Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eigen bedrijf naast normaal werk

Pagina: 1
Acties:
  • 2.697 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:27
Ga eerst naar je Kamer van Koophandel. :P

Ik ben me aan het oriënteren. Aangezien ik 4 dagen in de week werk is het misschien een leuke bijverdienste, zonder de lasten van een vijfdaagse werkweek. Het zou hierbij gaan om wat programmeerwerk en een enkele website.

Het lijkt me dus een ideale mogelijkheid om eens te kijken of de ideeën die ik heb in de praktijk ook werken, en of mij überhaupt aanstaat. Problemen die ik zo snel kan zien:
• Medewerking van je huidige werkgever
• Administratieve rompslomp
• Keuze van de rechtsvorm van het bedrijf.

Nu zullen er ongetwijfeld mensen zijn die dit al doen/ervaring mee hebben. Oftewel: klep hier over al je goede danwel slechte ervaring m.b.t. eigen werk naast je normale baan. :)

ps: ik heb het hier wel over legaal werk, af en toe een pc repareren van een kennis is niet van toepassing.

Relevante oude topics:
Wie heeft hier allemaal een eigen bedrijf?
[rml][ webd] eigen bedrijf binnen huidig bedrijf?[/rml]
Baan (gedeeltelijk) opgeven?

Even voor de beeldvorming, op dit moment werk ik als systeembeheerder/programmeur, wat ik ernaast wil gaan doen is puur programmeerwerk.
Topic is overgens niet specifiek voor mijn situatie bedoeld. :)

[ Voor 4% gewijzigd door SysRq op 19-07-2005 17:29 ]

-

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Ik heb er onderzoek naar gedaan recent, maar het is verdomd moeilijk. Ik zou dus ook graag ervaringen ermee horen :P

In mijn geval zou het zelfs inhouden dat ik commerciele activiteiten zou willen ontplooien naast een 40-urige werkweek, om dan wellicht op termijn gebruik te gaan maken van de wettelijke mogelijkheden tot arbeidsverkorting, zodat ik indien er succes in zit het ene inkomen geleidelijk door het andere inkomen zou kunnen vervangen.

Maar de administratie rompslomp erachter met vnl. de belastingdienst is dermate groot oerwoud dat ze je zowat dwingen om het gewoon zwart te doen :/

Professionele website nodig?

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Het is niet zo ingewikkeld. Heb het zelf nu alweer jaar of 9 gok ik. Zeker als het gewoon om incidentiele dingen gaat (je moet ook nog es een sociaal leven hebben) is het administratief ook prima zelf te doen. Gewoon eenmanszaakje starten en BTW nummer aanvragen bij de belastingdienst. Ik heb nooit aan overige regelingen meegedaan omdat ik liever wat anders doe dan me verdiepen in voorwaarden. De insteek van mij was dat ik legaal bij wilde kunnen beunen als ik daar zin in had.

Waar ik wel een paar keer geneuzel mee had was het feit dat ik weinig inkomsten had uit mijn toko en dan kan de belastingdienst gaan zeuren. Maar 1x een goede brief over het feit dat je van die xxk bij je vaste werkgever ook prima kan eten en ze hebben het door (denk ik). Ik trek ook weinig kosten af en verreken ook weinig BTW. Gewoon omdat je dan juist wel ook wat moet verdienen met je eigen toko en als je geen zin hebt om bij te klussen dan moet dat ook kunnen, soms ook wat gezonder.

Omdat ik weinig aftrek qua kosten en met mijn werk ook weinig onkosten maak betaal je je wel scheel aan belasting. Alles wat je netto verdient met je eigen toko wordt gewoon bij je inkomen opgeteld en daar betaal je dus gewoon 42 of 50% inkomstenbelasting over. Wat dat betreft zijn wat onkosten creeeren niet zo slecht. BTW kun je ook 1x per jaar doen, dat scheelt weer wat administratie.

En waar je rekening mee moet houden is dat je voor de BTW wel als onderneming wordt gezien maar niet voor de inkomstenbelasting. Dus ipv ingewikkelde winst/verlies achtige berekeningen kun je het af met simpel formulier. Ik ga er overigens even vanuit dat je voor de inkomstenbelasting niet als onderneming gezien wordt omdat je om daarvoor in aanmerking te komen (naja, zo'n privilege is het niet) je zoveel uren moet maken dat wanneer je dat doet naast een 40 urige werkweek dat je dan echt schijnbaar geen normaal leven hebt. :)

Het lijkt allemaal hoop ingewikkelder dan het is, gewoon ff BTW nummer aanvragen en desnoods gewoon niet aanmelden bij de KvK. Het gaat bedrijven er vooral om dat je een factuur met BTW kan maken. Leuk dat inschrijven als eenmanszaak bij de KvK maar je wordt continu gestalked door bedrijven, eventuele stagiaires en verder heb je er niet zoveel aan als het toch om af-en-toe klussen gaat. Ik heb het destijds overigens wel gedaan. Ligt er ook een beetje aan of je al serie opdrachtgevers hebt of graag nieuwe aantrekt.

En wat betreft je huidige werkgever, ik heb het gewoon in mijn contract laten opnemen dat het toegestaan was voor mij, wil daar later geen gezeik over hebben.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Het lijkt me een erg lastige situatie aangezien
- meestal in je contract staat dat het niet mag van je werkgever (is bij mij het geval)
- je vroeg of laat, direct of indirect een concurrent wordt van je huidige werkgever (heb je een relatiebeding? wat is je strategie?)
- een dag in de week voor een ander werken nogal lastig is, tenzij het werk zodanig is dat er geen tijdsdruk is en je er 1 dag per week aan kan werken (bedenk dat je wel iedere week weer ff moet denken waar het ook weer om ging.

Ik ken praktijksituaties waarbij mensen voor meerdere bedrijven werken of een eigen tent draaien naast hun baan in loondienst en bij allemaal leidt het vroeg of laat tot conflicterende belangen. Ik zou het iig met je werkgever bespreken en er goed over nadenken, of het risico nemen en full-time ondernemer worden :)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Graag zou ik ook een eigen bedrijf beginnen,

geen personeel teminste nog niet en lekker klein starten, baan ernaast houden lijkt me wel prettig dus gewoon opbouwen.

je moet gewoon goeie afspraken zwart op wit maken, zeker met concurentie gevoeligge dingen. ook met geheimhoudings plicht.

ik vraag me af maar je kan opnemen in je contract is dat wat je ontwikkelt jou IP blijft,
indien je een product ontwikkelt voor een bedrijf mag je het ook doorverkopen. afhankelijk hoeveel je prive ontwikkelt en op werk naar ratio kan je je winst verdelen. zoiets kan dan zowel voor het bedrijf omdat het product doorontwikkeld wordt intressant zijn maar ook gezien eventuele ondersteuning of continueiteit v.h. product.

ook conflicterende belangen moet je soms over na denken. moment dat het gebeurt moet je je ook indekken, en na tuurlijk aangeven dat het aan de hand is.

zie het als een vriendin thuis en op werk :) ze willen beide het zelfde maar net iets anders het is knap als je het gescheiden kan houden. Alleen kap je niet met 1 v.d 2 dan is het vroeg of laat gedonder. (ik doel hier op de voor +nadelen)

Tja vanalles

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zit nu ca. 4 jaar in zo'n situatie. Ik begon voor mijn baas te werken voor 24 uur per week, en daarnaast eigen klussen (systeembeheer, servertjes bouwen, computer netwerken voor kleine bedrijfjes). Gaanderweg ging ik meer uren bij mijn baas werken, op dit moment fulltime, en dat is hier 39 uur.
Ik heb met mijn baas afgesproken dat dit kon. Soms doe ik research voor mijn eigen klanten omdat die wat willen, en de uitkomsten kan ik weer gebruiken voor mijn baas. En andersom. (Dit is echt waar dus he, geen smoes).
Ook kan ik doordeweeks vaak een dag(deel) vrij nemen om naar een klant te gaan die in nood zit, als de uren maar gecompenseerd worden. Zoals nu, ik zit vanavond onze webserver opnieuw te installeren, daar ben ik zeker tot middernacht mee bezig.
Ook kan ik van de voorzieningen op mijn werk gebruik maken om spullen voor mijn eigen klanten te installeren. Als ik een of andere 19 inch machine installeer is dat niet echt geweldig om thuis te doen met zo'n bak herrie en een schrale ADSL uplink. Dan zit ik dus op mijn werk in het serverhok met een fijne gigabit uplink.

