Toon posts:

Ik ga op vakantie en neem mee...

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De vakantie staat weer voor de deur. Over een weekje of 2 vertrekken we naar Italie. Daar we in het noorden van dit land gaan bivakkeren, zal ik met mijn D70 heel wat foto's maken van zowel natuur als architectuur, musea en ander leuk spul.

Ik heb momenteel een D70 met de 18/70mm kit lens, een SB600 en 3Gb aan CF capaciteit. Ik experimenteer graag en schiet zodoende heel wat GBs aan foto's.

Ik vraag me vooral af wat ik nog aan zal schaffen voor de vakantie:
- een imagetank? (ik heb een laptop en een 200gb externe schijf)
- een telelens?
- een lichtsterke lens (50mm prime 1:1.8 oid)

Wie kan me wat aanraden? Ik vraag me af in hoeverre ik het ga redden met mijn huidige apparatuur...

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Niet om meteen je vakantieplannen in duigen te laten vallen; niet al te veel musea stellen het op prijs als je uberhaupt met foto/video-apparatuur binnen komt zeulen. En probeer je het ongemerkt te doen, kan je een redelijke boete verwachten indien betrapt. En verder zou ik dit soort spul ook redelijk ongemerkt vervoeren; het wemelt er van de scooters (en dus ook snelle crimineeltjes).

Dan even op je vraag ingaande; je laptop lijkt me meer dan voldoende voor einde-dag-storage, dus extra portable storage lijkt me overbodig. Telelens "kan", maar is niet al te handig in steden en musea. Buiten (alhoewel je niet echt zegt waar je heen gaat) kan het handig zijn in bijvoorbeeld de heuvels van Toscane, maar in de binnenstad van Turijn zie je dan alleen maar roet-deeltjes op je foto's. :r

Gezien het weer, de zon en natuur kan je inderdaad beter investeren in een aantal onderdelen waarmee je zowel overdag bij felle zon, binnen alsmede 's avonds zonder/weinig licht kan fotograferen. Trust me; veel van mijn foto's in de avonduren zijn redelijk f$%&ked vanwege lichtsterktes.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik denk dat je je prima gaat redden met je huidige apparatuur. Die 18-70 van je Nikon is een fijn bereik voor de dingen die je hier hebt opgegeven. Een imagetank is leuk, maar aangezien je 3GB op je kaartje hebt en je ook je laptop meeneemt is het niet prioriteit nummer 1.

Misschien inderdaad nog een 50/1.8 halen. Nooit een miskoop door die zachte prijs, alleen is het in het begin wel wennen aan een prime als je zoomlenzen gewend bent (veel lopen). Als je toch weet dat je in donkere situaties vooral je flitser gaat gebruiken om mensen te fotograferen, dan vind ik het persoonlijk ook niet echt nodig, maar misschien dat andere mensen andere tips hebben voor het gebruik van de 50/1.8.

En wat ik eigenlijk nog mis als je naar de zonnige oorden gaat: een polarisatie filter. Altijd een goed middel om de kleuren van bijv. bergen, stranden en steden tot zijn recht te laten komen.

Fijne vakantie! :)

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 02:19:
Niet om meteen je vakantieplannen in duigen te laten vallen; niet al te veel musea stellen het op prijs als je uberhaupt met foto/video-apparatuur binnen komt zeulen. En probeer je het ongemerkt te doen, kan je een redelijke boete verwachten indien betrapt. En verder zou ik dit soort spul ook redelijk ongemerkt vervoeren; het wemelt er van de scooters (en dus ook snelle crimineeltjes).

Dan even op je vraag ingaande; je laptop lijkt me meer dan voldoende voor einde-dag-storage, dus extra portable storage lijkt me overbodig. Telelens "kan", maar is niet al te handig in steden en musea. Buiten (alhoewel je niet echt zegt waar je heen gaat) kan het handig zijn in bijvoorbeeld de heuvels van Toscane, maar in de binnenstad van Turijn zie je dan alleen maar roet-deeltjes op je foto's. :r

Gezien het weer, de zon en natuur kan je inderdaad beter investeren in een aantal onderdelen waarmee je zowel overdag bij felle zon, binnen alsmede 's avonds zonder/weinig licht kan fotograferen. Trust me; veel van mijn foto's in de avonduren zijn redelijk f$%&ked vanwege lichtsterktes.
Ja ik weet dat je niet overal mag fotograferen :). Maargoed, ook in kerkjes wil ik mooie foto's kunnen maken.

