[Advies] Grootouders laptop :-D

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016
Jaha, je leest het goed, ik ben op zoek naar een laptop voor m'n grootouders.
M'n opa is opeens helemaal into technologie en internet, hij is vollop aan het inet bankieren en gaat zelfs over van z'n inbel verbinding op een Essent @Home Basis pakket, ben best trots op m'n ouwe...

Maar nu, ze hebben al een wat oude desktop in huis en willen dus een laptop...
De prijs? Nou, rond de 900€ lopen we te zoeken. Nu heb ik even op de Pricwatch gekeken maar er staan zo ontzettend veel laptops rond die prijs, tussen de 700-900€ dat ik geen idee heb waar ik moet beginnen met kijken...
Ze gaan de laptop vooral gebruiken voor internetbankierenm boodschappen doen en wat multimedia toepassingen, foto's en video'tjes van vakantie bekijken etc, eventueel een dvd'tje...

Even op een rijte zetten wat we zoeken:
Prijs: 700-900€
Proc: een mobile proc, dus geen Intel PIV en ook geen Celeron maar eerder het Centrino Platform of AMD
batterijduur: 3h+
hdd: 40gig+
ram: 512+
graka: niet echt van belang

Aangezien ik we wel willen dat de laptop een poosje meekomt, ook met longorn, hebben we de volgende laptops op het oog
Acer Aspire 5001LMi (al leverbaar)
HP Pavilion ZE2215 (keverbaar vanaf begin augustus)

Dit zijn er echter maar twee en ik weet zeker dat jullie er nog heel wat kunnen bedenken die ik aan dat lijste zou kunnen toevoegen.
Dus, zeg het maar, welke andere modellen kunnen we in achting nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb niet echt een laptop type of model voor je maar wel 1 ding waar je rekening mee moet houden. Als ik kijk naar bijv Dell notebooks, die worden vaak uitgerust met schermen op een reso van 1400*1050 en dat kan misschien wel eens te klein zijn. Dus daar zou ik ook wel zeker op letten.

btw, toffe opa heb je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 00:59

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Is een Apple iBook een optie? Je hebt al een vanaf 999 euro :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

O.D.Smolik schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 14:53:
Is een Apple iBook een optie? Je hebt al een vanaf 999 euro :+
Dat is een 12" iBook. Niet echt een optie denk ik omdat ondanks dat het scherm erg scherp is je wel erg kleine lettertjes hebt. Met name oudere mensen gaan hier last mee krijgen omdat ze het gewoon minder goed kunnen zien. En een 14" iBook is wel weer een stuk duurder.
Daarbij draait het ook weer een ander OS en ik weet niet of ze daar nog wel aan moeten beginnen nu ze net windows lekker onder de knie hebben. (maar goed, dat is natuurlijk ook afhankelijk van de instelling van de gebruiker, maar wel belangrijk om te overwegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R!K?
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 21:37
<offtopic>
haha ik heb ook zo'n opa alleen die heeft een gewonen computer:) mooi dinngetje hoor:D
hijs alleen net zo eigewijs als ik dus je kan proberen wat je wil om die man wat te leren
</offtopic>

een pentium-m voor 900 is redelijk moeilijk te vinden, maar ik neem aan dat je opa niet het hele huis doorstruint, dus zoek eentje met een AMD krijg je miss nog meer features ook:D

i am the toast king whom rules over the moon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:06
Kan je wat meer informatie geven over de HP ZE2215? De 2200-serie staat immers nog niet op www.hp.nl.

Mag het een AMD Sempron of Celeron M processor zijn?
Indien niet, dan wordt je keuze al heel wat beperkter.

Ik denk dat de Aspire 5001 best wel een goede keuze is.

Als het model een goede connectiviteit moet hebben, kan je eventueel ook een Travelmate 4400 kiezen. Bovendien heeft hij een eigen grafische kaart (goed, niet zo belangrijk zoals je zelf aangeeft :+ )
Deze komt geloof ik wel net boven de 900 euro uit. :(

Als je voor Intel wil gaan (lange batterijlooptijd), kun je kiezen voor de Travelmate 4150.
Als je een beetje uitkijkt, moet je met dit model onder 900 euro kunnen blijven.