Stichtings vorm is een eenmanszaak, lekker makkelijk. En zoals eerder gezegd de inkomsten worden wel flink afgeschaafd door de belasting.
Wat wel weer handig is (zeker voor de gadget verslaafde tweakers): normaal heb je een baan en loon, als je dan een nieuwe laptop wil bv dan koop je die van je loon.
Ik gebruik mijn inkomsten uit mijn eenmanszak daar voor.
Al met al ben ik zeer tevreden (komt ook doordat mijn werkgever relaxt is), ik heb een vast inkomen waar ik goed van rond kan komen, plus wat extra's uit de eigen zaak.

• curry684

curry684

@ OzBoz: Belangrijke vraag is natuurlijk in hoeverre je onder de volksverzekeringen valt. Heb jij volledig recht op WW als je morgen je reguliere baan kwijtraakt of mag je dan op de nauwelijks aanwezige inkomsten uit je eenmanszaak gaan teren totdat je samen met je eenmanszaak prive failliet bent?

De risicocalculatie is natuurlijk een belangrijk onderdeel van het ondernemerschap :)

• TrafeX
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-11 07:49

TrafeX

Tuned for life!

Ik loop ook al een hele tijd met plannen rond voor een eigen bedrijfje. Mijn idee is om een IT service op te zetten gericht op de thuisgebruikers.
Ik was er al achter dat ik aan een KvK en belastingdienst inschrijving al voldoende heb.
Maar hoe zit het met de verzekering? Moet je een aparte verzekering hiervoor hebben?
De werkzaamheden zal ik thuis en bij de klanten thuis uitvoeren.

Op kvk.nl staat het een en ander over een ondernemingsplan, hier ben ik zelf al mee bezig. Zo heb je het voor jezelf op papier staan.

[ Voor 16% gewijzigd door TrafeX op 19-07-2005 23:51 ]

TrafeX.nl - Clipboard.ninja

• Stewie!
  • Laatst online: 11:13

Stewie!

Keen must die!

Erg moeilijk. Waarom? Omdat je 24/7 ondernemer bent, en daar past de tijd en aandacht die je baas opeist niet in.
Nu moet ik wel zeggen dat dat afhankelijk is van de aard van jouw bedrijf. Maak je de wc's schoon in de avonduren, dan kan dat prima naast je baan. Heb je echter klanten die 7 dagen per week ook aandacht willen, dan gaat het gewoon erg moeilijk.
Zit je ook nog eens in dezelfde branche als je baas, dan ontstaat er alleen meer wrevel

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

curry684 schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 21:16:
@ OzBoz: Belangrijke vraag is natuurlijk in hoeverre je onder de volksverzekeringen valt. Heb jij volledig recht op WW als je morgen je reguliere baan kwijtraakt of mag je dan op de nauwelijks aanwezige inkomsten uit je eenmanszaak gaan teren totdat je samen met je eenmanszaak prive failliet bent?

De risicocalculatie is natuurlijk een belangrijk onderdeel van het ondernemerschap :)
Zolang je gewoon 40 uur werkt voor een werkgever hoef je verder nergens wat voor af te sluiten. Voor alle standaard verzekeringen WAO etc WAO-gat, pensioen etc. dus heb je ook gewoon recht op WW. Natuurlijk wordt er net als anders gekeken naar overige inkomsten. Maar zolang je voor de inkomstenbelasting geen ondernemer bent hoef je maar 1 vakje in te vullen op het belastingformulier en dat is gewoon op de plek 'inkomsten verkregen uit arbeid niet in dienstbetrekking verricht' en verschilt dus niets van iemand die als schilder nog een plafonnetje doet in de avonduren en dat netjes opgeeft muahahahaaa, slecht voorbeeld want die schilders ken ik niet.

Maar verplichtingen heb je verder niet, je draagt immers alle premies al af via je werkgever omdat je gewoon fulltime werkt. Wellicht dat het anders is als je parttime werkt. Het is voor mij puur een manier wit er wat bij te doen. Ik heb een keer controle gehad van de belastingdienst vrienden en die liep zo enorm te zeiken.. dat ik gewoon heb gezegd dat als hij overal zo'n drama van maakte ik er meer voor voel alles gewoon zwart te doen. Suffe druif. :)

Wat betreft admin. verplichtingen, gewoon BTW netjes op tijd doen en je inkomstenbelasting dan is er weinig aan de hand. En niet teveel aftrekken als je weinig inkomsten hebt want anders gaan ze zeuren over prive gebruik, zakelijk gebruik etc. Al hoorde ik dat ze dat gezeik af willen schaffen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:53

Elvhenk

Madam Mikmak

Nou ik heb ook al eens elders gepost over mijn nevenactiviteiten die binnenkort hoofdactiviteiten worden. 8) Maar in het kort mijn aanpak, zonder de technische details die Ozboz ook al heeft gegeven.

Ik werkte altijd als secretaresse en toen ik 32 uur werkte ben ik sieraden gaan maken en die ik via een website verkocht. Dat ging wel lekker. Sinds vorig jaar november werk ik 20 uur in loondienst en de rest dus de eigen zaak. Dat is inmiddels wel uitgebreid ook (bruidssieraden) en sinds kort verkoop ik ook losse kralen. Dat gaat behoorlijk hard dus nou heb ik mijn baan opgezegd per 1 september.

Ik heb het dus stapsgewijs aangepakt. In eerste instantie (begin 2004) ben ik gewoon gaan verkopen en ik hield het niet echt bij. Na een paar maanden wel, ook om de inkoop in de gaten te houden.
Ik ben begonnen met € 1.000 geleend "kapitaal". Dat was snel afbetaald en ik heb er verder nooit eigen geld in hoeven te steken. Ik kocht in van de inkomsten etc. en naarmate ik meer verkocht, werd mijn voorraad steeds groter. Dus de verkoop steeg etc.
Tegen eind 2004 heb ik mezelf een goeie accountant gevonden, ook om adviezen te vragen en vervolgens is mijn bedrijf opgericht per april 2004, met terugwerkende kracht dus.
De accountant doet mijn aangifte en jaarrekening, ik doe de administratie zelf. Erg fijn, een degelijke accountant als vraagbaak, ik kan het iedereen aanraden. Het kost wel iets natuurlijk maar je nachtrust is ook wat waard.
Afijn, omzet steeg en ik kreeg het steeds drukker. Het is toch belangrijk om je klanten z.s.m. te bedienen en een reactie te geven en ik kreeg het niet meer spits naast mijn baan. Zat bijna elke avond tot 10 uur te werken, en dat 7 dagen in de week. Het scheelt ook dat ik nog een knap stuk moest reizen voor mijn part-time job.
Dus daar hou ik straks mee op en dan ga ik met losse handjes. :D
Ik heb in elk geval mijn activiteiten breed gehouden hoewel ze wel met elkaar te maken hebben. Ik doe de sieraden en de bruidssieraden hebben een aparte site (daar krijg ik m.n. verzoeken voor custom bestellingen voor). De kralen zijn helemaal apart, via nl-domein en een echte shop die P_de_B _/-\o_ voor me in elkaar heeft gezet. En daarbij doe ik ook sieradenparties en workshops, dat is meer locaal. De overige activiteiten zijn nationaal vooral en internationaal.