Mijn equipment hou ik eigenlijk altijd goed vast (band om de pols geknoopt en stevig in de hand of in de tas en dit stevig vasthouden). Meer kun je toch niet doen wel? Ik neem toch niet aan dat Italie erger is dan een ander land? Ik bedoel... ik loop ook met mijn mooie spulletjes door Parijs, Berlijn, Amsterdam etc...

Wat ik ga doen? Tja, vanalles. Tripjes de bergen in (richting Alpen etc), boswandelingen, Turijn en Milaan bezichtigen, denk ook wel Venetie etc etc.

Ik vind het heel irritant wanneer ik niet 's avonds goed kan fotograferen btw. Zou ik hier met een 1.8 lens vele winnen tov nu?

Verwijderd

Topicstarter
gium schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 02:32:
Ik denk dat je je prima gaat redden met je huidige apparatuur. Die 18-70 van je Nikon is een fijn bereik voor de dingen die je hier hebt opgegeven. Een imagetank is leuk, maar aangezien je 3GB op je kaartje hebt en je ook je laptop meeneemt is het niet prioriteit nummer 1.

Misschien inderdaad nog een 50/1.8 halen. Nooit een miskoop door die zachte prijs, alleen is het in het begin wel wennen aan een prime als je zoomlenzen gewend bent (veel lopen). Als je toch weet dat je in donkere situaties vooral je flitser gaat gebruiken om mensen te fotograferen, dan vind ik het persoonlijk ook niet echt nodig, maar misschien dat andere mensen andere tips hebben voor het gebruik van de 50/1.8.

En wat ik eigenlijk nog mis als je naar de zonnige oorden gaat: een polarisatie filter. Altijd een goed middel om de kleuren van bijv. bergen, stranden en steden tot zijn recht te laten komen.

Fijne vakantie! :)
Dankjewel :D

Ik heb gelukkig al een polafilter (kostte me wel een aardige duit, maar ik heb er al heel erg veel plezier van gehad!).

Ik wil het liefst niet al te veel flitsen. Ten eerste mag je bijlange niet overal flitsen, en ten tweede... hoe goed je ook je best doet, vaak wordt een foto met flits er niet echt mooier op. Ik fotografeer (haast) geen mensen, dus een invulflits heb ik zo snel niet nodig (maar zou het nodig zijn, ik heb de SB600 + omnibounce).

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06-2025
Ik zou van alles wat meegaat foto's maken per stuk en van dichtbij met de serienummers erop, bij de reisverzekering checken HOE de dekking is, vergeet dus ook geen extra CFjes en accu's!
Zorgen dat je voldoende accu's op voorraad hebt, een klein rubber luchtpompje, spray of ander spul voor schoonmaak van de spullen, dus ook doekjes.
Dan is het misschien nog handig om na te denken hoe en wat met regen?Misschien een zak zodat je niet meteen buiten spel staat als het een dagje iets minder weer is.
Om te voorkomen dat je de hele vakantie met een flitser loopt te slepen die je misschien zelden gebruikt kan je ook met de interne flitser inflitsen natuurlijk....
Persoonlijk zou ik als je het kan opbrengen toch voor een telelens zorgen, ik denk dat je knap loopt te balen als je hem niet hebt, persoonlijk zou ik niet zonder kunnen op vakantie zeker niet als je ook natuur doet!
Een 50 prima 1,8 is ook heel handig maar dan vraag ik me af wat gebruik je op vakantie meer..... m.i. absoluut de telelens.
Veel succes en fijne vakantie!

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:34

YellowCube

Wait...what?

Om even wat advies te geven:
neem een statief mee. Het is misschien wat onpraktisch, maar je komt geheid een situatie tegen waarbij de maan net heel mooi schijnt of de sterrenlucht prachtig is en als je dan met een hekje, kratje of campingkrukje moet gaan staan klussen, dan baal je gewoon.
Ik heb de laatste paar vakanties elke keer zo'n ding meegezeuld en elke keer was ik weer blij.

en wat betreft een lens. Je moet goed bedenken wat je eventueel zou kunnen doen met zo'n ding, anders blijft ie waarschijnlijk in je tas zitten.
Wil je voor landschappen gaan kijk dan eens naar een Tokina 12-24mm
Heb je zin om je familie op vakantie te portretteren? Neem dan een 50mm of 85mm f/1.8 mee.
Ben je vogeltjesfreak? Ga dan naar een telelens kijken.

