Toon posts:

Computer start niet meer op na vervanging cooler

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleem, zal eerst even mn system specs posten:
- Abit av8 3rd eye moederboard
- AMD 64 3500+ processor boxed
- 1024 Twinx 3200 Corsair geheugen
- Geforce 6800 GT 256mb
- cd + dvd spelertje
- Creative Sound blaster 5.1 geluidskaart

Heb deze avond de standaard amd 3500+ cooler vervangen door een Silent Boost K8 Thermaltake cooler. Coolpasta erop gesmeerd en netjes ingebouwd, ook nog een nieuwe dvd speler aangesloten. Nu krijg ik de post code 03 ( Initial Superio_Early_Init Switch )
Geen idee wat het betekent, nu heb ik wat fora afgezocht en blijkt dat een goeie voeding een verreiste is, nou heb ik een chieftec kast met een standaard 360w voeding, misschien niet genoeg zou je denken maar heeft het zonder die nieuwe cooler en dvd prima en perfect gedaan.
Zodra ik de power button indruk beginnen m'n fans eventjes te draaien (ook de nieuwe cooler!) en dan nokt alles ermee.
Ik heb geprobeerd de video / hdd's / cdroms / geheugen kaartjes / zelfs de cooler + processor uit te pluggen om te kijken waar het probleem zit, maar zelfs zonder iets aangesloten op het mobo krijg ik de error, kan ik nu uitgaan van een defecte mobo? En valt het nog onder garantie (ik neem toch aan van wel).
Ik hoop dat iemand me helpen kan

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Weet je wel zeker dat je koeler er goed op zit? Als dat niet het geval is dan kan het wel eens zo zijn dat je systeem niet meer op start.
In het ergste geval heb je je cpu ermee gesloopt (en nee, dat valt niet onder garantie).

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik heb gedaan is de processor van de oude cooler afgehaald, schoongemaakt met een beetje alcohol, vervolgens netjes op de socket gelegd (niet gedrukt) coolpasta opgedaan, beetje coolpasta op de onderkant van de cooler en de cooler er op gemonteerd, netjes de hendel met de klok mee vast gedrukt. Lijkt me niet dat er iets fout gegaan is

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-05 21:19
Misschien dat je met schoonmaken iets gemold hebt, heb je het nog een keer geprobeerd met je oude cooler ?

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 00:43:
Wat ik heb gedaan is de processor van de oude cooler afgehaald, schoongemaakt met een beetje alcohol, vervolgens netjes op de socket gelegd (niet gedrukt) coolpasta opgedaan, beetje coolpasta op de onderkant van de cooler en de cooler er op gemonteerd, netjes de hendel met de klok mee vast gedrukt. Lijkt me niet dat er iets fout gegaan is
Wie weet is er toch wat misgegaan. Beste kun je even testen met een andere cpu en kijken wat het ding dan doet.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Initial Superio_Early_Init Switch

http://www.pantz.org/hardware/bios/awardbios.htm

http://forums.techguy.org...6b14996c42142e24b4c468fdc

zomaar even op google gevonden.

Wat ik er uit opmaak is dat het niet ligt aan je cpu
Verder kwam het ook voor tijdens het updaten van de bios.

*heb hem gebookmarked ik kom er morgen even op terug om verder te zoeken is bedtijd* :Z

[ Voor 14% gewijzigd door Edwin van Cleef op 20-07-2005 02:42 ]

computer voor alle werkzaamheden

• coolfris
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-12-2024
Heb je al geprobeert het cmos geheugen te resetten? Wil nog wel eens wonderen doen bij schijnbaar levenloze computers.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 00:34:
Ik zit met een probleem, zal eerst even mn system specs posten:
- Abit av8 3rd eye moederboard
- AMD 64 3500+ processor boxed
- 1024 Twinx 3200 Corsair geheugen
- Geforce 6800 GT 256mb
- cd + dvd spelertje
- Creative Sound blaster 5.1 geluidskaart