Eigenlijk ben ik in een gat gesprongen waar ik zelf behoefte aan had. In eerste instantie omdat ik leuke sieraden met edelstenen en zilver wilde hebben zonder er een fortuin voor hoeven te betalen. Dus ben ik ze zelf gaan maken. En vervolgens het gat waar ik toen achter kwam: dat er geen leuke edelsteen en zilveren kralen in Nederland te krijgen zijn. Ik ben dus gaan inkopen in vnl. Amerika en dat verkoop ik nu door omdat er kennelijk meer mensen zijn die dergelijke kralen zoeken. Ik kreeg er steeds vragen over. Bovendien kwam ik erachter dat mijn ontwerpen vaak werden nagemaakt, nah, dan heb ik het liefst dat ze dan de kralen ook bij mij kopen.

Gut wat ben ik weer lang van stof. Tja, talking shop he. ;)

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

DaMorpheus schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 12:18:
[...]

Wat dacht je op het moment dat je daar achter kwam?
Nou ik was nogal verbouwereerd, dat mensen je zo klakkeloos naäpen, maar goed, dat is kennelijk heel normaal en je moet nog gevleid zijn ook. Ik kwam erachter doordat iemand van het kralenforum dit topic postte: http://forum.creadream.nl/viewtopic.php?t=12265 Dus nou kunnen ze het bij mij kopen, en ik ben er al achter dat ik zelf nooit precies dezelfde kralen in mijn eigen ontwerp moet gebruiken als die ik los verkoop. Dan wordt dat schaamteloos bij elkaar gesprokkeld. :X

Jij bent er nou ook wel achter hoe die Roger Heykoop dan miljonair is geworden... :(
ohja: ik raad je wel aan een boekhouder te nemen zodra je veel opdrachten krijgt. Bij 10 factuurtjes per jaar kan je het makkelijk zelf doen, maar als jij elke week nieuwe opdrachten krijgt kan je het beter uitbesteden. Uiteindelijk bespaart een goede boekhouder je zowel tijd en geld.
Nou ik denk dat ik er 60 per maand heb nou en dat gaat nog wel. Die van de kralen worden automatisch gegenereerd. Bovendien is Dave (GaMeOvEr) nogal hendig met administratie dus die helpt me nog wel eens.
Zolang ik de jaarrekening en aangifte maar niet zelf hoef te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Elvhenk op 23-07-2005 14:02 ]

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-11 21:42

zomertje

Barisax knorretje

Elvhenk schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 14:02:
[...]

Nou ik was nogal verbouwereerd, dat mensen je zo klakkeloos naäpen, maar goed, dat is kennelijk heel normaal en je moet nog gevleid zijn ook. Ik kwam erachter doordat iemand van het kralenforum dit topic postte: http://forum.creadream.nl/viewtopic.php?t=12265 Dus nou kunnen ze het bij mij kopen, en ik ben er al achter dat ik zelf nooit precies dezelfde kralen in mijn eigen ontwerp moet gebruiken als die ik los verkoop. Dan wordt dat schaamteloos bij elkaar gesprokkeld. :X

Jij bent er nou ook wel achter hoe die Roger Heykoop dan miljonair is geworden... :(

[...]

Nou ik denk dat ik er 60 per maand heb nou en dat gaat nog wel. Die van de kralen worden automatisch gegenereerd. Bovendien is Dave (GaMeOvEr) nogal hendig met administratie dus die helpt me nog wel eens.
Zolang ik de jaarrekening en aangifte maar niet zelf hoef te doen.
Niet iedereen is creatief denk ik, voor sommigen is naapen de enige manier om iets goeds te maken denk ik.

Ik ben wel benieuwd hoe jij je boekhouding bijhoudt. Ik ben zelf nog steeds niet echt goed begonnen met mn plannetjes. Heb wel een leuk domein maar een site bouwen is een kloteklus :X

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:02

Cliffie

Trompetslet

zomertje schreef op zondag 24 juli 2005 @ 09:25:
[...]

Niet iedereen is creatief denk ik, voor sommigen is naapen de enige manier om iets goeds te maken denk ik.

Ik ben wel benieuwd hoe jij je boekhouding bijhoudt. Ik ben zelf nog steeds niet echt goed begonnen met mn plannetjes. Heb wel een leuk domein maar een site bouwen is een kloteklus :X
Dan moet je P_de_B eens liev aankijken :+ :P

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

zomertje schreef op zondag 24 juli 2005 @ 09:25:
[...]

Je moet gewoon beginnen maar dat had ik al eens eerder gezegd geloof ik. ;)
De boekhouding is ook niet heel ingewikkeld hoor, maar je moet het wel bijhouden. Elke klant krijgt een factuur op naam, met een eigen factuurnummer, en met de btw vermeld. Hier houd ik een excellijst van bij, met - van links naar rechts - nr, naam, totaalbedrag, btw, bedrag zonder btw en dat laatste zet ik dan over naar de desbetreffende kolom: sieraden of kralen. Zodat de inkomsten per tak gesplitst zijn.
Iets soortgelijks voor facturen die ik betaal, ook met de btw eruit gelicht en dan de bedragen zonder btw gesplitst naar kostensoort: materiaal, postzegels, kantoorbenodigdheden, webspace etc. Dan de bonnen zelf nummeren naar opeenvolging in de lijst en in een map opbergen.
Zo wil de accountant het graag aangeleverd krijgen aan het eind van het jaar, dat scheelt hun tijd in het splitsen van de diverse kosten. Het is niet eens zoveel werk, als je het maar bijhoudt.

Wat betreft de shop, ik weet niet of jij iets nodig hebt met een daadwerkelijk winkelwagen enzo maar voor de kralen is het verdomde handig. Ik heb software (licentie) gekocht van X-cart.com en die bevalt erg goed. Met een skin erbij (4 skins eigenlijk) was het zo'n $ 260,00 en voor dat geld kan je niet zelf het wiel uitvinden hoor.
Het ziet er goed uit en je hebt veel controle als admin. Shop vullen is makkelijk, je kan ook electronische producten verkopen. Zelfs voor mijn n00b-klanten is het goed te snappen. Na verwerking van de betaling krijgen ze een mailtje met de link waar de workshop (in mijn geval) te downloaden is en die link blijft dan 48 uur actief (dan kun je zelf bepalen trouwens).
Goed voorraadbeheer en als iets uitverkocht is, dan verdwijnt het automatisch uit de shop. Is het weer op voorraad, dan zet ik de teller weer op 100 ofzo en hop, daar staat ie weer.
Het is gewoon erg leuk winkeltje spelen! 8)7 Je kan ook makkelijk kortingscodes aanmaken enzo. P_de_B heeft e.e.a. ingericht en gelinkt aan de url enzo maar nu dat klaar is, kan ik het verder zelf.

(damn alweer zo lang :X )

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:39

SuBBaSS

-has Ryzen

Naast mijn huidige (en vorige-) baan klus ik ook regelmatig wat bij. Omdat het langzamerhand wat vastere vormen aan begon te nemen ben ik ook eens gaan kijken wat de (on-)mogelijkheden zijn voor het starten van een bedrijfje naast mijn baan.

Natuurlijk kan iedereen hier prima zoeken, maar ik ben zo vrij om even wat linkjes die ik gevonden heb bij elkaar te gooien.

Van Belastingdienst.nl:
Bedrijf en BTW
Verminderingsregeling BTW voor kleine ondernemers
Starterskrant voor ondernemers

Van Kvk.nl:
Startpagina voor starters
Info over ondernemingsvormen & inschrijfformulieren
Stappen voor je ondernemingsplan
Meer info voor starters en ondernemers (telefoonnummers, adressen ed.)
Info voor minderjarige ondernemers

Verder is op de site van de KvK nog een hoop regiogebonden info te vinden, daar elke regio ook nog eigen projecten lijkt te hebben. De moeite waard dus om je postcode in te voeren en te kijken of er nog wat bruikbaars tussen zit.

