Asus A8N SLI deluxe Audigy ZS 2

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu eindelijk mijn systeem stabiel draaien. De boosdoener is gevonden: de Audigy. Wanneer ik de kaart en de drivers installeer krijg ik meteen een foutmelding van de NvraidService.exe. De computer loopt dan nog wel ff maar na een paar keer opstarten knalt alles eruit.

Nu heb ik het vermoeden dat er een irq conflict zit maar weet dat niet zer, daarom mijn vragen:
1) is er een bekend probleem tussen de audigy zs2 en de A8n deluxe?
2) hoe check je of er een irg conflict is en hoe los je dat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
ik denk dat het beter is dat je dat vraagt in het a8n topic en mail creative en asus even erover :)

1337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 13:02

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Hmm ik heb een nforce 3 250gb chipset en een audigy2 en kreeg na een tijd ook foutmeldingen op nvraidservice.exe. Echter zonder verdere problemen. Op mijn nforce 4 borden (2x a8n sli deluxe) heb ik deze melding nooit gehad, maar deze draaien ook met andere chipset drivers. Probeer nforce 4 standalone package eens.

[ Voor 16% gewijzigd door |sWORDs| op 19-07-2005 10:38 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:14
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 10:32:
Ik heb nu eindelijk mijn systeem stabiel draaien. De boosdoener is gevonden: de Audigy. Wanneer ik de kaart en de drivers installeer krijg ik meteen een foutmelding van de NvraidService.exe. De computer loopt dan nog wel ff maar na een paar keer opstarten knalt alles eruit.

Nu heb ik het vermoeden dat er een irq conflict zit maar weet dat niet zer, daarom mijn vragen:
1) is er een bekend probleem tussen de audigy zs2 en de A8n deluxe?
2) hoe check je of er een irg conflict is en hoe los je dat op?
misschien is er een bios update voor je mamaplankje uit met daarin de oplossing.. dit zou je even kennen sjecken in de meuktracker en anders op de site van asus zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard heb ik al vele m,euk getracked en geupdate. Maar mag niet baten.

Weten jullie ook iets over de IRQ conflicten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je je mobo-boekje bekijkt, zie je welk PCI slot IRQ's shared en waarmee.

Het PCI slot wat het verst van de CPU afzit, heeft een eigen IRQ. (En dat is dus ook het slot waar ik hem zelf in geplaatst heb, zonder problemen ;))
ZandBak schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 10:36:
ik denk dat het beter is dat je dat vraagt in het a8n topic en mail creative en asus even erover :)
Problemen horen in een eigen topic - Zie FAQ

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2005 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In dat slot had ik 'm ook keurige gedaan.

Het rare is dat de foutmelding opkomt zodra de Creative drivers worden geinstalleerd. Vanaf de herstart is het dan raak.

Sorry dat ik een nieuw topic opende, zal op de andere, grote, verder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 11:19:
Sorry dat ik een nieuw topic opende, zal op de andere, grote, verder gaan.
Neehee! Problemen in een eigen topic, je doet het dus goed :)

Heb je al de originele drivers die waren meegeleverd geprobeerd?
En installatie is in deze volgorde gedaan? :
- Windows install +F6 laden van nvraid drivers
- Install mobo-drivers
- Install audigy.

Wellicht anders even de gehele install + windows/driver updates doen zonder de audigy in het systeem. Als het geheel dan werkt pas de kaart erin duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ook een A8N SLI-Deluxe, en ook een audigy ZS 2. het werkt perfect in het onderste pci-slot. ik zou wat gaan rommelen in de bios, of bios updaten (ik heb 1006). schakel de compoorten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 11:25:
[...]

Neehee! Problemen in een eigen topic, je doet het dus goed :)

Heb je al de originele drivers die waren meegeleverd geprobeerd?
En installatie is in deze volgorde gedaan? :
- Windows install +F6 laden van nvraid drivers
- Install mobo-drivers
- Install audigy.

