Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Mijn vriendin is sinds 1 juli klaar met haar opleiding (ze heeft nu drie diploma's op zak: helpende, klasseassistent en onderwijsassistent). Sinds maart dit jaar heeft ze ongeveer 30 sollicitaties de deur uit gedaan op diverse functies; ongeveer 15 keer heeft ze een duidelijk nee terug gehad; een paar keer een nee, maar met de opmerking dat ze in het bestand blijft staan en in de rest van de gevallen heeft ze niets terug gehad (slordig). Alle sollicitaties waren gericht op een functie die te vergelijken is met klasseassistent of onderwijsassistent. In de meeste gevallen gaat het om open sollicitaties, omdat scholen en soortgelijken niet duidelijk aangeven of ze momenteel een vacature open hebben staan.

Momenteel heeft ze dus geen inkomen; ww oid komt ze niet voor in aanmerking, want ze is schoolverlater. Momenteel teert ze dus enigzins op mijn geld (de luxe artikelen zijn geschrapt, waardoor ze voorlopig ze niet veel nodig heeft (hooguit de verplichte betalingen waar je niet onderuit kan komen)).

Aangezien ze wat moedeloos begint te worden: iemand nog tips om aan leuk werk te komen?

Ohja: gezien de scoliose in haar rug is werk waar getild moet worden (bv. vakkenvuller) geen goede optie om de tijd te overbruggen. Voor ander tijdelijk werk staat ze uiteraard wel open, maar dat is hier errug moeilijk te vinden. (Die paar keer dat ze iets als verkoopster zag (je moet iets) was de baan net voor haar neus weg en hing alleen het bordje 'gezocht' nog op het raam. :/)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

De belangrijkste vraag: waarom is ze keer op keer afgewezen dan? Bel daar achter aan en vraag er naar, dat is tegenwoordig heel normaal. Zo weet je direct wat er fout was of wat ze misten en kun je daar aan werken :)

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Staat ze ingeschreven bij diverse arbeidsbureau's?

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:25

SmartDoDo

Woeptiedoe

Heel logische opmerking maar ik ga hem toch maken: staat ze al ingeschreven bij het CWI?

Nu vervloeken velen het CWI, ik ook destijds, maar daar zitten mensen die haar wellicht kunnen helpen. Als ze geen inkomen heeft en ze bij jou woont zal ze niet snel een uitkering aan kunnen vragen, als ze het al zou willen gezien alle verplichtingen.

Verder is het veelal een kwestie van reageren, brieven schrijven etc. etc. en als het even kan via een bekende ergens proberen binnen te komen. Dat laatste blijkt vaak veel beter te werken dan regulier op zoek naar werk te gaan :)

• pven
  • Niet online
Ze heeft er enkele keren achteraan gebeld: de mensen die haar afwijzen zijn nooit beschikbaar (altijd smoesjes om maar niet aan de lijn te hoeven komen). In mijn ogen stuurt ze keurige sollicitatiebrieven met een goede CV erbij (helaas geen werkervaring, dat is vrij moeilijk als je 7 jaar bezig bent om die drie diploma's te behalen).

De functies klasse- en onderwijsassistent staan er overigens om bekend dat ze zeer welkom zijn op scholen, maar dat niemand er geld voor heeft. Er zijn genoeg scholen waar ze zo kan beginnen als vrijwilliger, maar dat wil ze niet (en daar kan ik inkomen).
sdomburg schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 20:22:
Staat ze ingeschreven bij diverse arbeidsbureau's?
Yep
SmartDoDo schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 20:23:
Heel logische opmerking maar ik ga hem toch maken: staat ze al ingeschreven bij het CWI?

Nu vervloeken velen het CWI, ik ook destijds, maar daar zitten mensen die haar wellicht kunnen helpen. Als ze geen inkomen heeft en ze bij jou woont zal ze niet snel een uitkering aan kunnen vragen, als ze het al zou willen gezien alle verplichtingen.
Ze vervloekt ze nu al. Ze heeft aangegeven dat ze enigzins in de omgeving van West-Brabant wilt blijven. De vacatures waar het CWI mee aan komt gaan over werk in Italië (?!?) en werk waarbij haar rug niet gespaard wordt. Er is via het CWI nog niet een vacatgure gekomen die enigzins lijkt op de richting die ze uitwil. (Aangezien ze helpende heeft gedaan, heeft het CWI haar een vacature als bejaardenverzorgster aangeboden. Ze heeft duidelijk aangegeven dat ze dat soort werk niet kan doen ivm haar rug, maar daar kijkt het CWI blijkbaar niet naar.)
Verder is het veelal een kwestie van reageren, brieven schrijven etc. etc. en als het even kan via een bekende ergens proberen binnen te komen. Dat laatste blijkt vaak veel beter te werken dan regulier op zoek naar werk te gaan :)
Als ze ergens iets ziet, dan reageert ze meteen. Via iemand anders binnenkomen is vrij lastig; de mensen die ze kent die werken voornamelijk op scholen waar ze haar dus wel willen hebben, maar waar geen geld is om haar te betalen.

[ Voor 61% gewijzigd door pven op 19-07-2005 20:35 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:19

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Open sollicitatiebrieven hebben vrijwel geen zin. Wij krijgen hier op de lokale basisschool echt gigantisch veel van dat soort brieven. Vacatures voor klasse assistent etc zijn er ook vrijwel nooit in de omtrek hier omdat (no offence) je dan een redelijk duur iemand hebt die maar weinig kan en mag. "De functies klasse- en onderwijsassistent staan er overigens om bekend dat ze zeer welkom zijn op scholen, maar dat niemand er geld voor heeft." klopt uit mijn ervaring dus (helaas) niet echt. Voor iets meer geld heb je een volledige leerkracht aan het werk.

Klasse-assistenten / onderwijsassistenten zitten een beetje in een rare positie wat dat betreft zie ik om mij heen.

Inschrijven bij het CWI zal ook niet heel veel uithalen omdat de meeste scholen aangesloten zijn bij een overkoepelend orgaan. Daar moet je eerst ingeschreven staan als bv invaller wil je uberhaubt kans maken op een baan. Als buitenstaander kom je daar wel of niet makkelijk tussen, afhankelijk van het aanbod momenteel.

[ Voor 13% gewijzigd door Bor op 19-07-2005 20:29 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• pven
  • Niet online
Bor de Wollef schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 20:28:
Open sollicitatiebrieven hebben vrijwel geen zin. Wij krijgen hier op de lokale basisschool echt gigantisch veel van dat soort brieven. Vacatures voor klasse assistent etc zijn er ook vrijwel nooit in de omtrek hier omdat (no offence) je dan een redelijk duur iemand hebt die maar weinig kan en mag. "De functies klasse- en onderwijsassistent staan er overigens om bekend dat ze zeer welkom zijn op scholen, maar dat niemand er geld voor heeft." klopt uit mijn ervaring dus (helaas) niet echt. Voor iets meer geld heb je een volledige leerkracht aan het werk.
Ze heeft op vier verschillende basissscholen stage gelopen en aldaar kreeg ze dus iedere keer hetzelfde te horen: we willen je wel, want je doet goed werk, maar er is helaas geen geld.
Klasse-assistenten / onderwijsassistenten zitten een beetje in een rare positie wat dat betreft zie ik om mij heen.
Dat is een feit. Toen ze met deze opleiding begon, zag het er goed uit; maar vooral de afgelopen twee jaar is het hard achteruit gegaan.
Inschrijven bij het CWI zal ook niet heel veel uithalen omdat de meeste scholen aangesloten zijn bij een overkoepelend orgaan. Daar moet je eerst ingeschreven staan als bv invaller wil je uberhaubt kans maken op een baan. Als buitenstaander kom je daar wel of niet makkelijk tussen, afhankelijk van het aanbod momenteel.
Idd: zie ook een vorige opmerking van mij.

• André

André

Analytics dude

Hardnekkiger proberen, die mensen moeten ooit te bereiken zijn. Dat is echt heel belangrijk omdat je anders niet aan je tekortkomingen kan werken. In sommige gevallen zijn er betere kandidaten door opleiding of ervaring maar daar kun je niets aan doen natuurlijk.