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:22

Tys

Voor de "luie" starters, foldertjes en dergelijke zijn heel leuk, maar uit ervaring weet ik dat je beter een uurtje aan de telefoon kan gaan hangen met o.a. de belastingdienst en de kvk, dat blijft echt veel beter hangen dan foldertjes lezen (want in feite wil je gewoon je "hobby"/"beroep" uitoefenen).

Voor administratie gebruik ik zelf Reeleezee, online pakketje, het is een investering maar echt, begin niet met een stukje papier, want dat gaat fout, boekhouding doet het progsel zelf, 1x per kwartaal laten controleren door een erkend boekhouder (iemand in opleiding kan dit ook, scheelt een hoop, maar kan dus wel eens fout gaan), inleveren d.m.v. online belastingaangifte.

Nadat je jezelf inschrijft krijg je ook diverse keren een bericht over een cursusavond, opzich wel leuk (administratie bijv.) maar nou niet echt noodzakelijk.

Ik zag net ergens een begin kapitaal, ik geloof dat er erg veel bedrijfjes zijn die met € 0 beginnen, daarom is het inderdaad verstandig met een start kapitaal te beginnen, ook vanwege de aanschaf van je beginnende voorraad en evt. software (BTW kan je dan meteen aftrekken bij volgende opgave, ook software/hardware/voorraad die inhetzelfde boekjaar is aangeschaft (ongeacht of je toen als gestart was, zolang het maar in dat jaar is) kun je aftrekken).

Afhankelijk wat je gaat doen zou ik zeker voor een klein bedrijf tussen € 1000 en € 12.000 gaan zitten, klinkt veel, is het ook ;) maar ga er niet van uit dat je zoiets allemaal uit de lucht grijpt, want zo werkt het echt niet.

O ja, verwacht erg veel spam/telefoon/faxen van allerlei bedrijven als je je inschrijft bij de KVK, dat serieus niet normaal, dus bereid je voor, en ben bereid keihard "nee" te zeggen, want anders ben je zo failliet.

My flight statistics: (449.638km in 124 flights) Next trips: Estonia, Latvia, Lithuania

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Ja die spam is behoorlijk irritant maar meestal krijg je het per post ofzo dus dat valt makkelijk te negeren.
De belastingdienst bellen heeft als nadeel dat de geachte medewerkers van de belastingdienst niet echt uitblinken in consistentie van hun antwoord. De één zegt dit en de ander het tegenovergestelde. Idem voor de KvK. Ik denk dat ze het zelf niet goed weten. Dus kies een policy die je het meest logisch lijkt/ je het vaakst hebt gehoord en zorg dat je dit kunt beargumenteren als je vragen krijgt van de belastingdienst. M.n. hiervoor heb ik een accountant, die vertelt mij wat het meest gangbaar is.
Vooralsnog moet ik nog steeds een btw-nummer ontvangen, sinds begin april. Ik heb hier al zo'n 3 keer over gebeld en al die keren heb ik gehoord dat het er binnen 2 weken zou moeten zijn. De laatste keer is alweer 3 weken geleden dus het wordt weer tijd om te bellen... |:(

Ik had niet veel startkapitaal nodig omdat ik al een site en digicam had, en dus alleen materiaal moest kopen. Inmiddels heb ik € 5.000 ondernemerskrediet van de Rabo.

[ Voor 11% gewijzigd door Elvhenk op 24-07-2005 14:32 ]

• PhoeniX-
  • Laatst online: 21-11 15:53
Ik had de mazzel dat mijn eigen bedrijfje al bestond _voor_ mijn vaste baan. Ik heb een toevoeging op mijn contract waarin staat dat ik mijn werkzaamheden voor bestaande klanten voort mag zetten. Voor mij is dat goed genoeg, ik doe het er nu echt part-time naast. Af en toe best lekker die extra $$ :)

Als je wilt starten is de KVK denk ik echt een goede bron van informatie. Ga eens naar een startersdag (meestal gratis), zodat je wat info kunt opdoen. Er is zelfs een speciale folder 'part time ondernemen', precies voor jouw situatie.

Belangrijkste lijkt me dat je je plannen eerst aan je werkgever voorlegt om problemen in de toekomst te voorkomen (dit staat bijvoorbeeld ook in die folder).

Andere tip: open een zakelijke rekening bij de postbank, dat is de enige bank met een gratis zakelijke rekening.

[ Voor 15% gewijzigd door PhoeniX- op 24-07-2005 18:53 ]

Verwijderd

Ik zit er zelf ook al een tijdje over te denken, maar het blijft dus nog teveel bij denken. Ik zit nu eenmaal in een branche waar je ook eigenlijk zelf al investeringen moet gaan doen, in ieder geval in het bedrijfsplan wat ik voor ogen heb. Het belangrijkste zou denk ik zijn, om vooral je eigen zaak en je vaste aanstelling goed gescheiden te houden, en dat kan nog wel eens moeilijkheden opleveren als je grotere klanten gaat krijgen. Dan moet je ook nog zorgen voor een redelijke forecast, als je het echt als een eigen bedrijf wilt gaan aanpakken.

• curry684

curry684

PhoeniX- schreef op zondag 24 juli 2005 @ 18:51:
Als je wilt starten is de KVK denk ik echt een goede bron van informatie. Ga eens naar een startersdag (meestal gratis), zodat je wat info kunt opdoen. Er is zelfs een speciale folder 'part time ondernemen', precies voor jouw situatie.
/me bestelt :)

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-11 21:42

zomertje

Barisax knorretje

Elvhenk schreef op zondag 24 juli 2005 @ 12:20:
[...]

Je moet gewoon beginnen maar dat had ik al eens eerder gezegd geloof ik. ;)
De boekhouding is ook niet heel ingewikkeld hoor, maar je moet het wel bijhouden. Elke klant krijgt een factuur op naam, met een eigen factuurnummer, en met de btw vermeld. Hier houd ik een excellijst van bij, met - van links naar rechts - nr, naam, totaalbedrag, btw, bedrag zonder btw en dat laatste zet ik dan over naar de desbetreffende kolom: sieraden of kralen. Zodat de inkomsten per tak gesplitst zijn.
Iets soortgelijks voor facturen die ik betaal, ook met de btw eruit gelicht en dan de bedragen zonder btw gesplitst naar kostensoort: materiaal, postzegels, kantoorbenodigdheden, webspace etc. Dan de bonnen zelf nummeren naar opeenvolging in de lijst en in een map opbergen.
Zo wil de accountant het graag aangeleverd krijgen aan het eind van het jaar, dat scheelt hun tijd in het splitsen van de diverse kosten. Het is niet eens zoveel werk, als je het maar bijhoudt.

Wat betreft de shop, ik weet niet of jij iets nodig hebt met een daadwerkelijk winkelwagen enzo maar voor de kralen is het verdomde handig. Ik heb software (licentie) gekocht van X-cart.com en die bevalt erg goed. Met een skin erbij (4 skins eigenlijk) was het zo'n $ 260,00 en voor dat geld kan je niet zelf het wiel uitvinden hoor.
Het ziet er goed uit en je hebt veel controle als admin. Shop vullen is makkelijk, je kan ook electronische producten verkopen. Zelfs voor mijn n00b-klanten is het goed te snappen. Na verwerking van de betaling krijgen ze een mailtje met de link waar de workshop (in mijn geval) te downloaden is en die link blijft dan 48 uur actief (dan kun je zelf bepalen trouwens).
Goed voorraadbeheer en als iets uitverkocht is, dan verdwijnt het automatisch uit de shop. Is het weer op voorraad, dan zet ik de teller weer op 100 ofzo en hop, daar staat ie weer.
Het is gewoon erg leuk winkeltje spelen! 8)7 Je kan ook makkelijk kortingscodes aanmaken enzo. P_de_B heeft e.e.a. ingericht en gelinkt aan de url enzo maar nu dat klaar is, kan ik het verder zelf.

