid draait en het systeem gewoon stabiel is dan is er toch geen probleem 8)7 Ik zou gewoon dat geheugen weer erin stoppen en dan maar even eruit halen van te voren als je weer een reparatie laat uitvoeren. Kunnen ze er daar niet meer over zeuren ;)

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:49

EXX

EXtended eXchange

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 17:34:
p4 draait beter met dual channel layer of hoe het ook heet
LOL, deze Aldi PC heeft een mobo met i845 chipset, dus nog niet eens DDR, maar SDR SD-RAM, dus Dual Channel is al helemaal niet aan de orde ;)

Ik zie niet in waarom de 512 MB module niet goed zou zijn. Het heeft 2 jaar gewerkt, dus geen probleem zou ik zeggen. En het kapotgaan van de HDD heeft er IMHO idd al helemaal niets mee te maken.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Geheugen er mooi weer instoppen, en eventueel die 256mb vervangen door een ander reepje 512mb SD-ram c.q. pc133 (dus geen ddr)

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Err, wow wat een onzin allemaal.... tijd voor een toelatings-examen hier op GoT? :X

Dual channel sd-ram ja? :? ..edit: Een HD kan natuurlijk best fouten gaan geven als er, door defect geheugen, verkeerde dingen mee gedaan worden.

Gewoon beide geheugen reepjes even testen met memtest, dan zal waarschijnlijk die 512MB fouten geven (hoeft natuurlijk niet), en dat betekend dan dat ie kapot is (garantie?), of incompatible met je mobo (dan wel dus, maar als je er nooit eerder problemen mee hebt gehad zal ie dus niet incompatible zijn, maar gewoon stuk) (zeker weten doe je na testen in andere systemen)

[ Voor 15% gewijzigd door Iet op 20-07-2005 17:52 ]

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

• ToFast
Fart schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 17:50:
Err, wow wat een onzin allemaal.... tijd voor een toelatings-examen hier op GoT? :X

Gewoon beide geheugen reepjes even testen met memtest, dan zal waarschijnlijk die 512MB fouten geven (hoeft natuurlijk niet), en dat betekend dan dat ie kapot is (garantie?), of incompatible met je mobo (dan wel dus, maar als je er nooit eerder problemen mee hebt gehad zal ie dus niet incompatible zijn, maar gewoon stuk) (zeker weten doe je na testen in andere systemen)
Waarom zou die het moeten testen, het heeft altijd gewerkt. Alleen de mensen van het helpcenter van Aldi zagen dat dit reepje er standaard niet in hoort te zitten. En zeggen meteen dat het niet compatible is |:(

Er zijn zoveel mensen in de wereld die meteen iets roepen, al weten ze er niks van

• LievenD
Alvast bedankt voor de snelle reacties.
Als mijn vader het ziet zitten om de kast nog eens open te gooien (wat niet erg waarschijnlijk is), zal ik memtest eens proberen. :Y)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

LievenD schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 18:03:
Als mijn vader het ziet zitten om de kast nog eens open te gooien (wat niet erg waarschijnlijk is), zal ik memtest eens proberen. :Y)
Dat reepje heeft het 2 jaar gedaan en nu ga je het opeens in twijfel trekken? Waarom dat dan?
Als geheugen niet compatible is dan zijn er een aantal dingen mogelijk.
1. dimmetje wordt gewoonweg niet herkend waardoor systeem niet boot of alleen een evt 2e dimm ziet
2. dimmetje wordt voor de helft gezien, maar werkt verder prima.
3. dimmetje wordt volledig gezien, echter, geeft fouten.

alle drie de scenarios zijn hier niet van toepassing. Dus gewoon dimm erbij steken en klaar :P

• ToFast
LievenD schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 18:03:
Man een geheugenreepje druk je erzo bij in. Dus openschroeven die kast. En dan memtest eventueel nog proberen ja.

• LievenD
ToFast schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 18:23:
[...]

Man een geheugenreepje druk je erzo bij in. Dus openschroeven die kast. En dan memtest eventueel nog proberen ja.
In principe wel, maar ik meen me te herinneren van toen we het erin stopten, dat de grafische kaart wat in de weg zat (en die ging er niet zo makkelijk uit :( )

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

LievenD schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 18:55:
[...]

In principe wel, maar ik meen me te herinneren van toen we het erin stopten, dat de grafische kaart wat in de weg zat (en die ging er niet zo makkelijk uit :( )
dat een videokaart er niet makkelijk uit gaat kan kloppen, je moet dan vaak even het retentie mechanisme losklikken (gezien vrijwel alle AGP kaarten die hebben tegenwoordig).
Pagina: 1