Toon posts:

[Mail/calendar/contacts] Hoe centrale opslag te regelen

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk thuis met een desktop PC en een laptop. Op de desktop draait een dual-boot setup (WinXP en Ubuntu Linux). Op dit moment heb ik m'n mail/contacts/calendar op mn laptop geregeld met Outlook. Als ik op mn desktop werk verbind ik via RDP met mn laptop en neem Windows daar even over.

Deze situatie werkt, maar vind ik niet handig. Nu heb ik nog een systeempje over (PII-350) wat ingezet kan worden als server. Ik wil er mee regelen dat ik op elke installatie altijd mn up-to-date mail/contacts/calendar-informatie heb, zowel offline als online. Het moet niet uitmaken of ik in Ubuntu met Evolution verbind of in Windows met Thunderbird/Sunbird. Er moet een lokale "kopie" gemaakt worden, zodat ik alle info ook nog heb als de server eens uitvalt of als ik er niet bij kan omdat ik met mn laptop in een ander netwerk zit.

Voor email kan ik natuurlijk een mailserver installeren, via pop3 verbinden en dan de mail op de server laten staan. Dat werkt echter alleen voor inkomende mail, niet voor uitgaande. Verder wil ik m'n huidige mailaccounts blijven gebruiken: de server moet daar de mail uithalen.

Ik heb ooit iets geprobeerd met Exchange 2003, maar dat werkt niet echt als je geen eigen maildomein er bij hebt. Ik liep iig al snel vast op niet werkende POP-connectors en weigerende SMTP-servers. Aangezien dit projectje gewoon voor privegebruik is heeft een OpenSource oplossing overigens de voorkeur. :)

Iemand een idee van een pakket/ combi van pakketten waar dit verhaal mee kan?

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 21:26

iGadget

Wowsers!

Whow... dit is dus feitelijk ook wat ik wil :) Al enige progressie met dit project?

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• Obliterator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:32
De hele combi ben ik ook nog mee bezig. De mail is simpel te doen door op die server linux te zetten en een IMAP server. Dat werkt echt geweldig. Ik gebruik Outlook, Evolution, Thunderbird en Squirrelmail (webmail) door elkaar.

Voor de contacten kun je een LDAP server opzetten. Erg handig, vooral in Squirrelmail en Evolution. Outlook kan er wel van lezen, maar niet schrijven.

Kalender is iets dat ik nog mis. Er zijn wat leuke dingen in ontwikkeling, maar ik heb het ultieme product nog niet gevonden. Ik denk dat iCal wel een leuke standaard is, dus daar ben ik vooral aan het zoeken.

Als vervanger van Exchange zijn er een aantal mogelijkheden. Nadeel is dat een aantal commercieel zijn. Anderen zijn wel open-source, maar dan moet je voor Outlook connectiviteit weer betalen. Kijk bijv. maar eens op www.opengroupware.org

Verwijderd

Topicstarter
Zo, duurt ff maar dan krijg je toch reactie :P

Dit projectje heeft tot nu toe een beetje liggen verstoffen: ik gebruik weer simpel Outlook, en benader mn laptop via RDP. Dat IMAP/LDAP verhaal wil ik wel eens gaan proberen, klinkt goed!

Welke combo is aan te raden voor iemand die op Linux-gebied alleen Ubuntu kan installeren? :)

• Obliterator
Je moet zo'n topic maar net tegenkomen. Ik draai zelf Fedora, en gebruik de Cyrus IMAP server.
Ik neem aan dat Ubuntu ook wel iets van packages heeft, en dan zullen IMAP en LDAP toch wel tot de standaard packages.

IMAP is erg makkelijk te installeren, kun je ook niet bijzonder veel aan configureren. LDAP daarentegen is behoorlijk wat complexer omdat je zelf de hele structuur van de LDAP-boom kunt bepalen. Handig is http://phpldapadmin.sourceforge.net/ dat is een web-based manager.

Zelf heb ik een lange termijn droom dat ik alles op de server heb staan (mail/contacten/kalender) en dat alles via open standaarden werkt waardoor alle gegevens ook via allerlei manieren (waaronder web-based vanaf het internet) te benaderen zijn. Ik ben alleen bang dat microsoft daar weer anders over denkt en dit nooit met Outlook zal werken.

Tweede uitdaging die ik heb is mijn PDA synchroon houden met dit alles...

