Onderdelen bestellen (zelfbouw) of compleet systeem kopen

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Beest
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-05-2022
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje betreffende het aanschaffen van onderdelen en daaruit een eigen systeem bouwen vs. een compleet systeem laten bouwen (in de winkel laten assembleren).

Mijn verlanglijstje qua systeem is (kennelijk) divers genoeg dat ik een aantal offerte aanvragen nu al terug krijg met: Is niet op voorraad, kunnen we niet bestellen, zit niet in ons assortiment (zucht |:( ).

Hoe doen "jullie" (de lezers/tweakers onder ons) dat? Bestellen jullie bij de ene winkel dit, en bij de andere dat. Om vervolgens zelf alles in elkaar te zetten? Of toch maar liever een winkel?

Hoe pakken jullie dit aan? Zijn er ook (online) winkels die echt alles kunnen bestellen? Ik koop het liefst bij één winkel.

Welke winkels zijn jullie favorieten? Ik bedoel: goede prijzen, redelijke bestellingstermijnen, goede service, voldoende keus in assortiment?

Als ik bij elke winkel afzondelijk 1 artikel moet gaan bestellen, dan ben ik waarschijnlijk qua verzendkosten duurder uit.

Alvast bedankt voor de tips.

Huh? Oh... ehm... tja... nou je het zegt... w8t ff....ok....prima. dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149652

Je hebt bij beide keuzes voordelen en nadelen.

Wanneer je nieuwe onderdelen koopt, heb je geen extra kosten van overbodige software etc..
Wanneer je nieuwe onderdelen koopt, moet je al de drivers installeren, en wanneer er iets niet past of klopt, moet je weer naar de winkel voor iets nieuws, waardoor de kosten steeds blijven stijgen.

Wanneer je een compleet systeem koopt, zit alles goed, geen overbodig werk aan inbouwen, ik kan er maar 1 nadeel van noemen, en dat is dat je de overbodige software meebetaald.

Mijn conclusie: Compleet systeem lijkt mij beter

Ik hoop je voldoende te hebben geinformeerd.

Michael

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:52
Ik bestel zelf altijd bij verschillende winkels.
Het ligt er dan volledig aan hoe ver die winkels weg zijn of het dan goedkoper is het daar te bestellen/halen of bij die iets duurder zaak te kopen.
Ik heb een aantal winkels in Zuid Holland in de buurt van Rotterdam/Spijkenisse waar ik het meeste haal.
De laatste keer heb ik echter ook besteld bij een winkel in Limburg en eentje in Brabant.
Ik maak meestal een hele lijst met wat ik nodig heb en ga daarna kijken welk merk en waar te halen.
Als ik meerdere onderdelen van ver moet halen, dan ga ik het vaak zelf halen (rij op lpg, dus is vaak goedkoper en veiliger dan via de post).
Andere onderdelen het liefst in de buurt.

Je moet het gewoon afwegen, zelf heb ik het liefst onderdelen waarvan ik weet dat het merk goed is.
Dus altijd voor mij Sapphire voor mijn Grafische kaart en iets in de richting van Asus/MSI voor Mobo.
Niet elke zaak heeft mijn voorkeuren, dus moet ik haast altijd bij meerdere zaken kopen.

Mocht je in de buurt van rotterdam/Spijkenisse wonen, dan zal ik mijn lijstje van winkels posten voor je.

@Michaell,

naast de onnodige software (alhoewel veel mensen nog geen Windows legaal hebben B) ), krijg je ook nog de assemblage kosten welke vaak rond de 50/70 euro liggen. Alhoewel natuurlijk de complete aanbieding pc's goedkoper uitvallen (maar vaak budget onderdelen hebben om de prijs te drukken).