Verder de gangbare tips: in veel branches worden verreweg het grootste deel van de vacatures vervuldt met open sollicitaties (in de bouw loopt dit getal op tot 90%). Dat komt omdat personeelfunctionarissen dan geen vacature hoeven te plaatsen wat tijd en geld scheelt.
Staat ze ingeschreven op alle vacaturebanken en de CWI? Staat ze al bij alle uitzendbureaus ingeschreven? Een beetje stad heeft er al snel 20.
Bor de Wollef schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 20:28:
Open sollicitatiebrieven hebben vrijwel geen zin.
Dat is niet wat ik gehoord heb toen ik even thuis zat een paar jaar geleden. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door André op 19-07-2005 20:35 ]

• Bor

Bor

pven schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 20:31:
[...]

Ze heeft op vier verschillende basissscholen stage gelopen en aldaar kreeg ze dus iedere keer hetzelfde te horen: we willen je wel, want je doet goed werk, maar er is helaas geen geld.
Hoewel ze het best kunnen menen is dat ook een veel gehoord "bedankje" helaas. Nou wil ik niet natuurlijk direct zeggen dat dat ook hier zo is hoor. Het punt blijft gewoon dat er te weinig geld is en vaak te veel aanbod. Ik denk dat daar het grote probleem ligt.

Over welke regio hebben we het hier? Daar zit nogal wat verschil in namelijk. In het westen is bv veel meer vraag dan in het noorden / oosten van het land.

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Sowieso doet ze er goed aan inderdaad op zoveel mogelijk plaatsen ingeschreven te staan als werkzoekende en ook te kijken en solliciteren naar werk wat niet direct in haar studierichting ligt. Je moet er een beetje mee uitkijken omdat je later ook het verwijt kunt krijgen dat je iets heel anders bent gaan doen... Altijd beter dan dat ze het verwijt krijgt een jaar niets te hebben gedaan thuis :)

Wat ik nog niet heb begrepen, woont ze alleen of woont ze bij jou?

• Bor

Bor

André schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 20:32:
Uit directe ervaring en de ervaringen van vrienden / mensen om mij heen kan ik je vertellen dat het toch zo is. Als er een vacature is plaatsen de bedrijven deze wel. Overigens gaat het binnen het onderwijs compleet anders. Daar word eerst binnen de eigen organisatie en de invallers pool gekeken meestal.

• pven
  • Niet online
Hardnekkiger proberen, die mensen moeten ooit te bereiken zijn. Dat is echt heel belangrijk omdat je anders niet aan je tekortkomingen kan werken. In sommige gevallen zijn er betere kandidaten door opleiding of ervaring maar daar kun je niets aan doen natuurlijk.
Ik zal het doorgeven. Ze heeft echt al een paar keer hardnekkig er achteraan gebeld, maar als ze je voor de derde keer beloven dat je terug wordt gebeld,zakt de moed je in de schoenen. Vooral als ze je voor de vierde keer gaan beloven terug te bellen en dat degene die je dan terug gaat bellen op de achtergrond wat giechelig roept dat ze nu wel terug gaan bellen. |:( Maar goed: het is een kwestie van volhouden, er moet toch iemand zijn die wat duidelijkheid kan verschaffen. Overigens heeft ze ook diverse malen terug gehad dat er momenteel geen vacature beschikbaar is, dan is er achteraan bellen natuurlijk niet zinnig.
Verder de gangbare tips: in veel branches worden verreweg het grootste deel van de vacatures vervuldt met open sollicitaties (in de bouw loopt dit getal op tot 90%). Dat komt omdat personeelfunctionarissen dan geen vacature hoeven te plaatsen wat tijd en geld scheelt.
Staat ze ingeschreven op alle vacaturebanken en de CWI? Staat ze al bij alle uitzendbureaus ingeschreven? Een beetje stad heeft er al snel 20.
Hier in het dorp staat ze bij drie uitzendbureaus ingeschreven. Gezien de vakantie hebben die momenteel alleen maar sjouwwerk (vakkenvuller, kassen, etc.). Daarnaast is ze in de grotere steden hier (Roosendaal en Breda) aan het bekijken waar ze zich het beste kan inschrijven (daar zitten vele dubieuze uitzendbureaus). Overigens heb ik goede hoop dat vanaf september wel interessant werk beschikbaar komt via een van de uitzendbureaus.
[...]

Jullie spreken elkaar duidelijk tegen. :)
SmartDoDo schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 20:35:
Sowieso doet ze er goed aan inderdaad op zoveel mogelijk plaatsen ingeschreven te staan als werkzoekende en ook te kijken en solliciteren naar werk wat niet direct in haar studierichting ligt. Je moet er een beetje mee uitkijken omdat je later ook het verwijt kunt krijgen dat je iets heel anders bent gaan doen... Altijd beter dan dat ze het verwijt krijgt een jaar niets te hebben gedaan thuis :)
Na mijn vakantie gaat ze er nog actiever achteraan en zal ze zich in de wat grotere steden in laten schrijven.
Wat ik nog niet heb begrepen, woont ze alleen of woont ze bij jou?
We wonen al ruim vier jaar samen (officiëel samenwonend O+).

[ Voor 16% gewijzigd door pven op 19-07-2005 20:42 ]

• André

André

Analytics dude

Bor de Wollef schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 20:37:
[...]

Uit directe ervaring en de ervaringen van vrienden / mensen om mij heen kan ik je vertellen dat het toch zo is. Als er een vacature is plaatsen de bedrijven deze wel. Overigens gaat het binnen het onderwijs compleet anders. Daar word eerst binnen de eigen organisatie en de invallers pool gekeken meestal.
Het zou kunnen dat het in de onderwijsbranche het iets anders ligt maar de getallen die ik gehoord had kwamen van het CWI en die weten precies hoeveel mensen op welke manier weer aan het werk komen aangezien je op dat briefje in moet vullen hoe je aan je nieuwe baan gekomen bent.

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-10 13:38

dusty

Celebrate Life!

pven schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 20:24:
[..]
(helaas geen werkervaring, dat is vrij moeilijk als je 7 jaar bezig bent om die drie diploma's te behalen).
[..]
Er zijn genoeg scholen waar ze zo kan beginnen als vrijwilliger, maar dat wil ze niet (en daar kan ik inkomen).
Vrijwilligers werk is OOK ervaring. Als iemand komt met geen ervaring, of met 2 maanden ervaring als vrijwilliger.. wie zou JIJ kiezen?

Als ze besluit om ergens vrijwilligers werk to doen, betekent dat niet dat ze moet stoppen met soliciteren voor een baan en dat ze voor haar leven vast zit aan dat vrijwilligers werk, echter betekent dat dat ze graag wilt werken, en zolang ze geen baan heeft dat ze dan in iedergeval ervaring kan opdoen. Bovendien krijgt ze daardoor meteen een extra referentie op haar CV erbij.

Als ze nog steeds geen baan heeft in 6 maanden tijd, kan ze ofwel een CV hebben die er nog steeds hetzelfde eruit ziet als nu, of een CV die eruit ziet als nu, maar dan met een referentie erbij en heel wat extra ervaring wat meteen aantoont dat ze niet 'uit de werkmaatschappij' is (waardoor haar kansen op een baan nog geringer worden.)

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• Bor

Bor

pven schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 20:40:
[...]

Jullie spreken elkaar duidelijk tegen. :)
Klopt, mijn ervaring is recent :) Op zich maakt het ook niets uit omdat je vriendin in een branche zit waar de zaken anders geregeld zijn. Lees ook mijn eerdere post over de overkoelende organisatie. Dat is het punt waar je een voet binnen de deur moet krijgen. Begin eens met uitzoeken welke organisaties (bv via de gemeente) er actief zijn in de omgeving.

Het CWI is niet echt een betrouwbare bron als het gaat om precentages etc trouwens, maar dat is een hele andere discussie.

[ Voor 11% gewijzigd door Bor op 19-07-2005 20:43 ]

Verwijderd

dusty schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 20:42:
[...]

Vrijwilligers werk is OOK ervaring. Als iemand komt met geen ervaring, of met 2 maanden ervaring als vrijwilliger.. wie zou JIJ kiezen?