Edit: Heb ondertussen wat specificaties gezien van de HP ZE2215 op www.computerpirates.com
Op die site staat ook dat de Acer Travelmate 4150 niet meer leverbaar is :(
In België hebben ze hem nochtans nog op stock. |:(

[ Voor 14% gewijzigd door LievenD op 19-07-2005 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:31

Standeman

Prutser 1e klasse

Het belangrijkste is denk ik de resolutie en de omvang van de knopjes.. 1600x1200 op 15" is niet echt fijn voor je grootouders en op sommige notebooks zijn de knopjes zo klein dat ik zelfs niet eens normaal kan typen..

En voor de rest, hoe simpeler hij is, hoe meer plezier je grootouders er van gaan hebben :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 08:30
Als je gaat voor een batterijtijd van 3 uur plus, dan moet je bijna wel gaan voor centrino. Amd heeft met de turion een in prestaties gelijkwaardige processor afgeleverd, maar helaas is de accuduur nog steeds niet op het niveau van Intel, dus zal een notebook gebaseerd op het Turion (platform) ongeveer 25% korter meegaan dan een notebook gebaseerd op Centrino platform.

Ehm, tja er zijn mogelijkheden te over. Dat geef je zelf ook al aan. Je kunt bijv. gaan voor Dell. Zo heb je voor 1000 euro (incl. verzenden) een 510m met 6 cell batterij, 15 inch scherm, 5400 rpm schijf, en 3 jaar on site garantie en accidental care cover. Oftwel dan zitten ze voor 3 jaar gegarandeerd goed! En evt. kun je bezuinigen op de garantie, dan ben je voor minder klaar.

Acer zou ik niet aanraden. Ik heb er zelf slechte ervaringen mee, en er zijn er wel meer...

HP, je kunt inderdaad kijken naar de Pavilion series, maar ook de nx series (bijv. de 6110) kan interessant zijn.

En zo kun je doorgaan. Het zal alleen best moeilijk zijn, aangezien de wat betere merken weinig laptops hebben in die prijsklasse met centrino technologie. Bijv. Asus, IBM etc. vallen al af.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
Standeman schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 15:39:
Het belangrijkste is denk ik de resolutie en de omvang van de knopjes.. 1600x1200 op 15" is niet echt fijn voor je grootouders en op sommige notebooks zijn de knopjes zo klein dat ik zelfs niet eens normaal kan typen..

En voor de rest, hoe simpeler hij is, hoe meer plezier je grootouders er van gaan hebben :)
Ja, daar ben ik het ook mee eens...
HEt scherm moet wel 15" zijn, niet kleiner, dus de iBooks vallen buiten boord. Ik zelf wil best een Apple maar dat ga ik niet voor m'n grootouders nemen want dan moeten ze wennen aan een heel nieuw OS, andere installatie methode, archivering, muis-klik etc, en dat doe ik ze neit aan op hun 76ste... ze kunnen prima omgaan met windows en daar hou ik het bij...

AMD Sempron is prima, maar geen Celeron, of het nout Celeron of Celeron-M is, ik kan die procs niet utistaan, heb een gruwelijke hekel aan de Celerons, ze mogen dan goedkoop zijn maar ik moet ze niet...

Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Laatst online: 04-10 14:53
kijk eens naar futitshu-siemens (of hoe je dat ook mag schrijven) en dan met name de L1300. is ook een leuk dingetje. of anders dell

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n1ck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-10 16:25
SonOfSam schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 17:25:
kijk eens naar futitshu-siemens (of hoe je dat ook mag schrijven) en dan met name de L1300. is ook een leuk dingetje. of anders dell
offtopic:
Fujitsu Siemens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3
  • Laatst online: 02-10 14:34

Houston3

ole

ik heb vrij recent bij de harense smid een acer aspire 350x aangeschaft voor ik meen ergens 800-900 euri
60 gb hd
15.4 inch ws tft
512mb ram
shared video
wifi zit erop
weet alleen niet meer welke proc erin zat, ik dacht een intel m 1,5 ghz
misschien kan je daar eens gaan kijken, hebben best leuke dingetjes staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
Natuurlijkm de harense smid, doh, da's nog in de buurt ook bij hen, had ik aan moeten denken...
Het office center had laatst ook wat leuks in de aanbieding, heel leuk dat die prijzen zo laag zijn maar je meot er meestal als de kippen bij zijn want op=op, argh...

