[Registrars] Wat gebeurt er bij faillissement?

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022
Stel, ik wil voor mijn klanten domeinnamen kunnen registreren. Omdat het duur en tijdrovend is om zelf hiervoor licensies te krijgen, doe ik dat via een registrar. Zie dit forumtopic voor een lijst met registrars.

Ik neem een account bij OpenDomainRegistry (ODR) en registreer daar een aantal domainnamen met verschillende extensies (.nl, .com, etc.).

Nu gaat ODR failliet. Ze zijn niet meer te bereiken en ook de deur wordt niet open gedaan. Wat gebeurt er dan met mijn domeinnamen? Hoe moet ik deze nu beheren? Waarschijnlijk moet ik een andere registrar zoeken doe die domeinnamen in haar database wil zetten zodat ik ze weer kan beheren. Maar hoe bewijs ik wat mijn domeinnamen zijn? Welk bewijs heb ik? En moet ik dan met dat eventuele bewijs alle top-level registrars (ICANN, SIDN, etc.) gaan afstruinen om elke domeinnaam apart na overleg van die papieren over te laten zetten naar mijn nieuwe registrar?

Met andere woorden - ik heb nogal wat vragen. Zowel op GoT als op Webhostingtalk vond ik geen antwoorden. Wie kan hier wat over zeggen?

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-02 20:37

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Domeinen komen gewoon bij een curator te 'staan' die ze kan verpatsen aan een nieuwe registrar.
Of je verhuist ze en masse bij een faillissement naar een andere toko.

Je bewijst dat domeinnamen van jou zijn doordat ze op jouw eigen naam staan ;).

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-01 20:59

bakkerl

Let there be light.

Een domein naam (.nl) is eigendom van de AdminContact die opgenomen wordt. Dus afhankelijk wat hier staat zal er bepaald worden wat er mee gebeurt.

Ben jij een AdminContact kun je ten alle tijden het domein verhuizen naar een andere registrant (ook al beweren sommige van niet). Dus ook als je registrant faiiliet gaat. Hij is immer van jou.
Staat het domein op een andere naam (die van de registrant) heb je wel een probleem.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-02 20:37

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Domeinnaam is eigendom van de domeinnaamhouder, niet van de persoon die als admin-contact genoteerd staat. Admin-contact is wel vaak de houder van het domein of iig gemachtigde maar bij een verhuizing van een .nl moet er door de houder getekend worden, niet door de admin-contact.