Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jostie660
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2021
Hallo,

ik heb een apparaat dat ik dmv de sigarettenaansteker in de auto van stroom voorzie.

nu ben ik op zoek naar een soort accu die ervoor zorgt dat als je met de auto stil blijft staan je nog steeds stroom hebt (en niet de autoaccu volledig leegtrekt, zodat je niet meer kan starten), een soort reserve accu die ook oplaad tijdens het rijden.

autoaccu > sigaretten-aansluiting uitgang > stekkertje accu > accu > sigaretten-aansluiting uitgang > stekkertje apparaat

heeft iemand een idee of dit bestaat en waar ik t kan vinden.

bij voorbaat dank :)

Er zijn 3 soorten mensen, zij die kunnen tellen en zij die dat niet kunnen

• Wodde2
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09-2021
Een DIODEBRUG doet de truuk.
Tik maar eens in Google.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
In kleine bootjes zitten soortgelijke systemen met 2 accus.
Het is geloof ik pas geleden nog voorbij gekomen hier dus probeer de search eens uit.
Er was een goed topic met een hoop tips en links hoe dit te bouwen.

Senile! Senile Oekaki

• Wodde2
_bas_ schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 05:34:
In kleine bootjes zitten soortgelijke systemen met 2 accus.
Het is geloof ik pas geleden nog voorbij gekomen hier dus probeer de search eens uit.
Er was een goed topic met een hoop tips en links hoe dit te bouwen.
Ja, en in grote bootjes en in vrachtwagens etc. etc.. Die spaart de hoofdaccu zodat er altijd voldoende stroom overblijft om te starten.
Dat heet een DIODEBRUG.

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-11 10:26

Gwannoes

Solderen moet je leren

Wodde2 schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 16:01:
[...]

Ja, en in grote bootjes en in vrachtwagens etc. etc.. Die spaart de hoofdaccu zodat er altijd voldoende stroom overblijft om te starten.
Dat heet een DIODEBRUG.
psst, Wodde2, Een DIODEBRUG is ervoor om wisselspanning gelijk te richten. Niet verder vertellen hoor! :X

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• Wodde2
Gwannoes schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 16:08:
[...]

psst, Wodde2, Een DIODEBRUG is ervoor om wisselspanning gelijk te richten. Niet verder vertellen hoor! :X
Als je miet weet waar het over gaat moet je niet zo bijdehand proberen te doen.
Een z.g. diodebrug wordt veel in de scheepvaart e.d. gebruikt.
We hebben het hier niet over een "diodebrug" zolas in de elektronika gebruikelijk is, maar een schakeling tussen twee accu's die door middel van diode's ervor zorgt dat de hoofdaccu nooit leeg getrokken kan worden.
Dit wordt in de handel een diodebrug genoemd.
Kijk hier maar eens: http://www.bootelektro.nl...new/tbl/diodebrug_tbl.htm

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-11 10:26

Gwannoes

Solderen moet je leren

Wodde2 schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 23:34:
[...]
Als je miet weet waar het over gaat moet je niet zo bijdehand proberen te doen.
Een z.g. diodebrug wordt veel in de scheepvaart e.d. gebruikt.
We hebben het hier niet over een "diodebrug" zolas in de elektronika gebruikelijk is, maar een schakeling tussen twee accu's die door middel van diode's ervor zorgt dat de hoofdaccu nooit leeg getrokken kan worden.
Dit wordt in de handel een diodebrug genoemd.
Kijk hier maar eens: http://www.bootelektro.nl...new/tbl/diodebrug_tbl.htm
Hey, laten we dit forum niet vervuilen met onze asympathie jegens elkaar... :)

Inderdaad, wat jij bedoelt wordt ook een diodebrug genoemd. Maar een nadeel is dat zo'n ding gelijk aan de dynamo gehangen moet worden, dus ook tussen de "huidige" accu en de dynamo. Je krijgt zeg maar twee gescheiden spanningsnetten in je auto, dus kun je niet gewoon iets in de sigarettenaansteker-aansluiting drukken. Een vrij ingrijpende verandering dus.