Als ze besluit om ergens vrijwilligers werk to doen, betekent dat niet dat ze moet stoppen met soliciteren voor een baan en dat ze voor haar leven vast zit aan dat vrijwilligers werk, echter betekent dat dat ze graag wilt werken, en zolang ze geen baan heeft dat ze dan in iedergeval ervaring kan opdoen. Bovendien krijgt ze daardoor meteen een extra referentie op haar CV erbij.

Als ze nog steeds geen baan heeft in 6 maanden tijd, kan ze ofwel een CV hebben die er nog steeds hetzelfde eruit ziet als nu, of een CV die eruit ziet als nu, maar dan met een referentie erbij en heel wat extra ervaring wat meteen aantoont dat ze niet 'uit de werkmaatschappij' is (waardoor haar kansen op een baan nog geringer worden.)
Helemaal waar.

Maar buiten dat... ik zou gillend gek worden als ik al een halfjaar gevuld had met thuiszitten, sollicitatiebrieven schrijven en bellen. (Tussen mijn opleidingen door heb ik ook altijd gewerkt via uitzendbureau's. En nog niet eens de minste baantjes hoor, medewerker commerciële binnendienst bij de Rabobank, licht administratief werk op het Benelux-hoofdkantoor van een multinational, maar ook horeca-werk, machinale houtbewerking, vrachtwagens met dozen wijn uitladen en op pallets zetten, orderpicken.... Randstad had eigenlijk altijd wel wat tijdelijks voor me.)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2005 20:48 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Bor de Wollef schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 20:37:
[...]

Bij grote bedrijven is een open sollicitatie geen probleem. Die scannen gewoon je CV af of je wel of niet enigszins interessant bent, en zo ja rossen ze even op het intranet de vacaturebank open. Bij kleine bedrijven (wat scholen eigenlijk ook zijn) is het een stuk minder efficient omdat daar vaak posities gecreeerd worden zodra de bestaande invulling het niet meer aankan. En als er geld voor is inderdaad :)

Voor kleine bedrijven (<100 werknemers) kom je op een open sollicitatie in principe niet snel binnen tenzij je voor junior/trainee functies komt.

Professionele website nodig?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:36
Op dit moment zijn klasseassistenten vaak ID-banen, oftewel gesubsidieerd. Er is echter een trend gaande om deze subsidies te staken, waarbij aangegeven wordt dat scholen en gemeenten deze mensen zelf maar moeten betalen. Dit laatste gebeurt echter al niet voor bestaande klasseassistenten, die daardoor ontslagen worden, en geeft dus sombere vooruitzichten voor mensen die nota bene er voor geleerd hebben.

Het doen van vrijwilligerswerk in een functie waar de kans op doorstroom vrijwel 0 is, is bijna verspilde moeite tenzij het alternatief thuiszitten is. Beter is een functie uit een aanpalend vakgebied te proberen :)

Overigens kan ik me zeer goed voorstellen dat bedrijven/scholen niet erg happig zijn om iedereen die een open sollicitatie stuurt telefonisch te woord te staan bij een (standaard)afwijzing. Indien er gereageerd wordt op een vacature is dat anders, want dan is er immers om gevraagd.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 20:44:
Randstad had eigenlijk altijd wel wat tijdelijks voor me.)
M'n zus heeft op die manier ook altijd werk via uitzendbureaus: altijd gemotiveerd, harde werker en niet te beroerd om een baan aan te pakken (varierend van orderpicker, callcenter, lopende bandwerk, etc.). Als je eenmaal bekend staat als betrouwbaar dan heb je _altijd_ werk en niet eens de slechtste banen met dito betaling.

Als je echter nog niet bekend bent bij uitzendbureaus dan vind je niet zomaar werk wat ook nog een beetje bij je past. Ik heb van dichtbij meegemaakt dat mensen bereid waren na hun (universitaire) studie vrijwel elk werk te doen via uitzendbureaus, maar geen concreet werk aangeboden hebben gekregen van uitzendbureaus. Die gebruiken liever mensen uit hun pool van betrouwbare harde werkers dan iemand die net van z'n studie afkomt en daarna toch weer vlot doorstroomt naar een andere baan.

[ Voor 36% gewijzigd door Rukapul op 19-07-2005 20:55 ]

• curry684

curry684

dusty schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 20:42:
[...]

Mensen die in vrijwilligerswerk de kar willen trekken hebben wat mij betreft zelfs een aardige pre wat betreft organisationele en leidinggevende capaciteiten, omdat een kudde vrijwilligers meestal nog een stuk moeilijker te activeren is dan een kudde mensen die hun prestaties aan het eind van het jaar tijdens het beoordelingsgesprek teruggemept krijgen :)
Bovendien zak je met ieder jaar werkeloosheid een salarisschaal in waarde. Een HBO'er die een jaar op de bank zit mag blij zijn als ie op een MBO-functie en -salaris aan de slag kan vervolgens.

• Bor

Bor

curry684 schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 20:50:
[...]

Bovendien zak je met ieder jaar werkeloosheid een salarisschaal in waarde. Een HBO'er die een jaar op de bank zit mag blij zijn als ie op een MBO-functie en -salaris aan de slag kan vervolgens.
Waar haal je die informatie vandaan? Dat hangt er maar net af wat je in dat jaar gedaan hebt. Ik ken vrienden waarvan de waarde (door bijstuderen bijvoorbeeld) zelfs is gestegen.

Helaas zijn sommige van mijn vrienden tijdelijk werkloos geweest.

[ Voor 8% gewijzigd door Bor op 19-07-2005 20:55 ]

Verwijderd

Bor de Wollef schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 20:53:
[...]

Waar haal je die informatie vandaan? Dat hangt er maar net af wat je in dat jaar gedaan hebt. Ik ken vrienden waarvan de waarde (door bijstuderen bijvoorbeeld) zelfs is gestegen.
Maar dat versta ik dan ook niet onder "op de bank zitten". (Al kun je natuurlijk best op de bank studeren...)

• curry684

curry684

Bor de Wollef schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 20:53:
[...]

Met 'op de bank zitten' bedoel ik dus inderdaad de Bold and the Beautiful kijken op eerdergenoemde bank en verder weinig tot niets nuttigs uitvreten :)

Als je een relevante opleiding voor je werk doet in de tussentijd is het natuurlijk een andere zaak :)

• Bor

Bor

curry684 schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 21:11:
[...]

Met 'op de bank zitten' bedoel ik dus inderdaad de Bold and the Beautiful kijken op eerdergenoemde bank en verder weinig tot niets nuttigs uitvreten :)

Als je een relevante opleiding voor je werk doet in de tussentijd is het natuurlijk een andere zaak :)
Thanks, duidelijke zaak :)

Verwijderd

Ik heb dit nog niet gelezen ->

Kruiwagens in het onderwijs??? Mensen die ze kent die werken in het onderwijs maar dan als onderwijzer of directeur of whatever?

En is ze alleen maar opzoek in het basisonderwijs? Volgens mij zijn ze ook vooral blij in het middelbaar onderwijs met onderwijsassistenten... daar hebben ze trouwens ook meer geld dan in het basisonderwijs. Laat haar met oude bekenden zoals oude leerkrachten, mentoren en decanen contact opnemen of zij toevallig een baantje weten...

Anders moet ze idd toch kijken naar ander werk als tiepmiep bijvoorbeeld op een kantoor? Doet ze een korte LOI cursus secretarresse ofzo erbij, maar als klasseassistent hoor je dat volgens mij ook wel te kunnen...

suc6!

