Dimmer zoemt

Pagina: 1
Acties:
  • 11.227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kavorka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 11:41
Gisteravond heb ik 4 licht-spotjes aangesloten op een dimmer. Werkt perfect, alleen de dimmer zoemt behoorlijk. Is daar nog iets aan te doen, insmeren of een andere dimmer (en wat voor één dan)?

Zijn 4 halogeen 230v spotjes op een gloeilampdimmer (tevens geschikt voor halogeenlampen).

edit: kan iemand de topic-titel veranderen naar "Dimmer zoemt" :)

[ Voor 11% gewijzigd door kavorka op 19-07-2005 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoover
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-01 13:36
Condensator of elco van hoge capaciteit op de plus en min aansluiten
Wel letten of je de plus van de elco ook daadwerkelijk op de plus van je dimmer zit.

edit: Las het verkeerd er is helemaal geen plus en met met 230 maar bruin en blauw 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door Hoover op 19-07-2005 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
kavorka schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 14:21:
Gisteravond heb ik 4 licht-spotjes aangesloten op een dimmer. Werkt perfect, alleen de dimmer zoemt behoorlijk. Is daar nog iets aan te doen, insmeren of een andere dimmer (en wat voor één dan)?

Zijn 4 halogeen 230v spotjes op een gloeilampdimmer (tevens geschikt voor halogeenlampen).
Iemand heeft mij eens wijsgemaakt dat een kwalitatieve dimmer niet/minder zoemt dat een el-cheapo... Ik weet niet of het klopt natuurlijk...
edit: kan iemand de topic-titel veranderen naar "Dimmer zoemt" :)
Daarvoor hebben we op GoT een topicreport-knopje: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

dimmers zoemen bijna altijd, de ene wat harder dan de ander.

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kavorka
Hoover schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 14:24:
Condensator of elco van hoge capaciteit op de plus en min aansluiten
Wel letten of je de plus van de elco ook daadwerkelijk op de plus van je dimmer zit.

edit: Las het verkeerd er is helemaal geen plus en met met 230 maar bruin en blauw 8)7
Hmm..daar heb ik nog nooit van gehoord, dit bedoel je dus:

Elektrolytische Condensator (elco)

Een elektrolytische condensator, of elco, is een type condensator met een veel grotere capaciteit. Een gewone condensator heeft een capaciteit tot enkele nano Farad, maar een elco kan een capaciteit hebben tot wel 100 micro Farad. In tegenstelling tot een gewone condensator heeft een elco een plus en een min kant, als je hem verkeerd om aansluit kan hij kapot gaan. Op de condensator is de plus kant aangegeven met een deukje. Als de condensator rechtop staat (met twee pootjes aan dezelfde kant) is de kant met de streep met minnen de min kant.

Afbeeldingslocatie: http://mediatheek.thinkquest.nl/~lla167/3/foto_elco.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:21
Ik vraag me af of een condensator gaat helpen daar het dacht ik om een mechanisch probleem gaat. Als het nodig is om een grote condensator voor ontstoring te gebruiken dan moet je wel een bipolaire elco gebruiken ( en niet een standaard elco) bij wisselspanning toepassingen. Ga ook na of je er één nodig hebt met twee pootjes aan één kant of één met aan iedere kant een pootje.

offtopic: geinige titel, ik moest effe denken voordat ik begreep waar het om ging

[ Voor 12% gewijzigd door EricJH op 19-07-2005 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39586

dat zoemen komt vast van de spoel die in de dimmer zit. De wikkelingen kunnen wat bewegen en dat is dat zoemen !
Dus spuit wat plasticspray op de spoel (zelf deed ik het vroeger altijd met nagellak , dat zet de wkkelingen ook prima vast ! )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:02

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Tinus schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 14:26:
dimmers zoemen bijna altijd, de ene wat harder dan de ander.
Klopt, elke dimmer zoemt een beetje. Een condensator helpt volgens mij niet tegen dit probleem omdat het de oorzaak niet weg kan nemen (waardoor dus het gevolg ook blijft).

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kavorka
Anoniem: 39586 schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 14:41:
dat zoemen komt vast van de spoel die in de dimmer zit. De wikkelingen kunnen wat bewegen en dat is dat zoemen !
Dus spuit wat plasticspray op de spoel (zelf deed ik het vroeger altijd met nagellak , dat zet de wkkelingen ook prima vast ! )
Ik ben niet al te handig dus ben bang dat ik de halve dimmer onderspuit als ik dat ga doen. Is dat niet erg brandgevaarlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39586

beetje mikken , alleen de spoel !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kavorka
Maar dat plasticspray is niet gevaarlijk? Dan ga ik het vanavond eens proberen, hoe zit de spoel eruit (dat zilverachtige spul wat er omheen is gewikkeld toch?). Gaat om een opzetdimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppotter10
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-04 13:32
Waarom koop je geen elektronische dimmer voor 230V halogeen lampen? Die dingen werken echt het beste! Ik heb er zelf ook eentje, alleen dan de versie 'halogeen met transformator'.