Verder:
bron:www.bootelektro.nl
Er treedt daarbij echter een nadeel op. Over de diode valt bij dit doorlaten een
spanning van ongeveer 0,6 tot 0,7 Volt. De laadspanning zakt zo dus ongeveer 0,6 tot
0,7 Volt en dit moet gecompenseerd worden.
Dat vergt nog meer ingrijpende modificatie. Het kan allemaal wel. maar of het ook echt de moeite waard is is de vraag. Persoonlijk zou ik liever iets hebben dat de bedrading in de auto in tact laat.

Uiteraard is er ook een ingenieuze schakeling te bedenken waarbij de accuspanning wordt afgeschakeld als de dynamo niet draait (dan is de boordspanning namelijk iets lager), maar dat vergt wat meer elektro-skillz. Op zich als je de goede apperatuur hebt niet zo moeilijk overigens.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Verwijderd

Zou je niet geholpen zijn met alleen een accu met meet Ah. En wat zou er fout gaan als je een 2e accu parallel zet? Dan heb je theoretisch 2 keer zolang stroom zonder dat je niet meer kan starten.
ps. mijn kennis van auto's is nogal beperkt.

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 20:15

gjs

Scoobydoobydoo

Ik heb dus pas zoiets ingebouwd in de sloep van een vriend. Wij hebben een scheidings relais gebruikt, dat was gewoon de goedkoopste oplossing. Het werkt als volgt, als de motor draait worden beide accu's geladen, als de motor uit staat dan wordt het licht, koelkast etc gedeelte alleen gevoed vanuit de 2e accu. De start accu wordt dus nooit gebruikt door de overige electronica als de motor niet loopt.
Maar het is inderdaad een behoorlijke operatie in je auto/boot.

[ Voor 14% gewijzigd door gjs op 22-07-2005 10:22 ]

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Vergeet in ieder geval een Power Station. (Die wilde ik gebruiken aangezien er meerdere aanstekeraansluitingen op zitten en een compressor.. en hij was in de aanbieding).
Die krengen mogen alleen maar laden (dus aangesloten zijn) als de auto stil staat (en de motor draait).. Lekker nuttig dus.. 8)7 .

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
gjs schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 10:11:
De start accu wordt dus nooit gebruikt als de motor niet loopt.
offtopic:
klinkt lullig, want dan kan je je motor alleen starten alstie al loopt ;)

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• FJ1200
  • Laatst online: 05-11-2024

FJ1200

Timing is everything

Kijk eens naar de kemo m102 scheidingsrelais en een 12v rolstoelaccu.

2e hands ben je dan klaar voor een paar 10tjes en het werkt erg goed.

http://www.kemo-electronic.de/de/module/m102/index.htm

[ Voor 18% gewijzigd door FJ1200 op 22-07-2005 10:21 ]

Timing is everything and I'm bad at it

• jostie660
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2021
dag lieve mensen,

iig bedankt voor het advies, wat ik uit de antwoorden begreep is het wel mogelijk t e.e.a. in elkaar te tweaeken, meer er is op de markt dus niet een simpel apparaat wat de mogelijkheden bied die ik zoek (namelijk een ding wat je op de sigarettenaansteekeruitgang kan aansluiten zonder onder de moterkap te gaan knutselen). :)

Er zijn 3 soorten mensen, zij die kunnen tellen en zij die dat niet kunnen

• FJ1200
  • Laatst online: 05-11-2024

FJ1200

Timing is everything

Koop bij de halfords/automat zon accupowerpack. Daar zit een abtterij in waar je je auto mee kan starten als je accu leeg is maar je kunt er ook apparaten met sigarettenaanstekerplug mee gebruiken (hoe lang weet ik niet) en je kan hem opladen tijdens het rijden.

Succes

Timing is everything and I'm bad at it

Pagina: 1