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:24
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 00:43:

Welke combo is aan te raden voor iemand die op Linux-gebied alleen Ubuntu kan installeren? :)
Gewoon Debian installeren, die 2 installers lijken erg veel op elkaar :).

Ik draai zelf een combi van Debian Sarge, met
1) Postfix als MTA (programma dat ervoor zorgt dat post bezorgd wordt en een SMTP- server (exim4 heb ik eraf geknikkerd).
2) Courier-IMAP voor squirrelmail (IMAP draait bij mij alleen op localhost)
3) Courier-IMAP-SSL voor IMAP toegang van buitenaf, beveiligd dus (certificaat aangevraagd bij cacert.org, is gratis).
4) Fetchmail om m'n POP3 mailboxen leeg te trekken.
5) Maildrop (postfix levert bij mij zijn mail aan maildrop, die hem op zijn beurt door
6) spamassassin heen gooit voor het filteren van spam.
7) Authenticatie wordt bij mij verzorgd door LDAP, maar je kunt ook gewoon gebruikers aanmaken in de platte tekstfiles.
8) Apache, Apache SSL, PHP4, squirrelmail en eventueel LDAP Account Manager voor de webmail.
Het lastigste is het configureren van Postfix, hiervoor kun je het beste een howto zoeken. In postfix kun je aangeven naar welk programma je je mail doorstuurt, dus die stuurt door naar maildrop.

Courier-IMAP vereist bijna geen configuratie, misschien moet je wat rommelen met Courier-authlib om de authenticatie voor elkaar te krijgen, maar dat weet ik niet zeker.

De syntax van maildrop moet je even door hebben, het is een soort programmeertaaltje wat mails kan matchen op basis van regexen.

Als je aan LDAP wilt, dan kan ik je deze howto erg aanbevelen: Using OpenLDAP on Debian to serve System Users. Het is best een lastig onderwerp wat je even door moet hebben, maar uiteindelijk werkt het erg makkelijk. Je postfix configuratie wordt ook iets ingewikkelder en je moet enkele dingetjes configureren voor Courier. Al deze informatie is goed te vinden op internet, maar volgens mij niet in één groot recept, dus je zult wel veel howto's moeten doorlezen.

Ik heb trouwens geen ervaring met je contacts in een OpenLDAP directory smijten, ik gebruik OpenLDAP voor authenticatie.

@Obliterator: Onder welke branch heb jij je contacts hangen, gewoon op dezelfde plek als je system users (onder ou=People) of ergens anders?

[ Voor 12% gewijzigd door Jaap-Jan op 12-10-2005 09:21 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Obliterator
Ze hangen bij mij onder Contacts dacht ik, maar ik heb dan weer geen authenticatie via LDAP. Voor die drie gebruikers vond ik dat niet echt nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door Obliterator op 12-10-2005 14:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu ff snel aan het spelen geweest met de Kerio mailserver: deze heeft naast IMAP ook ondersteuning voor LDAP en iCal. IMAP was zonder moeite aan de praat te krijgen, de ingebouwde webmail ziet er goed uit.

Probleem is wel dat je een Outlook Connector nodig hebt: ik heb het even niet gezien, en nu loopt Outlook vast bij het opstarten :P Met Thunderbird geen problemen gehad. Behalve dan dat ik het adresboek niet kan laten communiceren via LDAP, maar dat ligt waarschijnlijk bij mijn gebrek aan kennis.

• Obliterator
Die outlook connector is de grote bottleneck in het hele opensource exchange alternatief verhaal. Ik ben een tweetal opensource connectors tegengekomen, maar beide zijn volgens mijn nog redelijk primitief. Net als met samba zijn de protocollen gesloten, dus moet men het netwerkverkeer analyseren om erachter te komen hoe het allemaal werkt.

Het mooiste initiatief vind ik nog http://openconnector.org/. Deze willen een connector maken die Outlook commando's vertaalt naar open protocollen (IMAP, iCAL, WebDAV, enz). Als ik wat meer tijd had, dan had ik deze wel even geprobeerd om te kijken hoe ver ze zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Och, ik hang niet heel erg aan Outlook. T programma is an sich wel handig, maar vaak traag, zeker als je install een jaar ofzo oud is.

Kerio bevalt steeds beter overigens: SpamAssasin zit ingebouwd, een virusscanner volgens mij ook. 'T is alleen niet open source.
Pagina: 1