Heb deze avond de standaard amd 3500+ cooler vervangen door een Silent Boost K8 Thermaltake cooler. Coolpasta erop gesmeerd en netjes ingebouwd, ook nog een nieuwe dvd speler aangesloten. Nu krijg ik de post code 03 ( Initial Superio_Early_Init Switch )
Geen idee wat het betekent, nu heb ik wat fora afgezocht en blijkt dat een goeie voeding een verreiste is, nou heb ik een chieftec kast met een standaard 360w voeding, misschien niet genoeg zou je denken maar heeft het zonder die nieuwe cooler en dvd prima en perfect gedaan.
Zodra ik de power button indruk beginnen m'n fans eventjes te draaien (ook de nieuwe cooler!) en dan nokt alles ermee.
Ik heb geprobeerd de video / hdd's / cdroms / geheugen kaartjes / zelfs de cooler + processor uit te pluggen om te kijken waar het probleem zit, maar zelfs zonder iets aangesloten op het mobo krijg ik de error, kan ik nu uitgaan van een defecte mobo? En valt het nog onder garantie (ik neem toch aan van wel).
Ik hoop dat iemand me helpen kan
Dat je met alcohol je CPU hebt schoon gemaakt das niet OK

Alcohol is brandbaar en AMD word meestal warmer dan P4 Bv.

Als je hulp nog hebt kan je op MSN vinden

spam @ spammail.com

Met vriendelijke groeten

\/ I D € O /\/
Modbreak:Welkom op GoT :)

We stellen je enthousiasme goed op prijs, maar je slaat hier in een post 3x de plank mis:

- alcohol verdampt nogal snel, het is een van de meer gangbare CPU koelmiddelen en tenzij je plasjes ervan laat liggen geen enkele risico op brand 8)7
- het is hier een discussieforum, geen contactforum - als je iemand wilt helpen, niet spammen met je adres, maar gewoon hier posten :)
- wij tweakers doen elkaar constant de groeten, dus hoef je dat niet onderaan iedere post te doen.

Lees anders eens de GoT Huisregels erop na :z

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 25-07-2005 19:16 ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 04:30:
[...]

Dat je met alcohol je CPU hebt schoon gemaakt das niet OK

Alcohol is brandbaar en AMD word meestal warmer dan P4 Bv.

Als je hulp nog hebt kan je op MSN vinden

Videon25@hotmail.com

Met vriendelijke groeten

\/ I D € O /\/
alcohol kan je gewoon gebruiken om de koelpasta mee weg te halen.Verder wordt een Amd athlon 64 zeker niet warmer als een Pentium 4 dus ik weet niet waar jij dat op baseert. Verder verdampt alcohol vrijwel meteen en zal je dus geen brandgevaar krijgen. :z

Btw :we groeten elkaar niet op dit forum

[ Voor 11% gewijzigd door Satch op 20-07-2005 05:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Edwin van Cleef schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 02:39:
Initial Superio_Early_Init Switch

http://www.pantz.org/hardware/bios/awardbios.htm

http://forums.techguy.org...6b14996c42142e24b4c468fdc

zomaar even op google gevonden.

Wat ik er uit opmaak is dat het niet ligt aan je cpu
Verder kwam het ook voor tijdens het updaten van de bios.

*heb hem gebookmarked ik kom er morgen even op terug om verder te zoeken is bedtijd* :Z
Ja die sites heb ik ook bekeken en dat forum een beetje uitgepluist, veel mensen hadden het probleem verholpen door een andere PSU (voeding) aan te schaffen, ik wil dan wel zeker weten dat het probleem daar ligt voordat ik dat doe.

cmos geheugen heb ik ook gereset ja, batterijtje er ook uitgehaald.
Waar ik zelf aan zit te denken is een dood moederboard maar wat ik zo vreemd vind hoe dit dan opeens kan, een simpele cooler switch kan toch lastig een dood mobo veroorzaken?
Aangezien een clear moederboard met niets erop aangesloten de zelfde error code geeft mag ik er dan toch wel van uit gaan dat mn mobo dood is. Kan ik dit vervolgens gewoon uitleggen in een emailtje waar ik het online besteld heb? Zit gewoon garantie op neem ik aan als ik het verhaal zo vertel, toch?
Alvast bedankt voor de reacties

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2005 07:23 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:07

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Wat voor voeding heb je nu? (Lijkt me overigens niet dat het daar aan ligt, die chieftec voeding zou het moeten kunnen trekken, maar ach, beetje meer info over de specs kan geen kwaad, eh :) )
Heb je de koeler aangesloten op de goede aansluiting op je moederbord? Als het moederbord geen koeler detecteert start-ie volgens mij ook niet op namelijk. Heb je je moederbord uit de kast gehaald voor het monteren? Goed teruggezet? Wordt er niet ergens kortsluiting gemaakt?

