Toon posts:

2e hands monitor - zaken om op te letten

Pagina: 1
Acties:
  • 361 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
nav wat vage onduidelijk ( en terecht na herlezen van mijn topic) en een foute topic-start in topic; dion_b in "oude IBM 22 inch bak ruilen" over mijn issue met het kopen (ruilen) van een 2e hands IBM 22 inch monitor, zal ik proberen om het wat concreter en duidelijker te posten;

ik bied nix aan. ik wil nix ruilen. ik wil nix vergelijken. ik wil slechts een advies wat betreft levensduur en kwaliteit van monitoren (in mijn geval dus die oude IBM 21/22 inch bakken)
aan de hand van mijn schammele 1 maand garantie.

Van een kennis kan ik een 2ehands IBM 22" inch monitor kopen (kopen, laten we het daarop houden voor het gemak). Ik vindt het een mooie monitor, en de prijs is niet duur. omgerekend zo'n kleine 100 euro. hij is 2e hands en zo te zien werkt die (nu) goed. beeld & bediening is prima. hij wilt me 1 maand garantie geven. Nou is mijn vraag... is het verstandig om zo'n 2e hands monitor aan te schaffen op basis van 1 maand garantie. vanuit mijn ervaring met monitors; wanneer een monitor gewoon werkt, en je er uiteraard niks vreemds mee doet, gaat die in het algemeen gewoon jaren vooruit. of is er in de monitorwereld sprake van kwaaltjes met bepaalde type's (kleurvervaging , ander soort beeld storing) ? of is er ergens anders waar ik mee moet oppassen? ik heb weinig zin in het aanschaffen van een monitor en dan na 1 of meer maanden ontdekken dat die bepaalde kuren vertoont en dus mijn aanspraak op garantie pleite is.

ps; het zou heel goed kunnen dat het gaat om een P-22x serie.. maar dat weet ik niet 100% zeker. het is iniedergeval al een wat ouder model. Vervelend natuurlijk dat ik niet precies het model weet, maar na wat googlen schat ik dat er niet veel van die monitor-bakken zijn uitgebracht. misschien kan 1 van jullie zoiezo een advies geven omtrent het algemeen van oudere monitors. naar mijn weten; doet een monitor het... en je doet er niks geks mee... blijft die het doen.

Ik hoop dat dit wat duidelijker is.
In afwachting op jullie reacties.
mvg candelaarr

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Ik heb geen ervaring met die monitor op zich, maar heb wel een oude (etalage-exemplaar) Eizo flexscan F930 21" gekocht. Deze doet het ook nog prima, alleen is het beeld op hoge resoluties niet super scherp. Dat vond een maat die daar ook dezelfde monitor heeft gekocht ook. Ik betaalde voor die van mij 150 euro, lijkt me dat die 100 euro een zeer goede prijs is, als het een goede monitor is. Ik zou dus even kijken naar wat voor resoluties hij aan kan en bij wat voor refreshrates. Verder moet je natuurlijk kijken of het beeld scherp is, geen rare vlekken of vervormingen. Het liefst ook bij een koude start, misschien dat hij het pas goed doet na een kwartier opwarmen ofzo, je weet nooit.

Klik mee voor GoT!........

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:22
Heb je geen productiedatum, staat meestal op de stikker achter op de monitor.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je moet letten op een aantal dingen.
1. de productie datum.
2. het typenummer en daarmee de gebruikte beeldbuis.

Ik heb gisteren toevallig een 20" Sony monitor verkocht voor 50 euro. Ding was 8 jaar oud maar gaf nog prima beeld. Het grote voordeel van de high-end monitoren was dat er flink goede beeldbuizen inzaten. Die Sony dingen kunnen zeker wel 10 tot 15 jaar mee zonder rare kuren te geven.

