Toon posts:

[EXCHANGE 2003] mail komt niet binnen

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een mailserver staan (exchange 2003) op een Windows server 2003 standard edition Nu heb ik dit allemaal geinstalleerd en geconfigureerd en de interne mail werkt perfect alleen hij haalt de externe mail niet op :( ik heb bij mijn provider de MX record aan laten passen naar mijn IP nummer, ook heb ik op de mail server nog de "Internet mail wizard" uigevoerd maar dit mocht niet baten

ook heb ik geprobeerd om in mijn DNS een MX record in te stellen naar mijn mailserver maar ook dit haalt niks uit :(

Kan het misschien nog aan mijn firewall liggen??? er is mij verteld dat de communicatie gewoon over poort 80 en 25 lopen of over de SSL poorten als ik dat ingesteld zou hebben maar dat is nog niet zo

Please help _/-\o_

Gr Jurian

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59
Wat doet een telnet jouwdomein.extensie op de smtp poort, in en extern? De e-mail komt iig niet op poort 80 binnen, maar op poort 25. Heb je ook de relay settings goed nagekeken?

[ Voor 5% gewijzigd door leon1e op 20-07-2005 09:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een beetje domme vraag maar kun je misschien ff het commando geven hoe ik dat telnet dan intern en extern moet gebruiken

heb totaal geen ervaring met telnet (stom he)

Bvd

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2005 09:20 ]

• leon1e
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 09:07:
Misschien een beetje domme vraag maar kun je misschien ff het commando geven hoe ik dat telnet dan intern en extern moet gebruiken

heb totaal geen ervaring met telnet (stom he)

Bvd
No offense, maar waarom installeer je dan Exchange als je niet eens de basis kennis hebt?

code:
1
telnet mailhost.domein.extensie 25

En vanaf een externe pc doe je hetzelfde.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:35

lier

MikroTik nerd

En als je helemaal lui bent:

http://www.abuse.net/relay.html

Dit is een test die je altijd moet uitvoeren om te controleren of je geen open relay hebt gemaakt.

En met betrekking tot je mail (dit is trouwens wel hele basale kennis voor het opzetten van een mail server) heb je alleen poort 25 nodig (dit is de poort waarop SMTP luistert).

edit:
Inmiddels zelf de test uitgevoerd en hij lijkt wel te luisteren...

Blijf editten...:
Je hebt toch wel de juiste (externe) mail adressen aangemaakt ?
Dus bijvoorbeeld jurian@computer-helpdesk.nl (naast de jurian@[interne domeinnaam]) ?

Ja hoor, nog een edit:
Kan je wel naar "buiten" mailen ?

[ Voor 69% gewijzigd door lier op 20-07-2005 09:45 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst wij ik even mededelen dat ik MCSA in een maand tijd heb gekregen van mijn werk maar omdat dit zo snel ging en voor niemand te volgen was ben ik nu zelf eens wat gaan expirimenteren.

ik heb alleen maar mail adressen ingesteld die eindigen op @computer-helpdesk.nl en ik kan niet naar buiten mailen :(

domeinnaam is ook computer-helpdesk.nl

• leon1e
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 10:20:
Allereerst wij ik even mededelen dat ik MCSA in een maand tijd heb gekregen van mijn werk maar omdat dit zo snel ging en voor niemand te volgen was ben ik nu zelf eens wat gaan expirimenteren.

ik heb alleen maar mail adressen ingesteld die eindigen op @computer-helpdesk.nl en ik kan niet naar buiten mailen :(

Als MCSA mannetje weet je nu vast wel dat je ons veel meer moet vertellen dan je nu doet, dit slaat werkelijk alles. Hoe zie je smtp log er uit? Krijg je foutmeldingen in je event log? Is de port nu wel geforwarded of niet? Wat geeft telnet terug? Heb je een smtp connector aangemaakt? Enz. Enz.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 10:20:

dus op papier ben je mcsa maar je snapt er niks van. Exchange en DNS troubleshooten hiervan kun je genoeg vinden op www.microsoft.com/technet :+ ook zou ik je DNS eens nakijken en eens met de meldingen uit je eventviewer over de brug komen zodat we hier niet in glazen bollen hoeven te kijken wat er mis gaat in jou omgeving. Bij welke provider zit je uberhaupt?

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-02 12:04
Mx-records wijzen naar:
computer-helpdesk.nl mail is handled by 20 mx2.mail.tiscomhosting.nl.
computer-helpdesk.nl mail is handled by 30 mail.hostingdiscounter.nl.
computer-helpdesk.nl mail is handled by 10 mx1.mail.tiscomhosting.nl

Ik neem aan dat een van deze 3 jouw mailserver is?

no animals were harmed during the production of this message

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan nu helaas ff niet mijn DNS checken zit namelijk op mijn werk maar mijn DNS is nogal standaard alles wat ie niet kan resolven word geforward naar de dns van mijn provider (kpn) en dat is het wel zo'n beetje.