Rail Away!

• Sallin
  • Niet online
Is je bios al up to date?
Verder als het een foutmelding van je moederbord is, staat in de handleiding van je moederbord ook misschien wel wat de foutmelding betekend. Als dit niet helpt, zou ik voordat je je moederbord inruilt eerst eens kijken of je van iemand misschien een voeding kan lenen of zo.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Ik zet € 5 euro in op (een) gebogen pin...

Kijk daar eens na,
Ik denk als we het probleem hebben :P

En voor het vervangen van de proc. deed de pc het toch ook met dezelfde bios?

En van alcohol gaat je proc niet dood hoor 8)7

[ Voor 40% gewijzigd door Gurbe de n00b op 20-07-2005 08:41 ]

Portfolio

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-04 07:47

HENNEP

Just Someone

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 00:43:
wtf? koelpasta op je processor en daarna nog eens EXTRA koelpasta op de onderkant van je koelblok?????????? waarom in godsnaam zoveel koelpasta????

gewoon een heel dun laagje koelpasta op je processor is voldoende.
als ik jou was zou ik maar even controleren of het geen koelpasta festijn is op je processor!

Verwijderd

HENNEP schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 09:34:
[...]

wtf? koelpasta op je processor en daarna nog eens EXTRA koelpasta op de onderkant van je koelblok?????????? waarom in godsnaam zoveel koelpasta????

gewoon een heel dun laagje koelpasta op je processor is voldoende.
als ik jou was zou ik maar even controleren of het geen koelpasta festijn is op je processor!
Dat lees je wel vaker hoor, dat je ook even een heel klein beetje koelprut uitsmeert met een plastic handschoentje op je koelblok.
Die moet dus niet dekken, maar gewoon ff die spleetjes opvullen.

• KaMiKaZe
Nogmaals, heb je de originele cooler alweer terug gezet...

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 10:25:
[...]

Dat lees je wel vaker hoor, dat je ook even een heel klein beetje koelprut uitsmeert met een plastic handschoentje op je koelblok.
Die moet dus niet dekken, maar gewoon ff die spleetjes opvullen.
De gebruikte hoeveelheid koelpasta is meestal een druppel zo groot als een speldeknop.
Gurbe de n00b schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 08:40:
Ik zet € 5 euro in op (een) gebogen pin...

Kijk daar eens na,
Ik denk als we het probleem hebben :P

En voor het vervangen van de proc. deed de pc het toch ook met dezelfde bios?

En van alcohol gaat je proc niet dood hoor 8)7
Ik denk dat jij 5 euro verdient hebt :P
want idd met wat logisch nadenken is dit een hele voor de hand liggende conclusie

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Topicstarter
Heb net nog even gecheckt, een aantal pinnetjes van mn processor waren lichtelijk verbogen, heb deze zo goed mogelijk terug gezet en opnieuw geprobeerd, zelfde resultaat, nieuwe cooler + voeding cooler begint even met draaien en dan vervolgens stopt alles ermee, als het kortsluiting zou zijn, kan het dan onder het mobo zitten? Heb de schroefjes wat losser gedraaid en opnieuw geprobeerd, zelfde resultaat, ga nu proberen om de andere cooler er weer op te zetten en dan even te testen. Weet bijna zeker dat het niet aan mn voeding ligt, want als ik hdd's + cd spelers + vid kaart loskoppel blijf ik het houden. Zou kunnen zijn dat mn processor gewoon echt naar de haaien is nu. Hoop het alleen niet |:( :'(