Dat 3503 systeempje van Acer valt b uiten de boot, Celeron proc...

[ Voor 13% gewijzigd door Daenney op 19-07-2005 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:38
dell 510m lijkt mij ook wel een goeie

centrino platform, groot toetsenbord, 15" scherm

en je kan m naar je eigen wensen configureren, je moet zeker een leuke kunnen samenstellen voor 900 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar mijn mening is de batterijduur in dit geval niet zo belangrijk. Ik zie allereerst senioren niet zo makkelijk sjouwen met een laptop en dus zal deze hoogstwaarschijnlijk 99% van de tijd op een bureau staan. Daar heb je waarschijnlijk wel een stopcontact, dus dat zal het probleem niet zijn. Heb je ook de Mobile proc niet perse nodig en kijk eens aan, er is veel meer keuze.

Is natuurlijk allemaal naar eigen afweing, maar bovenstaande kan je altijd meenemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-08 17:23
inspiron 6000 met 15,4" of 8300 (zeg ik dat goed goed, iig een dell inspiron?) met 17".
het is voor die mensen niet zo heel erg belangrijk hoe snel het is, als de service maar goed is.
persoonlijk vind ik de service van dell heel netjes, zeker de premium garantie is gewoon perfect.
ik zal nu wel vervelende ervaringen met dell te horen krijgen maar goed.
ik zou iig ook de service laten meewegen in de keuze van de laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
Dell neem ik niet,m ik vind ze geweldige oplichters, vooral die webwinkel van ze, echte oplichters gewoon...
Geef je zo'n E-value (NLDHSONL-N075M5 ) ding in van een systeemconfig van de Inspiron 510m die Dell aanraadt aan en die beweert dat eht maar 859€ kost incl btw excl verzendkosten en dan vraag ik dat systeem op zegt de webwinkel opeens, nee nee, 't is 1053€ incl BTW excl verzendkosten.... Nou vraag ik je...!!!!!!

Ik heb de volgende sysemen op een rijtje gezet:
Acer Aspire 3002WLMi AMD Sempron 2800+ 60Gb 2x256 SIS 64Mb Shared 802b/g 10/100 Mbit 15.4 WXGA

Acer Aspire 5001LMi AMD Turion64 1.6Ghz 40Gb 2x256 SIS 64Mb Shared 802b/g 10/100 Mbit 15.0 XGA

Dell Inspiron 510m Intel Centrino P-M 725 40Gb 2x256 64Mb Shared 802b/g 10/100 Mbit 15.0 XGA

HP Compaq Pavilion ZV6010EA AMD Sempron 3000+ 60gb 2x256 128MB Shared 802b/g 10/100 Mbit 15.4 WXGA

HP Compaq Pavilion ZE2215 Mobile AMD Sempron 2800+ 60Gb 2x256 128MB Shared 802b/g 10/100 Mbit 15.0 XGA

Toshiba Sattelite A80-115 Intel Centrino P-M 730 40Gb 2x256 128MB Shared 802b/g 10/100 Mbit 15.0 XGA

Batterijduur is jusit wel van belang, ze hebben al een desktop en willen een laptop omn die over binneshuis en in de tuin te gebruiken, dus lang neit altijd een stopcontact bij de hand, en dat is ook waarom ik naar de mobile procs kijk, met uitzondering van die twee semrpons...

Zelf kijk ik het meest naar de HP ZE2215, lijkt me het beste systeempje voor ze, met nog redelijke video mogelijkheden (ATi x200M) zodat hij even meekan, en die Mobile AMD Sempron staat me wel aan...
Maar, wat raden jullie aan, mensen toevallig ervaring met een van de ze laptops?

offtopic:
* offtopic: Ohja, ik gebruik zelf de Acer Aspire 5024WLMi en ben er dik tevreden over, ook over de service van Acer, de helpdesk was top-notchn en het e-mail contact ook dus ik zal zeker niet aarzelen om weer een sysreem bij ze aan te schaffen...