[ Voor 13% gewijzigd door Arunia op 19-07-2005 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 12:30
denk dat het je eigen keuze is
uiteraard maak je de afweging van de verzendkosten en bij problemen
bij de winkels die bovenaanstaan in de pricewatch zijn vaak veel spullen wel op voorraad, maar verder is het redelijk geluk hebben

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145438

Als je het zelf in elkaar kunt zetten zou ik dat zeker doen, anders dan heb je zoals NielsOveres zegt de assemblage kosten erbij. En dat zou zonde zijn als je dat heel gemakkelijk kunt besparen door zelf een middagje bezig te zijn met het bouwen van je eigen computer.(middagje is overdreven voor mensen die het vaker doen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Beest
Dan heb ik nog een vraagje: wanneer je alle onderdelen los besteld, heb je daarmee dan ook ALLES in huis om de PC te assembleren? Ik denk dan bijvoorbeeld aan schroefjes om het mobo vast te zetten, alle bekabeling, koelpasta, instructieboekjes, beugels, netsnoeren, e.d.?

Beetje vervelend wanneer ik continu naar de lokale HW leverancier moet gaan voor "nog zo'n stekkertje", of "dit zijn toch de verkeerde schroefjes".

Waar moet ik verder nog op letten bij retail, oem producten? Welke onderdelen kan ik als OEM product kopen en welke zeker niet?

Zelf dacht ik aan: mobo=retail, gfx=oem, hdd=oem, cpu=oem (maar wel boxed), case=oem. Kan dit?

Retail is toch dat er een doos omheen zit met extra goodies, en oem is toch alleen het product zelf met zo'n ESD-zak eromheen? Of ben ik het nu helemaal in de war 8)

Wie kan mij even helpen met deze vragen... ik krijg jeug aan m'n armen, en m'n vingers roepen "wij willen het zelf doen!" :9

M'n verstand zegt toch: eerst zeker weten, dan pas bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt alles als OEM kopen als je dat wilt. Zelf interessert het me eigenlijk nooit zo veel. Van mijn huidige bak is eigenlijk alleen het mobo en cpus bewust retail gekocht. De rest niet, maakt mij niet zovele uit als het maar werkt :P.

Ik bestel nooit een compleet systeem, om meerdere redenen.
1. De hardware die ik in mijn bak heb zitten zit niet standaard in een pc die je bij een pc winkel kunt halen, daarvoor moet je dan iig zijn bij shops die het wat exotischere spul leveren en daardoor is het erg duur als je het laat assembleren.

2. Ik vind het veel leuker om zelf te doen dan gewoon een pc pakken, uit de doos halen, kabels eraan en klaar.

3. Als het ergens fout gaat ben ik goed in staat het probleem te achterhalen.

4. Ik heb al dermate veel onderdelen liggen dat het voor mij niet zinnig zou zijn om alles opnieuw aan te gaan schaffen. Kwa hdd ruimte zit ik voorlopig nog wel even goed, evanals de geluidskaart, systeemkast en dat soort dingen. Als ik een upgrade ga doen dan wordt het voeding, cpus, mobo en geheugen. Wellicht de videokaart ook, maar dat ligt er maar net aan.

Overigens heb je geen boxed OEM cpus. Het is of boxed (dus retail) of OEM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Oei het Beest is terug, zie ik nou pas :P , in vervolg op:
Het Beest in "Een nieuwe PC aanschaffen (van P2 naar P4)"

Misschien kun je je definitieve lijstje nog eens posten, zijn we toch wel benieuwd naar.
Normaal gesproken heb je alles wel compleet als je losse onderdelen bestelt, alhoewel de gemiddelde tweaker altijd wel een berg schroefjes, kabeltjes en dergelijke op voorraad heeft voor het geval dat.
Je verhaal over OEM en zo klopt wel redelijk. Het hangt er vooral vanaf of je software erbij wil.
Moederborden worden alleen maar als retail verkocht voor zover mij bekend.
Je moet zelf beslissen of je een OS erbij bestelt of niet. Gezien je eerdere post wat betreft software development activiteiten ga ik er vanuit dat je er gewoon legale software opzet.

