And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Kan je me hier een beetje bij op weg helpen?Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 17:09:
DNS inrichten op de SBS is netste en makkelijkste oplossing ...
Verwijderd
DNS resolved normaal van naam -> IP, en PTR is om ook van IP -> naam re resolven
Ik krijg bij de forward lookup zone nog twee zones:
_msdcs.domein.local
domein.local
Hier kies ik domein.local en maak ik een nieuwe Host (A) aan.
Er wordt dan een map "nl" gemaakt onder domein.local, waar weer een map "domein" onder komt te staan. In deze map heb je dan "mail" staan, die verwijst naar het ip-adres wat ik opgegeven heb.
Heb ik een verkeerd type opgegeven?
Ik heb de DNS server gestopt en opnieuw gestart, maar dat hielp ook niet. Ik krijg geen foutmelding, maar een "De pagina kan niet worden weergegeven".
De server staat al als primaire DNS server ingesteld, en als ik een record mail_domain_nl aanmaak dan gaat alles goed.
Ik wil echter een mail.domein.nl aanmaken (net als van buitenaf) maar dan maakt hij een aparte map voor "nl", daaronder "domein" en dan een host (A) "mail".
En wat is daar het probleem van?Sherlock schreef op maandag 25 juli 2005 @ 15:15:
Ik wil deze toch even een schop geven, aangezien ik er nog niet uit ben.
De server staat al als primaire DNS server ingesteld, en als ik een record mail_domain_nl aanmaak dan gaat alles goed.
Ik wil echter een mail.domein.nl aanmaken (net als van buitenaf) maar dan maakt hij een aparte map voor "nl", daaronder "domein" en dan een host (A) "mail".
't Is precies zoals het geacht wordt te werken.
Tiept maar eens "NSLOOKUP mail.domein.nl." en je krijgt het IP-adres terug wat je daar opgegeven hebt
[ Voor 5% gewijzigd door Brahiewahiewa op 25-07-2005 15:47 ]
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
basic dns hoorSherlock schreef op maandag 25 juli 2005 @ 15:15:
Ik wil deze toch even een schop geven, aangezien ik er nog niet uit ben.
je hebt een zone domein.nl en daarin plaats je een a-host record mail
dat wordt dan vanzelf mail.domein.nl
heb je de zone al gemaakt ?
Verwijderd
Ja, dan heb je ook een webserver nodig.Sherlock schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 09:23:
Ik heb de DNS server gestopt en opnieuw gestart, maar dat hielp ook niet. Ik krijg geen foutmelding, maar een "De pagina kan niet worden weergegeven".
Het makkelijkste is gewoon ff een Ping-opdracht uitvoeren ofzo op de dns naam
• [rml][ windows2000] dns forwarding[/rml]
• [rml][ Windows2000] DNS tips en uitleg[/rml]
• [rml][ windows200x]Howto: troubleshoot DNS[/rml]
Staat het allemaal netjes in uitgelogd hoe je een DNS server moet opzetten.
TIP: zet dan gelijk een dhcp server op, die je de DNS naar de clients laat verzorgen.
Deze how-to's staan allemaal in Windows Operating Systems - Howto's and Guides
[ Voor 12% gewijzigd door aReaRe op 25-07-2005 16:01 ]
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Klopt, ik krijg het opgegeven IP-adres terug.Brahiewahiewa schreef op maandag 25 juli 2005 @ 15:46:
En wat is daar het probleem van?
't Is precies zoals het geacht wordt te werken.
Tiept maar eens "NSLOOKUP mail.domein.nl." en je krijgt het IP-adres terug wat je daar opgegeven hebt
Wat ik het probleem vind? Dat ik als ik deze intyp in IExplorer een "De pagina kan niet worden weergegeven" krijg.
Ik geloof graag dat het basic is, maar voor mij niet. (Ik ben overigens al wel bezig met het uitzoeken van een cursus, voordat ik doodgegooid word met koop een boek en doe een cursus)Grolsch schreef op maandag 25 juli 2005 @ 15:47:
basic dns hoor
je hebt een zone domein.nl en daarin plaats je een a-host record mail
dat wordt dan vanzelf mail.domein.nl
heb je de zone al gemaakt ?
De zone is idd al gemaakt.
Een webserver, zou dat de clue zijn? Hoe komt het dan dat het externe adres wel netjes de pagina weergeeft?Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 15:52:
Ja, dan heb je ook een webserver nodig.
Het makkelijkste is gewoon ff een Ping-opdracht uitvoeren ofzo op de dns naam
De ping opdracht op de dns naam geeft geen problemen.
Ondertussen wel gelezen en tot de conclusie gekomen dat ik het toch goed heb gedaan, maar die webserver zit me nog dwars. Wellicht dat dat op dit moment het probleem is.Riemer schreef op maandag 25 juli 2005 @ 16:00:
Deze al gelezen
• [rml][ windows2000] dns forwarding[/rml]
• [rml][ Windows2000] DNS tips en uitleg[/rml]
• [rml][ windows200x]Howto: troubleshoot DNS[/rml]
Staat het allemaal netjes in uitgelogd hoe je een DNS server moet opzetten.