Daarnaast zou ik sowieso het ding eerst controleren op kleurechtheid en helderheid, als die goed zijn dan is het prima. Verder vind ik het bij grote CRT bakken ook wel handig als er een BNC aansluiting opzit, zeker als je hogere resos wil draaien.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:00

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 16:25:
schaffen op basis van 1 maand garantie. vanuit mijn ervaring met monitors; wanneer een monitor gewoon werkt, en je er uiteraard niks vreemds mee doet, gaat die in het algemeen gewoon jaren vooruit. of is er in de monitorwereld sprake van kwaaltjes met bepaalde type's (kleurvervaging , ander soort beeld storing) ? of is er ergens anders waar ik mee moet oppassen? ik heb weinig zin in het aanschaffen van een monitor en dan na 1 of meer maanden ontdekken dat die bepaalde kuren vertoont en dus mijn aanspraak op garantie pleite is.
Als ik op kantoor kijk naar sommige oude 17 inch monitoren dan zie ik allerlei kwaaltjes:
-Vaag, gewoon niet scherp meer.
-Kleurvlekken (alsof er met magneten is gespeeld?)
-Krassen op schermen. (en heel veel vette vingeers
-Een enkel scherm dat na een uur warm wordt en dan verschijnselen gaat vertonen (onscherp, zomaar op standby springen.

Maar als het werkt na een uur blijven ze het goed doen. O-)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"(hertopic) aankoop" is nou niet bepaald schoolvoorbeeld van een topictitel. Daar deze keer de inhoud wel goed op orde is pas ik'm gewoon een beetje aan -> "2e hands monitor - zaken om op te letten" :)

Verder is de IBM Pxxx reeks eentje met een erg goede naam. Ze gebruiken Sony Trinitron beeldbuizen en zijn erg zwaar afgeschermd (waardoor ze ook fysiek erg zwaar zijn - mijn 17" P70 is zwaarder dan mijn Sun GDM-20E20 20" schermen (ook al Sony buis)).
Enige bekende issue met die dingen is de coating - als je het verkeerd behandelt (glassex bijvoorbeeld :X ) gaat het gruwelijk vervellen en is het niet meer om aan te zien. Maar dat is geen defect, dat heb je zelf in de hand...

Mijn P70 is vermoedelijk van een oudere generatie dan iets uit de P22x reeks (tenzij het de P220 zelf is, dat is zelfde generatie namelijk). Opvallend is naast dat hij log zwaar is ook dat het enkele minuten duurt voor het volledig op temperatuur is. Tot die tijd in het beeld wat roodachtig. Maar dat is normaal met schermen uit die tijd (anno 1996).

Die lijst van leuk_he is een goede om op te letten. Daar komen nog een paar punten bij:

- voornaamste ouderdomskwaal bij de betere schermen is dat het fosfor niet meer zo goed is, waardoor helderheid en contrast laag is. Zet een scherm die je overweegt te kopen eens op de Factory Defaults. Is de helderheid in orde? Waarschijnlijk niet (te donker) Stel nu helderheid bij tot het wel goed is. Als je maar een paar procent hoeft bij te stellen is niets aan de hand. Maar als je helderheid en contrast tot 100% moet schuiven en dan nog niet echt goed beeld hebt, dan is de scherm gewoon 'op' en niet meer aan te raden

- ander punt om op te letten is of het beeld scherp en stabiel is op de maximale officieel ondersteunde instellingen. Zoek die van tevoren op (ja, dan moet je exact weten welke scherm je koopt, maar je bent sowieso een }:O als je dat niet weet...) en stel daarop in. Let niet alleen op scherpte maar op schaduwen rond text.

Paar dingen die op een goede scherm kunnen voorkomen, maar geen probleem zijn:

- convergence problemen: boven/onder danwel links/rechts van zwarte lijnen zijn roze/gele/blauwe schaduwen zichtbaar. Op een goedkope monitor niets aan te doen, maar op de betere monitoren zijn er vaak zelfs meerdere convergence instellingen (mijn Sony W900 24" breedbeeld heeft er 4: horizontal convergence, vertical convergence top, vertical convergence center, vertical convergence bottom). Het is bij dit soort oude, grote monitor zelfs heel normaal dat convergence 'wandelt' en dat je eens in de zoveel tijd bij moet stellen.

- idem met focus, er is vaak een focusinstelling. Monitoren die lange tijd op zolder gestaan hebben kunnen vaak gruwelijke focusafwijkingen lijken te hebben, maar zijn met een paar drukken op de knop weer in orde te krijgen :)

Oslik blyat! Oslik!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Eigenlijk is het een kwestie van geluk hebben.

