Op het mfbfreaks.nl forum kom ik een post tegen over het soms wel, soms niet gedrukte kroontje op de tda1541's. Degene die de reactie heeft gepost heeft het erover dat van hetzelfde type dac960 2 soorten uitvoeringen lijken te bestaan, terwijl de specs 1 uitvoering laat zien. Verschil zit hem uiterlijk in andere pootjes en het wel of niet kroontje op de da chip.
Dit is de post:
Duitse folder, Philips HIFI cd Line
In de tekst bij de DFA888 staat geschreven 2X16 bit- selectierter D/A wandler "silver Crown"
Op plaatje in de Folder, de tekst/prints op de chips:
TDA1541A (Rechts boven een kroontje)
10872
HSAH8810 2 Y
IKzelf heb nog geen dfa888 zoals je weet. Nu, wat ik weet is dit.
De eerste serie heeft in het wit DIGITAL op het midden van het front van de versterker, de latere (en dus ook deze in de folder) is DIGITAL wel gestanced, maar niet wit ingekeurd.
Wellicht zit daar het verschil, eerste serie niet, latere wel, zoiets????!!!!!!
M.a.w. welke uitvoering behuizing heb jij?
Remi (en anderen)
Nog even dit: ik ga ervan uit dat je wel weet dat crown geen andere chip is, maar een slechts op betere specs (zijnde betere test cq meetresultaten) geselecteerde versies van gewone 16 bits. Op zich zijn het technisch de zelfde chips.
Wat ik wel in mijn handen heb gehad is dit. Drie DAC960's, die vs bak van me, die zwitser die ik later heb aangeschaft en gehouden en een Andere Nederlandse die ik niet heb gekocht (te duur) maar Nederlands geleverd.
De VS stond op Chromen pootjes, de Nederlandse en de Zwitser niet. Ik dacht altijd die schroeven anderen er zelf eronder.
Maar nee, zie FA960, ook twee series, enkel de tweede MKII niet meer in Nederland stock uitgeleverd, wel in duitsland. Chromen pootjes.
Wat wil ik hiermee zeggen, Chrome is later dan rubber pootjes op de 960 nummer componenten. DFA888's die ik tot nu toe heb gezien zijn die zonder WITTE verf in de DIGITAL tekst op het front (die zijn later dan de eerste DFA888,s em tot nu toe heb ik alleen van die types heb ik steeds gehoord/gelezen, dat er WEL Crowns in zitten cq hoort te zitten.
Ter onderbouwing, ook alle tweede serie DAC960's (dus chromen pootjes, daar herken je het verschil latere uitvoering mee), Crows. Let wel: gebaseerd op wat ik heb kunnen vaststellen).
Dus VS (chromen pootjes tweede serie) Crowns, de zwitser niet (klopt rubber pootjes en eerste serie) en die nederlandse (rubber pootjes eerste serie) heb ik open heb gehad, ook niet.
Dit probleem doet zich ook voor bij Marantz. Cd spelers zoals de CD-94 die meerdere jaren zijn gebouwd en langer verkocht dan de cd880 bv schijnen soms wel soms geen crown te hebben, althans uit de type aanduiding en opschrift op de chip valt dit af te lezen volgens diverse bezitters. Soms Kroontje soms niet.
Geen empirische wetenschap, maar ik concludeer voor mijzelf, om in ieder geval een idee te hebben, denk. Crwons komen later. De dure compo's waar ze inzitten zijn de dac960's cd880 en DFA"s
Dac960 zijn er al voor de eerste dfa888 en cd880. DFa's betaan dus net als de dac960 en de cd960 eruit kort hierop uitgaan.
Crown wordt nog niet gebruikt, tijdens laatste termijn te leveren cd960. Dan gaat de cd960 eruit en wordt opgevolgd door de cd880 met een verbetering, te weten; geselecteerde crown tda';s. Ook komt dan de eerste DFA uit kort hierop maar zonder crown want de dac960 is er nog.
Dan gaat in sommige landen de dac960 eruit en wordt direct vervangen door de dfa terwijl in andere markten nog even naast elkaar geleverd.
Dus vanaf introductie CD880, krijgen de dac960's Crowns. De dfa888's nog niet, maar als de dac960 van alle markten verdwijnt alsnog.
Cd960 nimmer, die is officieel al weg als de cd880 uit komt.
En dan blijft, als de cd880 (vanaf begin crown) verdwijnt en en wordt opgevolgd door de zgn opvolger cd850, de dfa888 als enig 800 seriie component over met een crown.
Wat ook nog kan sommige markten DFA888 crown andere niet!!? Marketing motief, immers Marantz krijgt exclusief de highend markt en 800 serie verwatert langzaam.
Of, als dit hierboven niet de verklaring is, dan twee andere, zij het verontrustende redenen.
1) Het was een zooitje bij Philips, ze pakten maar wat uit de bak (o niet genoeg Crowns dan maar een gewone in die DFA) of minder erg, zijn wel crowns maar te lui om het er nog op te stempelen, maar dit alles kan ik mij gewoon niet voorstellen.
2) of er wordt al langer structureel dfa's en dac960's gesloopt voor de Crowns voor bouw of mods in de zogenaamde metafysiche hifi industrie, waar een cd soeler pas goed is als je er 8000 euro voor kan vangen. Ja dan sloop ik ook wel een cd880, en verkoop die met gewone tda's door. Mag niet helaas ben beedigd GEINTJE!
http://forum.mfbfreaks.nl...?t=3581&highlight=tda1541
Ik vraag me dan af of de 'x' of de 'y' een andere aanduiding voor 'S1' is, of dat ze qua specs dan onder de S1 zitten, maar volgens mij betekenen die 'x' en 'y'-tjes wel iets..