[ Voor 27% gewijzigd door Daenney op 21-07-2005 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

LievenD schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 15:11:
Kan je wat meer informatie geven over de HP ZE2215? De 2200-serie staat immers nog niet op www.hp.nl.
Kon niet meer vinden dan:
http://h10025.www1.hp.com...uct=503495&lang=en&cc=us&

Via distributeur Techdata te bestellen (mits je klant bent). Verwachte levertijd bij bestelling nu: 1 september.
HP Pavilion ze2215 AMD Sempron M 2800+/512MB/60GB/15" TFT(XGA)/ATI 200M 128Mb shared/DVD Writer RW DL/56K/WLAN/IEEE1394/Firewire/XPH
Adviesprijs: EUR 1.178,54.

Partsurfer:
http://partsurfer.hp.com/...o&model=COUGAR+ZE2200+ROW

[ Voor 42% gewijzigd door PcDealer op 19-07-2005 22:12 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 04-10 20:43

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Terw_Dan schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 14:57:
[...]

Dat is een 12" iBook. Niet echt een optie denk ik omdat ondanks dat het scherm erg scherp is je wel erg kleine lettertjes hebt.
Daarom is Mac OS X juist geweldig, je kan gewoon de DPI van het scherm veranderen en alles schaalt dan gewoon gladjes mee, daarnaast zitten er ook allerlei handige accessibility features in, maar op een 12" scherm verlies je wel veel beeldruimte, en gezien het strakke budget en de andere punten is een Mac in dit geval niet de beste keuze... maar niet omdat de letters klein zijn!

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
Oke, ik heb mn psot ondertussen iets van 3x gewijzigd en nu staan alle opties tot nu toe erin, dus neem ff een kijkje en zeg eens wat je ervan vindt...
En nee, het wordt geen Mac, ondanks die DPI truc, dat kan trouwens ook gewoon onder Windows...
Over de HP Ze2215: http://www.computerpirates.nl/itemef137ea.html

[ Voor 8% gewijzigd door Daenney op 19-07-2005 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:05
Daenney_s schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 21:57:
Dell neem ik niet,m ik vind ze geweldige oplichters, vooral die webwinkel van ze, echte oplichters gewoon...
Geef je zo'n E-value (NLDHSONL-N075M5 ) ding in van een systeemconfig van de Inspiron 510m die Dell aanraadt aan en die beweert dat eht maar 859€ kost incl btw excl verzendkosten en dan vraag ik dat systeem op zegt de webwinkel opeens, nee nee, 't is 1053€ incl BTW excl verzendkosten.... Nou vraag ik je...!!!!!!
Uhm, dan moet je ook even de disclamier lezen die in dikgedrukt rood staat weergegeven:

Voor een optimaal service level is onderstaande configuratie standaard uitgerust met de Dell Basic Package.
Voor het bereiken van de vanaf/geadverteerde prijs, dient u de service te downgraden naar 1 Jaar Collect and Return.

[ Voor 33% gewijzigd door AttiX op 19-07-2005 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
Daenney_s schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 21:57:

]
dat is gewoon omdat je zelf te belazerd bent om goed te kijken, ze hebben dan namelijk automatisch de garantie verhoogd. je kan als je wilt de garantie gewoon omlaag gooien naar 1 jaar dan krijg je een minderprijs waardoor het weer de prijs van de frontpage wordt.
dus ach :) en als je even belt naar ze dan ben je nog veel goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
Hmmz, nogsteeds vind ik dat vervelend, dat moeten ze ook gewoon niet doen, als ik de E-code voor een config van 859€ opgeef dan moet er niet opeens 1053€ staan omndat ze de garantie bijstellen, dan moet gewoon de config voor 859€ verschijnen....

Maar goed, kzal hem toevoegen aan het lijste om de mensen gerust te stellen, maar ben sowiesow niet echt een Dell fan...
Hoezo bellen naar Dell en dan ben je nog goedkoper uit?

