[PXE/ RIS ] Win2k multihomed RIS server

Pagina: 1
Acties:
  • 534 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:19

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Ik heb hier een opstelling met een multihomed Windows 2000 DC in een routed netwerk. Op deze DC is RRAS actief. Voor de rest fungeert de server als DHCP en RIS server.

Clients op hetzelfde subnet als de interne interface van deze RRAS/RIS server kunnen prima gebruik maken van de RIS functionaliteit door tijdens het booten op F12 te drukken (network service boot / PXE). Clients aan de andere kant van de server krijgen echter de volgende foutmelding te zien.

PXE-E55 - Proxy DHCP service did not reply to a request on port 4011.

Deze poort is nergens geblockeerd. De clients die dit probleem ondervinden krijgen echter wel gewoon een goed IP adres van de DHCP server. DHCP requests worden namelijk op de betreffende RRAS servers middels DHCP relay agents naar de RRAS / RIS server gestuurd.

Ter verduidelijking een schets:

Client A <-> RRAS/RIS/DHCP <-- WAN ---> RRAS (met DHCP relay agent) <-> Client B.

Client A kan netjes gebruik maken van RIS , client B kan dit niet maar krijgt wel een correct DHCP adres.

- Op de DHCP server zijn 2 scopes actief.
- De DHCP server is geautoriseerd (en hiermee dus ook RIS).
- Alle servers draaien Win2k SP4.

Ik zit hier nu al een tijdje mee te worstelen. Technet heeft helaas geen oplossing geboden tot nu toe (evenals usenet en google).

Hoe krijg ik RIS werkend voor client B?

offtopic:
Ik heb getwijfeld of ik dit topic in PNS moest zetten of in Windows. Helaas vrees ik dat het niveau in Windows niet hoog genoeg is om dit probleem te doorgronden / op te lossen. Vandaar dat ik hem hier heb geplaatst. Mocht dit niet de goede plek zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag.

[ Voor 12% gewijzigd door Bor op 19-07-2005 22:36 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:59

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
kan de client op dat subnet met beide interfaces op deze server communiceren?
(ik ga ervanuit dat er maar 1 binding van PXE blijft)

Je kunt dan proberen de dhcp options aan te passen op je probleemsubnet: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;259670

[ Voor 7% gewijzigd door paulhekje op 20-07-2005 08:42 ]

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Bor

Bor

Topicstarter
Yep, maar de DHCP relay agent draait gewoon goed. De PXE client krijgt ook netjes een IP adres.
Je kunt dan proberen de dhcp options aan te passen op je probleemsubnet: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;259670
Dat heb ik reeds getest maar dit brengt helaas geen verandering.

Het probleem zit hem denk ik in het multihomed zijn van de RIS server. Ik heb ook DHCP optie 66 (DHCP server hostname) geset maar ook dit helpt niet.

[ Voor 44% gewijzigd door Bor op 20-07-2005 11:51 ]

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
heb je bij het aanpassen van de dhcp options het ip adres gebruikt van de wel werkende interface?

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Bor

Bor

Topicstarter
paulhekje schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 11:58:
heb je bij het aanpassen van de dhcp options het ip adres gebruikt van de wel werkende interface?
Inderdaad. Ik heb zowel het ipadres als de hostname getest.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
die clients op dat 2e segment die hangen op een switch neem ik aan :? en die switch is toevallig een cisco :?

dan zou het probleem kunnen liggen portfast/spanningtree settings... (die geeft problemen met pxe client die een timeout krijgen)

tis maar een tip

btw: de netwerkkaartjes hebben maar 1 ipdres per stuk neem ik aan :? (dus niet 2 adressen per ongeluk op de externe nic..)

[ Voor 21% gewijzigd door Zwelgje op 20-07-2005 19:31 ]

A wise man's life is based around fuck you

• Bor

Bor

Topicstarter
Nope, die client hangt nu (testopstelling) direct met een cross aan de interface van RRAS. De netwerkinterfacen hebben inderdaad netjes 1 ip (per nic).

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Bor de Wollef schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 22:35:
Ik heb hier een opstelling met een multihomed Windows 2000 DC in een routed netwerk. Op deze DC is RRAS actief. Voor de rest fungeert de server als DHCP en RIS server.

Clients op hetzelfde subnet als de interne interface van deze RRAS/RIS server kunnen prima gebruik maken van de RIS functionaliteit door tijdens het booten op F12 te drukken (network service boot / PXE). Clients aan de andere kant van de server krijgen echter de volgende foutmelding te zien.

PXE-E55 - Proxy DHCP service did not reply to a request on port 4011.
The client issued a proxyDHCP request to the DHCP server on port 4011 and did not receive a reply

antwoorden op een forum
the problem is with the boot code with 7781. i have same problem. HP is working on boot code fix. for now disable card and use PCI nic after build renable card and run normal. I can't wait for the fix this is killing me.

een ander:
we deleted the entries in the DHCP-scope (60, 66 and67) because PXE and DHCP are on different servers. we put helper on the router and now it WORKS perfect.

voor vlans
If you are using VLANs a helper IP for the DHCP and one for the PXE boot server is required.
Deze poort is nergens geblockeerd. De clients die dit probleem ondervinden krijgen echter wel gewoon een goed IP adres van de DHCP server. DHCP requests worden namelijk op de betreffende RRAS servers middels DHCP relay agents naar de RRAS / RIS server gestuurd.

Ter verduidelijking een schets:

Client A <-> RRAS/RIS/DHCP <-- WAN ---> RRAS (met DHCP relay agent) <-> Client B.

Client A kan netjes gebruik maken van RIS , client B kan dit niet maar krijgt wel een correct DHCP adres.

- Op de DHCP server zijn 2 scopes actief.
- De DHCP server is geautoriseerd (en hiermee dus ook RIS).
- Alle servers draaien Win2k SP4.

Ik zit hier nu al een tijdje mee te worstelen. Technet heeft helaas geen oplossing geboden tot nu toe (evenals usenet en google).

Hoe krijg ik RIS werkend voor client B?
offtopic:
ik vraag me af of een RIS over WAN draaien wel een goed idee is gezien de snelheid die je WAN heeft ? (meer dan 10Mbit heb ik niks gezegt)

anders zou ik er daar 1 neer zetten en dan via AD replicate de RIS data sychroon houden (DFS)
scheelt je tevens data over je WAN

als ik het zo lees vermoed ik dat het een combo is van DHCP relay agent en je WAN lijn support geen broadcasts dus .. om DHCP erover heen te gooien heb je idd de RELAY agent nodig.

Tja vanalles

Pagina: 1