Oh ja en...wat op vakantie ook een uitermate prettige bezigheid is: macro foto's maken. Er lopen in die landen altijd wel interessante insecten en ander gespuis rond. Een macrolens dus.

[ Voor 13% gewijzigd door YellowCube op 20-07-2005 08:49 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:21

Tarin

Just plain weird.

YellowCube schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 08:48:
neem een statief mee.
[...]
Een statief is inderdaad ideaal, maar als je geen groot ding mee wil nemen, heeft de betere fotozaak ook fatsoenlijke mini-statiefjes. Ik heb deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.slik.com/light/4906752100714.gif
(Slik mini)

en die is best ideaal. Hij houdt gemakkelijk het gewicht van een (D)SLR, waar veel van de mini-statiefjes al moeite hebben met een flinke compactcamera. Ook handig om bijvoorbeeld tegen een muur te leunen als extra steun.

[ Voor 8% gewijzigd door Tarin op 20-07-2005 09:02 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Verwijderd

Topicstarter
Tarin schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 09:01:
[...]

Een statief is inderdaad ideaal, maar als je geen groot ding mee wil nemen, heeft de betere fotozaak ook fatsoenlijke mini-statiefjes. Ik heb deze:
[afbeelding]
(Slik mini)

en die is best ideaal. Hij houdt gemakkelijk het gewicht van een (D)SLR, waar veel van de mini-statiefjes al moeite hebben met een flinke compactcamera. Ook handig om bijvoorbeeld tegen een muur te leunen als extra steun.
Ik heb een groot statief en dat ga ik zekers meenemen, maar dit is perfect om overal mee te slepen. Wat kost zo'n beestje?

Verwijderd

Topicstarter
YellowCube schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 08:48:
neem een statief mee. Het is misschien wat onpraktisch, maar je komt geheid een situatie tegen waarbij de maan net heel mooi schijnt of de sterrenlucht prachtig is en als je dan met een hekje, kratje of campingkrukje moet gaan staan klussen, dan baal je gewoon.
Ik heb de laatste paar vakanties elke keer zo'n ding meegezeuld en elke keer was ik weer blij.

en wat betreft een lens. Je moet goed bedenken wat je eventueel zou kunnen doen met zo'n ding, anders blijft ie waarschijnlijk in je tas zitten.
Wil je voor landschappen gaan kijk dan eens naar een Tokina 12-24mm
Heb je zin om je familie op vakantie te portretteren? Neem dan een 50mm of 85mm f/1.8 mee.
Ben je vogeltjesfreak? Ga dan naar een telelens kijken.

Oh ja en...wat op vakantie ook een uitermate prettige bezigheid is: macro foto's maken. Er lopen in die landen altijd wel interessante insecten en ander gespuis rond. Een macrolens dus.
Mijn statief ligt altijd in de kofferbak, dus dat zit wel snor. Ben ik vergeten te vermelden, mijn excuses ;).

Macro hoopte ik eigenlijk met een telelens te kunnen doen (je hebt van die telelenzen met een macro stand he). Mijn lens (kitlens) vind ik niet echt geschikt voor het betere macro werk.

Tja wat fotografeer ik? Eigenlijk alles wat los en vast zit. Het komt wel eens voor dat ik denk van shit... had ik dit maar in mijn lens gekregen (omdat ik geen telebereik heb). Van de andere kant weet ik dat het niet al te vaak is... maargoed... het is natuurlijk wel weerzo dat wanneer je zo een lens hebt dat je kiekjes maakt die je anders niet maakt omdat het toch niet zou lukken.