PS afgelopen 1 juli? Sindsdien zijn ook zo goed als alle scholen dicht, weinig reactie daar vandaan te verwachten, vooral administratie is misschien open... wacht maar tot de scholen weer open gaan... half augustus dus, heeft ze veel meer kans... nu zoeken in het onderwijs is een beetje hopeloze zaak dus als alles dicht is :X

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2005 21:26 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Ik denk, na de verschillende reacties in dit topic te hebben gelezen, dat je vriendin 7 jaar geleden een prima keuze gemaakt heeft met haar opleiding, maar dat deze opleiding door externe veranderingen, waar je geen invloed op kunt uitoefenen, weinig tot geen waarde meer heeft door verdwijnen van subsidies etc. Het lijkt mij slim om een andere studie in de avond uren te gaan doen op een heel ander vlak, wat ze ook leuk vindt, om zo én gemotiveerd én actief over te komen tijdens toekomstige sollicitaties. Dat ze geen vakken kan vullen door haar rugklachten is ok, maar dat ontslaat haar niet van de mogelijkheid administratieve baantjes op te pakken waarbij je rug niet belast wordt. Ik denk dat ze wat breder moet gaan kijken naar ander mogelijkheden. En dan vooral in een andere richting. Het is erg jammer en frustrerend dat op deze wijze 7 jaar studeren naar de haaien lijkt te zijn gegaan, maar over een paar jaar kijk je toch anders tegen die 7 jaar studeren aan. Ze zijn nooit weggegooid, want je leert er altijd wat van.

Wat betreft open sollicitaties:
Ik heb daar alleen maar goede ervaringen mee. Elke keer dat ik een open sollicitatie de deur uit heb gedaan, ben ik daar op aangenomen. (een keer of 4 nu). Je hebt juist een groot voordeel, en dat is dat je geen concurrentie hebt op dat moment. Als je op een vacature uit de krant reageert, moet je je zien te onderscheiden tussen minstens 50 andere belangstellenden. Dat is een stuk moeilijker, dan dat je alleen bent.

Wellicht is opleidingen verzorgen voor volwassenen iets voor haar? Dan zou je een trainer kunnen worden of zo? Kost ook weer tijd qua studie, maar dan ben je ook breed inzetbaar, en niet zo afhankelijk van subsidies.

Als ze sinds maart al sollicitaties de deur uit heeft doen gaan, en pas per 1 juli beschikbaar was, dan kan ik me er ook wel wat bij voorstellen. Meestal willen ze snel iemand hebben die dus ook snel beschikbaar is.
Zoals Einsteintina inderdaad zegt, probeer na 1 september nog maar eens. Of eerder als de vakanties in jullie regio eerder eindigen.

[ Voor 10% gewijzigd door Gé Brander op 19-07-2005 21:38 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Bor

Bor

Wellicht een overbodige vraag maar de opleiding onderwijsassistent is echt geen 7 jaar werk hoor. Hoe komen we an die 7?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb zo weinig tips voor d'r om aan een baan te komen, maar ik kan je wel een aantal andere dingen vertellen (deels uit eigen ervaring):

- De scholen in brabant werken met een vervangerspool voor docenten. Ik weet niet of dat ook voor klasseasistenten geldt, maar als dat zo is zal ze zich in moeten schrijven bij een dergelijke pool. Je moet namelijk eerst een aantal jaren in een pool meegedraaid hebben voor je voltijd aan de slag mag.

- Toen ik zelf net van school kwam, had ik ook geen recht op WW. Dat betekent dat je, wil je een (bron van) inkomen hebben, je naar de gemeente moet stappen en daar een bijstanduitkering aan moet vragen. Overigens moet je dan meen ik eerst bij het CWI geweest zijn (die verwijzen je door) maar dat even terzijde. Bij de bijstand zijn het klootzakken, ze zijn echt tot niets bereid en stellen best wel hoge eisen, maar iets is beter als niets moet je maar denken :)

- Laat je vriendin, voordat ze ook maar bij de gemeente aanklopt voor bijstand, eerst een verklaring van een (ARBO) arts hebben dat ze scoliose heeft en dus niets mag tillen (als ze die al niet heeft). Ze kan tevens proberen (in dit geval een hele goede tip denk ik) om arbeidgehandicapt verklaard te worden. Dat wil zeggen dat ze bepaalde werkzaamheden niet meer mag doen. Bij het CWI kunnen ze volgens mij aangeven hoe dit moet, zo niet, dan zou ik even bij het UWV aankloppen want die weten het zeker :)

En verder: suc6 met solliciteren :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:36
pven schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 20:19:
Mijn vriendin is sinds 1 juli klaar met haar opleiding (ze heeft nu drie diploma's op zak: helpende, klasseassistent en onderwijsassistent).
Wat voor soort onderwijs richt ze zich op?
Ik meen namelijk wel enige vacatures op bv ROC's te hebben gezien voor onderwijsassistent en ook op werk.nl of jobtrack.nl wel eens.

• pven
  • Niet online
@ Dusty : uiteraard is vrijwilligerswerk geen verspilde tijd. Het probleem is dat bij het vrijwilligerswerk waar ze nu tegenaan loopt ze ook betaalde functies hebben die exact hetzelfde inhouden. Maar uiteraard thx 4 the tip ; ik zal haar eens trachten te motiveren om hier actiever naar te kijken.
Bor de Wollef schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 21:44:
Wellicht een overbodige vraag maar de opleiding onderwijsassistent is echt geen 7 jaar werk hoor. Hoe komen we an die 7?
Drie jaar voor helpende, drie jaar voor klasseassistent en een extra jaar voor onderwijsassistent. :Y)
Rukapul schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 20:50:
Het doen van vrijwilligerswerk in een functie waar de kans op doorstroom vrijwel 0 is, is bijna verspilde moeite tenzij het alternatief thuiszitten is. Beter is een functie uit een aanpalend vakgebied te proberen :)
Zie ook Dusty zijn opmerking: het staat uiteraard wel goed op je CV.
[...]

M'n zus heeft op die manier ook altijd werk via uitzendbureaus: altijd gemotiveerd, harde werker en niet te beroerd om een baan aan te pakken (varierend van orderpicker, callcenter, lopende bandwerk, etc.). Als je eenmaal bekend staat als betrouwbaar dan heb je _altijd_ werk en niet eens de slechtste banen met dito betaling.

Als je echter nog niet bekend bent bij uitzendbureaus dan vind je niet zomaar werk wat ook nog een beetje bij je past. Ik heb van dichtbij meegemaakt dat mensen bereid waren na hun (universitaire) studie vrijwel elk werk te doen via uitzendbureaus, maar geen concreet werk aangeboden hebben gekregen van uitzendbureaus. Die gebruiken liever mensen uit hun pool van betrouwbare harde werkers dan iemand die net van z'n studie afkomt en daarna toch weer vlot doorstroomt naar een andere baan.
Mijn vriendin heeft momenteel pech, omdat de uitzendbureaus vele schoolverlaters in hebben geschreven. Wat ik al eerder zei: voor mijn gevoel moet er rond september toch wel wat te vinden zijn.
c70070540 schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 21:35:

[...]

Als ze sinds maart al sollicitaties de deur uit heeft doen gaan, en pas per 1 juli beschikbaar was, dan kan ik me er ook wel wat bij voorstellen. Meestal willen ze snel iemand hebben die dus ook snel beschikbaar is.
Zoals Einsteintina inderdaad zegt, probeer na 1 september nog maar eens. Of eerder als de vakanties in jullie regio eerder eindigen.
Over september zijn we het allemaal eens: dan moet het wel gaan lukken. :)
The_Eagle schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 21:49:
Ik heb zo weinig tips voor d'r om aan een baan te komen, maar ik kan je wel een aantal andere dingen vertellen (deels uit eigen ervaring):
Alle tips zijn welkom!
- De scholen in brabant werken met een vervangerspool voor docenten. Ik weet niet of dat ook voor klasseasistenten geldt, maar als dat zo is zal ze zich in moeten schrijven bij een dergelijke pool. Je moet namelijk eerst een aantal jaren in een pool meegedraaid hebben voor je voltijd aan de slag mag.
Heb je daar meer info over? Het zegt me wel iets, maar meer ook niet.
- Toen ik zelf net van school kwam, had ik ook geen recht op WW. Dat betekent dat je, wil je een (bron van) inkomen hebben, je naar de gemeente moet stappen en daar een bijstanduitkering aan moet vragen. Overigens moet je dan meen ik eerst bij het CWI geweest zijn (die verwijzen je door) maar dat even terzijde. Bij de bijstand zijn het klootzakken, ze zijn echt tot niets bereid en stellen best wel hoge eisen, maar iets is beter als niets moet je maar denken :)
Mijn vriendin wil, uiteraard, eerst zo'n beetje alles uit de kast trekken voordat ze bij de gemeente of wat dan ook aan gaat kloppen (dat is zo'n beetje het laatste middel). Gezien mijn salaris is de kans overigens vrij groot dat ze niets krijgt van de gemeente.
- Laat je vriendin, voordat ze ook maar bij de gemeente aanklopt voor bijstand, eerst een verklaring van een (ARBO) arts hebben dat ze scoliose heeft en dus niets mag tillen (als ze die al niet heeft). Ze kan tevens proberen (in dit geval een hele goede tip denk ik) om arbeidgehandicapt verklaard te worden. Dat wil zeggen dat ze bepaalde werkzaamheden niet meer mag doen. Bij het CWI kunnen ze volgens mij aangeven hoe dit moet, zo niet, dan zou ik even bij het UWV aankloppen want die weten het zeker :)
Is het wel verstandig om op je 24ste al aan dit soort dingen te denken? :? (Ze is bijna 24 jaar.) Ze vermeldt in een sollicitatiebrief vooraf het liefst niet dat ze scoliose heeft, want dan is de kans dat je op gesprek mag komen gegarandeerd wat kleiner. (En ja: ze mogen er niet naar kijken, maar ze doen het toch.)
En verder: suc6 met solliciteren :)
Opgeven doet ze niet, maar ze begint dus wel wat moedeloos te worden.

