[Hosting] Door de bomen het VPS bos proberen te zien

Pagina: 1
Acties:
  • 336 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022
De afgelopen maanden heb ik hard geklust aan mijn cms'je. Inmiddels heb ik het aan twee mensen / eenmanszaken verkocht. Ook heb ik voor die mensen een hosting account geregeld op hun naam. Nu ik misschien een derde klant krijg, dacht ik "waarom ga ik mijn product niet inclusief hosting verkopen?" Dat staat professioneler, brengt meer op (kleine marge op wat ik betaal ;)) en je bent minder afhankelijk.

En dan heb je eigenlijk twee mogelijkheden: co-locatie of reselling. Co-locatie viel al snel af, want ik heb niet de kennis om een complete server hardware- en softwarematig te onderhouden. Bovendien wil ik niet in een server investeren en zou het op dit moment sowieso overkill zijn. Dus op zoek naar een reseller account en binnen een kwartier tientallen gevonden, via Google, maar bijvoorbeeld ook via Webhostingtalk en Webhosters.nl.

Na flink lezen blijkt dat veel van alle zeer goedkope hostingbedrijfjes parttime (soms zelfs door leerlingen < 18!) gerund wordt. Zelf heb ik een dergelijke ervaring met Flexis Hosting: goedkoop en niet slecht, maar parttime en dus alleen bereikbaar via MSN en GSM en geen professioneel serverbeheer dus bv. mod_rewrite erbij krijgen kost weken.

Toen ben ik me eigenlijk gaan afvragen hoe zulke kleine hostingbedrijfjes toch als paddestoelen uit de grond kunnen schieten. Resellen vanuit de VS gebeurt naar mijn idee niet zo heel veel meer; en tracert geeft voor vele bedrijfjes aan dat ze in Nederland zitten. En allemaal hebben ze "servers bij Redbus" of "direct aangesloten op de AMSIX". En zoveel hostingbedrijven zullen er toch niet op die locaties rondlopen, dacht ik.

Uiteindelijk denk ik min of meer een overzicht te hebben: je hebt Telecity (en Redbus?) in Amsterdam en Luna in Rotterdam. Bedrijven als Netnation (via Flexservers) en Trueserver (via 2Fast) zetten daar hun eigen servers weg, die ze als VPS (virtual private server) onderverhuren. Vervolgens schaffen genoemde hostingbedrijfjes zo'n VPS (of evt. in een enkel geval een dedicated server) aan en splitsen die weer op in hosting- en reseller accountjes.

Als je zelf bij bv. Flexservers een VPS aanschaft, schakel je een tussenpersoon (hosting bedrijfje) uit en zit je dus best goedkoop: in dit geval voor € 15 per maand voor 2 Gig HD / 50 GB Dataverkeer. Alleen schijnt dat hun support ontzettend gebrekkig is; het kan dagen / weken duren voor er op een emailtje gereageerd wordt en support via de telefoon kost € 0,80 per minuut!

Tot zo ver mijn eigen onderzoek. Ik weet dat er al tientallen / honderden topics over hosting op GoT zijn geweest; daarom heb ik de mijne proberen goed te onderbouwen alvorens ik mijn vraag stel. Bovendien raken topics over bv. hosting ontzettend snel over de datum natuurlijk.

Enfin - er moeten hier genoeg mensen rondlopen die ook hosten of daar ervaring mee hebben. Een VPS lijkt mij een mooie middenweg tussen eigen co-located server en shared hosting / reselling. Ik heb alleen moeite met het vinden van betrouwbare bedrijven die voor een redelijke prijs VPS aanbieden. Luna en 2Fast bijvoorbeeld zijn ontzettend duur - vanaf € 30 voor een normaal hosting accountje. Laat staan als je zoals ik zelf een tien(tal) websites zelf wil gaan hosten. Vandaar de vraag of iemand een goede tip heeft. Eerder vandaag was ik weg van Flexservers, maar wil wel enige aanspraak hebben als er problemen zijn. Mijn budget ligt rond de € 50 per maand. Ik weet dat dat niet hoog is, maar als Flexservers € 15 per maand kost moet er toch voor eenzelfde hardware / dataverkeer aanbieding een meer betrouwbare partij te vinden zijn voor twee keer die prijs ofzo? Ik hoop op een aantal bruikbare tips :)

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-02 09:31
Ik kan je denk ik wel helpen, msn me maar ff, ik ga hier geen reclame zitten maken... ;)

Verwijderd

Hey,

Ik ben nog op zoek naar iemand om samen dedicated server te huren.. ik heb de brains wel op het te draaien ;) Geintereseerd?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-02 10:49
Martijn, er is een groot verschil tussen helpen en je eigen hostingbedrijfje aanbieden (die niet eens op webhosters.nl staat volgens mij).