TIP: zet dan gelijk een dhcp server op, die je de DNS naar de clients laat verzorgen.
Deze how-to's staan allemaal in Windows Operating Systems - Howto's and Guides
ok, ik zal het proberen uit te leggen.Sherlock schreef op maandag 25 juli 2005 @ 16:24:
[...]
Klopt, ik krijg het opgegeven IP-adres terug.
Wat ik het probleem vind? Dat ik als ik deze intyp in IExplorer een "De pagina kan niet worden weergegeven" krijg.
[...]
Ik geloof graag dat het basic is, maar voor mij niet. (Ik ben overigens al wel bezig met het uitzoeken van een cursus, voordat ik doodgegooid word met koop een boek en doe een cursus)
De zone is idd al gemaakt.
[...]
Een webserver, zou dat de clue zijn? Hoe komt het dan dat het externe adres wel netjes de pagina weergeeft?
De ping opdracht op de dns naam geeft geen problemen.
[...]
Ondertussen wel gelezen en tot de conclusie gekomen dat ik het toch goed heb gedaan, maar die webserver zit me nog dwars. Wellicht dat dat op dit moment het probleem is.
Name Resolving gebeurt DMV DNS
als jij in je browser invult www.domein.nl dan gaat deze eerst naar de DNS hollen voor het ip adres van die server.
Dat gaat goed bij jou, omdat je een reply krijgt op een ping
als jij vanuit je browser wat aanroept, gebeurt dat op poortje 80 (http - web pagina)
dan moet er aan de andere kant natuurlijk wel een web service draaien, zodat deze kan responden op poortje 80.
maar ik snap nog steeds niet wat je nu precies wil.
Eerst heb je het over resolving
vervolgens over een a-host record mail
en dan wil je webpagina's bekijken op mail.domein.nl
shoot me
Ik heb een SBS server met OWA.
Hier kan ik van buitenaf naartoe door mail.domein.nl in te typen.
Van binnen het netwerk kan ik er naar toe door het interne IP-adres van de server in te typen.
Ik wil nu dat mail.domein.nl naar het interne IP-adres van de server verwijst, zodat ik overal mail.domein.nl in kan typen en zo bij Outlook Web Access kan komen.
Verwijderd
Dit zijn instellingen in de DNS server van je hosting provider.Sherlock schreef op maandag 25 juli 2005 @ 16:43:
Ik heb een SBS server met OWA.
Hier kan ik van buitenaf naartoe door mail.domein.nl in te typen.
Voor de rest een kwestie van port forwarding o.i.d.
Kwestie van een interne DNS server opzetten met.Sherlock schreef op maandag 25 juli 2005 @ 16:43:
Van binnen het netwerk kan ik er naar toe door het interne IP-adres van de server in te typen.
Ik wil nu dat mail.domein.nl naar het interne IP-adres van de server verwijst, zodat ik overal mail.domein.nl in kan typen en zo bij Outlook Web Access kan komen.
A-record aanmaken voor mail.domein.nl en de rest forwarden naar de DNS server van je IA-provider. (als ik me niet vergis, verbeter me maar als het niet klopt).
De tricky part is dat domein.nl zowel intern als van buitenaf afgehandeld dient te kunnen worden.
Klopt, dit heb ik zelf aangevraagd. Behalve het port forwarding gedeelte dan.Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 19:14:
Dit zijn instellingen in de DNS server van je hosting provider.
Voor de rest een kwestie van port forwarding o.i.d.
Is dus ook al gebeurd.Kwestie van een interne DNS server opzetten met.
A-record aanmaken voor mail.domein.nl en de rest forwarden naar de DNS server van je IA-provider. (als ik me niet vergis, verbeter me maar als het niet klopt).
Je slaat de spijker op zijn kop!De tricky part is dat domein.nl zowel intern als van buitenaf afgehandeld dient te kunnen worden.
het is echt niet zo moeilijk hoor.Sherlock schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 08:44:
[...]
Klopt, dit heb ik zelf aangevraagd. Behalve het port forwarding gedeelte dan.
[...]
Is dus ook al gebeurd.
[...]
Je slaat de spijker op zijn kop!
je hebt een public dns (daar waar het hele grote boze internet naar kijkt) en een internal dns (die alleen bij bereikbaar is vanaf je LAN.
Privat pc's kijken naar internal dns
dit ga jij testen dmv een ping naar mail.domein.nl
krijg jij response van het juiste IP adres, dan werkt het dns verhaal.