Of je alles echt 100% compleet hebt kunnen wij zo ook niet zeggen. Dat hangt van veel dingen af.
Ten eerste wordt bij OEM drives (DVD, HDD) geen bevestigingsmateriaal geleverd. Voor schroefjes zul je dus zelf moeten zorgen. Kabels horen bij mobo (data) en case (stroom).
Bijvoorbeeld hebben niet alle voedingen standaard SATA voedingstekkers, zo niet dan heb je verloopjes nodig. Bij een boxed CPU zit meestal een thermal pad (thermische kauwgum). Als je die een keer loshaalt, moet je die vervangen met koelpasta.

Als je zelf nog nooit een PC hebt gebouwd, is er vast wel een of andere tweakert met teveel tijd die je daarbij wil helpen. Zet maar een mailadres in je profiel.

En vergeet de FAQ niet, hoewel iets verouderd:
Hoe bouw ik een PC?
Hoe bouw ik een Athlon PC?

[ Voor 27% gewijzigd door Henk007 op 20-07-2005 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
5. In een eigen systeem zitten enkel onderdelen waar je bewust voor gekozen hebt, in tegenstelling tot een samengesteld systeem. Standaard systemen hebben vaak ook nog een modem enzo erin zitten, iets wat je zelf er nooit bij zou kopen als je kabel/DSL hebt, maar je betaald er natuurlijk wel voor.

6. Als er een onderdeel kapot gaat binnen garantie kan je die gewoon laten vervangen en om de tijd op te vullen bijvoorbeeld een oud videokaartje erin prikken. Bij een compleet systeem ben je je hele systeem kwijt.

7. Je kan bij merksystemen niet zelf in de kast zonder je garantie te verliezen, even de BIOS resetten met een jumper is er niet bij en je kan weer je hele computer laten repareren, al dan niet met kosten voor user abuse.

8. Je weet zeker dat alles fatsoenlijk vast zit als je naar een LAN gaat ofzo, ik heb wel eens compleet gekochte computers gezien waarbij sommige kaarten niet eens vastgeschroefd zaten :/

9. Naar eigen smaak systeem installeren en geen voorgeïnstalleerde troep met realplayer en musicmatch jukebox en weet ik veel wat een troep er op merkpc's geleverd wordt.

10. Volledige HD ruimte en geen vage verborgen recovery partities.

11. Niet onnodig betalen voor meegeleverde software die je al hebt of simpelweg niet wilt hebben.

Ik heb trouwens nog nooit gehad dat ik niet met enkel de bestelde onderdelen een PC kon bouwen. Als je geen basale dingen als voedingen vergeet als je een kast zonder voeding neemt hoef je je niet zorgen te maken over het gebrek aan kabels/schroefjes whatever. Zelfs bij goedkope Sweex meuk wordt daar niet op bezuinigd.

[ Voor 13% gewijzigd door sdomburg op 20-07-2005 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 09:55

Elektronicanet

Leds do it!

Ik koop altijd losse onderdelen. Bouw wel vaker pc's voor anderen, dan gaan we altijd naar de Kruisstraat in Eindhoven, daar zit een Computerland en een Mycom vlak bij elkaar. Ben altijd nog geslaagd, als er iets is allereerst zelf proberen uit te zoeken via GoT (duh), anders even bellen naar de winkel, en evt. het onderdeel omruilen.
De voordelen van het zelfbouwen zijn in dit topic al genoemd, en ben ik het helemaal mee eens!
* Elektronicanet heeft zelfs nog nooit een complete pc gekocht, ook niet voor iemand anders :) Zelf bouwen is altijd voordeliger/beter!

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Bouwen voor anderen ben ik definitief mee gestopt.
Als er iets niet klopte door hun eigen gekloot, was het volgens hun toch mijn schuld. :r

Met de voordelen van zelf bouwen hierboven ben ik het over het algemeen wel eens. Zoals ik in een ander topic al vertelde is er voor onervaren mensen wel een nadeel; Als je systeem op de een of andere manier niet goed werkt, zul je zelf moeten uitzoeken welk onderdeel de oorzaak is. Dan pas kun je garantie claimen. Erger wordt het als moederbord X plotseling niet samenwerkt met vga kaart Y . Terwijl beide afzonderlijk niet defekt zijn. Dan kan het een moeilijke kwestie worden met ruilen en zo.

