[lvm]Schijf data kwijt?

Pagina: 1
Acties:

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Hallo,

Ik ben een beetje aan het expermenteren met LVM2. Nou had ik een logical volume
aangemaakt van 2 schijven. Nou wou ik daar een derde aan toevoegen. Op deze derde schijf (/dev/hda1)
stond al een reiserfs partitie met data. Nou las ik in een tutorial dat je die gewoon kan toevoegen aan de volume groep en dan aan de lv.

Heb dat gedaan door het volgende te doen:

pvcreate /dev/hda1
vgextend data /dev/hda1
lvextend /dev/data/lvl0 /dev/hda1

Nou wordt echter de lv niet groter, en ik krijg die schijf na pvremove enz ook niet meer gemount.

Heb er al reiserfsck over heen gedraait maar leverd ook niets op :(

Wat doe ik verkeerd met het adden van schijven aan de logical volume en word je dan elke keer al je data kwijt? en is het nog mogelijk om die data op die schijf terug te krijgen??

alvast bedankt

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
Dat de gegevens kwijt raken is uiteraard nadrukkelijk niet de bedoeling (duhh ;) ), LVM is juist bedoeld om dit soort dingen te doen. Voor de rest heb ik hier helaas geen verstand van, hopelijk heeft iemand anders er wat meer over te melden :)

Edit: probeer niet klakkeloos uit wat ik hier zeg (ik heb hier absoluut geen verstand van, zoals ik al zei ;) ), maar moet je het filesystem niet ook resizen, nadat het volume groter is gemaakt?
Reiserfs file systems can be resized when mounted or unmounted as you prefer:
* Online:

# resize_reiserfs -f /dev/myvg/homevol

* Offline:

# umount /dev/myvg/homevol
# resize_reiserfs /dev/myvg/homevol
# mount -treiserfs /dev/myvg/homevol /home
bron

[ Voor 55% gewijzigd door Wilke op 19-07-2005 15:18 ]

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Het toevoegen aan de vl is al gelukt door met lvextend de totale grote die ik wil voor de lv op te geven ipv hoeveel die groter moest worden :).

Maar nu heb ik dus een grotere LV en ik zie de originele data op die schijf nog niet. Ben ik nu dan echt alles kwijt :(

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
After modifying the partition tables of /dev/hde and /dev/hdf, initialize the target partitions with the pvcreate command. This wipes out all the data on them in preparation for the next step. If you haven't backed up your data yet, do it now!
http://www.linuxhomenetworking.com/linux-adv/lvm.htm
Je had dus eerst je data moeten backuppen, maar daar is het dus te laat voor.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
frim schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 17:11:
Je had dus eerst je data moeten backuppen, maar daar is het dus te laat voor.
Daar gaat het over het aanmaken van een nieuw LVM volume op de plaats van een bestaande partitie. Dat lijkt me wat anders toch..?

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wilke schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 09:53:
[...]

Daar gaat het over het aanmaken van een nieuw LVM volume op de plaats van een bestaande partitie. Dat lijkt me wat anders toch..?
eppie schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 14:12:
Ik ben een beetje aan het expermenteren met LVM2. Nou had ik een logical volume aangemaakt van 2 schijven. Nou wou ik daar een derde aan toevoegen. Op deze derde schijf (/dev/hda1) stond al een reiserfs partitie met data.

Heb dat gedaan door het volgende te doen:

pvcreate /dev/hda1
vgextend data /dev/hda1
lvextend /dev/data/lvl0 /dev/hda1

alvast bedankt
nope, dat is precies wat de TS heeft gedaan ;( Met het pvcreate commando maak je een partitie klaar om gebruikt te worden in een logische groep, en daarmee wis je iig een deel op die partitie, wat je niet meer terug kan krijgen (omdat hij het filesystem totaal negeert, en er zelf een paar blocks op schrijft). Nadat hij de partitie aan een logische groep heeft toegevoegd, en daarna aan een logische partitie wordt er nog meer data op de fysieke partitie geschreven, en langzaam maar zeker raak je steeds meer data kwijt.

That said, ik heb zelf een reiserfspartitie op mijn HD even als lvm volume aangemaakt, maar bij mij gaf reiserfsck aan dat het misschien nog te repareren was, met --rebuild-tree. Ik denk dat dit bij de TS niet meer gaat werken, omdat hij zijn bestaande partitie al eens heeft vergroot, en dus ook wat data op de nieuwe disk heeft geschreven, wat misschien wel fataal was voor zijn reisersysteem.

Sowieso zou het vaag zijn als je 2 bestaande partities zou kunnen samenvoegen tot 1 grote. Ze hebben beiden een eigen structuur, eigen files en superblocks e.d. LVM werkt niet op zo'n hoog niveau, maar kijkt alleen naar de blocks op de fysieke discs en kan een aantal blocks dat jij zelf wenst toewijzen aan een logische partitie. Vervolgens kun je op die partitie weer een filesystem plaatsen (of niet, en het als tapebackup gebruiken, of wat je er ook mee wilt), daar heeft lvm helemaal geen invloed op, met de uitzondering dat sommige lvm-tools automatisch de correcte resizetools kunnen aanroepen, als je een bestandssysteem herkennen.

Anyway, als reiserfsck zegt dat er niets meer gefixxed kan worden, ben je de pineut en zou ik ook niet weten hoe je mogelijk nog data terug gaat krijgen, tenzij je een of andere tool vind die al je data langs kan lopen om te zien of het iets nuttigs kan vinden, iets waar ik je weinig kans op geef.

[ Voor 6% gewijzigd door frim op 20-07-2005 11:21 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb op reiser een eer --rebuild-tree gedraait, duurt lang, je raakt alle permissies kwijt, en onegveer een een kwart van je bestandsnamen, maar zo goed als als je bestanden zijn weer terug, behalve degene die verknoeit waren door het resizen enzo.

Is wel te doen vanaf bootcd of andere computer.
Pagina: 1