5.1 analoog -> Dolby (of DTS) -> Versterker

Pagina: 1
Acties:

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:15
Misschien ben ik heel gek aan het praten, maar bestaat het volgende ;

Ik wil m'n geluidskaart (audigy 2) met analoge outputs (5.1) aansluiten op een apparaat, die het signaal omzet in Dolby (of evt. DTS) en vervolgens via Coax of Optisch het geluid kan doorsturen naar m'n versterker.

Als het apparaat evt. nog wat aanpassingen in bass e.d. kan doen is het helemaal mooi, maar dat is geen vereiste.

Google heb ik nog niks mee kunnen vinden, dus hoop dat jullie me kunnen helpen :)

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Er zijn apparaten die dit kunnen. Externe DAC's. Alleen is een andere geluidskaart een stuk goedkoper!

• -d-
ilovetechno schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 10:11:
Er zijn apparaten die dit kunnen. Externe DAC's. Alleen is een andere geluidskaart een stuk goedkoper!
Dat dacht ik wel ja ;) Maar wil toch wel even de opties met elkaar vergelijken. Vind het eigenlijk zonde om mn audigy 2 weg te doen, want ben er erg tevreden over.
Dolby Digital Live geluidskaarten staan nog een beetje in de kinderschoenen, dus ben daar ook nog wat terughoudend op...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:32

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mag ik me afvragen waarom je dit in godsnaam zou willen? Je kan die audigy toch gewoon op de analoge 5.1 input van je versterker aansluiten en dan heb je gewoon 5.1 geluid...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Dit apparaat kan het doen: pricewatch: Creative Decoder DDTS-100

Maar zoals JVS hangt het erg af waarom je het zou willen. Alleen als je geen losse analoge ingangen op je versterker hebt voor 5.1 of ze zijn al bezet en je wilt bij games wel meerkanaals geluid dan zou je dat creative ding kunnen overwegen(of een geluidskaart met dolby digital live). In alle andere gevallen is het waarschijnlijk niet echt nuttig.

• -d-
JvS schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 11:03:
Mag ik me afvragen waarom je dit in godsnaam zou willen? Je kan die audigy toch gewoon op de analoge 5.1 input van je versterker aansluiten en dan heb je gewoon 5.1 geluid...
Het staat nu zo aangesloten, maar geluid is brak met 10 meter kabel. Als ik betere (lees geen noname cheapie kabels) wil hebben hebben (5.1 = 3 kabelsx10m) ben ik ook aardig wat kwijt. Bovendien wil ik m'n analoge 5.1 ingang op mn receiver vrij houden voor evt. SACD speler.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:38

Shuriken

Life is all about priorities

-d- schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 11:49:
[...]

Het staat nu zo aangesloten, maar geluid is brak met 10 meter kabel. Als ik betere (lees geen noname cheapie kabels) wil hebben hebben (5.1 = 3 kabelsx10m) ben ik ook aardig wat kwijt. Bovendien wil ik m'n analoge 5.1 ingang op mn receiver vrij houden voor evt. SACD speler.
Waarom niet 10 mtr coax of optische kabel dan? Ik bedoel die Audigy kan digitaal signaal verzenden. Dus waarom zou je het dan analoog gaan doen?

[ Voor 11% gewijzigd door Shuriken op 20-07-2005 12:24 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• -d-
Is zeker een optie, alleen heb je dan 2 channel / stereo geluid (wel 5.1 bij DVD's, maar gebruik mn PC niet voor DVD's, alleen MP3/games ed).
AC3filter kan dan ook, maar is ook geen 100% bug-vrije oplossing

Verwijderd

neem een versterker met 5.1 ingang ;) spuit 11 :>

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2005 12:40 ]

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-02 12:29

R-B

Blokkert

Shuriken schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 12:24:
[...]

Waarom niet 10 mtr coax of optische kabel dan? Ik bedoel die Audigy kan digitaal signaal verzenden. Dus waarom zou je het dan analoog gaan doen?
Ja, wou ik ook al zeggen. Hij kan digitaal uitzenden. verloopje erop en coax/optische eraan..

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:08
cool_zero schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 11:18:
Dit apparaat kan het doen: pricewatch: Creative Decoder DDTS-100

Maar zoals JVS hangt het erg af waarom je het zou willen. Alleen als je geen losse analoge ingangen op je versterker hebt voor 5.1 of ze zijn al bezet en je wilt bij games wel meerkanaals geluid dan zou je dat creative ding kunnen overwegen(of een geluidskaart met dolby digital live). In alle andere gevallen is het waarschijnlijk niet echt nuttig.
Uuuh met de "Creative Decoder DDTS-100" kun je niet van analoog naar digitaal converten. Dit kun je echt alleen met een geluidskaart die DDL ondersteund, enige probleem is dat deze kaarten niet in europa verkocht worden. Je zal ze dus moeten importeren. ($100 kaart ex verzendkosten)

[rml][ Soundcard] Nieuwe kaarten met Dolby Digital ENcoding.[/rml]

[ Voor 5% gewijzigd door kippy op 20-07-2005 13:04 ]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
Creative Audigy2 ding kan geen dobly-digital-live dus 5.1 van spellen kan alleen in stereo digitaal verzonden worden.
Oplossing losse kabels maar dat wil TS niet. Dan is de eenvoudigste oplossing een soundcard met dolby-digital-live aanschaffen.

• -d-
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 12:39:
neem een versterker met 5.1 ingang ;) spuit 11 :>
Daar is hij nu op aangesloten, met cheapie tulp kabels. Maar geluidskwaliteit is brak :(

• JvS
  • Registratie: Februari 2000

JvS

Ik heb hem zelf ook

-d- schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 11:49:
[...]

Geluid wordt niet brak van 10 meter audiokabel hoor. Je moet geen ultra-slechte kwaliteit nemen, maar met een kabel van 10-20 euro moet je zeker gewoon goede kwaliteit halen. Ik heb mijn pc ook tijden met 10 meter analoge "dropveter" aangesloten, en als dat bij jou 'slecht' klinkt, dan is die kabel gewoon stuk of is er iets anders aan de hand met je geluidskaart of versterker.

Geluid via 10m kabel klinkt namelijk helemaal niet slecht...

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 20-07-2005 16:24 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
kippy schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 13:03:
[...]

Uuuh met de "Creative Decoder DDTS-100" kun je niet van analoog naar digitaal converten.
Dat is inderdaad correct, mijn fout. Je kunt er inderdaad alleen maar decoderen en niet encoderen.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:08
Dus je houd 2 opties over:
- nieuwe kabels kopen/maken
- geluidskaart kopem met DDL

Ik zou gewoon nieuwe kabels kopen/maken, scheeld een hoop werk/moeite. Dit kun je bijv bij www.electronica-online.nl

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 12:50

Hakker

a.k.a The Dude

als je echt voor een zacht prijsje goeie audio kabels wilt maken moet je deze link eens volgen. Kan je gewoon met Cat5 speaker kabels maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Hakker op 21-07-2005 08:46 ]

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Pagina: 1