Goedkope 19" Rack

Pagina: 1
Acties:
  • 373 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Darius
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 23:13
Net zoals velen van jullie (denk ik) heb ik een kleine server park in mijn huis (voor films/mp3s/internet/development enz.). Nu ben ik het geluid & de stroom kosten een beetje zat & wil ik alles vervangen door mini-atx moederborden en een 19" rack. Mijn inspiratie hiervoor is wel van de volgende gozer:

http://blog.andthensome.nl/2005/07/13/build-your-own-19-computer-rack/.

Nu heb ik dus een paar vragen die hopelijk bij dit forum horen:

1) Weet iemand waar je goedkope 19" muziekracks kan kopen, en kan iemand me aanbevelingen geven over welke racks het beste zijn voor computers?
2) Weet iemand of er ook 19" serverkasten zijn waar mini-atx moederborden in passen?

Alvast bedankt.

[ Voor 7% gewijzigd door Darius op 20-07-2005 16:45 . Reden: Link klopte niet ]

• Dysan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
probeer eens marktplaats ?
of elke willekeurige 2ehands site
zoeken op 19" in muziek groep doet wonderen
een 19" rack is een 19" rack alleen wel opletten op je koeling a/d achterkant, (dat hij dus niet dicht zit)

[ Voor 43% gewijzigd door Dysan op 20-07-2005 16:53 ]

Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn

• Darius
Bedankt voor de (achteraf gezien wel logische) tip. Op marktplaats staat idd veel moois. Maar heeft iemand hier wel ervaring mee en weet iemand of dit wel past (mini-atx in 19" kasten).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) goed opletten op Marktplaats.nl en Speurders.nl - het helpt enorm als je weet wat voor vage dingen allemaal in een 19" rack geleverd worden. Paar weken terug heb ik een SGI Origin 2000 server/supercomputer voor een symbolische Euro mogen ophalen (stond tijdenlang voor EUR 3000 op Speurders, niemand die bereid was het te komen ophalen voor die prijs. Zodra het gratis wegging het opgepikt). En wat is een Origin 2000? Het is een bijzonder mooie 19" rack die 100% standaard is, met daarin een stapel SGI-specifieke meuk.

Overigens heb ik de ingewanden los te koop aangeboden en heb de kosten van het ophalen (we hebben het over een +-350kg wegend gevaarte) er ondertussen RUIM uit :9

Moraal: let op de advo's en zorg ervoor dat je zelf bereid/in staat bent op te halen.

2) ik ken geen mini-ATX moederborden. Als je micro-ATX (uATX) bedoelt, dan zijn er zeker 19" serverkasten waar ze in passen: alle kasten waar een volle ATX in past, past ook uATX in :z

Welke hoogte je kunt gebruiken hangt af van de layout van de borden en of je speciale koelers pakt. uATX met alles onboard/geintegreerd (dus zonder losse kaarten) en een 1U koeler past in een 1U behuizing. Soms kun je dmv een riser ook een enkele AGP of PCI slot gebruiken, maar of dat kan hangt af van ontwerp kast en moederbord (vaak moet de slot waar de riser op geprikt gaat worden op een specifieke plek staan, dat wisselt van bord tot bord).

2U gaat vaak makkelijker, al heb je nog risers nodig en ben je dus aan kast-specifieke plaatsing van PCI en/of AGP gebonden. Sommige werken daarentegen met low-profilekaarten (al zie je dat in de serverwereld veel minder)

Vanaf 3U kun je gewoon volle PCI en AGP kaarten werken.

Oslik blyat! Oslik!

• messi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Mini ATX moet wel passen, zoiezo in 1U racks, dat is bijna allemaal mini ATX.
Ikzelf heb een 1u en een 4u kast (4U is van enlight) en daar past een mini ATX in.

zie boven voor uitgebreidere uitleg ;)

[ Voor 12% gewijzigd door messi op 20-07-2005 17:40 ]

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

messi schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 17:39:
Mini ATX moet wel passen, zoiezo in 1U racks, dat is bijna allemaal mini ATX.
Ikzelf heb een 1u en een 4u kast (4U is van enlight) en daar past een mini ATX in.

zie boven voor uitgebreidere uitleg ;)
Wederom, wat bedoel je met 'Mini ATX' :? Naar mijn weten bestaat er geen mini-ATX standaard. Als het iets anders is dan microATX/uATX is het wel zo nuttig dat te vermelden (en als het wel uATX is, wees nauwkeurig en noem het beestje bij naam :o )

Oslik blyat! Oslik!

• Darius
Sorry, bedoel ook microATX. Dit is denk ik ideaal voor home servers omdat ze stil zijn, weinig stroom gebruiken & weinig hitte veroorzaken.

Aangezien die dingen best goedkoop zijn tegenwoordig ben je stom als je het niet doet. Vooral als je ziet wat je aan stroomkosten kan besparen....

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 12:45

NBK

Weercam-Avatar

Bedoel je dan niet gewoon (mini-)ITX? Via EPIA achtige bordjes van 16x16. micro ATX is namelijk bijna hetzelfde als gewoon ATX alleen minder PCI sloten.

[ Voor 3% gewijzigd door NBK op 21-07-2005 15:46 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Pagina: 1