[Ipaq c500] opstartproblemen

Pagina: 1
Acties:

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb hier een Compaq Ipaq C500

Intel Celeron 500
40 gb hd(gelimiteerd tot 32 gb)
256 mb intern geheugen
Intel 810 mb

Op deze machine wil ik Windows XP opzetten.

Iedere harde schijf groter dan 15 gb kan de bios niet meer opstarten. De bios ziet overigens wel goed de harde schijf(33 gb). Er is standaard geen cdromspeler aanwezig maar van deze cdromspeler wil het systeem niet van opstarten. Iedere harde schijf waar een mbr op staat en actief is wordt niet vanaf geboot. Alleen een 4,3 gb en een 2 gb wordt nog vanaf geboot maar om WXP te installeren moet ik een iets betrouwbaardere schijf hebben. Als ik een 4,3 gb als primair instel en een 33 gb als slave dan gaat het goed maar als ik dan de slave als pri weer zet en weer boot dan gaat het mis.

De computer heeft maar mogelijkheid tot 1 cdromspeler(slimline) en 1 3,5 harde schijf.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Die iPAQ is nooit met een schijf groter dan 10GB geleverd:
http://h18000.www1.hp.com.../10638_div/10638_div.HTML

Drivers:
http://h18007.www1.hp.com...PAQ/us/locate/20_465.html

[ Voor 26% gewijzigd door PcDealer op 21-07-2005 01:08 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• itsalex
  • Niet online
Dat had ik al gekeken. Het klopt dat de Ipaq geen schijven groter dan 10 gb heeft gehad maar een Intel 810E chipset ondersteunt wel max 32 gb hd. Maar het probleem is ik kan die hele bios niet meer flashen(moet via floppy). Ik kan niet booten vanaf floppy, usb of wat dan ook.

• Jan-E
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-05 12:41
itsalex schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 08:49:
Maar het probleem is ik kan die hele bios niet meer flashen (moet via floppy). Ik kan niet booten vanaf floppy, usb of wat dan ook.
Wat voor OS zit er nu op die 4,3GB schijf? Kun je die niet laten booten in DOS en 'm dan wijsmaken dat er ergens (RAM disk, Mini-partitie, oid) een diskette hangt?

Die Ipaq C500's worden nu ergens aangeboden voor 37 euro en ik zit erover te denken om zo'n apparaat als een Mini-webserver in te zetten. Moet in ieder geval stiller zijn en minder stroom gebruiken dan de PIII 800MHZ (Dell Inspiron 4100) die nu die taak uitvoert. Maar de mogelijke bootproblemen maken me wel huiverig. En de Compaq BIOS configuratieprogramma's zijn meestal ook niet moeder's mooiste.

• itsalex
  • Niet online
Ik heb service centra gebeld en HP maar komen er niet uit. Je mag deze machine van me hebben. De machine is wel zuinig daarom wilde ik hem ook als webserver hebben. Maar misschien is het bord wel niet goed want ik heb gelukkig een andere nog staan. Ik ga wel even kijken of ik deze kan aansturen met een 15 gb. De rom flash werkt ook niet maar ik ga maandag toch even een floppy usb halen om te kijken of dat helpt. Je hoort van mij. O ja trouwens de +12v is maar 1,5A dus die moet wel zuinig zijn.

• Jan-E
Mijn Miniwebservertje draait nu ook onder Win98. En met 4,3GB moet ik nog uit de voeten kunnen, dus dan zou zo'n standaard Ipaq C500 wel moeten voldoen. Ik ben wel benieuwd of die andere Ipaq van je wel een grotere schijf aankan. En of het dus inderdaad een hardware probleem is.

• Jan-E
itsalex schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 15:20:
De rom flash werkt ook niet maar ik ga maandag toch even een floppy usb halen om te kijken of dat helpt.
Ik heb hier een floppy usb liggen. Lenen? Ook Amsterdam: Indische buurt.

• itsalex
  • Niet online
He Jan-E tnx maar ik moet dingen bestellen. Ik bestel er fftjes eentje bij mijn bestelling. Ik moet hebben voor een computer die hier staat. Weet je ik wil ook met W98 voor filesharing beginnen want ik ga zeker die C500 door een P800 vervangen. Dat moet kunnen maar die 4,3 gb is een ellende trage herriemakende schijf. Dus daarom wil ik die schijf niet. W98 loopt namelijk steeds op die machine vast en daar heb ik nou ff geen zin in. Ik vind het schandalig dat HP me niet mee kan helpen.

• Jan-E
Ik kwam trouwens in de specs van de Ipaq (8.8) een verhaal tegen over het upgraden van de BIOS. Dat ziet er niet echt uit of je moet booten van flop. Wel lijkt het er op dat je in DOS moet zitten. Maar dat moet kunnen met Win98.

En verder ondersteunt de NIC ook RPL. Misschien kun je daar wat mee.