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-02 09:31
Icey schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 18:41:
Martijn, er is een groot verschil tussen helpen en je eigen hostingbedrijfje aanbieden (die niet eens op webhosters.nl staat volgens mij).
Punt 1, jij gaat uitzoeken wat ik doe, ik ga hier gewoon geen reclame zitten maken. En punt 2, waarom is dit geen helpen, als ik toch een hoop overcapaciteit heb, dan kan ik hem hiermee helpen. Ik snap dat ik hier niet reclame moet gaan zitten maken, maargoed, dit moet nog wel kunnen... De reply onder mij probeert er toch ook 'iets uit te slaan' ? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Martijn op 19-07-2005 18:46 ]

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:43
www.neostrada.nl, bied Hosting reseller acounts aan en heeft goede service

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
je hebt de keuze uit de volgende keuzes:
- VPS (geen ervaring mee...weet ook niet geheel wat het inhoud)
- colocatie (geef je zelf al aan, geen keuze, maar alles is te leren ;))
- managed dedicated server (goede keuze, relatief duur, weet niet wat je budget is)

Als ik jou was zou ik op www.webhostingtalk.nl onder "Shared / Colocated / Dedicated / Reseller / Registratie Aanvragen" en bericht plaatsen met wat je precies zoekt, zullen verschillende bedrijven zijn die je daar een leuke aanbieding kunnen doen. Tis het proberen waard, 99% van de vaste forumbezoekers zijn proffesionele hosters. (kom er zelf ook dagelijks ;))

Daarnaast zou ik je toch eens verdiepen in apache + php + mysql, meer heb je eigenlijk niet nodig op je eigen colocated server, qua hardware kun je voor 400 euro klaar zijn (neem maar contact met me op mocht je geinterreseerd zijn in de hardware dan geef ik je link naar die site, en nee ik verkoop zelf geen hardware :P, ga hem alleen hier niet spammen omdat 1e 20 bestellers dubbel geheugen krijgen, en ik er zelf nog 1 moet halen :9).

• Reveller
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 18:38:Ik ben nog op zoek naar iemand om samen dedicated server te huren.. ik heb de brains wel op het te draaien ;) Geintereseerd?
Bedankt voor het aanbod, maar ik werk graag alleen :)
DutchTSE schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 19:07:
[...]- VPS (geen ervaring mee...weet ook niet geheel wat het inhoud)
Eigenlijk reseller hosting, maar dan met meer controle over de server.
[...]- managed dedicated server (goede keuze, relatief duur, weet niet wat je budget is)
Reveller schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 16:56: [...] Mijn budget ligt rond de € 50 per maand. [...]
;)
Als ik jou was zou ik op www.webhostingtalk.nl onder "Shared / Colocated / Dedicated / Reseller / Registratie Aanvragen" en bericht plaatsen met wat je precies zoekt [...]
[...]
Daarnaast zou ik je toch eens verdiepen in apache + php + mysql, meer heb je eigenlijk niet nodig op je eigen colocated server, qua hardware kun je voor 400 euro klaar zijn [...]
Bedankt voor de tip over de website. Ook bedankt voor je aanbod over de server, maar denk toch dat het nu niet verstandig is een eigen server te gaan beheren; daarvoor heb ik echt te weinig verstand. Als ik ga VPS- of resellerhosten, kan ik in ieder geval boos worden op hen als er iets voud gaat ;)

Ook neostrada ziet er interessant uit (ik kijk dan naar de reseller accounts). Niet duur, en ik heb ooit mijn eerste internet verbinding via Concepts-ICT gehad, dus nog wat nostalgie ook :) Ik ga eens kijken of ik meer info over hen kan vinden. Als iemand nog meer tips heeft, heel graag!

[ Voor 10% gewijzigd door Reveller op 19-07-2005 20:50 ]

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

• Reveller
Na lang zoeken heb ik een aantal goedkope / goede VPS / Reseller bedrijven gevonden.
  • VPS is niet duur: bij Flexservers bijvoorbeeld vragen ze 12,71 ex btw voor 50 GB dataverkeer / 2 GB harde schijf. Ik ben alleen erg bang voor bijkomende kosten: bij VPS beheer je je eigen server / heb je meer verantwoordelijkheid. Voor elke vorm van support betaal je 80 cent per minuut aan de telefoon!
  • Shared hosting omzeilt het probleem van VPS: de server wordt onderhouden door de host. Wel is dit duurder. Wil je bijvoorbeeld nog steeds 50 GB / 2 GH HD, dan betaal je bijvoorbeeld bij Antagonist en Neostrada bijvoorbeeld 25 euro incl btw per maand.
Ik heb nu een aantal vragen:
  • Wie heeft er ervaring met Flexservers?
  • Waarom heb jij voor VPS of Reseller gekozen?
  • Heeft iemand misschien nog tips voor een andere host (zowel VPS als Reseller) die ik nog niet ken? - Let wel: graag hosts met eigen dedicated servers in Telecity oid (iig ams-ix) en geen "onderverhuurders" of amerikaanse hosts :)
P.S. Misschien ook handig om te weten: wat trekt een gemiddelde MKB site nu eigenlijk per maand aan dataverkeer? Ik kan wel op zoek gaan naar een host met 100+ GB per maand voor plm. 30 accounts, maar als een gemiddelde site maar 1 GB per maand trekt, is dat niet eens nodig :)