Over het betrouwbaar zijn van online zaken, daar hebben we hier de Shopsurvey voor.

[ Voor 71% gewijzigd door Henk007 op 20-07-2005 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Beest
Henk007 schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 01:33:
Bouwen voor anderen ben ik definitief mee gestopt.
Als er iets niet klopte door hun eigen gekloot, was het volgens hun toch mijn schuld. :r
Ik herken dit drommels goed. Leen je een cd uit, krijg je het beschadigd terug met een smoes: "dat was al zo" (echt: wat denkt die persoon, dat ik mét opzet iemand iets leen dat defect is? :( )

Of iets maken voor iemand (software) wat je op papier hebt gezet, 100den keren heb besproken, prototypes hebt laten zien, e.d. En dan toch nog durven zeggen: dit is niet wat ik heb besteld.
:r

Tja, wanneer ik oud en wijs ben, zal me dat niet meer gebeuren denk ik :*)
Met de voordelen van zelf bouwen hierboven ben ik het over het algemeen wel eens. Zoals ik in een ander topic al vertelde is er voor onervaren mensen wel een nadeel; Als je systeem op de een of andere manier niet goed werkt, zul je zelf moeten uitzoeken welk onderdeel de oorzaak is. Dan pas kun je garantie claimen. Erger wordt het als moederbord X plotseling niet samenwerkt met vga kaart Y . Terwijl beide afzonderlijk niet defekt zijn. Dan kan het een moeilijke kwestie worden met ruilen en zo.
Ik wacht nog even de offerte aanvragen af, en wanneer dat echt duurder uitvalt dan zelfbouw, ga ik toch echt zelf aan de slag. (nee, geen hagelslag :+ )

-edit-
Ik ben er uit, de config wordt:

Kast: Chieftec DA-01B-D (gedempt) Zwart
Zie hier om behuizing te bekijken.
Mobo: Asus A8N-SLI Deluxe nForce4 S939
Proc: AMD Athlon 64 3200+ Venice-core Socket S939 Boxed (FSB 2000Mhz)
Mem: 1Gb PC3200 DDR400 184pins OEM (TwinMOS twinset 512Mbx2)

Vraagje: op welke latency moet ik letten?

Dvd: NEC ND-3540 OEM Zwart
Hdd: Samsung Spinpoint SP2004C, 200Gb (7200rpm, SATA-II, 8Mb, NCQ)
Gfx: Asus Extreme AX600XT/TD OEM

Toch maar gekozen voor SLI board want er zit gewoon veel meer op dan zo'n A8N-E van asus bijvoorbeeld. Qua toekomst zit ik dan goed. Hoef ik voorlopig geen nieuw mobo aan te schaffen.
En misschien in de toekomst twee LCD schermen van 19" (ik vind ze nu gewoon te duur, en de reactietijd is nog lang), vandaar de keuze op een mobo met 2x PCIe x16 sloten.

Ik schat het systeem op ongeveer 685,- (alleen onderdelen, en zelf bouwen).
Het zal waarschijnlijk in de richting gaan van 750 (iets andere config, extra kabeltje hier, extra fan daar)

Ik ga hem zelf in elkaar zetten, als he me lukt maak ik er meteen een verslag van incl. foto's.

-edit-

Trouwens, die 360W voeding die standaard in die Chieftec kast zit, is dat voldoende voor bovenstaande config?

[ Voor 24% gewijzigd door Het Beest op 20-07-2005 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
zelf bouwen is best makkelijk, heb ik mijn tante van 50 laten doen :D
enige wat ze niet wist/kon weten was van de jumpers op de IDE apparaten, (stonden beide op master, op zelfde kabel ;) )

verder, als ik wat koop bestel ik meestal bij stuk of 2 winkels, maar nooit alles apart (kom je vaak zelfs duurder uit door verzendkosten :P )
mij is sallandautomatisering in combinatie met 4lauch goed bevallen, en kunnen eigenlijk alles wel leveren, tegen een scherpe prijs.
Pagina: 1