• Alsem
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-01-2022
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 17:46:
Heb net nog even gecheckt, een aantal pinnetjes van mn processor waren lichtelijk verbogen, heb deze zo goed mogelijk terug gezet en opnieuw geprobeerd, zelfde resultaat, nieuwe cooler + voeding cooler begint even met draaien en dan vervolgens stopt alles ermee, als het kortsluiting zou zijn, kan het dan onder het mobo zitten? Heb de schroefjes wat losser gedraaid en opnieuw geprobeerd, zelfde resultaat, ga nu proberen om de andere cooler er weer op te zetten en dan even te testen. Weet bijna zeker dat het niet aan mn voeding ligt, want als ik hdd's + cd spelers + vid kaart loskoppel blijf ik het houden. Zou kunnen zijn dat mn processor gewoon echt naar de haaien is nu. Hoop het alleen niet |:( :'(
een vriend van me heeft z'n processor opbeblazen toen hij de pinnetjes had verbogen, ik zou het eerst met een andere processor proberen voordat je de rest ook nog opblaast.

Verwijderd

Topicstarter
Update: Zodra ik mn pc start zonder processor en zonder cooler gaat hij aan, maar slaat hij na een tijdje af(30 sec) met post code 9F (power te kort geloof ik)
Met alleen mn processor hetzelfde geval, zodra ik mn cooler erop zet en vastklik draait mn cooler 1 a 2 sec en dan stopt alles weer (zoals het probleem wat ik eerst had) kan ik hieruit opmaken dat mijn processor naar de haaien is of misschien mijn mobo. 2 verschillende coolers geprobeerd met hetzelfde effect

Verwijderd

Luister nou.

Er is GEEN manier om uit te vinden of je mobo of proc dood is zonder die 2 onafhankelijk van elkaar te testen.

Regel een nieuw mobo en/of een nieuwe proc en probeer het uit. Zo kunnen we nog wel ff doorgaan.

• mickezzz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11-2022
Ik denk dat het aan je voeding ligt! Je hebt aardig zware hardware en volgens mij heb je daar minimaal het aantal watt nodig wat jouw voeding ongeveer is. En mischien zat hij voor dat je de fan + dvd speler in bouwde op zijn max (tis maar een theorie), en toen je de fan plus dvd speler hebt ingebouwd is je voeding mischien over zijn max gegaan en stuk gegaan :X

MBP 2015, iPhone 7+, AppleTV4

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 13:15

orca

Zwem goed, Broeder.....

niet per ongeluk een IDE kabel omgedraait? dat geeft hetzelfde effect...

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

Verwijderd

Ik ben het eens met de mensen die denken dat het aan de voeding ligt. Heb hier hetzelfde probleem met een totaal andere configuratie, Aus A8N-sli mobo, 2 dvd's, 2 SATA HD's en nog wat andere handel. Geen melding maar wel de fannetje enzo die ff draaien en dan klaar uit. Als ik 1 van de stekkers uit een DVD haal is het probleem opgelost. Ik ga iig op zoek naar een nieuwe voeding,

• KaMiKaZe
Het systeem heeft gewerkt op dezelfde voeding. Enige manier om erachter te komen wat er aan de hand is is om wat onderdelen te regelen (CPU, PSU) en gaan testen. Met gissen schiet je niks op.

Verwijderd

Als je je hele processor hebt volgesmeerd met koelprut, tja... dan maak je natuurlijk wel kortsluiting...
Alleen een dun laagje op de core is voldoende.

