Toon posts:

Product fotografie en belichting

Pagina: 1
Acties:
  • 3.447 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben momenteel apparatuur aan het kopen om product foto's te maken.
Nu weet ik niet wat voor lampen ik moet kopen.

Ik heb wel Falcon eyes lampen etc gezien, maar die vind ik toch behoorlijk prijzig,
zijn er ook goedkopere alternatieven voor het goed belichten van producten zoals eletronica apparatuur etc.

Vooral omdat ik net begin met foto's maken wil ik niet gelijk al te veel geld uitgeven.

De achtergrond van de producten zal waarschijnlijk wit papier worden, ik zag dat je daar ook aparte tafels voor kunt krijgen met een ophang systeem voor de lampen en een wit papier als achetgrond/ondergrond

Ik moet nog een digitale fotocamera aanschaffen, ik heb de keuze tussen een Canon Powershot G6 of een Minolta Z5, welke het gaat worden weet ik nog niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2005 18:32 ]

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Niet rot bedoeld ofzo, maar als je met een G6 productfoto's wilt gaan maken, vergeet dan in ieder geval de 'professionele look' alvast maar. Deze mensen gebruiken Technische Camera's (TC's) die vaak nog veel duurder zijn dan menig professioneel DSLR. Met een dergelijke camera kan je het veld van de DOF echt manipuleren waardoor je de meest bizarre effecten kunt krijgen.

Wil je met een relatief eenvoudige camera waar DOF nagenoeg onmogelijk is productfoto's maken, dan moet je echt een toffe setup zien te vinden. Veel wit papier op voorraad, matpapier, lampen van de juiste kleurstelling etc. etc.

Bericht hierboven

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-01 18:47

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Ik (mijn bedrijf eigenlijk) heb speciale daglichtlampen en een opnametafel van Rittz (http://www.rittz.com/tokina.htm) en de set die ik heb (opnametafel + 2 x 48watt + 1 x 32 watt daglicht + statieven) bevalt me heel goed!

Hier een voorbeeld gemaakt met een Nikon D70 (alleen met photoshop de curves bewerkt)

Afbeeldingslocatie: http://www.inmotionmedia.nl/showcase_productfotografie/4.jpg

Nu ook met Flickr account

Verwijderd

Topicstarter
Floris schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 19:15:
Niet rot bedoeld ofzo, maar als je met een G6 productfoto's wilt gaan maken, vergeet dan in ieder geval de 'professionele look' alvast maar. Deze mensen gebruiken Technische Camera's (TC's) die vaak nog veel duurder zijn dan menig professioneel DSLR. Met een dergelijke camera kan je het veld van de DOF echt manipuleren waardoor je de meest bizarre effecten kunt krijgen.

Wil je met een relatief eenvoudige camera waar DOF nagenoeg onmogelijk is productfoto's maken, dan moet je echt een toffe setup zien te vinden. Veel wit papier op voorraad, matpapier, lampen van de juiste kleurstelling etc. etc.
Is de Minolta dan wel een betere keuze of welk toestel raad jij mij dan wel aan die nog wel redelijk betaalbaar..
lampen van de juiste kleurstelling etc. etc.
Nu nog de geschikte lampen vinden, ik ben echt een beginner op dit gebied, dus alle tips zijn welkom.

En eeh Wacky, dit is wel ongeveer wat ik zoek, maar je hebt ook de lampen ook los zonder zo'n hele kit ? Verder ben ik bang dat de tafel misschien iets te klein is,

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2005 19:38 ]

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-01 18:47

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 19:35:
En eeh Wacky, dit is wel ongeveer wat ik zoek, maar je hebt ook de lampen ook los zonder zo'n hele kit ? Verder ben ik bang dat de tafel misschien iets te klein is,
Ja ze hebben de lampen ook los. Als je producten groter als 50x50x50cm wilt fotografen (wat ik even aanneem omdat je de tafel te klein vindt) moet je dus ook andere (meer watts) lampen hebben anders krijg je je producten nooit goed uitbelicht.

Misschien is het slimmer om eens een aantal fotografiewinkels af te gaan en je daar te laten adviseren. Hoe groot is je kennis op het gebied van fotografie? Als je namelijk niet veel meer "gewend" bent dan point-and-shoot foto's word productfotografie nog een zware dobber vrees ik.

Succes iig :)

Edit:
Mag ik misschien vragen waarom je productfotografie gaat doen? In opdracht van je werkgever of als zelfstandig ondernemer of misschien een andere reden? :)

[ Voor 11% gewijzigd door Wacky op 19-07-2005 20:03 ]

Nu ook met Flickr account

• G1itch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:04
Kijk ook even naar deze tutorial voor aardige tips voor product fotografie met beperkte middelen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor deze handige link, ik was hem zelf al gisteren tegen gekomen ik ga het ff goed doorlezen,

Voor de rest heb ik al wel wat ervaring met Spiegel reflex camera's maar nog niet genoeg, dus zal wel veel oefenen. Het mooie van digitaal is dat ik zoveel kan maken als ik wil zonder veel voor rolletjes te hoeven betalen, dus ik ga flink oefenen

Verwijderd

hier staat een flink uitgebreide handleiding in het hoe en wat:
http://www.rittz.com/nl/productfotografie/productfotografie.html

en hier heb je de complete sets! Prima kwaliteit, wij gebruiken ze al jaren met het bedrijf.
http://www.rittz.com/nl/complete-sets-voor-productfotografie.html

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Uhm we zijn ondertussen ruim 2 jaar verder, dus ik denk dat de TS wel z'n draai heeft gevonden ;) Volgende keer dus even naar de datum kijken graag :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.