(damn alweer zo lang :X )
Klopt, ik moet ook een keer beginnen :P Maar we moesten eerst verhuizen, en dat kost ook tijd en energie. Nu heb ik boven een kamer waar ik de kunstenaar kan gaan uithangen en meer tijd om weer eens aan mn site te gaan werken :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• SysRq
* SysRq ook.
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 19:03:
Ik zit er zelf ook al een tijdje over te denken, maar het blijft dus nog teveel bij denken. Ik zit nu eenmaal in een branche waar je ook eigenlijk zelf al investeringen moet gaan doen, in ieder geval in het bedrijfsplan wat ik voor ogen heb. Het belangrijkste zou denk ik zijn, om vooral je eigen zaak en je vaste aanstelling goed gescheiden te houden, en dat kan nog wel eens moeilijkheden opleveren als je grotere klanten gaat krijgen. Dan moet je ook nog zorgen voor een redelijke forecast, als je het echt als een eigen bedrijf wilt gaan aanpakken.
Zeker het scheiden van werk en eigen zaak zal in een aantal gevallen erg lastig worden. Je wilt namelijk wel bereikbaar zijn voor je klanten, maar onder werktijd is dat dus weer niet mogelijk. En om alleen per mail bereikbaar te zijn lijkt me ook niet alles. Hoe doet bijvoorbeeld Elvhenk dat? :)

-

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

* Elvhenk is een erg actieve illegale internettert tijdens het werk... 8)7
Ik kan mijn mail uitlezen vanaf het werk, maar bestellingen kan ik pas thuis verwerken. Maar sinds november werk ik dus 20 uur: 3 ochtenden en 1 hele dag op woensdag. Donderdag vrij.
Ik zit nu dus na de "vakantie" weer op kantoor, voor de laatste loodjes. Ik heb met mijn baas afgesproken dat ik tot 1 september elke woensdagmiddag ook vrij neem. Anders raak ik gelijk achter, wat ik dan donderdag moet inhalen.
Ik krijg niet veel telefoon gewoon, het gaat meestal per mail omdat het een webshop is. Ik heb wel een apart telefoonnummer voor de zaak (plus eigen antwoordapparaat). We hebben een Siemens toestel die ook een andere riedel doet als de zakelijke foon overgaat dus ik kan met de juiste aanhef de zakelijke foon opnemen. Of Dave natuurlijk.
Mensen denken altijd dat er een hele organisatie achter De Blije Ekster staat, i.p.v. een one woman show. ;)

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:37

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik ben sinds April 2004 ook voor mezelf bezig terwijl ik fulltime baan heb. Dus ik zal ik mijn ervaringen hier even neerplanten.

Wat doe ik:
Ik ben gewoon een java-programmeur bij mijn baas. Deze weet er niets van en dat hou ik zo (eigen keuze, ik ken de risico's) omdat ik met mijn eenmanszaak niets te maken heb met mijn baas en mijn baas niets te maken heeft met mijn prive leven.

Naast mijn baan heb ik in eerste instantie voor een grote ICT organisatie wat inhuur werk gedaan. Ik ben er terecht gekomen omdat ik daar 2 jaar gedetacheerd heb gezeten (via een andere baas).

Op het moment ben ik redelijk ver gevorderd met een applicatie die ik aan het MKB wil gaan verkopen. 1 Licentie heb ik al verkocht aan een pilot-klant, nu hopen dat ik er nog 100 slijt :*)

Tijd:
Ik vind het heel goed te doen, maar bedenk wel dat je je de pl**ris werkt, naar 40 uur voor mijn baas, werk ik ook nog eens 20 uur voor mezelf. Dat betekend eigenlijk gewoon 7 dagen per week werken. Je moet goed bedenken of je dat wel wilt. Ik vind het moeilijk om die 20 extra uren ook daadwerkelijk te maken en het lukt me daarom ook vaker niet dan wel. Soms wil ik ook wel op de bank hangen, spelletje spelen of wat leuks met m'n dinnetje gaan doen.

Administratie:
Stelt weinig voor. Ik heb een eenmanszaak dus dan hoef je geen balansen e.d. op te maken. Slechts 1 x per kwartaal vul ik een BTW formulier in (via de website van de belastingdienst). Verder heb je nog je facturen en is het handig om te registreren hoeveel tijd je waaraan kwijt bent.

Ik heb wel ontzettende mazzel, aangezien mijn vriendin verzot is op cijfertjes, dus zoekt een hoop uit e.d.

Geld:
Mijn investeringen zijn ontzettend laag geweest. Tot nu toe alleen de KVK kosten (80 euro ofzo) en verder niets. Over een tijdje komt daar nog een aantal CD's bij, briefpapier, etc. Dus ook niet echt schokkend. Licenties had ik al (WinXP, etc) en verder gebruik ik veel OS software.
50% van mijn omzet gaan in die blauwe envelop en dat is erg jammer :'(.

Toekomst:
Ik verwacht dat mijn applicatie eind augustus verkoopbaar is. Ik hoop dat ik genoeg licenties kan verkopen zodat ik kan stoppen met mijn huidige baan en alsnog voor 6 maanden hypotheek + eten heb. In die 6 maanden ga ik proberen mezelf te verkopen (inhuur) voor 45-50 euro per uur. Want geheel zelfstandig zijn is nog steeds mijn droom :z
En als het allemaal niet wilt lukken ga ik na 4 maanden solliciteren als een gek. Ik geloof dat dat wel moet gaan lukken.

Ik wens je erh veel succes en het in iedergeval moet je het gaan proberen. Dan zit je iig nooit met "wat als". :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:36

TheVMaster

Moderator WOS
* TheVMaster heeft hem ook besteld.

Hmm..precies het topic waar al mijn vragen toch redelijk beantwoord worden (had ik vragen dan..?? Ja....).

• curry684

curry684

TheVisionMaster schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 13:27:
[...]

* curry684 heeft hem ook besteld.

Hmm..precies het topic waar al mijn vragen toch redelijk beantwoord worden (had ik vragen dan..?? Ja....).
De brochure heb ik gisteren binnengekregen, en die heeft wel een erg hoog open-deur-gehalte zonder echt veel nuttigs toe te voegen, maar dit topic is zeker een goede verzamelbak aan nuttige info inderdaad :)

• SysRq
Mja, ik heb hem nu ook binnen, ik moet zeggen dat het toch wel handig is, ook al zijn het open-deur vragen. Op papier en helder uitgelegd is toch wel makkelijk. :)

-

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
curry684 schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 13:29:
[...]

De brochure heb ik gisteren binnengekregen, en die heeft wel een erg hoog open-deur-gehalte zonder echt veel nuttigs toe te voegen, maar dit topic is zeker een goede verzamelbak aan nuttige info inderdaad :)
Hehe wel grappig dat ik het gisteravond nog had over een eigen zaak. 'k bouw websites en zwart-betalen is ook niet alles :) wil het eigenlijk gewoon wit gaan doen, alleen vertelden mensen mij dat je nogal op veel dingen moest letten. Dat valt dus nog wel mee ;)

• TRON
  • Laatst online: 17-11 09:59
Op dit moment ben ik bezig om een BTW-nummer aan te vragen en bij vraag 3 wordt er gevraagd naar de 'gegevens van uw belastingadviseur of boekhouder'. Nu lijkt me dat niet verplicht en in den beginne ook zeer zeker niet nodig. Kan iemand hier duidelijkheid over verschaffen zonder dat ik verplicht ben om een half uur te wachten totdat ik iemand van de belastingfoon aan de lijn he? :P Kan ik gewoon m'n eigen gegevens invullen? Of zal ik dit leeg laten?

BTW, 'k ga ook part-time ondernemen.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• PhoeniX-
Standeman schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 13:15:
Ik verwacht dat mijn applicatie eind augustus verkoopbaar is. Ik hoop dat ik genoeg licenties kan verkopen zodat ik kan stoppen met mijn huidige baan en alsnog voor 6 maanden hypotheek + eten heb.
Ik hoop maar voor je dat je baas er niet achter komt. Gezien je hoogstwaarschijnlijk een concurrentiebeding hebt wat dit verbiedt sta je juridisch denk ik absoluut niet sterk!