Wellicht anders even de gehele install + windows/driver updates doen zonder de audigy in het systeem. Als het geheel dan werkt pas de kaart erin duwen.
Ik heb het precies zo gedaan. Toen kwam de foutmelding. Uninstall van de creative drivers verdween ie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 12:42:
ik heb ook een A8N SLI-Deluxe, en ook een audigy ZS 2. het werkt perfect in het onderste pci-slot. ik zou wat gaan rommelen in de bios, of bios updaten (ik heb 1006). schakel de compoorten uit.
Ik heb meerdere versie geprobeerd, foutmelding bleef komen.

"Rommelen in de bios" wat moet ik daar nou meer? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 12:32
Net even gekeken en inderdaad zit mijn Audigy ook zonder problemen te werken op het onderste pci slot op een A8N-Sli. On-board audio natuurlijk uitgeschakeld in de bios.

1.08 bios voor de "gewone" A8N-Sli dus

[ Voor 12% gewijzigd door KaMiKaZe op 19-07-2005 13:16 ]

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou zit ik hier niet achter m'n A8N-SLI (in een bushokje met dank voor de internetverbinding van een onbeveiligd netwerk in de buurt 8)), maar er zijn biossen die een mogelijkheid hebben de ACPI-data tabel te laten resetten.

Een reset hiervan zou voor een herindeling van IRQ's moeten zorgen.
Een ander puntje: de nvraid.exe is imho niet noodzakelijk, maar slechts een hulpprogramma om raid configs vanuit windows op te kunnen zetten. Als ik het me goed herinner heb ik die zelf niet eens geïnstalleerd.

Zodra de bus me thuis gebracht heeft zal ik dat even voor je nakijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks floppus, ben heel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, maar ik heb wel degelijk de nvraidservice.exe draaien zonder problemen...

Ik zou toch eens kijken of je in de bios niet de ACPI kan resetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Floppus,

Hoe rest ik de acpi?
Wat zijn de gevolgen voor mijn systeem?
Moet alles nieuw geinstalleerd worden?

Dit is even een nieuw terrein voor me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

• Ga met <DEL> je BIOS in
• Tabblad advanced
• Ga naar PCIPnP

Check hier de volgende settings, en probeer eventueel de andere mogelijkheden:
• Plug & Play O/S (Default=NO)
• Resources controlled By (Default=AUTO) - Hier kan je evt. een specifiek IRQ aan het PCI slot met SB toewijzen

Deze settings wijzigen kan tot gevolg hebben dat windows diverse apparaten opnieuw detecteert bij opstarten; normaliter mag dat geen probleem opleveren.
Als een setting niet werkt, zet deze dan eerst terug, reboot en kijk of het nog net zo werkt als voorheen alvorens een andere setting te gaan proberen.

Overigens nog een vraagje: gebruik je schijven in een RAID configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jazeker gebruik ik raid. 2x Seagate 7200.8 250 GB in raid o, op de nvidiai raid controller.

Hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien ook even in je bios nog een keer langs de raid settings lopen. Zomaar een ingeving dat bij vage instellingen misschien je raid wel werkt, maar de windows-aansturing erop vastloopt.

Naast de HDD configs in main, heb je onder advanced een kopje nVRaid. Loop even het mobo boekje na desnoods om te checken of die instellingen helemaal goed staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou de raid 0 loopt nu als een zonnetje hoor, maar dan zonder ZS 2 en Creative drivers.

Ik zal eens kijken naar die auto setting.

Nog een vraagje: stel dat ik een IRQ handmatig toewijs aan de geluidskaart. Welke gebruik ik dan, en hoe weet ik dat ie al niet door een andere device wordt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk even in apparaatbeheer (Beeld - verbinding op type - IRQ) wat er vrij is :)
10 of 11 is redelijk gebruikelijk

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2005 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in je boekje staat een heel lijst met IRQ nummers van alle poorten en onboard dingen. en met bijvoorbeeld compoorten uitschakelen die je toch niet gebruikt, krijg je weer resources vrij, en dan geef je daar de IRQ aan van je SB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok thanks guys, ik ga het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat hier nog even over na te denken, maar de Nvraidservice.exe fout komt pas naar boven als de drivers geinstalleerd zijn. Heeft het dan wel iets met IRQ's en bios te maken?

