Toon posts:

CSS toepassen op meerdere documenten in 1 keer

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik ben een beetje wezen knutselen met dreamweaver MX 2004 en nu ziet alles er wel grappig uit, maar nu vraag ik me af of het mogelijk is om binnen dreamweaver een aantal html bestanden tegelijk in een bepaalde CSS te voegen, gezien ik nu foto albums aan het maken ben via Fireworks (standaard optie in DW)

oftewel ik zit met een heleboel foto's en een heleboel html bestanden welke ik nu dus allen handmatig mag gaan toevoegen aan een CSS style

iemand ideen?

Verwijderd

dat kan, gooi je css in een .css file en link die in elk html document

http://www.w3schools.com/css/css_howto.asp

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2005 15:17 ]

Verwijderd

Ik weet niet hoe Dreamweaver met CSS files omgaat (ik schrijf al mijn code zelf), maar om een CSS file te linken aan een HTML file, zet je in de header van de HTML file het volgende:

HTML:
1
<link type="text/css" rel="stylesheet" media="screen, projection" href="stylesheet.css" title="Normal" />

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2005 15:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja dat weet ik, het is ook een .css file, MAAR ik heb geen zin om elke godsganze keer elk html bestandje te moeten openen en dat er in te plakken is er niet een manier dat ik het op de map waar alles in zit kan laten inheriten o.i.d.? want zoals jullie het willen doe ik het nu ook al ;) en ik word gek (zeker met de 300 foto's en per foto een html bestand argh!)

Verwijderd

global replace kan dreamweaver ook
edit -> find & replace en dan <head> vervangen door <head><link type="text/css" rel="stylesheet"...

Verwijderd

Topicstarter
ja maar kan dat dan bij alle html bestanden tegelijk welke in een bepaalde map zitten?

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-04 21:25

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 15:27:
ja maar kan dat dan bij alle html bestanden tegelijk welke in een bepaalde map zitten?
Open ze eens allemaal in dreamweaver ;)

Nu ook met Flickr account

Verwijderd

Hm.. Heb je voor je foto pagina geen template? Maak je elke keer de pagina weer overnieuw? Want je kunt die style gewoon in je template zetten en alleen de variabele dingen veranderen.

Er zijn ook gratis programma's die HTML foto albums voor je kunnen maken, maar ik neem aan dat je het liever zelf doet?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 15:27:
ja dat kan, probeer het anders eens gewoon, dan had je allang gezien dat die optie er bij staat

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 15:28:
Hm.. Heb je voor je foto pagina geen template? Maak je elke keer de pagina weer overnieuw? Want je kunt die style gewoon in je template zetten en alleen de variabele dingen veranderen.

Er zijn ook gratis programma's die HTML foto albums voor je kunnen maken, maar ik neem aan dat je het liever zelf doet?
in DW kan je geen template kiezen hij maakt elke keer via Fireworks een standaard versie aan en ik heb gezocht mar heb niks gevonden waar je de template in kan stellen. En ja ik maak ze liever zelf anders had ik wel een flashplayer gemaakt ;)
Wacky schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 15:27:
[...]

Open ze eens allemaal in dreamweaver ;)
jah en wat denk jij dat DW doet als je 300 html bestanden tegelijk opent? ;)

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-05 16:54
Je zou misschien in de opties van Fireworks kunnen zoeken naar aanpassen van een template. Of je kan in de installatiemap van Fireworks misschien wel de templates vinden die hij toepast. Dan kan je die aanpassen of gebruiken om een eigen template te maken.
Hangt natuurlijk af of Fireworks dit gewoon in een map heeft staan en een simpele naam (htm???) eraan geeft. Maar zoeken op tekst in de installatiemap met een logische tekststring (kijk in de template welke code hij nu genereert, en kies hieruit een stukje htmlcode welke redelijk uniek lijkt) kan je ook andere bestanden opleveren. Zou niet het eerste programma zijn waar de bestandsextentie voor snippets aangepast is...

Dit is wat ik in ieder geval wel eens met Photoshop gedaan heb. Die kan ook makkelijk automatische pagina's voor een map vol foto's genereren, en met een beetje nieuwe versie kan je ook redelijk veel instellen qua template.

En anders heb je nog programma's als Advanced Search & Replace, waarmee je de linktag zoals boven vermeld voor een hele map met html-bestanden kan uitvoeren...
Maar ja, waarschijnlijk gaat je dat te ver t.o.v. WYSIWYG-dreamweaven (nofi)

Mooie sig ;) Is/was onze slogan bij DPC... :+

[ Voor 28% gewijzigd door Savantas op 20-07-2005 16:31 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Verwijderd

In Dreamweaver kun je kiezen dat je style's in een aparte bestand wilt opslaan ipv in het document zelf. Deze optie word elke keer gegeven als je een style aanmaakt!

Lees even de stukje in de handleiding over CSS, het staat er toch echt duidelijk en simple uitgelegd!

Verwijderd

heb je de rest al gelezen.
het enige wat hij vraag is hoe hij snel de link naar dat css bestand in zijn 300 html-bestanden kan zetten

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

't is best simpel, heb dit al vaker gedaan:

een multi file search & replace tooltje downloaden
• Al je html bestanden inladen
• zoeken naar: </head>
• vervangen door: <link rel="stylesheet" type="text/css" href="/pad/naar/je/cssfile.css"></link></head>
• klaar :)

quick, dirty & nasty :Y)

[ Voor 83% gewijzigd door SchizoDuckie op 20-07-2005 17:32 ]

Stop uploading passwords to Github!

Verwijderd

SchizoDuckie schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 17:30:
• vervangen door: <link rel="stylesheet" type="text/css" href="/pad/naar/je/cssfile.css" title="titeltje" media="screen" /></head>
De validator wil ook wat.. ;)

• SchizoDuckie

SchizoDuckie

Kwaak

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 19:36:
[...]

De validator wil ook wat.. ;)
(ik neem niet aan dat die 300 html pagina's in xhtml geschreven zijn ;) )

Verwijderd

SchizoDuckie schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 19:40:

(ik neem niet aan dat die 300 html pagina's in xhtml geschreven zijn ;) )
Als het geen XHTML is, is die </link> niet toegestaan, en als het wel XHTML is, wordt het afgeraden om empty elements een losse sluit-tag te geven als je zo compatible mogelijk te werk wilt gaan.

Je zit er dus een beetje naast ;)

• SchizoDuckie

SchizoDuckie

Kwaak

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 19:44:
[...]

Als het geen XHTML is, is die </link> niet toegestaan, en als het wel XHTML is, wordt het afgeraden om empty elements een losse sluit-tag te geven als je zo compatible mogelijk te werk wilt gaan.

Je zit er dus een beetje naast ;)
* SchizoDuckie stil in zn hoekje gaat zitten en zich schaamt :X |:(

Pagina: 1