De 1.8 50mm lens wilde ik eigenlijk voor indoorwerk mogelijk te maken.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

met indoorwerk (ik neem aan dat je op architectuurfoto's duid), is 50mm vaak wel wat krap. Dan kun je beter voor wat meer groothoek gaan.
of voor ultieme groothoek:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~cube/DPZ/architectuur/StPeter_4.jpg

/me grijns

kan ik wellicht toch nog een vermelding maken in het dSLR pats topic

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Topicstarter
Triplefox schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 07:46:
Ik zou van alles wat meegaat foto's maken per stuk en van dichtbij met de serienummers erop, bij de reisverzekering checken HOE de dekking is, vergeet dus ook geen extra CFjes en accu's!
Zorgen dat je voldoende accu's op voorraad hebt, een klein rubber luchtpompje, spray of ander spul voor schoonmaak van de spullen, dus ook doekjes.
Dan is het misschien nog handig om na te denken hoe en wat met regen?Misschien een zak zodat je niet meteen buiten spel staat als het een dagje iets minder weer is.
Om te voorkomen dat je de hele vakantie met een flitser loopt te slepen die je misschien zelden gebruikt kan je ook met de interne flitser inflitsen natuurlijk....
Persoonlijk zou ik als je het kan opbrengen toch voor een telelens zorgen, ik denk dat je knap loopt te balen als je hem niet hebt, persoonlijk zou ik niet zonder kunnen op vakantie zeker niet als je ook natuur doet!
Een 50 prima 1,8 is ook heel handig maar dan vraag ik me af wat gebruik je op vakantie meer..... m.i. absoluut de telelens.
Veel succes en fijne vakantie!
Dankjewel :)

De flitser neem ik wel mee. Gelukkig is dat ding niet zo zwaar en kan'ie prima onder in de rugzak (ik heb altijd een rugzak op mijn rug met onder andere flesjes water, een boekje over de plaats waar ik ben etc). De interne flitser van de D70 vind ik niet echt alles ;)

Ik heb altijd een lensdoekje in mijn cameratas zitten. Ohja.... deze tas is goed tegen water bestendigd. En voor noodgevallen heb ik er een plastic tas inzitten, zodat het zeker allemaal waterdicht is.

De verzekering zal ik nog eens checken. Ik heb (natuurlijk) een reisverzekering, maar hoe het zit met dure apparatuur weet ik niet. Eerder had ik alleen een G3 toen geloofde ik het wel, maar een D70 is toch een kostbaarder bezit. Dankje voor de tip!

Ook jij zegt dus dat ik in feite eerst voor een telelens moet kijken. Wellicht een goed idee, daar ik dit bereik absoluut niet heb momenteel.

Verwijderd

Topicstarter
YellowCube schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 09:59:
met indoorwerk (ik neem aan dat je op architectuurfoto's duid), is 50mm vaak wel wat krap. Dan kun je beter voor wat meer groothoek gaan.
of voor ultieme groothoek:
[afbeelding]

/me grijns

kan ik wellicht toch nog een vermelding maken in het dSLR pats topic
Da's gemaakt met een 12mm fisheye oid? Ziet er wel strak uit!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:21

Tarin

Just plain weird.

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 09:51:
[...]

Ik heb een groot statief en dat ga ik zekers meenemen, maar dit is perfect om overal mee te slepen. Wat kost zo'n beestje?
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, ik heb hem jaren geleden voor m'n verjaardag gekregen. Volgens mij komt hij bij de fotozaak in R'dam bij de Meent/Blaak (marktplein) vandaan, die op het hoekje met de etalage met (oude) occasions.
offtopic:
Zou je meerdere-antwoorden-in-1-keer bij elkaar willen plakken in 1 post? Scheelt wat qua overzicht enzo :).

[ Voor 14% gewijzigd door Tarin op 20-07-2005 10:08 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Foto van der Graaff, maar daar zou ik me niet blind staren op het verkrijgen van een ministatief (zijn meestal nog redelijk aan de prijs ook).
Kijk (in R'dam) even bij Foka of Mediamarkt

en die fisheye is een 10.5mm

[ Voor 12% gewijzigd door YellowCube op 20-07-2005 10:12 ]

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 09:51:
[...]

Ik heb een Vanguard VS-86 van de MediaMarkt voor €29,-.....

Afbeeldingslocatie: http://www.kalyx.com/store/images/VANVS86.jpg

En wat betreft die 50 1.8: doen! Ik heb er sinds afgelopen vrijdag 1 (voor Canon weliswaar) en ben er dol op. Heerlijk scherp, flink lichtsterk in lastige situaties en je kunt natuurlijk fijn spelen met de kleine DOF bij 1.8.....
Pagina: 1