Is het dan niet iets puur softwarematigs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als nVRaidservice.exe de raid controller aanroept, en er niet mee overweg kan dat er gebruik wordt gemaakt van shared IRQ's, dan lijkt me dat goed mogelijk ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus alsnog ff die irq's in de bios doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 12:32
Dat zou ik zowiezo doen

Een oud truukje wat ik nog weleens gebruikt te tijde van win98 als de boel in de soep lag met irq's was in veilige modus booten en dan bijna alle apparaten eruit gooien. VGA, com poorten etc. Vervolgens in de bios een reset doen van irq tabel, systeem laten booten en alles zelf weer opnieuw uit laten zoeken, maar ik betwijfel of dit goed werkt bij windows xp.

[ Voor 5% gewijzigd door KaMiKaZe op 20-07-2005 16:11 ]

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat klinkt wel drastisch, vooralsnog doe ik het met fluwelen handjes, de Asus piept nogal snel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sWORDs schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 10:37:
Hmm ik heb een nforce 3 250gb chipset en een audigy2 en kreeg na een tijd ook foutmeldingen op nvraidservice.exe. Echter zonder verdere problemen. Op mijn nforce 4 borden (2x a8n sli deluxe) heb ik deze melding nooit gehad, maar deze draaien ook met andere chipset drivers. Probeer nforce 4 standalone package eens.
Dit is toch gewoon de laatste forceware driver? Of zijn stand alone drivers speciaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat zijn chipsetdrivers, forceware is voor de grafische kaart, en dat zijn gewoon de laatste nforce drivers, maar ze hebben de nforce4 en de rest uit elkaar gehouden. vandaar standalone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit verschijnsel heb ik ook gehad (gebruik op dit moment geen raid)

Ik had de problemen met:
- Audigy 2 ZS
- nvRaid (NForce 4 Asus A8N SLI deluxe 1011)

Identieke verschijnselen. Als probleem optreed, is het verholpen door reinstall van nForce RAID drivers, maar naar verloop van tijd, zonder dat er iets wijzigd in hardware of instellingen, treedt het spontaan weer op na een reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 20:40:
Dit verschijnsel heb ik ook gehad (gebruik op dit moment geen raid)

Ik had de problemen met:
- Audigy 2 ZS
- nvRaid (NForce 4 Asus A8N SLI deluxe 1011)

Identieke verschijnselen. Als probleem optreed, is het verholpen door reinstall van nForce RAID drivers, maar naar verloop van tijd, zonder dat er iets wijzigd in hardware of instellingen, treedt het spontaan weer op na een reboot.
'Fijn' dat ik niet de enige ben. Ik haat dit soort vage problemen zonder logica. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het zelfde probleem met mijn
A8N SLI Pemium, BIOS 1.06, nForce v6.65
Audigy ZS
't begon ook pas de 2e of 3e keer opstarten na nForce v6.65 installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jullie vergeten één belangrijke vraag te stellen:
Waarom zou je nvraidservice.exe willen draaien :?

Extra services gaan bij mij zo snel mogelijk uit. Ik merk vanzelf als er problemen komen en die kwamen er niet. Vanaf dag één staat ie bij mij uit.

Meer info:
• 2x hitachi op nforce4 raid controller
• Creative audigy 1 in het onderste pci slot van een Asus A8N-E
• Windows XP x64,
• zowel nforce driver 6.56 als 6.66 en verschillende versies van de creative driver geprobeerd zonder problemen).
• Meerdere biossen geprobeerd zonder problemen
• Onboard audio staat uit, net als de onboard game controller (die natuurlijk kan gaan irriteren met de gamecontroller van een audigy).

[ Voor 35% gewijzigd door dr snuggles op 08-08-2005 21:42 ]

Pagina: 1