Tip 1 uit de part time ondernemen folder: licht je werkgever in over je plannen.
SysRq schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 13:32:
Mja, ik heb hem nu ook binnen, ik moet zeggen dat het toch wel handig is, ook al zijn het open-deur vragen. Op papier en helder uitgelegd is toch wel makkelijk. :)
Toch makkelijk om het even simpel uitgelegd op papier te hebben zonder te twijfelen of je het nu goed begrijpt of niet .. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door PhoeniX- op 27-07-2005 14:03 ]

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

TRON schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 13:59:
Op dit moment ben ik bezig om een BTW-nummer aan te vragen en bij vraag 3 wordt er gevraagd naar de 'gegevens van uw belastingadviseur of boekhouder'. Nu lijkt me dat niet verplicht en in den beginne ook zeer zeker niet nodig. Kan iemand hier duidelijkheid over verschaffen zonder dat ik verplicht ben om een half uur te wachten totdat ik iemand van de belastingfoon aan de lijn he? :P Kan ik gewoon m'n eigen gegevens invullen? Of zal ik dit leeg laten?

BTW, 'k ga ook part-time ondernemen.
Als je een 1manszaak hebt is dat allemaal niet nodig. Als je een BV hebt wel...

disclaimer: pin me niet op mijn woorden en van een kale kip kan je toch niets plukken ;)

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

PhoeniX- schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 14:02:
[...]

Ik hoop maar voor je dat je baas er niet achter komt. Gezien je hoogstwaarschijnlijk een concurrentiebeding hebt wat dit verbiedt sta je juridisch denk ik absoluut niet sterk!

Tip 1 uit de part time ondernemen folder: licht je werkgever in over je plannen.
Ik kan zelf geen manier bedenken hoe mijn werkgever er achter komt. Overigens is er geen enkele manier waarop mijn werkgever iets van inkomstenderving o.i.d. kan hebben van mijn activiteiten aangezien ik voor een comlpeet andere branche werkzaam ben. En wat ik thuis allemaal programmeer heeft mijn baas al helemaal niets mee te maken.... De werkelijke verkopen van de licenties gaan zeer waarschijnlijk ook op de naam van mijn vriendin.

• PhoeniX-
Standeman schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 14:05:
Ik kan zelf geen manier bedenken hoe mijn werkgever er achter komt. Overigens is er geen enkele manier waarop mijn werkgever iets van inkomstenderving o.i.d. kan hebben van mijn activiteiten aangezien ik voor een comlpeet andere branche werkzaam ben. En wat ik thuis allemaal programmeer heeft mijn baas al helemaal niets mee te maken.... De werkelijke verkopen van de licenties gaan zeer waarschijnlijk ook op de naam van mijn vriendin.
Dat zijn geen relevante punten voor je werkgever. Inkomstenderving, andere branche of niet - je doet iets wat (waarschijnlijk) niet mag volgens je concurrentiebeding.

Ik doe ook dingen met mijn bedrijf naast mijn baan die absoluut niet in het straatje van mijn werkgever passen - daardoor vonden ze het ook geen probleem om hier schriftelijk toestemming voor te geven.
Vind ik een stuk eerlijker.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

PhoeniX- schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 15:05:
[...]

Dat zijn geen relevante punten voor je werkgever. Inkomstenderving, andere branche of niet - je doet iets wat (waarschijnlijk) niet mag volgens je concurrentiebeding.

Ik doe ook dingen met mijn bedrijf naast mijn baan die absoluut niet in het straatje van mijn werkgever passen - daardoor vonden ze het ook geen probleem om hier schriftelijk toestemming voor te geven.
Vind ik een stuk eerlijker.
Ik heb wel eerst geprobeerd om een dergelijke toestemming te krijgen, maar die wilde ze niet geven omdat ik dan "minder gemotiveerd" zou werken en meer van dat soort onzin. Maar goed, dat was al weer 2 jaar geleden.

Meeste concurrentiebedingen houden ook geen stand in de rechtzaal wanneer de werknemer er duidelijk voordelen van hebt en er geen sprake is van inkomstenderving van de werkgever. Overigens vind ik het niet echt moreel verwerpelijk. Mijn werk doe ik goed in de aangegeven 40 uur en ik werk over wanneer noodzakelijk. Het enige nadelige wat voor mijn werkgever kan gebeuren is dat ik over een jaar ofzo ontslag neem omdat ik dan fulltime zelfstandig wordt. Verder kan ik echt niets bedenken.

• curry684

curry684

De meeste concurrentiebedingen zijn gestoeld op de gedachte dat jij bij je werkgever in die 40 uur kennis opdoet die je 168 uur per week tot je beschikking hebt en die nog enkele jaren actueel blijft. Je kunt dus de werkgever op z'n eigen gebied hard bevechten omdat je weet hoe hij intern functioneert op alle aspecten. En bovendien trek je voor je eigen bedrijf profijt van investeringen als opleidingen e.d. die zij voor jou aangaan, je gaat dus zelfs oneerlijke concurrentie aan.

In de praktijk zal het zo'n vaart niet lopen, en zal je werkgever vaak juist eerder profiteren van de symbiose doordat jij prive 20 uur per week ervaring opdoet die je in zijn 40 uur ook weer kunt gebruiken. Maar verkijk je er niet op dat 'derving' wel degelijk verder gaat dan enkel 'inkomsten'.

Mijn oude werkgever trok dit overigens zo ver door dat ie zelfs in een discussie op een gegeven moment aangaf dat ie eigendomsrecht en copyright meende te hebben op software die ik 's avonds als hobby zou schrijven. Toen heb ik 'm toch maar even vierkant uitgelachen :)

[ Voor 15% gewijzigd door curry684 op 27-07-2005 16:48 ]

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

curry684 schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 16:47:
De meeste concurrentiebedingen zijn gestoeld op de gedachte dat jij bij je werkgever in die 40 uur kennis opdoet die je 168 uur per week tot je beschikking hebt en die nog enkele jaren actueel blijft. Je kunt dus de werkgever op z'n eigen gebied hard bevechten omdat je weet hoe hij intern functioneert op alle aspecten. En bovendien trek je voor je eigen bedrijf profijt van investeringen als opleidingen e.d. die zij voor jou aangaan, je gaat dus zelfs oneerlijke concurrentie aan.

In de praktijk zal het zo'n vaart niet lopen, en zal je werkgever vaak juist eerder profiteren van de symbiose doordat jij prive 20 uur per week ervaring opdoet die je in zijn 40 uur ook weer kunt gebruiken. Maar verkijk je er niet op dat 'derving' wel degelijk verder gaat dan enkel 'inkomsten'.

Mijn oude werkgever trok dit overigens zo ver door dat ie zelfs in een discussie op een gegeven moment aangaf dat ie eigendomsrecht en copyright meende te hebben op software die ik 's avonds als hobby zou schrijven. Toen heb ik 'm toch maar even vierkant uitgelachen :)
Over opleidingen is het bij heel simpel. Elke opleiding die ik doe (geen :+) wordt gewoon omgezet in een lening welke in 3 jaar wordt kwijt gescholden (aangezien ze flink aan mij verdienen). Indien ze de opleiding gratis zouden aanbieden zou ik me inderdaad kunnen vinden in jou verhaal van 'derving'. Overigens zouden ze ook kunnen opvoeren dat de koffie die ik tijdens kantooruren drink me 's avonds wakker houd zodat ik wat bij kan klussen, en ik deze dus terug moet gaan betalen :P

Maar goed, ik denk dat het wel redelijk los gaat lopen allemaal. Ik moet wel hele rare sprongen gaan maken willen ze me succesvol aanklagen.