Thx aan een-ieder 4 de tips tot-nu-toe! _/-\o_

• Bor

Bor

pven schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 23:27:

[...]

Heb je daar meer info over? Het zegt me wel iets, maar meer ook niet.

[...]
Neem contact op met de gemeente. Deze kunnen je het meestal erg goed uitleggen. Dan weet je gelijk hoe in jullie gemeente de zaken zijn geregeld. Daarna natuurlijk de omringende gemeentes bellen he :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

1) Heb je daar meer info over? Het zegt me wel iets, maar meer ook niet.

[...]

2) Mijn vriendin wil, uiteraard, eerst zo'n beetje alles uit de kast trekken voordat ze bij de gemeente of wat dan ook aan gaat kloppen (dat is zo'n beetje het laatste middel). Gezien mijn salaris is de kans overigens vrij groot dat ze niets krijgt van de gemeente.

[...]

3) Is het wel verstandig om op je 24ste al aan dit soort dingen te denken? :? (Ze is bijna 24 jaar.) Ze vermeldt in een sollicitatiebrief vooraf het liefst niet dat ze scoliose heeft, want dan is de kans dat je op gesprek mag komen gegarandeerd wat kleiner. (En ja: ze mogen er niet naar kijken, maar ze doen het toch.)

4) Thx aan een-ieder 4 de tips tot-nu-toe! _/-\o_
1) Mijn moeder (destijds lerares basisonderwijs, helaas ivm herseninfact volledig afgekeurd ;( ) viel destijds onder een organisatie die je vind op www.skozok.nl Da's weliswaar regio Eindhoven, maar misschien kunnen zij je aan adressen in de buurt helpen. Op hun site staat ook iets over die vervangerspool beschreven, moet je maar even kijken :) Het is niet gezegd dat ze het overal hebben, maar kan me haast niet voorstellen dat ze dit zelf bedacht hebben ;)

2) Dat ligt er maar helemaal aan of je ook officieel samenwoont of niet, en dus of jij in haar levensonderhoud voorziet. Zo ja dan kon je wel eens weinig kans hebben, echter als jullie niet officieel vanalles geregeld hebben zal er best wel een gaatje te vinden zijn denk ik zo ;)

3) Mijn vriendin (nu 28) is een jaar of 3,5 geleden ook arbeidsgehandicapt verklaard, dat liep destijds als ik me niet vergis (was voor mijn tijd, zeg maar :P ) via de reintergratie. Ze heeft RSI opgelopen op haar toenmalige baan (callcenter) en mag dus gaan zwaar werk of bijv computerwerk doen. Aldus is ze aan het omscholen via de Pabo. heeft tevens als voordeel dat de overheid de helft van haar opleiding betaalt :) Verder heeft het als voordeel dat precies aangegeven wordt wat je wel en niet zou kunnen uitvoeren voor functie, en is het eigenlijk (door de omscholing in haar geval) alleen relevant voor de WW-uitkering die ze nu heeft. Ze hoeft niet alles aan te pakken, en kan toch de WW in, en dat zal in zo'n geval ook voor de bijstand gelden lijkt me. Daar hebben ze ARBO-wetten voor uitgevonden hier in NL ;)

4) Graag gedaan, you're welcome :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

[...]

Is het wel verstandig om op je 24ste al aan dit soort dingen te denken? :? (Ze is bijna 24 jaar.) Ze vermeldt in een sollicitatiebrief vooraf het liefst niet dat ze scoliose heeft, want dan is de kans dat je op gesprek mag komen gegarandeerd wat kleiner. (En ja: ze mogen er niet naar kijken, maar ze doen het toch.)

[...]
Nou.... het kan in je nadeel werken, maar het kan ook in je voordeel werken. Ligt er ook een beetje aan hoe je er zelf mee omgaat.

Ik ben zelf slechtziend en ben op mijn 20e voor 80 tot 100% afgekeurd. Heb toen een binnen de wet REA van, destijds, het GAK een opleiding gekregen en vanuit die opleiding ben ik stage gaan lopen bij mijn huidige werkgever. Op die manier heb je de kans om jezelf te bewijzen en als je laat zien dat je een waardevolle kracht bent, willen ze je graag houden. Een werkgever komt namelijk in aanmerking voor een paar subsidies als ze iemand met een arbeidshandicap in dienst nemen en op jaarbasis levert dat toch enkele duizenden euro's op. Ik heb inmiddels een contract voor onbepaalde tijd, werk hier nu 2,5 jaar ongeveer.

Het punt is dus, dat je ergens binnen moet zien te komen. En dat is moeilijk, dat klopt. Ik heb mijn baan gekregen via mijn "netwerk". Je zult iemand moeten zien te vinden tussen je kennissen en vrienden die contacten heeft binnen een organisatie waar je wel zou willen werken. Die kan interne vacatures voor je in de gaten houden en een goed woordje voor je doen. Wat mij ook heeft geholpen, is laag inzetten in het begin. In mijn eerste jaarcontract (was voor een "belachelijk" laag salaris voor de werkzaamheden die ik uitvoerde) was een clausule opgenomen waarin vastgelegd was dat ik bij gebleken geschiktheid het volgende jaar aanzienlijk meer zou gaan verdienen. En dat is dus gebeurd. Toen ik na dat 2e contract een contract voor onbepaalde tijd aangeboden kreeg, zat ik inmiddels in een positie waarin ik toch heel wat meer kon vragen.

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

The_Eagle schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 21:49:
Bij de bijstand zijn het klootzakken, ze zijn echt tot niets bereid en stellen best wel hoge eisen, maar iets is beter als niets moet je maar denken :)
En bedankt voor de flame :*

Waarom denk je dat de eisen voor een WWB-uitkering hoog zijn? Om te voorkomen dat iedereen maar "even" een uitkering komt halen. Het is een laatse mogelijkheid die wij met z'n allen bekostigen. Niet zo gek dat je niet zomaar een uitkering krijgt. Daarbij horen mensen die er recht op te hebben probleemloos een uitkering te krijgen, mensen die er geen recht op hebben gaan echt niet dood van de honger.

Ik had de vraag niet voor niets al eerder gesteld maar geen antwoord gezien, mocht je vriendin alleen wonen dan zou ze bijstand aan kunnen vragen. Woont ze bij de topicstarter dan is het een ander verhaal, dan wordt het inkomen van beiden meegeteld en dan zit je vrijwel zeker boven het minimum waardoor je er al niet voor in aanmerking komt.
Dat ligt er maar helemaal aan of je ook officieel samenwoont of niet
Je hoeft helemaal niets met elkaar te hebben. Zodra er sprake is van een gezamenlijke huishouding wordt je als gehuwden gezien en telt het inkomen van de TS mee.