En ik heb mijn site gehost bij www.hostingdiscounter.nl (geen reclame hoop ik ;) ) en zoals eerder gezegt heb ik hun gevraagt hun MX record aan te passen naar mijn vaste IP adres

Verwijderd

Topicstarter
Caeruleus schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 10:33:
Mx-records wijzen naar:
computer-helpdesk.nl mail is handled by 20 mx2.mail.tiscomhosting.nl.
computer-helpdesk.nl mail is handled by 30 mail.hostingdiscounter.nl.
computer-helpdesk.nl mail is handled by 10 mx1.mail.tiscomhosting.nl

Ik neem aan dat een van deze 3 jouw mailserver is?
NEE deze zijn van mijn provider !!!! hebben hun dan hun mx record nog niet aangepast neem ik aan :(

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-02 12:04
Mail wordt afgeleverd op een van de servers die ik net noemde, dus niet rechtstreeks op jouw server. Je moet je mail vervolgens mbv pop3 ophalen bij je provider of je provider moet de mail "forewarden" naar jou (batched SMTP).
Als je echt zelf je mail wil afhandelen (weet niet of dat verstandig is als ik dit zo lees) dan moet je idd je provider vragen of ze het mx-record willen wijzigen zodat deze rechtstreeks naar jouw server wijst.

no animals were harmed during the production of this message

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
www.checkdns.net

MX-records zijn zo te zien idd niet omgezet. :)

[ Voor 69% gewijzigd door MaZo op 20-07-2005 10:42 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 10:36:
[...]

NEE deze zijn van mijn provider !!!! hebben hun dan hun mx record nog niet aangepast neem ik aan :(
wanneer heb je die wijziging aangevraagd? en zelf je exchange server gaan beheren lijkt me niet wijs inderdaad.... zelfs voor een "directeur-ict" niet.

• leon1e
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 10:36:
[...]

Dat kan even duren he :).

• MaZo
  • Niet online
Ze hebben überhaupt niks gewijzigd, tenzij ze bSMTP hebben geconfigureerd.
Als ik een MX-record aanpas, en direct daarna m.b.v. checkdns.net alles nakijk, is de wijziging direct zichtbaar. Weliswaar niet direct werkend, maar de wijziging is in ieder geval meteen te controleren.

[ Voor 31% gewijzigd door MaZo op 20-07-2005 10:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ze hadden gezegt dat dit max 48 uur zou duren en dit is al voorbij!!!!

Hoe kom je daar achter naar welke servers je mail gaat ??? (edit) is al duidelijk nu (edit)

Oh en ik krijg net door dat het om een ander domein gaat 8)7 namelijk onsgroepie.nl alle mail adressen eindigen hier ook op ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2005 10:46 ]

• MaZo
  • Niet online
• Domain onsgroepie.nl has only one mail-server
• Checking mail server (PRI=10) mail.onsgroepie.nl.onsgroepie.nl [62.93.239.38]
• Error connecting to mail server mail.onsgroepie.nl.onsgroepie.nl[62.93.239.38] port 25 : Connection refused.
• Some of your MX do not work properly

Heb je je MCSA certificaat soms bij een pak wasmiddel gekregen? ;)

Edit:

Zo te zien draai je ook de website thuis? Weet je zeker dat je dit wilt?

[ Voor 11% gewijzigd door MaZo op 20-07-2005 10:49 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:35

lier

MikroTik nerd

Mail relay testing
Connecting to 62.93.239.38 for anonymous test ...
Relay test result
Could not connect, test failed.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
MaZo schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 10:48:
• Domain onsgroepie.nl has only one mail-server
• Checking mail server (PRI=10) mail.onsgroepie.nl.onsgroepie.nl [62.93.239.38]
• Error connecting to mail server mail.onsgroepie.nl.onsgroepie.nl[62.93.239.38] port 25 : Connection refused.
• Some of your MX do not work properly

Heb je je MCSA certificaat soms bij een pak wasmiddel gekregen? ;)

Edit:

Zo te zien draai je ook de website thuis? Weet je zeker dat je dit wilt?
Hahaha ik heb mijn MCSA ook nog niet hoor moet mijn exchange nog halen en nog een !!!!

maar zou in bovenstaande gegevens niet ergens mijn ip adres moeten staan??? of is dit niet logisch

Verwijderd

De prioriteit die je bij de MX-records in dns zet, worden van laag naar hoog gebruikt... Dus 10, 20, 30,

Even wat handige basisvaardigheden: Om via telnet te testen of smtp werkt, doe je het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
telnet domeinnaam.nl 25 (of ip-adres ipv domeinnaam.nl)
helo test.com
mail from: blaat@blaat.com
rcpt to: geldigemailadres@domeinnaam.nl
data
subject: testmailtje
(extra enter geven)
Test, 1, 2, 6.
. (alleen een puntje dus)
quit

Met de laatste punt sluit je de data af en wordt de mail in de queue geplaatst.

Om te testen of relayen uitstaat, vul je bij rcpt to: een email-adres BUITEN jouw domein in. Als het goed is krijg je meteen de melding dat er niet gerelayed wordt.

Verwijderd

Topicstarter
ik kan hier niet telnetten is geblockt :(:(:(:(:(

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 07:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sorry hoor, maar dit topic is wel van een zo laag niveau dat ik weinig woorden aan vuil ga maken.
Huur iemand in die *en* verstand van Exchange heeft *en* aantoonbaar kan troubleshooten als een out of the box installatie niet blijkt te werken

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.