Ik zie alleen nog niet helemaal hoe ze andere derving dan inkomsten aan mijn broek kunnen hangen? Psychische schade welke de B.V. oploopt :? Tot nu toe lever ik alleen maar geld op voor ze...

• Paide22
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 23:09

Verkijk je hier niet op. Waarschijnlijk heeft je werkgever gelijk, als deze software in de lijn ligt van de activiteiten van je werkgever. Wanneer je in je eigen tijd iets ontwikkelt met de kennis die je opgedaan hebt tijdens je werk, komt het ontwerp/alle rechten toe aan de werkgever. Hoewel dit op het eerste gezicht misschien heel raar lijkt (ik mag toch zeker zelf weten wat ik in mijn vrije tijd doe), is het ergens ook wel te begrijpen. Je borduurt voort op kennis die je tijdens je werk opgedaan hebt. Mijn advies is om je verre te houden van het terrein waar je werkgever actief is. Ga geen boekhoudprogramma schrijven als je bij een accountant werkt enz.
Ook moet je zelfs maar de schijn voorkomen dat jouw klanten doordat ze bij jou klant zijn, geen klant meer zullen worden (of minder omzet doen) bij je werkgever. Dit kan je een hoop narigheid besparen. Zowieso is openheid vooraf hier het beste. Gewoon bespreken met je werkgever, juist als je denkt dat het op het randje is.

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-11 07:55

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Toen heb ik 'm toch maar even vierkant uitgelachen :)
Natuurlijk is dit per definitie onzin, maar je moet wel oppassen. Toen ik binnen het bedrijf waar ik werk de overstap maakte van de afdeling automatisering naar development, wilde ze in m'n contract opnemen dat ik thuis geen software mocht ontwikkelen voor de commerciele verkoop. Nu ontwikkel ik slechts als hobby en normaalgesproken altijd Open Source, dus zo'n probleem is dat niet, maar wanneer ik bij zou willen bijklussen onder een BTW-nummer of een bedrijf, zou ik dan officieel geen software mogen maken. Ik heb dit toen bevochten dat dit toch al genoeg was ingebakken in m'n concurrentiebeding. Had ik m'n ogen niet open gehouden, dan had ik dus aan een dergelijk onzinnige clausule vastgezeten. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• curry684

curry684

Paide22 schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 09:38:
[...]

Verkijk je hier niet op. Waarschijnlijk heeft je werkgever gelijk, als deze software in de lijn ligt van de activiteiten van je werkgever. Wanneer je in je eigen tijd iets ontwikkelt met de kennis die je opgedaan hebt tijdens je werk, komt het ontwerp/alle rechten toe aan de werkgever.
Hij was in de overtuiging dat "het is allebei C++" voldoende overeenkomsten waren ;)

Vanzelfsprekend zit er een kern van waarheid in als je concurrende produkten ontwikkelt, dat gaf ik ook reeds aan in de rest van het verhaal :)

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Paide22 schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 09:38:
[...]

Wanneer je in je eigen tijd iets ontwikkelt met de kennis die je opgedaan hebt tijdens je werk, komt het ontwerp/alle rechten toe aan de werkgever.
En als ik alle kennis in mijn eigen tijd heb opgedaan? Komen dan alle rechten en het ontwerp aan mij persoonlijk toe? Of aan mijn ex-werkgever? of opleidingsinstantie?

Het lijkt mij irrelevant waar je de kennis hebt opgedaan. Wat wel belangrijk is, is dat je je werkgever niet benadeeld door de ontplooide activiteiten in je eigen tijd.

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 21:40

Not Pingu

Dumbass ex machina

Ik heb net vandaag mijn onderneminkje opgeheven. Heb het iets meer dan een jaar gerund, maar het was economisch niet zinvol om ermee door te gaan. Bovendien ga ik eind van de maand beginnen met afstuderen en is het voor mijn stagebedrijf wel zo leuk als er geen belangenverstrengeling is.

Waar je aan moet denken is dat je als ondernemer geacht wordt veel zelf te regelen/betalen. Denk bijv. aan ziekenfondspremie, je kunt de premie die je in loondienst betaalt, daar wel van aftrekken, maar de kans bestaat dat je alsnog zult moeten bijbetalen en dan wel het volle pond (werkgeversdeel moet je ook zelf ophoesten). Dat soort dingen. Zodra je als ondernemer gezien wordt door bepaalde instanties, geldt dat zwaarder als een eventuele dienstbetrekking daarnaast. Ook wat betreft verzekeringen kun je in een andere situatie terechtkomen.

Mijn advies: zorg dat je heel erg zeker weet dat je bedrijf een bepaald bedrag gaat opleveren. Doe het alleen als je echt heel zeker weet dat je klanten hebt. ik wou dat ik een dubbeltje kreeg voor elke keer dat iemand zegt: "Hee Simon, wij hebben op de zaak een nieuwe site nodig. Kun jij dat voor ons verzorgen? Mooi. Dan bel ik je daar nog wel over" en vervolgens niks meer van zich laat horen.

Als je niet zeker weet dat het genoeg geld gaat opleveren om de kosten en moeite te dekken, zou ik zeggen: doe het niet, ga lekker freelancen (zolang je activiteiten dat toelaten).

[edit] Ohja, nu ik dat topic over de voorlopige aanslag zie: die krijg je ook als ondernemer. En het punt daarmee is dat je dus als ondernemer vantevoren absoluut niet weet wat je gaat verdienen, maar de belastingdienst zuigt maar al te graag een groot bedrag uit zijn duim.

[ Voor 10% gewijzigd door Not Pingu op 01-08-2005 14:04 ]

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Gunp01nt schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 13:48:
Mijn advies: zorg dat je heel erg zeker weet dat je bedrijf een bepaald bedrag gaat opleveren. Doe het alleen als je echt heel zeker weet dat je klanten hebt. ik wou dat ik een dubbeltje kreeg voor elke keer dat iemand zegt: "Hee Simon, wij hebben op de zaak een nieuwe site nodig. Kun jij dat voor ons verzorgen? Mooi. Dan bel ik je daar nog wel over" en vervolgens niks meer van zich laat horen.
Gewoon zelf 3x achteraan bellen, zo doet jouw concurrent het ook. Als je iets geregeld wilt hebben kan je het best het zelf direct mondeling regelen.
Met de belastingdienst is het andersom: daar wil je alles schriftelijk regelen.

Ik heb zo'n 3x een deurwaarder aan de deur gehad die names de belastingdienst kwam. Aangezien ik van niks wist de belastingdienst gebeld en gevraagd waarvoor ik dan wel niet moest betalen. Dat wisten ze zelf ook niet :/
Bleek dus gewoon iets te zijn geweest dat intern ergens op een vage afdeling kwam terwijl mijn belastingdienst-contact het allang had geregeld. En op zo'n moment is het wel fijn als je de papieren bij de hand hebt.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
PhoeniX- schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 15:05:
Nou is het de vraag of zo'n beding rechtsgeldig is. In het algemeen moet er wel degelijk sprake zijn van concurrentie, wil dat beding in te roepen zijn. Cru geformuleerd: als een werkgever een clausule opneemt die het de werknemer verbiedt een willekeurige andere baan aan te nemen na ontslag, dan is het zeker nietig. Een korte periode, tussen bedrijven wiens producten aan exact dezelfde afnemers worden verkocht is zeker wel houdbaar. Daartussen is het simpelweg grijs gebied.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-11 18:08
Jongelui, over de 40-50% belasting dat dat zo'n zonde is...dat gaat ook gewoon van je bruto salaris af hoor waar je de hele week voor krom ligt! (d.w.z. de juiste belastingschijf/box)

Ik denk maar zo: ik betaal liefst zo veel mogelijk belasting, kan me niet genoeg zijn! Liefst tonnen per jaar.... ;)

Heb ook een eigen bedrijf (eenmanszaak), enige jaren naast mijn normale baan, en sinds begin dit jaar volledig zelfstandig. Boekhouding doe ik in een simpel en basic systeempje dat ik zelf in Access in elkaar geflanst heb. Boekingen invoeren volgens de debet/credit regels en BTW-overzichten, balans en V&W, debiteuren en crediteuren rollen er dan - richting de accountant - kant en klaar zo uit :) Af en toe klus ik er wat basic functionaliteit bij.