Verwijderd

Topicstarter
Even een update, kom een stuk verder, nieuwe cooler erop gezet met niet al teveel coolpasta. Computer boot nu, maar dan krijg ik vervolgens de codes 9C 9E(heel snel) en dan shut de computer down met code 9F (force power shutdown).
Ook hoorde ik een do-do geluidje, heb een nieuwe voeding gekocht (coolermaster 450watt) zon flitsend blauw dingetje >:)
Dat do-do geluidje is weg (waarschijnlijk was dat toch power tekort) maar ik heb nog steeds dezelfde error, ik hoor zodra 9C als post code verschijnt eerst een lange beep gevolgd door 3 korte beepjes.
Heb al van alles geprobeerd:
- Alleen aangesloten: cpu, hdd, videokaart, 1 geheugen kaartje -> geen resultaat
- Alles erop aangesloten (doh geen resultaat)
- Alles opnieuw ingebouwd -> geen resultaat
- Mobo op een houten plankje gelegd met een magere configuratie -> geen resultaat
Wat betreft de voeding stekkertjes op het moederboard, die heb ik goed aagesloten, ook het kleine 12v vierkante stekkertje, cpu fan is ook goed aangesloten.
Blijf de errors houden, zelf vind ik dat de cmos batterij een klein beetje los zit vergeleken met hoe het was, kan dat resulteren tot een compleet defect moederboard?
Ik ben in ieder geval een stukkie verder :)
Hoop dat jullie nog tips hebben

---- edit -----
Hier een quote van 't abit forum (http://forum.abit-usa.com...37&highlight=post+code+9F)

Post code 9.F means a forced shutdown for a few reasons. The most common are:
1. Grounding problem with your case - Your motherboard is seated improperly on the brass motherboard standoffs, and it is causing a short on the motherboard. This can also affect how well any expansion cards or video cards sit in their slots. Try reseating the motherboard or booting it outside the case on a non-metal surface (preferably the non-static bag it was wrapped in).
If its still shorting out when you place it in the case, try using the plastic or paper spacers that sometimes come with a case, or using big squares of electrical tape on top of the standoffs and screw right through them.
2. No fan plugged into cpu fan header - You need a fan (any small fan will do) plugged into the CPU fan header initially until you turn off fan monitoring in the bios.
3. ATX 12v connector unplugged - You forgot to plug in the square 4 pin power plug with 2 yellow and 2 black wires. It is located behind the heatsink bracket, near the top left corner of the motherboard. THIS THE MOST COMMON CODE 9.F PROBLEM.
4. Heatsink bracket overtightened - The screws should only be barely tightened, NOT tightened to the point the screws can't turn anymore. When overtightened, it will cause the motherboard to warp near the RAM sockets, and the RAM will not seat properly (especially in the middle). Make sure and support the board with your fingers underneath the RAM sockets gently applying pressure while you insert the RAM. This problem is also associated with code 0.4
5. The only other issue that code 9.F refers to is insufficient power. Make sure your PSU meets the minimum requirements of atleast 350 to 400 watts and 18-20 amps on the 12v rail. For High-end setups with multiple hard drives, high-end video cards (especially Geforce 6xxx series, ATI X8XX series), multiple case fans and/or lights, make sure you have atleast 400 watts and 22 to 24 amps on the 12v rail. If the PSU has 2 rails, add them and make sure they meet the minimum."

1 -> Lijkt me vrij sterk aangezien ik mn mobo buiten mn kast getest heb.
2 -> Zit gewoon een fan in, die draait ook gewoon als ik opstart (totdat er dan een power shutdown is)
3 -> Weet zeker dat die erin zit!
4 -> Dit heb ik even nagekeken en een beetje losser geschroeft, geen resultaat ;(
5 -> Heb net een nieuwe voeding gekocht dus dit lijkt me sterk?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2005 17:09 ]

• Sallin
  • Niet online
Staat er niets in de gebruiksaanwijzing van je mobo over de geluidssignalen?

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Sallin schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 17:06:
Staat er niets in de gebruiksaanwijzing van je mobo over de geluidssignalen?
nee, alleen over de post codes, maar zelfs 9C, 9E en 9F staan er niet in

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 08:29
Als ik me het goed herinner betekend 1x lang en 3x kort piepen een probleem met het geheugen. buiten dat de processor pinnen krom zijn (wat op hardhandig gebruikt lijkt) kan het ook zijn dat je tijdens de werkzaamheden statische geladen was en die hoge spanning een of meerdere onderdelen in je pc heeft vernaggeld.

[ Voor 55% gewijzigd door LeNNy op 22-07-2005 13:29 . Reden: Extra info ]

• KaMiKaZe
Heatsink bracket overtightened, eigenlijk nooit eerder tegengekomen bij een mobo, maar het lijkt er toch verdacht veel op dat je je moederbord gewoon gemold hebt.