Voor mijn neus staat een 21"monitor (iiyama) uit 1999 die echt nog 100% is terwijl het apparaat dagelijks zo'n 8 uur aan staat. Verder staat hier een 17" (iiyama) van dezelfde leeftijd maar die is tot een jaar terug niet in gebruik geweest. Je ziet tussen die twee absoluut geen enkel verschil.

ARME AOW’er

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Guardian Angel schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 21:43:
Eigenlijk is het een kwestie van geluk hebben.

Voor mijn neus staat een 21"monitor (iiyama) uit 1999 die echt nog 100% is terwijl het apparaat dagelijks zo'n 8 uur aan staat. Verder staat hier een 17" (iiyama) van dezelfde leeftijd maar die is tot een jaar terug niet in gebruik geweest. Je ziet tussen die twee absoluut geen enkel verschil.
Geluk heeft er weinig mee te maken.
Als je let op de punten die hier in het topic genoemd zijn dan moet je toch in staat zijn om de slechte monitoren van de goede te kunnen onderscheiden.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Terw_Dan schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 21:44:
[...]
Geluk heeft er weinig mee te maken.
Als je let op de punten die hier in het topic genoemd zijn dan moet je toch in staat zijn om de slechte monitoren van de goede te kunnen onderscheiden.
Akkoord, je kunt dan een slechte monitor er tussen uit halen, maar dan nóg kan het apparaat zomaar ineens stuk gaan. Dat is wat ik met mijn opmerking bedoelde.

ARME AOW’er

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Guardian Angel schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 22:07:
[...]

Akkoord, je kunt dan een slechte monitor er tussen uit halen, maar dan nóg kan het apparaat zomaar ineens stuk gaan. Dat is wat ik met mijn opmerking bedoelde.
Ja, ok. dat is waar. Maar goed, dat heb je ook met een monitor die net 2 weken oud is.
Alles kan stuk (als je maar hard genoeg probeert :P)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Terw_Dan schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 22:19:
[...]
Ja, ok. dat is waar. Maar goed, dat heb je ook met een monitor die net 2 weken oud is.
Alles kan stuk (als je maar hard genoeg probeert :P)
Ook weer waar. :)

Ik heb zelf vorig jaar mijn 21" monitor bij iiyama afgeleverd voor een controle. Het resultaat van de testen was weer 100% nadat er als preventie wat soldeerbanen waren overgesoldeerd. Kostte me niet veel en de monitor is weer z.g.a.n.

ARME AOW’er

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Persoonlijk zou ik de monitor gewoon nemen maar mijn ervaring met 2ehands monitoren is negatief: eentje (17" CRT eizo flexscan F56 of iets dergelijks) begaf het na iets van anderhalf jaar. Een andere 2ehands 14" monitor bleek zeer vaag beeld te geven. Weer een andere 2ehands 17" monitor (IBM E74 of zo) gaf soms trillingen in het beeld maar schijnt er nu mee opgehouden te zijn. Maar er zullen ongetwijfeld een hoop 2ehands monitoren zijn die het wel gewoon doen dus ik zou de gok dan toch maar wagen.

[ Voor 5% gewijzigd door Salvatron op 21-07-2005 00:27 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• Erik1
  • Niet online
21/22" monitoren van een redelijke leeftijd zijn gelukkig vaak professionele schermen en gaan dus meestal aardig lang mee :)

Ik heb 2 2ehands 21" schermen gehad, een Viewsonic PT813, die had wat kleine vervormingen in het beeld maar na 'm heel precies afgeregeld te hebben in het OSD en focus/nogiets potmetertjes op de printplaat deed die het prima, ging alleen na 1,5 jaar stuk. Beeld nog prima, maar viel gewoon steeds uit na intensief gebruik, op een gegeven moment viel ie permanent uit ;( Was waarsch. iets met de hoogspannings trafo. Daarna kreeg ik een Digital (PCXAV-WZ) en die doet het nu nog prima :) Moest 'm wel goed afregelen. En als ie heel koud is (Als ie uit is geweest en het is winter) dan wordt het beeld wat minder.

Verwijderd

Ik zou es kijken op of de CRT beeldbuis van voren niet is besprayed met een middel dat die vlekken niet meer laat zien :)

Ik had ooit een gloednieuwe laptop gekocht bij de blok. Na ongeveer 3 weken ging ik dus de TFT schoonmaken met een niet al te vochtige doek (water) en na er over heen geweest te zijn kwamen er allemaal vlekken en vingerdrukkingen tevoorschijn. Het bleek dus een showroommodel te zijn waar mensen met hun smerige tekken aan zaten.

