Harde schijf kapot door te hoge spanning...

Pagina: 1
Acties:
  • 498 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-03 18:23
'n Vriend bracht m'n externe IDE behuizing terug met een 19V voeding i.p.v. de 12V die erbij zat. Jammer genoeg paste deze en na het aansluiten begaf mijn harde schijf het :'(. Erg leuk dus, vooral als je niet oplet of de adapter wel de goede is...

Mijn vraag is nu: kan ik aannemen dat alleen de printplaat kapot is en kan ik deze vervangen met eentje van hetzelfde type harde schijf?

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 10:15

NBK

Weercam-Avatar

Kun je het printje wat in je USB behuizing zit ook bekijken? Lopen de printsporen daarop direct vanaf de adapter naar de voedingsaansluiting van de HDD? Als dit niet zo is moet je even goed naar de print van je HDD kijken, als je daar niks vreemds op ziet kan het zijn dat er niks met je hdd aan de hand is maar alleen de print van je behuizing naar de klote is. Je kunt dan de HDD in je PC proberen aan te sluiten om te kijken of ie het nog doet...

[ Voor 11% gewijzigd door NBK op 19-07-2005 13:08 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Limhes
NBK schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 13:08:
Kun je het printje wat in je USB behuizing zit ook bekijken? Lopen de printsporen daarop direct vanaf de adapter naar de voedingsaansluiting van de HDD? Als dit niet zo is moet je even goed naar de print van je HDD kijken, als je daar niks vreemds op ziet kan het zijn dat er niks met je hdd aan de hand is maar alleen de print van je behuizing naar de klote is. Je kunt dan de HDD in je PC proberen aan te sluiten om te kijken of ie het nog doet...
Precies mijn redenering :). Dit heb ik dus ook al gedaan en 't lijkt er idd op dat de 12V direct wordt doorgegeven en de 5V daaruit gemaakt wordt (maar dan wel met een regelaar die de spanning deelt volgens mij, dus de 5V zal ook wel te hoog zijn geweest).

Aan de onderkant van de print van de HDD zie ik zo op 't eerste gezicht niets geks maar ik schroef 'm er liever nog even niet af, aangezien dan m'n RMA garantie naar de klote is (lijkt me)...

Kun je die printjes trouwens zomaar vervangen of is dat erg precies werk waarmee je snel de fout ingaat? Ik heb namelijk geen idee hoe de print aan de rest van de HDD vast zit, aangezien je dat niet echt goed ziet...

Aan de PC doet ie 't dus ook niet...

[ Voor 3% gewijzigd door Limhes op 19-07-2005 13:44 ]

Verwijderd

Limhes schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 13:43:
[...]

Precies mijn redenering :). Dit heb ik dus ook al gedaan en 't lijkt er idd op dat de 12V direct wordt doorgegeven en de 5V daaruit gemaakt wordt (maar dan wel met een regelaar die de spanning deelt volgens mij, dus de 5V zal ook wel te hoog zijn geweest).

Aan de onderkant van de print van de HDD zie ik zo op 't eerste gezicht niets geks maar ik schroef 'm er liever nog even niet af, aangezien dan m'n RMA garantie naar de klote is (lijkt me)...

Kun je die printjes trouwens zomaar vervangen of is dat erg precies werk waarmee je snel de fout ingaat? Ik heb namelijk geen idee hoe de print aan de rest van de HDD vast zit, aangezien je dat niet echt goed ziet...

Even een nieuwe IDE bay kopen, kosten ongeveer 20 euro bij bijvoorbeeld alternate.nl

• Limhes
Wat is 'n IDE bay?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Limhes schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 13:43:
[...]

Je garantie geld hier sowieso niet voor omdat het user abuse is waardoor het ding gestorven is. Lullig voor je maar als je hem terug zou sturen ziet de fabrikant dit heus wel en krijg je niet zomaar een nieuwe.
Daarbij, zo'n behuizing kost bijna niets. Gewoon testen of die hdd het doet (dus direct op een IDE kabel in je pc aansluiten) en zoja gewoon een nieuwe behuizing kopen

• Limhes
Terw_Dan schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 13:53:
Je garantie geld hier sowieso niet voor omdat het user abuse is waardoor het ding gestorven is. Lullig voor je maar als je hem terug zou sturen ziet de fabrikant dit heus wel en krijg je niet zomaar een nieuwe.
Oh, maar dit trucje blijkt in de praktijk toch wel makkelijker dan 't misschien lijkt; volgens mij controleren ze daar (bij WD) niet zo streng...
Daarbij, zo'n behuizing kost bijna niets. Gewoon testen of die hdd het doet (dus direct op een IDE kabel in je pc aansluiten) en zoja gewoon een nieuwe behuizing kopen
Over wat voor behuizing heb je 't nu? Van de HDD? Waar kan ik die kopen, nieuw?

Als je 't over de externe behuizing hebt, die is waarschijnlijk niet stuk en zowel boeit me dat niet zoveel...

[ Voor 30% gewijzigd door Limhes op 19-07-2005 13:59 ]

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 10:15

NBK

Weercam-Avatar

Printjes wisselen was bij oude HDD's nog wel eens een optie idd. Maar ik weet niet of dat bij moderne schijven nog steeds werkt ivm schijf specifieke calibraties en eventuele reallocated sectors.
Bovendien lop je kans dat door de te hoge spanning de motor van je HDD is beschadigd of misschien zelfs heeft staan roken. Zeker in dat laatste geval is het een vrij kansloze onderneming..

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• Limhes
NBK schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 14:03:
Printjes wisselen was bij oude HDD's nog wel eens een optie idd. Maar ik weet niet of dat bij moderne schijven nog steeds werkt ivm schijf specifieke calibraties en eventuele reallocated sectors.
Bovendien lop je kans dat door de te hoge spanning de motor van je HDD is beschadigd of misschien zelfs heeft staan roken. Zeker in dat laatste geval is het een vrij kansloze onderneming..
Kan iemand hier misschien even uitsluitsel over geven?

't Is namelijk nogal fijn om te weten of 't kan; ik heb al m'n foto's, warez, muziek, films, documenten erop staan. 't Was m'n backup schijf...

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-03 12:41

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb ditzelfde aan de hand gehad met een Maxtor. Laat me raden: je had toevallig je laptopadapter erin gestoken?

Deze schijf was helemaal dood, maar de data heb ik uitstekend kunnen redden door de printplaat van een IDENTIEKE schijf te monteren. Het zoeken naar die schijf heeft enige moeite gekost, maar heeft me een klant voor het leven opgeleverd.

• Limhes
superduper schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 14:20:
Ik heb ditzelfde aan de hand gehad met een Maxtor. Laat me raden: je had toevallig je laptopadapter erin gestoken?

Deze schijf was helemaal dood, maar de data heb ik uitstekend kunnen redden door de printplaat van een IDENTIEKE schijf te monteren. Het zoeken naar die schijf heeft enige moeite gekost, maar heeft me een klant voor het leven opgeleverd.
Jaaaaaaaaaaaa!!!!!! Ik had inderdaad hetzelfde, met de adapter van een laptop ja! Ik ga dus eenzelfde HDD zoeken :).

Heel erg bedankt allemaal!
Pagina: 1