Voordeel van een (deeltijd/vaste) baan ernaast is natuurlijk dat je qua premies gemakkelijk zit, en dat je gemakkelijk een hypotheek los peutert.

[ Voor 21% gewijzigd door Stefke op 01-08-2005 23:39 ]

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
stefijn schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 23:35:
Jongelui, over de 40-50% belasting dat dat zo'n zonde is...dat gaat ook gewoon van je bruto salaris af hoor waar je de hele week voor krom ligt! (d.w.z. de juiste belastingschijf/box)

Ik denk maar zo: ik betaal liefst zo veel mogelijk belasting, kan me niet genoeg zijn! Liefst tonnen per jaar.... ;)

Heb ook een eigen bedrijf (eenmanszaak), enige jaren naast mijn normale baan, en sinds begin dit jaar volledig zelfstandig. Boekhouding doe ik in een simpel en basic systeempje dat ik zelf in Access in elkaar geflanst heb. Boekingen invoeren volgens de debet/credit regels en BTW-overzichten, balans en V&W, debiteuren en crediteuren rollen er dan - richting de accountant - kant en klaar zo uit :) Af en toe klus ik er wat basic functionaliteit bij.

Voordeel van een (deeltijd/vaste) baan ernaast is natuurlijk dat je qua premies gemakkelijk zit, en dat je gemakkelijk een hypotheek los peutert.
Ik heb overigens de brochure Partime ondernemen al besteld en doorgenomen, maar kan iemand mij kort opgesomd vertellen wat je nu precies moet bijhouden/regelelen als je gewoon naast je 'eigen zaak' een vaste baan hebt (er vanuit gaande dat je baas er geen problemen mee heeft en je dit hebt latenv astleggen :) )

Misschien is zo'n overzicht iets voor de Startpost?

[ Voor 3% gewijzigd door TheVMaster op 02-08-2005 10:52 ]

• curry684

curry684

TheVisionMaster schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 10:51:
[...]

Misschien is zo'n overzicht iets voor de Startpost?
We hebben ook nog geen FAQ voor Thema Forum: Werk en Inkomen? O-)

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
OHww..wist ik niet :) Thnx...'k dacht dit is zo'n handig topic..maar ik ploeg de FAQ ff door :)

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-11 14:25
Die is er dus juist niet ;).

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik vrees dat het dan toch iets moet zijn dat weinig tijd opslokt. Het is veel te zwaar om overdag alles te geven en al je deadlines te halen, en dan ook nog eens 's avonds gaan stressen omdat je dingen af moet maken.

Niks voor mij helaas.. ik ga dan liever naar mijn vriendinnetje toe of rustig een boekje lezen ;)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Yes tell me about it!
Ik zit nou in de laatste paar weken van loondienst en ik loop me weer de benen onder het gat vandaan! En dan werk ik nog part time in loondienst ook. 8)7

• SysRq
En om dit topic met een klap naar boven te gooien: ik heb inmiddels de stap genomen. Eigen bedrijfje opgericht, netjes aangemeldt bij KVK en belastingdienst en aan de slag gegaan. :P

Ik moet zeggen dat het mij allemaal best meeviel; de hoeveelheid formulieren die je in moet vullen zijn goed te behappen, en de hoeveelheid spam/post valt ook reuze mee. Verder ben ik drie dagen bij mijn werkgever gaan werken, dus ik kan er nu echt wat tijd voor vrijmaken. Ideaal dit, toch de zekerheid van een vast inkomen, en de uitdaging van een eigen bedrijf.

Ik ben eigenlijk benieuwd voor één van de posters boven mij deze stap in het afgelopen jaar ook genomen heeft? :)

-

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

sysrq: succes!
Onthoud: in die ene moeilijke tijd altijd doorzetten! :)

[ Voor 69% gewijzigd door Stewie! op 18-04-2006 11:53 ]

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Nou ik dus.
Sinds 1 september vorig jaar ben ik fulltime ondernemer. Ik heb inmiddels 3 webshops. Het bevalt me uitsteeeeeeeeeeekend. Ik geniet van het eigen baas zijn en mijn eigen tijd kunnen indelen.
Ik werk me wel te pletter maar dat heb ik er graag voor over. Het loopt ook best lekker. Het grote voordeel van webshops is toch wel dat je lage kosten hebt. Dus ook met een bescheiden omzet kun je ervan leven.

Verwijderd

Wat voor bedrijf hebben jullie dan?

Ik was/ben ook van plan om ook part-time ondernemer
te gaan worden. Mijn idee was om een webshop te gaan
starten in Amerikaanse Producten maar dit bleek niet
zo een goed idee te zijn.

En voor de rest vind ik eigenlijk heel veel leuk!!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Hoe gaan mensen hier overigens om met de licentiekosten? Ik neem aan dat een aantal gebruik maakt van software om websites of onderdelen daarvan te ontwikkelen. Bijvoorbeeld Dreamweaver, Flash of Photoshop? Gebruiken jullie misschien minder legale versies of oudere versies? Met als doel natuurlijk de kosten laag te houden. Ben het onderwerp namelijk aan het uitzoeken voor iemand. Sommige applicaties zijn niet goedkoop en een grote investering als je net start.

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 17:30
Radical1980 schreef op maandag 24 april 2006 @ 23:08:
Hoe gaan mensen hier overigens om met de licentiekosten? Ik neem aan dat een aantal gebruik maakt van software om websites of onderdelen daarvan te ontwikkelen. Bijvoorbeeld Dreamweaver, Flash of Photoshop? Gebruiken jullie misschien minder legale versies of oudere versies? Met als doel natuurlijk de kosten laag te houden. Ben het onderwerp namelijk aan het uitzoeken voor iemand. Sommige applicaties zijn niet goedkoop en een grote investering als je net start.
Ik gebruik open source voor de ontwikkeling van sites. Ik werk niet met flash, maar voor php gebruik ik vi/vim en als alternatief voor photoshop gebruik ik The Gimp. Verder heb ik thuis van een oude P3 een ontwikkelmachine gemaakt, voorzien van Fedora. The gimp gebruik ik op mijn laptop, de rest van de ontwikkelingen doe ik via ssh rechtstreeks op de server.
Ik heb buiten de windows licentie en office (zaten bij de laptop) licentie geen licentiekosten.

Voor de rest, ondernemen naast je baan moet je volgens mij alleen maar doen als je het leuk vind en er plezier aan beleeft. Dus als je het leuk vind om voor ontspanning de benen uit je lijf te rennen, be my guest, als je lekker met je meisje op de bank een boek wil lezen, ook goed.

Ik ben me ook aan het orienteren om een onderneminkje te starten, alles wat ik nu doe doe ik gratis, puur omdat ik het leuk vind (ja gratis of voor een flesje sterk). Maar alleen voor goede vrienden, kennisen en mijn voetbalclubbie. Mocht er iemand aankloppen voor een echte opdracht kan ik altijd nog een kvk nummer en btw nummer aanvragen.

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Ik heb een content site gemaakt met artikelen en tips over het starten van een webwinkel: www.armande.net (domeinnaam met mijn eigen naam en die stond toch maar te niksen :+ )

Het is vanuit mijn eigen ervaring geschreven voornamelijk, plus een paar artikelen van mijn accountant die ik mocht plaatsen. Het artikel over "hoe vraag ik een btw-nummer aan" is verreweg het populairst. Erg typerend dat mensen met die vraag niet aan hun water voelen dat ze daarvoor bij de belastingdienst moeten zijn.
Pagina: 1