Optische muis, wil een vorm van powersaving?

Pagina: 1
Acties:

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 10:20
Ik ben niet de enige die een losse muis gebruikt met zijn laptop, maar in de toekomst zal ik ook op m'n laptop moeten werken waar er geen mogelijkheid is om m'n lader op aan te sluiten.

Ik heb een simpele Logitech Premium Optical Wheel Mouse, maar ook met de drivers van logitech is deze mogelijkheid niet beschikbaar.

Nu het uitschakelen van m'n muis me misschien net dat beetje tijd gaat schelen (of zelfs een heleboul, wanner ik teksten schrijf heb ik de muis niet nodig), lijkt het me handig om die muis na een paar minuten uit te zetten en dat hij weer vanzelf aan gaat wanneer ik op een muisknop druk. Net zoals bij veel draadloze optische muizen het geval is.

Ik heb al op verschillende termen gezocht op Google en zowel GoT, maar kom alleen topics en sites tegen die gaan over draadloze muizen en ik zoek toch echt iets voor een muis met een draadje.

Mijn vraag is dan ook, bestaat dit? Of hoef ik er helemaal geen moeite voor te doen, want mij optische muis via de USB gebruikt misschien al bijna geen energie?

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Verwijderd

Optische muisjes gaan na een paar tellen in de stand-by... (het rode lichtje zie je dan ook veel minder fel worden). Exacte energieverbruik zou je even moeten doormeten... Veel zal het niet zijn. Een ledje + een beetje voor de sensor =) Ik zou me er geen zorgen over maken, voor langere levensduur van je batterij kan je beter in Windows zelf naar energiebesparende opties kijken... (scherm minder fel, hdds vlug uit, etc) Als het lukt zal ik straks even posten hoeveel mijn optische muis lurkt aan vermogen @ active en sluimerstand =)

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Optische muizen schijnen iets van 50 à 100 mW te verbruiken. Dat lijkt me te verwaarlozen ten opzichte van de rest van de notebook.

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 10:20
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 03:23:
Optische muisjes gaan na een paar tellen in de stand-by... (het rode lichtje zie je dan ook veel minder fel worden). Exacte energieverbruik zou je even moeten doormeten... Veel zal het niet zijn. Een ledje + een beetje voor de sensor =) Ik zou me er geen zorgen over maken, voor langere levensduur van je batterij kan je beter in Windows zelf naar energiebesparende opties kijken... (scherm minder fel, hdds vlug uit, etc) Als het lukt zal ik straks even posten hoeveel mijn optische muis lurkt aan vermogen @ active en sluimerstand =)
Wat voor een optische vaste muis heb je?
Henk007 schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 03:28:
Optische muizen schijnen iets van 50 à 100 mW te verbruiken. Dat lijkt me te verwaarlozen ten opzichte van de rest van de notebook.
Mijn muis gaat niet minder fel branden na enige tijd, ook heb ik nergens kunnen vinden hoeveel een vaste optische muis verbruikt. Dus zal het zeker handig zijn om te weten hoeveel zo'n muis verbruikt. Het zal zeker een verschil zijn aangezien draadloze optische muizen na een bepaalde tijd in powersaving modus gaan. Wanneer dit verschil niet zo groot zou zijn zouden draadloze optische muizen het niet eens hoeven :?

[ Voor 11% gewijzigd door Nobby op 20-07-2005 03:37 ]

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-01 15:21
Klopt, niet alle muizen gaan zachter branden tijdens idle. De MX-serie van Logitech bijvoorbeeld doet dat niet (mijn MX510 niet in ieder geval). De oudere Logitech optische muizen doen dit overigens volgens mij wel allemaal.

Het lijkt mij dat draadloze muizen in powersaving gaan gewoon zodat ze niet leeg zijn nadat je ze bijvoorbeeld een nacht niet hebt gebruikt, niet omdat het zoveel stroom zou vreten. Ik denk ook dat de energie die een optische muis verbruikt te verwaarlozen is. Het is immers maar één (wel flink felle) LED die constant aanstaat, op je notebook zitten er zo al vaak 3 (power, hdd activity, laden).

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-02 20:58
net gevonden dat een (wireless) optische muis ong 25mA gebruikt.
aangezien USB op 5V werkt, komt dat op 125mW vermogen.
zie dat de rest van je laptop al snel 30-40W nodig heeft denk ik niet dat het zin heeft om je muis uit te zetten.

mocht je toch stroom willen besparen op je muis. pak dan een muis met balletje, die hebben maar 1/5 van de power nodig die een optische muis gebruikt

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

wacko schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 03:44:
Klopt, niet alle muizen gaan zachter branden tijdens idle. De MX-serie van Logitech bijvoorbeeld doet dat niet (mijn MX510 niet in ieder geval). De oudere Logitech optische muizen doen dit overigens volgens mij wel allemaal.

Het lijkt mij dat draadloze muizen in powersaving gaan gewoon zodat ze niet leeg zijn nadat je ze bijvoorbeeld een nacht niet hebt gebruikt, niet omdat het zoveel stroom zou vreten. Ik denk ook dat de energie die een optische muis verbruikt te verwaarlozen is. Het is immers maar één (wel flink felle) LED die constant aanstaat, op je notebook zitten er zo al vaak 3 (power, hdd activity, laden).
Mijn MX700 had led, die ging met steeds grotere intervallen knipperen naar gelang idle-heid. MX1000 dito, maar dan met lasertje. Mijn noname Logitech optisch muis MET DRAAD trekt als max 100 mw. Lijkt ook laptopmuis te zijn- klein en "klokt" terug naar gelang idle-heid... ( M-UV55a)
Pagina: 1