Ik weet niet of dit ook op crt's geldt, dus vandaar dat ik mijn ervaring hier in post.

Verwijderd

Topicstarter
Allen harstikke bedankt voor jullie adviezen, informatie en overige posts. Enkele punten die jullie (in bijzonder dion_b) naar voren brengen klinken zeer verstandig en dit zal ik zeker meenemen in mijn overweging(en). wat alleen wel vervelend is, is de vraag of ik dit allemaal wel kan testen & uitvoeren. die apparaten staan in een soort winkeltje en ik geloof dat het een kopen & meenemen proces is. met uiteraard die 1-maand garantie. magoed, ik heb de tijd om het beeld (werkend) uitvoerig te bekijken en de bediening te testen. gisteren ben ik nog even langsgeweest en ik weet iets meer over 1 van die serie's die ik wil kopen;

betreft een; IBM Thinkvision C220P Black 22" CRT Monitor

alle info e.d. : http://www.superwarehouse...Monitor/673560N/ps/386508

Na beetje navraag over de oorsprong van deze bakk(en) heb ik me laten vertellen dat ze geimporteerd zijn vanuit Japan, en waarschijnlijk vanuit het bedrijfsleven komen.

100 euro goede prijs? of valt er in andere hoeken veel meer te vinden? na wat ebay'en kom ik er achter dat er vele soorten (en zelfs die IBM) voor zelfde, goedkopere, of iets duurdere prijzen te vinden zijn. ik vindt de garantie enorm belangrijk.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 09:56:
Allen harstikke bedankt voor jullie adviezen, informatie en overige posts. Enkele punten die jullie (in bijzonder dion_b) naar voren brengen klinken zeer verstandig en dit zal ik zeker meenemen in mijn overweging(en). wat alleen wel vervelend is, is de vraag of ik dit allemaal wel kan testen & uitvoeren. die apparaten staan in een soort winkeltje en ik geloof dat het een kopen & meenemen proces is. met uiteraard die 1-maand garantie. magoed, ik heb de tijd om het beeld (werkend) uitvoerig te bekijken en de bediening te testen. gisteren ben ik nog even langsgeweest en ik weet iets meer over 1 van die serie's die ik wil kopen;

betreft een; IBM Thinkvision C220P Black 22" CRT Monitor

alle info e.d. : http://www.superwarehouse...Monitor/673560N/ps/386508

Na beetje navraag over de oorsprong van deze bakk(en) heb ik me laten vertellen dat ze geimporteerd zijn vanuit Japan, en waarschijnlijk vanuit het bedrijfsleven komen.

100 euro goede prijs? of valt er in andere hoeken veel meer te vinden? na wat ebay'en kom ik er achter dat er vele soorten (en zelfs die IBM) voor zelfde, goedkopere, of iets duurdere prijzen te vinden zijn. ik vindt de garantie enorm belangrijk.
Ach, zulke monitoren zijn mogelijk nog wel wat goedkoper te krijgen. Mijn Sony is voor 5 tientjes de deur uit gegaan (een 20" model).
Daarbij moet ik echter wel vermelden dat ik er geen garantie op kan geven, maar heb wel de koper er eerst naar laten kijken en hem laten oordelen wat hij ervan vond.
Daar zou ik persoonlijk toch wel op staan eerlijk gezegd. Al is het maar dat het een hoop gesjouw scheelt mocht de monitor toch niet bevallen.

Verwijderd

Ik zit nu al zo'n 3-4 jaar voor een Compaq P110 (21 inch), gekocht in de winkel voor destijds 700 gulden, tweedehands. Herkomst is waarschijnlijk de CAD-wereld. Vanaf het begin heb ik een lichte kleurzweem in een gedeelte van het scherm op de koop toe genomen. Sinds enkele dagen knippert de monitor af en toe in een kleur (het gehele scherm). Dus ik denk dat ik nu echt fondsen vrij ga maken voor een nieuwe. Al met al dus wel 4 jaar plezier van gehad, maar wel voor omgerekend ruim 300 euro.
Pagina: 1