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-05 23:02
Je hebt eerst het batterijtje eruit gehaald, zit deze er wel er goed erin?

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, batterijtje gewoon goed teruggestopt. Ik gok op twee mogelijkheden:
- dood moederboard
- mn processor misschien gemolt dmv ietwat hardhandig gebruik

• drpeer_holland
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:44
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 17:21:
Ja, batterijtje gewoon goed teruggestopt. Ik gok op twee mogelijkheden:
- dood moederboard
- mn processor misschien gemolt dmv ietwat hardhandig gebruik
Check eens of je de CORE van de processor niet per ongeluk hebt beschadigd? Heb dit een paar weken geleden namelijk ook gehad toen ik mijn cooler wilde vervangen. Ik kon uiteindelijk mijn processor weggooien :(

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

drpeer_holland schreef op maandag 25 juli 2005 @ 17:39:
[...]

Check eens of je de CORE van de processor niet per ongeluk hebt beschadigd? Heb dit een paar weken geleden namelijk ook gehad toen ik mijn cooler wilde vervangen. Ik kon uiteindelijk mijn processor weggooien :(
De 'die' van de AMD Athlon 64 is mooi beschermd door een heatspreader ;)
Ik denk dus niet dat die zo snel zal afbrokkelen.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

ik heb ook zo'n zelfde soort probleem. Ik heb de cooler vervangen en eerst deed hij het gewoon goed, maar af en toe sloeg hij af. nu dacht ik dat de cooler er mischien niet goed opzat en heb ik de hele computer uit elkaar gehaald om er goed bij te kunnen, ik heb hem ook meteen schoongemaakt want er zat veel stof in. als ik nu de computer aanzet, krijg je geen beeld, en het lijkt alsof de computer steeds opnieuw opstart (de powerled gaat telkens aan/uit). ik heb alles nagekeken maar kan niks vinden.

mijn specs zijn:

AMD Athon xp 1700+
Titan AMD cooler S-A DTC 263 (de nieuwe cpu-cooler)
mobo: soltek SL-75DRV5
ATI Radeon 9500

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:17

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 19:13:
ik heb ook zo'n zelfde soort probleem. Ik heb de cooler vervangen en eerst deed hij het gewoon goed, maar af en toe sloeg hij af. nu dacht ik dat de cooler er mischien niet goed opzat en heb ik de hele computer uit elkaar gehaald om er goed bij te kunnen, ik heb hem ook meteen schoongemaakt want er zat veel stof in. als ik nu de computer aanzet, krijg je geen beeld, en het lijkt alsof de computer steeds opnieuw opstart (de powerled gaat telkens aan/uit). ik heb alles nagekeken maar kan niks vinden.

mijn specs zijn:

AMD Athon xp 1700+
Titan AMD cooler S-A DTC 263 (de nieuwe cpu-cooler)
mobo: soltek SL-75DRV5
ATI Radeon 9500
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Topicstarter
drpeer_holland schreef op maandag 25 juli 2005 @ 17:39:
[...]

Aan de processor zelf kan ik weinig zien, zie ook geen "barst" o.i.d. op de achterkant van de processor, zou kunnen dat mn core crushed is (die cooler die standaard bij mijn amd 3500+ zat is SUPER irritant om erop te monteren, moet je extreem veel kracht op uitoefenen). Verder moet ik denk ik maar wachten op een andere processor om ermee te gaan testen. Kan niet zoveel anders doen

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 12:03:
Als je je hele processor hebt volgesmeerd met koelprut, tja... dan maak je natuurlijk wel kortsluiting...
Alleen een dun laagje op de core is voldoende.
Kan je mij uitleggen hoe hij dan kortsluiting maakt als hij teveel coolpasta erop smeert?
Aangezien je volgens mij geen kortsluiting kan maken door te veel coolpasta?