Intel Q9550, 4GiB, 250 GB SSD, HD7770

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140651

anders koop je gewoon 12Volt spotjes. die gebruiken minder stroom dus daarom zoemt je dimmer ook minder.....( Lees;betere kwaliteit spotjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kavorka
ppotter10 schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 16:35:
Waarom koop je geen elektronische dimmer voor 230V halogeen lampen? Die dingen werken echt het beste! Ik heb er zelf ook eentje, alleen dan de versie 'halogeen met transformator'.
Zijn die dingen niet rond de 70 euro? En die zoemen zeker weten niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:02

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

kavorka schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 16:53:
[...]

Zijn die dingen niet rond de 70 euro? En die zoemen zeker weten niet?
Een goede electronische dimmer is inderdaad (inbouw) ongeveer 70 euro. Ook deze maken soms een beetje geluid. Als je geen halogeen met electronische voeding hebt (daarbij moet je namelijk zo'n dimmer gebruiken) zou ik het de investering niet waard vinden. Alle dimmers zoemen in bepaalde mate.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Anoniem: 140651 schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 16:40:
anders koop je gewoon 12Volt spotjes. die gebruiken minder stroom dus daarom zoemt je dimmer ook minder.....( Lees;betere kwaliteit spotjes)
Waarom zou een 12 Volt spotje minder stroom gebruiken? ;)
Sterker nog, je hebt iets meer verlies omdat je een transormator nodig hebt, waar ook de nodige energie in verloren gaat.

Maar het beste is, zoals al is gezegd, om de spoel met plastic spray is te spuiten... een flinke klont hete lijm (lijmpistool), of een brede krimpkous wil ook nog wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Ik heb thuis ook last van zoemende dimmers/trafo's :(

Maar ik heb thuis 12V Spotjes een dure elektronische dimmers 4 groepen met elk 2 of 3 lampjes. Alleen de trafo's waren goedkoop, maar wel geschikt om te dimmen. Hoe kan het dat mijn dimmers ook zoemen?

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140651

nou ik heb nu op me kamer, wel vrij dure dimmers+trafo's voor me spotjes( trafo's alleen al 90 eurie) maar die zoemen echt 0% ( of iig vrijwel onhoorbaar) dus mischien is op zoek naar betere kwaliteit trafo's? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144160

Zelfde probleem gehad, bruin en blauw omdraaien verhielp de zoem :Y) en de trafo´s werden ook minder warm :X

Vraag me niet naar de redenatie, kreeg tip van een erg praktijkgericht elektrisch onderlegd persoon...
Ideetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104928

Koop een electronishe dimmer zitten geen spoelen in en word bediend met een drukknop voordeel is dat je deze parallel kan zetten met meerdere drukknoppen. Voordeel ook is dat je deze achter je druk knop kan inbouwen.
Kosten is van een 35 euro. Meen ik mij nog te herrineren :/

Een goede electronische dimmer is inderdaad (inbouw) ongeveer 70 euro. Ook deze maken soms een beetje geluid. Als je geen halogeen met electronische voeding hebt (daarbij moet je namelijk zo'n dimmer gebruiken) zou ik het de investering niet waard vinden. Alle dimmers zoemen in bepaalde mate.

Daar heb je dan ook nog twee verschillen in er zijn er met een spoel en zonder dus. (met spoel kan ook nog zoemen) maar die ik al eens geplaats heb hebben allen maar componenten die in hars zijn opgespoten.

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 104928 op 19-07-2005 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:04

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Anoniem: 144160 schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 21:26:
Zelfde probleem gehad, bruin en blauw omdraaien verhielp de zoem :Y) en de trafo´s werden ook minder warm :X

Vraag me niet naar de redenatie, kreeg tip van een erg praktijkgericht elektrisch onderlegd persoon...
Ideetje?
Kijk eens een keer goed op de aansluitpunten van de dimmer, dan staat daar een Nul en een Fase aanduiding op. Die staan er niet voor niets. Wisselstroom betekend namelijk niet dat beide draden zomaar omgedraait kunnen worden. De Fase draad is namelijk de spanning dragende draad, en deze varieerd in potentiaal van -230 Volt tot +230 volt ten opzichte van de nul-draad met een frequentie van 50 Hz. De nul-draad is in princiepe ook veilig om aan te raken. (De slimmerikken onder ons snappen nu ook de herkomst van de namen Nul en Fase).
Deze eigenschap heeft daarom wel degelijk invloed op een schakeling die direct met 230Volt ~ werkt. Correct aansluiten kan daar een wereld van verschil betekenen.

Daarnaast speelt de kwaliteit van je dimmer een grote rol. Een goedkope dimmer kan zelfs hoorbaar zijn op een versterker. Een goede Jung dimmer is eigenlijk altijd stil. Maar daar betaal je ook wel meer voor. Volspuiten met plasticspray of haarlak kan het zoemen tijdelijk tegengaan, maar op den duur zal het altijd terug komen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 22:27:
[...]