Verwijderd

Ze kan toch zowieso een uitkering krijgen ? De basis uitkering is ongeveer 600 euro, das genoeg om alleen rond te komen (wel nipt maar het kan). Verder moet ze gewoon alles aanpakken ook schoonmaakster ofzo, of bijklussen. Werkervaring is belangrijk en bedrijven zien graag dat je van aanpakken houdt.

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 09:56:
Ze kan toch zowieso een uitkering krijgen ? De basis uitkering is ongeveer 600 euro,
Ze zal langs het CWI moeten om een aanvraag te doen. Bij het CWI heeft men de opdracht zoveel mogelijk mensen uit een uitkering te houden en aan het werk te krijgen. Als dat niet lukt, dan kan ze een aanvraag voor bijstand indienen. Tel daarbij op dat ze de verplichting krijgt op algemeen geaccepteerd werk te aanvaarden en dat er naar haar vermogen wordt gekeken etc. etc.

Het is dus niet dat je "even" een WWB-uitkering aan kunt vragen :) Mijn advies zou i.i.g. zijn om dat proberen te voorkomen en lekker zelf blijven zoeken naar werk omdat je dan toch beter zelf kunt sturen in waar je naar zoekt.

• jordan2k
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:17
Rukapul schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 20:50:

[...]

Inderdaad, Ben nu ruim een jaar aan het werk via uitzendburo en elke keer weer overtreffen ze de vorige baan. Heb bij de inschijving duidelijk verteld dat ik niet beroerd ben om te werken maar dat ik wel duidelijk in mijn vakgebied wil werken.

Zo heb ik all verschilende werkgevers gehad. binnen de regio en in schotland...

Heb toen ik tussen 2 banne zat me ingeschreven bij CWI en duidelijk de eis gesteld dat ze echt niet met productie werk of zo hoefde aantekomen. en weet je ze hebben dat ook nooit geprobeerdt. Ze zijn met mij een traject ingegaan om zo snel mogenlijk een geschikte baan te vinden.
aleen voordat zij iets hadden was ik all ergens aangenomen..
het is wel belangrijk om duidelijke eisen te stellen van wat je wilt en duidelijk aantegeven dat je echt wilt werken. en dat je ook bereid bent om vergelijkend werk te doen. ook al is het tijdelijk ...
zodra je werkervaring opbouwt en het buro ziet dat je goed bezig bent vinden ze steeds leukere werkgevers voor je.

heb tot nu toe in 4 vershilende secoteren gewerkt. en deze zijn zo verschilend van Woningbouw ICT Project, Salmon Farming. (Data analist), ICT medewerke DA drogisterij, tot ICT,AS medewerker van de PON importeur van VW audi.. porshe enz.

het gaat echt om het willen werken en duidelijk je beste kant laten zien bij de werkgever.

all mijn solicitatie procedures waren binnen 5 a 10 minuten Positief.
Heb tot nu toe nog niet een negatief antwoord gehad.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:37

Standeman

Prutser 1e klasse

Heeft je vriendin zich al laten keuren voor de WAO vanwege de scoliose. Ik weet namelijk dat dat ook kan als je schoolverlater bent. Volgens mij is dit de Wahjong regeling. Ik zal er even naar kijken, want mogelijk geeft het wat meer financiele ruimte.

En als bliepmiep misschien? (zal wel moeilijk zijn in de vakantie, maar toch..)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

SmartDoDo schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 10:03:
[...]
Ze zal langs het CWI moeten om een aanvraag te doen. Bij het CWI heeft men de opdracht zoveel mogelijk mensen uit een uitkering te houden en aan het werk te krijgen. Als dat niet lukt, dan kan ze een aanvraag voor bijstand indienen. Tel daarbij op dat ze de verplichting krijgt op algemeen geaccepteerd werk te aanvaarden en dat er naar haar vermogen wordt gekeken etc. etc.

Het is dus niet dat je "even" een WWB-uitkering aan kunt vragen :) Mijn advies zou i.i.g. zijn om dat proberen te voorkomen en lekker zelf blijven zoeken naar werk omdat je dan toch beter zelf kunt sturen in waar je naar zoekt.
Zonder geld zoeken geeft ook enorme druk waardoor je je niet meer primair op zoeken kan concentreren. Trouwens ik werk bij de IJsselgroep (zit in noord en midden nederland) en dat zijn onderwijs ondersteunende diensten, zal eens navragen voor een job ;)

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 11:08:
[...]

Zonder geld zoeken geeft ook enorme druk waardoor je je niet meer primair op zoeken kan concentreren.
Hoezo zonder geld? Ze woont toch in bij de topicstarter v.z. ik begrijp :)

Als dat niet het geval is en ze op een houtje aan het bijten is in een huisje alleen zou ze allang een uitkering moeten hebben. Vooralsnog begrijp ik dat ze enkel met het probleem zit geen werk te kunnen vinden :) De druk om werk te vinden is er dan wel, maar zolang ze onderhouden wordt door de TS is de druk natuurlijk minder dan wanneer er geen geld meer is.

• EvoII
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 09:24
Heb dit topic snel ff doorgelezen, en ik kan je een tip geven: Solliciteer JUIST in de vakantie. Veel mensen denken dan dat ze toch niet aangenomen worden, maar het tegendeel is waar! Pas een heel stuk over gelezen dat de vakantieperiode juist bij uitstek geschikt is om te solliciteren.

2021 Golf Style 1.5 eTSI lime yellow|Iphone 15 pro 1Tb

Verwijderd

SmartDoDo schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 11:56:
[...]

Hoezo zonder geld? Ze woont toch in bij de topicstarter v.z. ik begrijp :)

Als dat niet het geval is en ze op een houtje aan het bijten is in een huisje alleen zou ze allang een uitkering moeten hebben. Vooralsnog begrijp ik dat ze enkel met het probleem zit geen werk te kunnen vinden :) De druk om werk te vinden is er dan wel, maar zolang ze onderhouden wordt door de TS is de druk natuurlijk minder dan wanneer er geen geld meer is.
Dus daarom wil de topicstarter dat ze een baan vind... ;)
Ik zal nog ff hier informeren of ze nog mensjes willen hebben...(onderwijsadviesbureau).

• Bor

Bor

EvoII schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 02:38:
Heb dit topic snel ff doorgelezen, en ik kan je een tip geven: Solliciteer JUIST in de vakantie. Veel mensen denken dan dat ze toch niet aangenomen worden, maar het tegendeel is waar! Pas een heel stuk over gelezen dat de vakantieperiode juist bij uitstek geschikt is om te solliciteren.
Vast, maar in de vakantieperiode zijn er in scholen niet veel mensen aanwezig (tot helemaal niemand). Daarvoor geldt dit dus niet.

• pven
  • Niet online
Ze woont idd bij me in. Qua geld is het allemaal best te overzien, maar mijn vriendin wil gewoon aan de bak. :)

Uiteraard dank aan de mensen die meezoeken! Echter wel een opmerking: we wonen in West-Brabant, dus iets in bv. noord- of oost-Nederland is niet reëel.
EvoII schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 02:38:
De vakantie weerhoudt haar er niet van om te solliciteren, dat gaat gewoon door. Het is overigens wel merkbaar dat er tijdens de vakantie niets met een sollicitatie wordt gedaan.
Standeman schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 10:22:
Heeft je vriendin zich al laten keuren voor de WAO vanwege de scoliose. Ik weet namelijk dat dat ook kan als je schoolverlater bent. Volgens mij is dit de Wahjong regeling. Ik zal er even naar kijken, want mogelijk geeft het wat meer financiele ruimte.
Interessant! Ik heb even snel gezocht, maar nog niet veel nuttigs gevonden. Uiteraard zoek ik verder! Ze is overigens niet gekeurd.
En als bliepmiep misschien? (zal wel moeilijk zijn in de vakantie, maar toch..)
Be more specific, please. Bliepmiep? :?
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 09:56:
Ze kan toch zowieso een uitkering krijgen ? De basis uitkering is ongeveer 600 euro, das genoeg om alleen rond te komen (wel nipt maar het kan). Verder moet ze gewoon alles aanpakken ook schoonmaakster ofzo, of bijklussen. Werkervaring is belangrijk en bedrijven zien graag dat je van aanpakken houdt.
De eerste zes maanden na het afronden van je opleiding kom je volgens mij so-wie-so niet in aanmerking voor een uitkering.
Schoonmaken zit er niet in, dat trekt haar rug niet. Uiteraard houdt ze haar ogen goed open, ook voor functies die niet helemaal in haar straatje liggen. Tot-nu-toe zijn er helaas nog geen zaken langs gekomen waar haar rug tegen kan. Zo lang ik nog genoeg geld over houd om haar te onderhouden, moet ze zich eerst maar eens richten op functies die wel in enigzins haar straatje passen. Over een paar maanden kan ze altijd nog besluiten om nog verder te kijken.
Bor de Wollef schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 09:22:
[...]