Kan je geen cpu proberen van een maat ofzo dan weet je het zo.
En voor de rest ziet het moederboord er ook goed uit elco's enzo?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2005 12:01 ]

Verwijderd

Zit met min of meer hetzelfde probleem, heb m'n oude (kapotte,standaard koeler die je bij de processor kreeg) vervangen voor een nieuwe (Zalman CNPS7700-AlCu).. Probleem: Hij wil niet meer booten. Bij het opstarten krijg ik een hoop mobo-bliepjes, stuk of 10 achter elkaar. Geen beeld, hoewel de fans draaien, de cpu-koeler doet het ook perfect.

M'n OS is XP, heb een Intel Pt.4 (2,56Ghz), met een ECS P4S5A/DX+ mobo. De voeding is een 300 watt (merk weet ik niet), maar heeft het altijd getrokken. Trekt de Zalman zoveel watts dat de voeding het niet meer trekt, of zit het probleem elders? :?

Hmm, edit: Oude koeler erop gezet, zelfde resultaat. De voeding zal het dus wel niet zijn. :/

Edit 2: CMOS jumpers gereset, mobo piept nu ongeveer zo bij het booten:
2 keer heel snel achter elkaar, het lijkt bijna 1 piep
Korte pauze, gevolgd door 8 piepjes op de zelfde snelheid achter elkaar
Korte pauze, 2 piepjes (nog steeds zelfde snelheid)
Korte pauze, 1 piepje

Nog steeds geen beeld, hoewel alles gewoon goed lijkt te draaien.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2005 15:02 ]

• drpeer_holland
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:44
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 11:29:
Zit met min of meer hetzelfde probleem, heb m'n oude (kapotte,standaard koeler die je bij de processor kreeg) vervangen voor een nieuwe (Zalman CNPS7700-AlCu).. Probleem: Hij wil niet meer booten. Bij het opstarten krijg ik een hoop mobo-bliepjes, stuk of 10 achter elkaar. Geen beeld, hoewel de fans draaien, de cpu-koeler doet het ook perfect.

M'n OS is XP, heb een Intel Pt.4 (2,56Ghz), met een ECS P4S5A/DX+ mobo. De voeding is een 300 watt (merk weet ik niet), maar heeft het altijd getrokken. Trekt de Zalman zoveel watts dat de voeding het niet meer trekt, of zit het probleem elders? :?

Hmm, edit: Oude koeler erop gezet, zelfde resultaat. De voeding zal het dus wel niet zijn. :/

Edit 2: CMOS jumpers gereset, mobo piept nu ongeveer zo bij het booten:
2 keer heel snel achter elkaar, het lijkt bijna 1 piep
Korte pauze, gevolgd door 8 piepjes op de zelfde snelheid achter elkaar
Korte pauze, 2 piepjes (nog steeds zelfde snelheid)
Korte pauze, 1 piepje

Nog steeds geen beeld, hoewel alles gewoon goed lijkt te draaien.
Dan is hoogstwaarschijnlijk je processor kapot, ik had ook erg veel biepjes, heb de processor toen gechecked en er was dus een klein stukje van de core afgebroken.

Verwijderd

drpeer_holland schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 16:22:
[...]

Dan is hoogstwaarschijnlijk je processor kapot, ik had ook erg veel biepjes, heb de processor toen gechecked en er was dus een klein stukje van de core afgebroken.
Dat zou niet zo fijn zijn.. Ik heb hem er eens uitgehaald, en er lijkt niets mis mee. Ik heb hem niet kunnen testen bij gebrek aan computer-arsenaal, weet je zeker dat er niets anders aan de hand zou kunnen zijn?

Nog een vraagje.. Wat is het kleinste systeem dat je op je pc kan draaien? Alleen de voeding, mobo, processor en videokaart? Of heb je ook een harddisk nodig (ik hoef alleen de bios te zien, geen windows). :?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2005 22:03 ]

• SJAAKSJAAK
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-01 16:20
Ik vond dit topic via de search maar ik zie dat het al heel oud is.
Toch zou ik graag willen weten of 1 van de mensen met dit probleem het hebben kunnen oplossen. Ik zit namelijk met exact hetzelfde probleem, alle symptonen komen overeen.

bvd

doei

Pagina: 1