[ Voor 8% gewijzigd door Daenney op 20-07-2005 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-09 07:50
Ben ook niet echt een Dell fan maar dat is wel een snelle en goedkope oplossing.. Ook met garantie's kwestie van opsturen.. Ik denk dat een Dell laptop wel goed is, je kan ze ook samenstellen met de 'configureer en bestel' functie.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
[b][message=23818733,noline]Daenney_s schreef op woensdag 20 juli 2005 @
Hoezo bellen naar Dell en dan ben je nog goedkoper uit?
Als je belt en met een werknemer een systeem configureert, kun je korting bedingen door te zeggen dat je met het gekozen systeem net boven je budget komt etc. De korting was bij mij 100,- op een systeem van 1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
het boeit mij ook niet zoveel wat voor systeem je koopt, maar die dell laptops zijn gewoon prima laptops.
en qua garantie zijn ze gewoon zeer goed. de inspiron heb je al voor 500 zoveel (zakelijk dan ik weet niet precies wat ie gewoon kost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
ja volgens mij stunten ze met een prijs van 650 euro, maar dan kun je de garantie er nog afhalen en dan kost ie ongeveer 599 ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
Ha oke, bedankt voor de tip, dat ga ik zeker even uitproberen want die config van die 510m vond ik wel interessant, maar hij kwam inderdaad net te duur uit...
Kzal ze eens bellen, dan zien we wel wat we kunnen afdingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Laatst online: 12:16
Ik snap niet dat je geen Celeron M wilt. Het is in feite gewoon een Centrino maar dan zonder "speedstep" en met minder L2 cache. That's all...

Als je zo'n Celeron M alsnog overweegt dan kom je toch ineens weer een hoop alternatieven tegen. Ook nog eens voor aantrekkelijke prijzen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rossi46 op 20-07-2005 16:29 ]

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Daenney_s schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 15:48:
Ha oke, bedankt voor de tip, dat ga ik zeker even uitproberen want die config van die 510m vond ik wel interessant, maar hij kwam inderdaad net te duur uit...
Kzal ze eens bellen, dan zien we wel wat we kunnen afdingen
Afdingen gaat je waarschijnlijk niet lukken maar je kunt dingen weglaten of verminderen, bijv 30 gig ipv 20 is mischien een minderprijs van ik noem maar wat 50 euro.. 8)

Ben je nou Nederlander of niet ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Rossi46 schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 16:25:
Ik snap niet dat je geen Celeron M wilt. Het is in feite gewoon een Centrino maar dan zonder "speedstep" en met minder L2 cache. That's all...

Als je zo'n Celeron M alsnog overweegt dan kom je toch ineens weer een hoop alternatieven tegen. Ook nog eens voor aantrekkelijke prijzen.
Sterker nog, de Celeron M heeft wel speedstepterugklokken, maar minder ver. Toch blijkt het in de praktijk heel erg mee te vallen qua batterijduur. Het grootste nadeel van de Celeron, is toch wel de geringe kloksnelheid en mindere cache (waardoor de prestaties t.o.v. de langzaamste Pentium M 1,6 ghz, zeer slecht zijn). Daar staat echter een aanschafprijs van een paar honderd euro minder tegenover, waardoor het toch weer interessant kan worden!

[ Voor 3% gewijzigd door Hoedje op 20-07-2005 20:08 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
Hoedje schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 17:35:
[...]

Sterker nog, de Celeron M heeft wel speedsstep, maar minder ver. Toch blijkt het in de praktijk heel erg mee te vallen qua batterijduur. Het grootste nadeel van de Celeron, is toch wel de geringe kloksnelheid en mindere cache (waardoor de prestaties t.o.v. de langzaamste Pentium M 1,6 ghz, zeer slecht zijn). Daar staat echter een aanschafprijs van een paar honderd euro minder tegenover, waardoor het toch weer interessant kan worden!
Precies, das al een reden om geen Celeron-M te nemen, ten tweedem ik had vroeger een Celeron in m'n desktop en dat ding bezorgde me dagelijks nachtmerries onmdat bepaalde type applicaties niet wouden draaien op een Celeron omdat dat ding aan rekencapaciteit ontbrak. Nu denk ik niet dat m'n grootouders daar problemen mee gaan krijgen maar ik wil elke onaangenaamheid vermijden dus geen Celeron-M ookal is die nog 100€ goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
Volgens Tom's Hardware verschilt de Celeron-M niet veel in performance met de Pentium-M.