Vast, maar in de vakantieperiode zijn er in scholen niet veel mensen aanwezig (tot helemaal niemand). Daarvoor geldt dit dus niet.
Idd: bij sommige vacatures wordt overigens keurig vermeld dat er begin september pas een reactie zal komen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door pven op 21-07-2005 09:25 ]

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:55
ff terzijde maar ze is NET afgestudeerd en je zegt dat de moed haar in de schoenen zinkt?

Nou ik ben ruim 2 jaar geleden afgestudeerd en nog steeds geen werk in het vak waar ik voor heb geleerd (grafische vormgeving)... dan zakt de moed je pas in de schoenen

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• pven
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 10:21:
ff terzijde maar ze is NET afgestudeerd en je zegt dat de moed haar in de schoenen zinkt?
Ze is sinds maart bezig met solliciteren op functies die in haar straatje passen. Sinds 1 juli is ze idd klaar.
Nou ik ben ruim 2 jaar geleden afgestudeerd en nog steeds geen werk in het vak waar ik voor heb geleerd (grafische vormgeving)... dan zakt de moed je pas in de schoenen
Je hebt dus wel werk, maar niet in jouw straatje?

• Bor

Bor

pven schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 09:22:

Bliepmiep is werken achter de kassa bij een supermarkt (genoemd naar het geluid dat de scanner in de kassa maakt).

• curry684

curry684

Bor de Wollef schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 10:27:
[...]

Bliepmiep is werken achter de kassa bij een supermarkt (genoemd naar het geluid dat de scanner in de kassa maakt).
Kansloos als je 21+ bent, veel te duur. Tenzij je een permanente fulltime carriere ambieert, maar dat zien zij ook wel in dat je dat met een hoger vakdiploma op zak niet doet.

• pven
  • Niet online
Aha, dat is een bliepmiep. :P

De leeftijd hier in het dorp van dat soort miepjes is ergens tussen de 16 en 18, dat schiet dus ook niet op.

• Bep De Bouwer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-11 12:39
Rukapul schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 22:14:
[...]

Wat voor soort onderwijs richt ze zich op?
Ik meen namelijk wel enige vacatures op bv ROC's te hebben gezien voor onderwijsassistent en ook op werk.nl of jobtrack.nl wel eens.
Idd, zelf werk ik op een ROC en daar zijn wel degelijk regelmatig vacatures voor onderwijsassistenten.

• pven
  • Niet online
De ROCs hier in de omgeving (vnl. Breda en Roosendaal) hebben die vacatures niet. Over welke regio hebben jullie het?

Ze richt zich overigens voornamelijk op het basisonderwijs, dat vindt ze het leukst, maar ze gaat ander onderwijs uiteraard ook niet uit de weg.

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Ze heeft wel aanbod gehad als vrijwilliger?

Kan ze niet aan die school 1 of 2 dagen per week gaan werken als zijnde vrijwilliger. Met een vrijwilliger vergoeding, het is geen vet pot. Maar dat kan volkomen belasting vrij voor 21 € per week. Maar dan heeft ze tenminste op haar CV relevante werk ervaring staan. En ze kan contact opbouwen binnen het onderwijs. Solliciteren vanuit een baan of vrijwilligers werk is veel makkelijker als vanuit een werkeloosheid positie.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Verwijderd

pven schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 13:02:
De ROCs hier in de omgeving (vnl. Breda en Roosendaal) hebben die vacatures niet. Over welke regio hebben jullie het?

Ze richt zich overigens voornamelijk op het basisonderwijs, dat vindt ze het leukst, maar ze gaat ander onderwijs uiteraard ook niet uit de weg.
doetinchem? Is dat wat? Apeldoorn?

Verwijderd

Informeer eens of je vriendin een z.g. KWINT heeft gehad bij het CWI ( kwalificerende intake). Daarmee wordt via een uitgebreidere inschrijving/competentie test bekeken wat haar mogelijkheden zijn. Zeker op grond van haar scoliose heeft ze recht op zo'n ding. Afhankelijk van de uitkomst wordt ze ingedeeld in een fase. 1 t/m 4. Vanaf fase 2 zou er een mogelijkheid moeten zijn om begeleiding te krijgen bij het zoeken naar werk via een reintegratiebureau, verwacht daar ook geen wonderen van, banen zijn er niet zomaar te toveren, je zal het veelal toch zelf moeten doen.

Het CWI kan haar ook inlichten over de procedure om zich te laten keuren voor een wajong indicatie. Dat heeft idd zo z'n voor en nadelen. Niemand wil met een handicap sticker rondlopen als je het even kan vermijden. Toch heeft het ook z'n voordelen, werkgevers krijgen premiekorting wanneer ze iemand aannemen met een arbeidshandicap, ook lopen ze geen risico's om, bij uitval, loon bij ziekte door te moeten betalen (dat is tegenwoordig al 2 jaar). Noem dat maar niks :)
Je brengt een rugtas vol kadootjes mee ipv er geheimzinnig over te moeten doen.
Overigens is het lang niet zeker dat ze hiervoor in aanmerking komt, er zijn een heel aantal criteria waaraan je moet voldoen, maar dan weet je in ieder geval of er mogelijkheden zijn.

Klasse- of onderwijsassistent is drama momenteel, is het niet mogelijk om er alsnog PABO achteraan te plakken? Dat geeft een stuk kansrijkere positie op de arbeidsmarkt, zeker naar de toekomst gezien waarin er een tekort aan leerkrachten gaat ontstaan.

Een bijstandsuitkering is (zoals ook al werd gezegd) afhankelijk van het "gezinsinkomen" waarin gekeken wordt naar het gezamelijke inkomen, bezit (eventueel huis) spaarrekening en waarde auto etc. Wanneer jij een fulltime baan hebt zit dat er al haast niet meer in.
Een WAO uitkering (werd ook ergens genoemd) is niet aan de orde; die kan pas in beeld komen wanneer er een arbeidscontract is geweest met uitval en 2 jaar ziektewet.

Verder is het een kwestie van volhouden en inderdaad proberen via vrijwilligerswerk een netwerk op te bouwen waarin je én mensen leert kennen én ervaring opdoet.
Open sollicitaties nabellen met de vraag waarom je afgewezen bent is not done :) dit levert ook geen informatie op. Wat wel kan is van te voren bellen om informatie over het bedrijf te krijgen, aan wie je de brief het beste kan richten en in de brief aan te geven dat je wanneer er geen functie is toch graag een gesprek wil wanneer het hun schikt. (ook weer een manier om je snoet te laten zien).

succes en niet bij de pakken neer gaan zitten :)

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:37

Standeman

Prutser 1e klasse

pven schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 09:22:

[...]

Bliepmiep, kassamuts, cassiere :+

Wahjong:
Wahjong

(voorheen A.A.W.).

De Wahjong is bedoeld voor jongeren die (deels) arbeidsongeschikt zijn en 17 jaar worden.
Na een wachttijd van 52 weken gaat de uitkering in vanaf hun achttiende jaar.
Aanvragen van een Wahjonguitkering dient te geschieden bij het GAK. Aanvragen moeten ingediend worden binnen negen maanden vanaf het moment dat de leerling 17 jaar is geworden.
staat hier. Google is your friend ;)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Bep De Bouwer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-11 12:39
pven schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 13:02:

......regio Rotterdam;

www.albeda.nl
www.zadkine.nl

• pven
  • Niet online
Goed nieuws: mijn vriendin is aangenomen voor minimaal vier uur per week bij buitenschoolse kinderopvang (met veel invalwerk, dus die vier uur is blijkbaar echt minimaal). Daarnaast kan ze eind van deze week op gesprek bij de Prenetal (als verkoopster), dat is voor 16 tot 24 uur per week.

