Toon posts:

Koelingprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een koelingsprobleem met mijn AMD64 3200 Mhz. Achteraan de kast zit de ventilator voor de voeding (die normaal werkt), en ik heb een bijkomende ventilator bovenaan bijgeplaatst in de case (die werkt ook perfect). Vooraan de case (onderaan) werkt ook een ventilator die verse lucht aanzuigt (ook die werkt perfect). De ventilator op de processor werkt ook helemaal goed. De uitgeblazen lucht uit de case is volgens mij helemaal niet warmer dan normaal.
De pc werkt volkomen normaal, wanneer ik reboot (warme start) krijg ik de warning: "CPU temperature overload, press F1 to resume". De pc start normaal op en werkt volkomen normaal.

Wie kan mij verder advies geven. De pc wordt helemaal niet overbelast.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:44

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Belangrijkste vraag in deze: wat zijn de temperaturen van processor, moederbord en kast? Zonder die kan je er weinig over zeggen natuurlijk. Controleer die en kijk dan of er in je BIOS een CPU-warning-temperature of iets van die strekking staat, wellicht dat die een beetje laag staat.
Geef verder ook je volledige specs nog even.

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
Vanavond geef ik je de temperaturen door.
Asus K8V Deluxe, AMD64 3200 Mhz

Bedankt

Verwijderd

Bedoel je niet 3200+ of heb je mooie overclock? :Y)

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Je kan de koeler bijna niet fout monteren op dit soort processor, mar weet je zeker dat die goed zit?

Wanbeleid is ook beleid.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08 11:15
ik zie het probleem niet....
De pc start normaal op en werkt volkomen normaal.
misschien iets verkeerd ingesteld in bios dat je die waarschuwing krijgt?

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Topicstarter
Absoluut NIET overclockt, met zo'n processor is/was dat niet nodig.
In de winkel hebben ze de fan op de processor gemonteerd.

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-06 22:35

HENNEP

Just Someone

even terug gaan naar de winkel met je kast lijkt mij een makkelijke oplossing.

de voorste fan moet lucht naar binnen blazen. de achterste fan moet lucht naar buiten blazen.

de fan op koelblok van je processor moet op de koelblok blazen bij een standaard koeler van een AMD64

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Asus K8V Deluxe
AMD 64 3200 Mhz (niet overklokt)
Gegevens in bios mbt CPU: 58.5°C
Gegevens in bios mbt MB: 38°C
CPU fan speed: 2884 RPM

Er staat geen gegeven in de bios dat de bios een signaal moet geven als de temperatuur te hoog wordt van de CPU. Wel staat er dat indien er een fout optreedt, er gestopt met worden en er F1 getoond moet worden om te resumen.

Mvg

Verwijderd

Beetje aan de hoge kant de CPU temp...

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-07 00:01
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 17:26:
Asus K8V Deluxe
AMD 64 3200 Mhz (niet overklokt)
Gegevens in bios mbt CPU: 58.5°C
Gegevens in bios mbt MB: 38°C
CPU fan speed: 2884 RPM

Er staat geen gegeven in de bios dat de bios een signaal moet geven als de temperatuur te hoog wordt van de CPU. Wel staat er dat indien er een fout optreedt, er gestopt met worden en er F1 getoond moet worden om te resumen.

Mvg
je cpu is (wel wat) aan de hoge kant, misschien toch even de koeler opnieuw (laten) installeren!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Indien je een oude bios versie hebt (2003 of begin 2004 is vrij oud) kijk dan es of je een nieuwe bios erin kunt flashen. Soms geven oudere bios versies de temperatuur niet goed weer en is dit te verhelpen met een bios update.

Welke bios versie je hebt kun je wel zien onder in beeld als je de PC opstart of anders met een tooltje als 'Lavalys Everest'.

Maar check eerst even of er met jouw moederbord zulke 'problemen' zijn geweest. Als dit niet zo is dan wordt de temp. ws. gewoon goed uitgelezen en zul je de oplossing ergens anders moeten zoeken.
Voel iig ook even of de heatsink van de koeler heet is. Dat zou die wel moeten zijn nl. bij 58 graden.

[ Voor 32% gewijzigd door Palomar op 20-07-2005 18:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb net het bios geupdate en de temp is met 1.5° gedaald.
Bedraagd nu 57°C.
Heb op een forum gelezen dat het KAN zijn door het slecht aanbrengen van koelpasta OF door een slechte heatsink (dat zijn toch die metalen pinnetjes hé?).
Die heatsink voelt inderdaad warm aan, maar ik kan het nog altijd vastnemen. Ik wist trouwens niet dat je die heatsink kan vervangen??

Verwijderd

Topicstarter
A propos, kan je de ventilator die op je processor gemonteerd is, ook regelen zoals een andere fan (blazen of lucht zuigen?). Er komt niet echt veel warme lucht van de processor af, wél van de zijkanten.

Verwijderd

offtopic:
Je hebt geen AMD Athlon 64 @ 3200 Mhz, die bestaat (nog) niet. Je hebt een AMD Athlon 64 3200+ @ 2.0Ghz. Bron

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2005 19:27 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hij blaast nu koele buitenlucht in de heatsink en dat komt er aand e zijkanten weer uit. Lekker zo laten, aangezien ong. alle cpu koelers zo werken.

Ik zou als ik jou was de koeler er eens afhalen, cpu + heatsink voorzichtig schoonmaken met wasbenzine , klein druppeltje nieuwe koelpasta plaatsen en boel weer terugzetten. Dan weet je tenminste zeker dat het met de koeler wel goed zit.

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-07 00:21

McGryphon

Veul vrouwkes!

dit stinkt naar sneeuw

Modbreak:Reageer eens normaal aub :)

[ Voor 50% gewijzigd door BalusC op 20-07-2005 21:38 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Pagina: 1