http://www.tomshardware.com/mobile/20040309/index.html

Enkel door het ontbreken van speedstep is de Celeron-M wat minder zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel
  • Laatst online: 10:38
boeie, voor het geld wat hij wil uitgeven kan je wel een echte pentium M krijgen

dus waarom dan zo'n afgezwakt ding kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
AttiX.SkategoaT schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 18:25:
Volgens Tom's Hardware verschilt de Celeron-M niet veel in performance met de Pentium-M.

http://www.tomshardware.com/mobile/20040309/index.html

Enkel door het ontbreken van speedstep is de Celeron-M wat minder zuinig.
Ok, op zich heb je gelijk, maar ook weer niet :P . Allereerst is het artikel wat je aanhaalt al meer dan een jaar oud. Tegenwoordig hebben we sonoma, en daarbij dus veel snellere Pentium M's, maar ook Celeron M processoren, dus de test is niet meer relevant (het gaat namelijk over de vorige generatie).

http://support.intel.com/...obile/pm/sb/CS-007967.htm

Bovenstaande link laat de verschillen zien tussen Celeron M en Pentium M. Dan kun je zien, dat inderdaad speedstep niet ondersteunt wordt. Maar Intel® Mobile Voltage Positioning wel, in praktijk komt het er op neer, dat de processor niet zover kan terugklokken als een Pentium M, maar hij kan het dus wel!

Daarnaast is de performance in de test van Tomshardware al helemaal geshuffeled, je hebt nu namelijk ontiegelijk veel verschillende Celeron M's, op verschillende kloksnelheden en ook met 512/1 mb cache. De nieuwste pentium M heeft 2 mb cache en is in snelheden van 1,6 ghz tot 2,13 ghz.

In mijn eigen verhaal nam ik de Celeron M op 1,3 ghz, omdat die nu eenmaal in de meeste Dell laptops zit, waar we het hier over hadden. Terwijl de 1,6 ghz (traagste) Pentium M ook zit in de laptops (en prijsklasse) zit waar we het over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
Daar was ik al bang voor. In andere reviews las ik dat de performance soms veel verder uit elkaar ligt.

Wat ik wilde benadrukken is dat de Celeron-M minder ver bij zijn grote broer verwijderd is dan de oude Celeron's en de Celeron D. En dat de Celeron-M een minder slechte aankoop is dan dat de naam Celeron doet vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
AttiX.SkategoaT schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 20:34:
Daar was ik al bang voor. In andere reviews las ik dat de performance soms veel verder uit elkaar ligt.

Wat ik wilde benadrukken is dat de Celeron-M minder ver bij zijn grote broer verwijderd is dan de oude Celeron's en de Celeron D. En dat de Celeron-M een minder slechte aankoop is dan dat de naam Celeron doet vermoeden.
Dan ben ik dat volmondig met je eens! Alhoewel de processor iets minder terugklokt, is die nog steeds zeer energiezuinig en alhoewel de prestaties lager zijn, staat daar ook een veel lagere prijs tegenover. Dus de prijs/prestatie verhouding is zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Het is wel goed om te weten wat het verschil is, ook is de laptopsnelheid enz. niet zozeer belangrijk voor de eindgebruiker.. Kwa prijs kan het veel schelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daenney
Hmmz ja, da's allemaal wel waar, maar als ik een Intel-based laptop neem dan wordt eht toch echt een Pentium-M en geen Celeron-M...
Heb verder nog wat zitten rondneuzen maar ik denk dat ik het bj die 6 laptops houd en gewoon de keuze aan m'n grootouders overlaat. We gaan wel eens naar een winkel waar ze die dingen een beetje kunnen testen en dan zelf kiezen wat ze het leukst lijkt...

In ieder geval bedankt voor de info iedereen!
Pagina: 1