Kijk eens een keer goed op de aansluitpunten van de dimmer, dan staat daar een Nul en een Fase aanduiding op. Die staan er niet voor niets. Wisselstroom betekend namelijk niet dat beide draden zomaar omgedraait kunnen worden. De Fase draad is namelijk de spanning dragende draad, en deze varieerd in potentiaal van -230 Volt tot +230 volt ten opzichte van de nul-draad met een frequentie van 50 Hz. De nul-draad is in princiepe ook veilig om aan te raken. (De slimmerikken onder ons snappen nu ook de herkomst van de namen Nul en Fase).
Deze eigenschap heeft daarom wel degelijk invloed op een schakeling die direct met 230Volt ~ werkt. Correct aansluiten kan daar een wereld van verschil betekenen.
De spanning blijft wisselen tussen positief en negatief, daardoor wisselt de stroom 100 keer per seconde van richting. Het zou in principe dus absoluut niet uit mogen maken hoe je de fase en nul aansluit.
Als er echt 'fase' en 'nul' op de aansluitingen van de dimmer staat zal dit te maken hebben met het P contact of de veiligheid.

In de praktijk KAN de volgorde wel iets uitmaken, maar dit is echt sporadisch. Dit heeft dan te maken met de aarde aansluiting. Er kan wel een stroom lopen vanaf de fase naar aarde, maar niet van nul naar aarde (gezien beide aardpotentiaal zijn (nou ja, bijna)). Die kleine stroom tussen de fase en aarde kan gekke problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:43
Nope. Bij een goedkope (triac-gebaseerde) dimmer maakt het wel degelijk uit hoe je de fase aansluit.

Een triac gaat geleiden zodra je een stroompje op de base zet en blijft geleiden totdat de collector geen spanning meer krijgt.
Als je dus een triac over een fase draad zet, kan je met een goed getimed stroompje dus stukken golf uit de wisselspanning halen, waardoor er netto minder doorheen loopt en dus je lampje zachter gaat branden.
Dit sloopt natuurlijk enorm de standaard-sinus-golf, waardoor je moet filteren met spoelen (die dus zoemen).
Ook wordt er 100 keer per seconde halverwege de golf een belasting aangezet, wat hoorbaar kan zijn op bv je versterker.

Er bestaan ook dimmers die in plaats van het laatste stuk van de golf met een FET het eerste stuk doorsturen, waardoor de belasting halverwege de golf wordt uitgezet. Deze hoeven minder gefilterd te worden en zijn stukken minder hoorbaar. Helaas is dit design gepatenteerd, dus (nog) niet goedkoop te krijgen.

tja... dat krijg je als je 96-kanaaals-DMX-dimmers-van-6A-per-kanaal ontwerpt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Niet online
darkmage schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 12:30:
Een triac gaat geleiden zodra je een stroompje op de base zet en blijft geleiden totdat de collector geen spanning meer krijgt.
Ik snap wat je bedoeld, maar je zit echt in de verkeerde richting te denken.
De spanningsval komt toch wel op de gate van de triac te staan, hoe de fase ook aangesloten zit. Als je een lamp koopt die je met zo'n schuifgeval kan dimmen maakt het toch ook niet uit hoe je stekker in het stopcontact steekt? ;)

Daarbij; als jouw theorie zou kloppen, dan zou de dimmer helemaal niks doen als de fase en nul omgedraaid zitten, aangezien de triac nooit ontstoken kan worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:43
*smash head against wall*

Moet toch eens beter leren slapen met deze hitte...

Triacs geleiden natuurlijk stroom in beide richtingen....

Maar om de herrie over je versterker enzo te filteren kan je voor een paar euro een scheidingstrafo halen. Die zet je tussen je dimmer en het lichtnet. Let er wel op dat de trafo afgeschermd is en de spanning kan hebben.

Mocht je lamp gaan zingen, haal je een scheidingsfilter bij conrad en zet je die tussen dimmer en lamp.

Het brommen van de dimmer zelf is meestal de spoel, deze zou je eruit kunnen slopen en vervangen door een draad die dik genoeg is. Maar zet dan wel een beter filter voor de dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 22:06

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Je kan natuurlijk een een dikke smoorspoel in je dimmer bouwen, die lost je probleem wel op. iets van 1 uH moet het wel doen. Gewoon opnemen in de fase lijn.

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Jeffrey_
  • Niet online
Er zal zeer waarschijnlijk al een dikke choke (smoorspoel) in de dimmer zitten ;)
Bij mijn weten zit dat in elke triac gestuurde dimmer. Maar het grote probleem is juist dat deze choke waarschijnlijk staat te resoneren, en het geluid produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24306

Ik denk inderdaad dat spoel staat te resoneren, het kan ook de triac zijn die "tikt". Je zou het spoelje(s) eens kunnen desolderen en een aantal keer insprayen met plastic spray en dan weer terug monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kavorka
Anoniem: 24306 schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 22:02:
Ik denk inderdaad dat spoel staat te resoneren, het kan ook de triac zijn die "tikt". Je zou het spoelje(s) eens kunnen desolderen en een aantal keer insprayen met plastic spray en dan weer terug monteren.
Triac is toch alleen bij een elektrische dimmer? Ik heb namelijk gewoon een normale dimmer. Ik zal hem vh weekend eens inspuiten met plastic spray. Kijken of dat helpt!
Pagina: 1