ALs je dan nog niet die website kunt bereiken, moet je kijken of je webserver wel goed draait.
luistert je webserver wel op z'n privat IP op poortje 80
staan er firewall's tussen ofzo
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 26-07-2005 09:10 ]
Aan al het voorgaande is voldaan, dus ik kom hier op uit. Bedankt, ik zal hier eens naar kijken!Grolsch schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 09:09:
Als je dan nog niet die website kunt bereiken, moet je kijken of je webserver wel goed draait.
luistert je webserver wel op z'n privat IP op poortje 80
staan er firewall's tussen ofzo
wat voorn webserver draai jeSherlock schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 09:19:
[...]
Aan al het voorgaande is voldaan, dus ik kom hier op uit. Bedankt, ik zal hier eens naar kijken!
IIS
Dit is in tegenspraak met je startpostSherlock schreef op maandag 25 juli 2005 @ 16:24:
[...]
Klopt, ik krijg het opgegeven IP-adres terug.
Wat ik het probleem vind? Dat ik als ik deze intyp in IExplorer een "De pagina kan niet worden weergegeven" krijg...
Als je hosts file en je DNS server allebei hetzelfde IP-adres teruggeven, dan moet het òf in beide gevallen wel werken òf in beide gevallen niet werken. En als het met een hosts file wel werkt en met DNS niet, dan is het geen DNS probleem. Doe eens de output van NSLOOKUP posten en de inhoud van je hosts file.Sherlock schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 17:06:
Hoi, naar aanleiding van dit stukje in de FAQ:
FAQ - Network Troubleshooting
heb ik de hosts file op mijn eigen pc aangepast en dat werk (uiteraard) naar behoren...
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
1
2
3
4
5
6
7
| # Bijvoorbeeld: # # 102.54.94.97 rhino.acme.com # bronserver # 38.25.63.10 x.acme.com # x clienthost 127.0.0.1 localhost 192.168.10.33 mail.domein.nl |
NSLOOKUP mail.domein.nl (zonder de regel in de hosts file):
1
2
3
4
5
| Server: Servernaam.domein.local Address: 192.168.10.33 Name: mail.domein.nl.domein.local Address: 192.168.10.33 |
Ga eens naar Internet Services Manager
Ga naar de eigenschappen van de desbetreffende site.
wat staat daar onder "website identification"
ik heb hier btw IIS van win2k, maar zal er ongetwijfeld hetzelfde uitzien ongeveer...
[ Voor 23% gewijzigd door Grolsch op 26-07-2005 10:03 ]
Verwijderd
kijk eens goed naar het bovenstaande, dit zijn 2 verschillende namen!!!Sherlock schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 09:58:
192.168.10.33 mail.domein.nl
Name: mail.domein.nl.domein.local
Address: 192.168.10.33
als je via nslookup mail.domein.nl (zonder domein.local) opvraagt krijg je een ander ip-adres dan 192.168.10.33 (als het goed is krijg je dan je externe ip-adres)
je dns-zone klopt dus niet, je hebt het a-record aangemaakt in je lokale domeinzone (domein.local)
mogelijke oplossingen:
1. maak een nieuwe zone aan (domein.nl) met daarin het host-record "mail" op 192.168.10.33
2. maak in je lokale zone (domein.local) een host--record aan "mail" op 192.168.10.33
ga dan (intern) naar de server via de hostnaam mail.domein.local
Oké, ik heb optie 1. geprobeerd. Ik krijg nog steeds dezelfde melding (kan de pagina niet weergeven) maar de NSLOOKUP ziet er nu zo uit:Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 10:22:
mogelijke oplossingen:
1. maak een nieuwe zone aan (domein.nl) met daarin het host-record "mail" op 192.168.10.33
2. maak in je lokale zone (domein.local) een host--record aan "mail" op 192.168.10.33
ga dan (intern) naar de server via de hostnaam mail.domein.local
1
2
3
4
5
6
| NSLOOKUP mail.domein.nl Server: mail.domein.nl Address: 192.168.10.33 Name: mail.domein.nl Address: 192.168.10.33 |
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Nee, maar http://mail.domein.nl wel.Brahiewahiewa schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 11:00:
En http://192.168.10.33 geeft nog steeds een foutmelding in IE?
Als ik nslookup mail.domein.nl doe dan krijg ik wel het interne adres.
i'm with stupid icoontjeVerwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 14:28:
misschien even op je machine de dns-chache flushen..
ipconfig /flushdns
en anders checken of bij de ip settings je interne DNS server de ENIGE server is welke daar staat!
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 14:28:
misschien even op je machine de dns-chache flushen..
ipconfig /flushdns
en wat was het nou? ipconfig/flushdns of juiste dns server instellenSherlock schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 14:47:
[...]
[...]
U wordt vriendelijk doch dringend bedankt
(ik moet nu alleen een nieuw record aanmaken voor www.domein.nl...) ook gebeurd
[ Voor 10% gewijzigd door Sherlock op 26-07-2005 15:40 ]