Toon posts:

Overklokken IDE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af hoe de frequentie van de IDE wordt bepaald.

Zit die gekoppelt aan de PCI bus of heeft hij een eigen clockgenerator?

En hoe zit dat met bijvoorbeeld een ata100/66 IC op het moederboard?
2X of 3X pci bus multiplier ofzo?

Heeft dat effect op de prestaties van HD's en hoe goed kunnen HD's er tegen?

Als ik ga overklokken wil ik wel zeker zijn dat errors niet door de HD's komen (of dat HD's stuk gaan)

K heb hier een aantal quantum bigfoots liggen en een fireball.

Verwijderd

Topicstarter
Plz tell :)

Ik kan deze info goed gebruiken.

Als ik 1 ding van mijn overklok ongelukjes heb geleerd is dat je zoveel mogenlijk moet weten waar je mee bezig bent , duz, help me out here

Verwijderd

eehm....ata/66 en ata/100 gaat over 66 en 100mb/s max speed, niet over Mhz'en.
De IDE controller zit direct aan de PCI bus gekoppeld. dus zou de snelheid 33 Mhz moeten zijn.
Alleen met een PCI raid kaartje en 4x 7200 rpm zou je aan de PCI bus maximums komen.

Whatever....

Verwijderd

Topicstarter
Dat de IDE controllerchip aan de pci bus fastzit wist ik wel, maar dan kan de ide nog wel op een andere frequentie lopen.

Net zoiets als dat je FSB onafhankelijk te regelen is tov je RAM op sommige moederboarden/videokaarten.

Verwijderd

hi,

je ide bus is een pci bus dedicated op datatransfer. vroeger had je van die ide kaarten? die zitten nu geintergeerd in je mobo, en maakt gebruik van een pci slot, dus. :) als je je fsb verhoogd, gaat de pci bus snelheid ook mee, bij 100 MHz fsb loopt je pci bus (dus ook je ide bus) op 1/3x100=33 MHz, als je je fsb verhoogt naar 112 bijvoorbeeld, wordt je pci/ide dus 1/3x 112=37/1/3 MHz. de meeste mobo's veranderen de divider staps gewijs tegenwoordig, zodat je pci snelheid niet te belachelijk hoog wordt. wat er dus gebeurt als je je fsb verhoogd, is dat de potentiele datatransfer snelheid onhoog gaat. of dat ook resuleert in een werkelijke toename van de transferspeed, hangt van je hd af.

suc6