Er begint schot in te komen! :)

(Aan vrijwilligerswerk gaat ze overigens voorlopig even niets doen.)

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hangt ook van je functie en branche af.. en je overtuigingskracht.

Voordat ik mijn huidige baan had, heb ik even gewerkt bij een ander bedrijf.. door hem (directeur) te vertellen dat zijn huidige website veel beter kan (en alle verbeteringen meteen in mijn email verwerkt). Ik mocht de volgende week beginnen :)

Alleen had ik er zelf na een paar dagen geen zin meer in :X Wou toch liever programmeren ipv websites maken..

Maar ja, zoiets als 'klassenassistent' *?* Ik wist niet eens dat daarvoor een opleiding bestond :|

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 17-08-2005 13:05 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• feej
  • Laatst online: 06-11 12:51

feej

giraffemeisje

Veel mensen die ik ken gebruikten onderwijsassistente als een opstapje naar de PABO :). Ik ken eik best wel weinig mensen die met die opleiding zonder vervolgopleiding echt wat hebben kunnen vinden, en dan vaak is het eerder 2 of 3 parttime baantjes bij diverse scholen in de regio dan 1 fulltime baan bij 1 school.

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
TS, heeft je vriendin rechtstreeks op vacatures van instellingen/bedrijven geschreven of via bureaus. Ik krijg uit het verhaal het idee dat het om rechtstreekse vacatures gaat. Mocht dit het geval is, dan denk ik dat ze naar haar brief zou moeten kijken, gezien het feit dat de helft uit 'nee' bestaat. Het gaat er niet zozeer om dat de brief goed is, maar de brief moet beter zijn dan de concurrentie, en blijkbaar zijn die brieven dus erg goed.

Waar ik zelf mee zit is het feit dat de functies die ik wil hebben via de meest vage bureautjes worden geworven. Ik wil niets liever dan rechtsteeks aan mijn potentiele werkgever laten zien wat ik kan. Daarom doe ik zelf ook veel open sollicitaties. Misschien ook een idee voor je vriendin, voordeel is dat je zowel vage bureautjes, het CWI als de concurrentie omzeilt, en opvalt door je initiatief. Belangrijk is wel dat je zeker weet dat open sollicitaties gewenst zijn (check website, informeren via telefoon of mail) en dat je brief uitstekend is.

• martieadams
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-03 10:55
Heb jij of je vriendin geen vriend/vriendin waar de vader danwel moeder een functie in het onderwijs heeft? Een zus van een maat van mij, heeft dit wel, en mag al meehelpen met van alles daar terwijl ze nog aan de opleiding (pabo ofzo) moet beginnen. Dus zoals eerder al is gezegt, vraag aan oude bekenden (leraren decanen etc.) Of ze nog werk voor haar weten, danwel een stand-in functie oid.

Learn to forget...

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:47

Metro2002

Memento mori

pven schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 20:19:
Mijn vriendin is sinds 1 juli klaar met haar opleiding (ze heeft nu drie diploma's op zak: helpende, klasseassistent en onderwijsassistent). Sinds maart dit jaar heeft ze ongeveer 30 sollicitaties de deur uit gedaan op diverse functies; ongeveer 15 keer heeft ze een duidelijk nee terug gehad; een paar keer een nee, maar met de opmerking dat ze in het bestand blijft staan en in de rest van de gevallen heeft ze niets terug gehad (slordig). Alle sollicitaties waren gericht op een functie die te vergelijken is met klasseassistent of onderwijsassistent. In de meeste gevallen gaat het om open sollicitaties, omdat scholen en soortgelijken niet duidelijk aangeven of ze momenteel een vacature open hebben staan.

Momenteel heeft ze dus geen inkomen; ww oid komt ze niet voor in aanmerking, want ze is schoolverlater. Momenteel teert ze dus enigzins op mijn geld (de luxe artikelen zijn geschrapt, waardoor ze voorlopig ze niet veel nodig heeft (hooguit de verplichte betalingen waar je niet onderuit kan komen)).

Aangezien ze wat moedeloos begint te worden: iemand nog tips om aan leuk werk te komen?

Ohja: gezien de scoliose in haar rug is werk waar getild moet worden (bv. vakkenvuller) geen goede optie om de tijd te overbruggen. Voor ander tijdelijk werk staat ze uiteraard wel open, maar dat is hier errug moeilijk te vinden. (Die paar keer dat ze iets als verkoopster zag (je moet iets) was de baan net voor haar neus weg en hing alleen het bordje 'gezocht' nog op het raam. :/)
Euh, ik heb bijna 80 sollicitatiebrieven de deur uitgestuurd, uiteindelijk bij 4 bedrijven uitgenodigd en bij 3 aangenomen.
Zo makkelijk is het tegenwoordig echt niet meer om aan werk te komen.
Ik ben er in totaal bijna 2 maanden mee bezig geweest om wat te vinden.

Overigens kan ze als het goed is wel een bijstandsuitkering aanvragen bij het CWI maar dat is wel een laatste redmiddel, je moet dan aan zoveel voorwaarden voldoen :/

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 22-08-2005 10:14 ]

Verwijderd

Metro2002 schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 10:12:
[...]

Overigens kan ze als het goed is wel een bijstandsuitkering aanvragen bij het CWI maar dat is wel een laatste redmiddel, je moet dan aan zoveel voorwaarden voldoen :/
TS vertelt ons 6 posts hierboven, dat zijn vriendin al een tijdelijk baantje heeft gevonden en met een tweede baantje bezig is?

Lijkt me nu een kwestie van gewoon blijven zoeken totdat ze iets vind wat bij haar opleiding past.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2005 14:25 ]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:47

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 14:24:
[...]

TS vertelt ons 6 posts hierboven, dat zijn vriendin al een tijdelijk baantje heeft gevonden en met een tweede baantje bezig is?

Lijkt me nu een kwestie van gewoon blijven zoeken totdat ze iets vind wat bij haar opleiding past.
Inderdaad, gewoon door blijven zoeken, je vindt echt op een gegeven moment wel wat :)

• pven
  • Niet online
Ze heeft inderdaad werk voor een paar uur per week. De Prenetal heeft nog niets van zich laten horen, dat wordt vermoedelijk morgen. Daarnaast ontvangt ze zeer waarschijnlijk nog een uitnodiging van een kinderopvang-stichting (of hoe je dat ook noemt :)).

Kortom: het gaat de goede kant uit! :) Het is idd een kwestie van even door de zure appel heen bijten en dan komen de uitnodigingen vanzelf binnen 'stromen'.

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

fee-tje schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 13:06:
Veel mensen die ik ken gebruikten onderwijsassistente als een opstapje naar de PABO :). Ik ken eik best wel weinig mensen die met die opleiding zonder vervolgopleiding echt wat hebben kunnen vinden, en dan vaak is het eerder 2 of 3 parttime baantjes bij diverse scholen in de regio dan 1 fulltime baan bij 1 school.
Tsja, mijn moeder heeft er een prima parttime baan mee kunnen vullen, samen met een collega die ook parttime was, dus feitelijk 1 FTE.
Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ze nu wel PABO doet :)
Maar in Almere (misschien ook in andere 'probleem'wijken) zetten ze onderwijsassistentes voornamelijk in als bijspijkerdocenten, in het geval van mijn moeder voornamelijk elementair taal- en rekenonderwijs.

Nu doet ze versnelde pabo, eerste 2 jaar in 1 jaar, daarna jaar 3 & 4 op normaal tempo.
Volgend jaar kan ze al parttime voor groep 8 staan, geen beter salaris, maar wel een extra middag vrij gekregen, dus eigenlijk toch vooruitgang.
Is het ook een optie voor je vriendin om door te leren? Lijkt me namelijk een stuk interessanter dan onderwijsassistent en PABO is niet zo heel erg lastig, van wat ik kon meekijken :)

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Pagina: 1