[ Voor 13% gewijzigd door Reveller op 20-07-2005 14:17 ]

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ben je al iets meer te weten gekomen? ik ben zelf ook op zoek naar zoiets en zit ook beetje met de zelfde vragen.
bij flexservers denk ik een probleem te krijgen met de bandbreedte die zij aanbieden 10Mbit op alle VPS accounts.
voor de rest ben ik goed en snel geholpen door hun met mijn vragen
ik kwam ook dutchwebhosting tegen die ook VPS aanbieden, ze reageren wel snel op mijn vragen maar als ik hier de zoekfuntie gebruik kom ik niet veel positiefs over ze tegen, de meeste topics over hun zijn al een paar jaar oud helaas
heeft iemand nog evaringen over hun van de laatste tijd ? of weet iemand een andere goede VPS provider?

Verwijderd

Ik ben zelf aan het kijken voor een buitenlandse VPS waar je de keuze kan maken tussen verschillende OS'en.

Kwam uit bij Webserve http://www.webserve.ca/webhosting/vpshosting/ in Canada die een compleet pakket aanbiedt met Virtuozzo Power Panels, 5 ip's en een Webmaster Toolbox met templates, scripts e.a.

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:51

Arjan A

Cenosillicafoob

markmg schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 10:21:
Ben je al iets meer te weten gekomen? ik ben zelf ook op zoek naar zoiets en zit ook beetje met de zelfde vragen.
bij flexservers denk ik een probleem te krijgen met de bandbreedte die zij aanbieden 10Mbit op alle VPS accounts.
voor de rest ben ik goed en snel geholpen door hun met mijn vragen
ik kwam ook dutchwebhosting tegen die ook VPS aanbieden, ze reageren wel snel op mijn vragen maar als ik hier de zoekfuntie gebruik kom ik niet veel positiefs over ze tegen, de meeste topics over hun zijn al een paar jaar oud helaas
heeft iemand nog evaringen over hun van de laatste tijd ? of weet iemand een andere goede VPS provider?
Wat jij beschrijft over dutchwebhosting heb ik over flexservers. De berichten erover gaan meestal over de support en zijn niet echt rooskleurig, maar veel zijn best oud.
Desalniettemin denk ik er toch sterk over om me te gaan wagen aan flexservers. Ik heb de online probeer-versie eens even onder handen genomen en ik vond het een aardig te doen pakket (enkele piek-achtige uitzonderingen daargelaten, ws omdat ik tijdens nachtelijke cronjobs aan het testen was).

Ik heb in ieder geval begrepen dat -als je een VPS wilt- je een Virtuozzo (oid) managed server moet hebben. Die dingen schijnen nogal makkelijk upgrade-baar te zijn wat betreft security patches etc. Hoe het precies in elkaar steekt weet ik ook niet, ik ben best technisch onderlegd en dito geinteresseerd, maar met VPS komen er simpelweg teveel nieuwe termen en werkwijzen op mij af. Flex en Dutchwebhosting bieden beide Virtuozzo aan, en dan moet ik zeggen dat Flex duidelijker is in tarieven en dat bij Flex de drie-uurs testmodus (of hoe je het ook noemt) in het voordeel werkt. Ik heb het uitgeprobeerd en ben er echt tevreden over.

* Arjan A is momenteel echt in dubio over wat-ie moet nemen

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Verwijderd

Ik heb zelf al maanden lang VPS bij flexservers en ben er zeer tevreden over!
Je kan eigenlijk alles zelf doen. ALs je problemen hebt log je in op je HSP controle paneel en kan je de server een reboot geven..
(tevens kan dat ook in PLESK)

Ook de eigen nameservers zijn fijn. Je krijgt 2 vast ip adressen dus je nameservers worden
ns1.jouwdomein.nl 10.10.10.10
ns2.jouwdomein.nl 10.10.10.11

Ik raad je aan om eerst gratis de VPS 3 uur lang te testen..
Dan zie je gelijk hoe makkelijk alles in zn werk gaat.