Over die trage, luidruchtige schijf: nu begin ik helemaal benieuwd te worden of het lukt om vanaf een andere schijf te booten. Ik hou dit Topic wel in de gaten...

• Jan-E
Hmm. Ik kreeg net bericht van de verkoper van die Ipaq C500 voor 37 euro. In dat apparaat zit een 4,3GB schijf met XP Pro er op. Ik vraag me af of er dan wel ruimte overblijft voor gewone applicaties ;)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Jan-E schreef op zondag 24 juli 2005 @ 10:14:
Hmm. Ik kreeg net bericht van de verkoper van die Ipaq C500 voor 37 euro. In dat apparaat zit een 4,3GB schijf met XP Pro er op. Ik vraag me af of er dan wel ruimte overblijft voor gewone applicaties ;)
Genoeg voor internet, anders Terminal Server draaien :)

• itsalex
  • Niet online
Precies je hebt een 4,3 gb en dan geen ruimte meer voor installatie van andere programma. Het schiet echt met deze machines niet op. Ik ben al bezig om te kijken of dat hele USB aan de praat is te krijgen. Je kan namelijk via de debug van Windows in de bios komen en daar de boel editen.

• Jan-E
Ai, ai, met debug de BIOS-settings aanpassen. Ik ben redelijk bedreven met debug, schrijf zelfs nog wel eens assembler programma's, maar hier zou ik niet zo snel opgekomen zijn.

• itsalex
  • Niet online
In de service manual staan de code dus het is het proberen waard. Ik moet alleen even kijken hoe ik alles kan aanpassen want je kan meer instellen dan de bios toelaat. Misschien ik heb het misschien over het hoofd gezien dat de eerste partitie 8 mb voor de compaq bios moet zijn. Het klinkt misschien raar omdat de bios onafhankelijk van de hd werkt maar het zou kunnen. Dan zou het probleem over moeten zijn.

• Jan-E
Compaq werkt inderdaad vaak met Softpaq's die op de harde schijf worden opgeslagen. Daarvoor wordt een mini-partitie gebruikt. Zie de beschrijving daarvan. En download hem, als je hem nog niet hebt. Installeren gaat zo te zien via een diskette en dat zou dus weer problemen kunnen opleveren...

• Jan-E
Nog steeds aan het debuggen?

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Jan-E schreef op maandag 25 juli 2005 @ 11:30:
Compaq werkt inderdaad vaak met Softpaq's die op de harde schijf worden opgeslagen. Daarvoor wordt een mini-partitie gebruikt. Zie de beschrijving daarvan. En download hem, als je hem nog niet hebt. Installeren gaat zo te zien via een diskette en dat zou dus weer problemen kunnen opleveren...
Inderdaad:
Added large hard drive support (>30GB by supporting the keyword Giga)in the disk.tm.

• Jan-E
Added large hard drive support (>30GB by supporting the keyword Giga)in the disk.tm.
Alleen is dus de vraag hoe je zo'n Softpaq installeert als je alleen maar van je HD kan booten.

• Jan-E
Kick. Is het uiteindelijk gelukt om te booten vanaf flop/CD? En heb je een grotere (en stillere) HD kunnen installeren?

• itsalex
  • Niet online
Ik ben er mee gestopt met dat ding aan de praat te krijgen. Ik heb een aanbieding gekregen van mijn leverancier van een Gigabyte TA3 met Via C800 met DDR/SDRAM(Weet ik niet wat het is(3,3V/PC2100/168PINS???)) en deze verbruikt maar 40w en ik stop er een 80 gb 2,5 inch schijf in. Als bootdisk stop ik een 2,2 gb compactflash in en klaar. Dan kan het systeem gewoon lekker aan de slag.

• Jan-E
Jammer, ik had wel willen weten of het nog lukte. Ik heb inmiddels mijn 2 PC's hier omgewisseld. Degene die nu als server dient is een IBM 300PL desktop. 433 MHz, veeeel stiller dan de Dell Dimension 4100 (800Mhz) die daar eerst stond. En hij gebruikt volcontinu ook nog eens 10-15 Watt minder: 50 Watt. Zonder de monitor uiteraard, want die heeft een webserver toch niet nodig.

Wat kost die Via C800 in totaal?

• itsalex
  • Niet online
Die Gigabyte barebone kost geloof ik rond de 135 euro. Als je dan de 80 gb hd neemt dan ben je rond de 200/225 euro kwijt. dat vond ik wel een aardig alternatief. Die 80 gb heb ik van Samsung gekozen de 5400 rpm versie uiteraard. Dat is wel een 2,5 hd. Dus dat is echt lekker zuinig. Het geheugen zal misschien wel 256 mb (niemand weet of het ddr of sdram is, behalve ik dan overmorgen als deze binnen is) intern geheugen worden. Dit is een veel zuinigere oplossing dan andere oplossingen. Ik zal misschien nog uitbreiden naar 1 gb. Ik gebruik een externe cd-writer van Asus als optical drive die ook uit gaat wanneer deze niet nodig is.

Pagina: 1