Als je problemen hebt ga je naar support.flexservers.nl en maak je een ticket aan.
Als je daarna gelijk belt (helaas wel 0900 nummer) dan kunnen ze je meestal gelijk helpen..
(zoek het 010 nummer van netnation en in rotterdam en vraag naar de support afdeling voor VPS, soms verbinden ze je door soms verwijzen ze je naar het 0900 nummer. Is wel het proberen waard :P )

Maargoed, ik ben dus al bijna een half jaar bij hun en het gaat uistekend! Probeer maar een VPS voor 3 uur en test de snelheden.. (duurd wel paar minuten als hij geactiveerd is voor alles beetje werkt!! let daar dus goed op dat je niet denkt dat het niet zo fijn werkt :) )

Ohh trouwens, ik werk daar absoluut niet voordat jullie gaan denken dat ik daar reclame maak :)
Ik verkoop zelf de hosting aan mijn klanten met gebruik van die VPS :)

Verwijderd

Hallo,

Zijn de VPS servers van Flexservers ook geschikt om gameserver(s) op te draaien?
Wij willen nl. met onze clan overstappen naar een VPS server en 2 Medal Of Honor Spearhead servers gaan draaien en onze website daar gelijk hosten. Ik had begrepen dat de upload 10MBit is.
Ik weet eerlijk gezegd niet of dit voldoende zal zijn om een gameserver te runnen.

Iemand hier misschien ervaring mee ?

• bodiug
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:21
Ik ben zelf ook aan het rondneuzen en ben toch wel benieuwd wat de keuze is geworden van de TS.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik heb net op een VPS test server (3uur bij flexservers) een CS1.6 server geinstalleerd en ren daar nu alleen wat rond in het level. Maar ik vraag me wel af of dit de bedoeling is van het VPS. Want het is Virtual Private Server toch ? Wat wordt er dan gedeelte en met wie en in hoevere merk je dit ?

Hmmm wel een beetje stoffig topic uitgegraven

[ Voor 8% gewijzigd door raymonvdm op 25-04-2006 00:48 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-02 21:43
raymonvdm schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 00:47:
Ik heb net op een VPS test server (3uur bij flexservers) een CS1.6 server geinstalleerd en ren daar nu alleen wat rond in het level. Maar ik vraag me wel af of dit de bedoeling is van het VPS. Want het is Virtual Private Server toch ? Wat wordt er dan gedeelte en met wie en in hoevere merk je dit ?

Hmmm wel een beetje stoffig topic uitgegraven
Is inderdaad wel een ietwat stoffig topic, maar daarom niet altijd slecht gekozen.
Een VPS is niet echt bedoeld voor continue belasting, maar alleen maar voor websites en mail enzo.
Als medegebruiker merk je namelijk ook wel wanneer bepaalde andere VPS-en de server te zwaar belasten.

Ik gebruik nu ook al bijna een jaar een VPS bij Flexservers en dit zijn mijn ervaringen:

• support is vrijwel altijd binnen 1 a 2 uur en soms zelfs sneller. (kantoortijden)
• netwerksnelheid is niet gecapped op 10 Mbit, maar wel over langere tijd. Dus relatief kleine files van max enkele 10-tallen MB's komen met >10 Mbit binnen.
• VPS kan soms wat traag reageren wanneer er een langere tijd geen enkele site benaderd is. Net alsof je VPS dan van de swap terug gezet moet worden. (de feature lijst van SWsoft, de maker van Plesk en het VPS-concept, stelt echter dat dit niet gebeurd)
• Je merkt soms wel de belasting van andere VPS-en op dezelfde server. Ik heb een keer om een transfer gevraagd van de VPS naar een andere machine en sindsdien zijn de problemen over.
• Je hebt geen controle over de upgrades van de geleverde software. Dat doen ze bij Flexservers zelf en ook de bijbehorende reboot van de hostmachine. (is in het afgelopen jaar zo'n 5x voorgekomen)
• Je hebt geen backup-machine voor de DNS als je alle domeinen aangemaakt hebt onder Plesk, dus mocht je VPS onbereikbaar zijn, kan het zijn dat mail niet bezorgd kan worden.
• Je kunt in principe alle vrije geheugen alloceren, ook wanneer je meer nodig hebt dan wat je abonnement (64 (VPS-L), 96(VPS-XL) of 256(DDS-L) MB bijv) biedt. Het nadeel is echter dat indien er niet meer beschikbaar is, omdat zowel de swap als het geheugen vol zit, dat je soms kunt hebben dat processen afgeschoten worden. Dat kan voor bezoekers van de websites vervelend zijn (ineens uitgelogged, geposte bericht is niet doorgekomen etc) en een enkele keer kan het ook gebeuren dat je zelf processen opnieuw moet aanslingeren in Plesk.

Mede om de bovengenoemde nadelen heb ik zelf besloten om niet bij Flexservers een 2e jaar af te nemen, of een zwaarder pakket te nemen, maar zelf een server in Redbus te gaan hangen. (verwacht binnen een weekje de levering van de server :P )

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Pagina: 1