Vraag over bereik Wifi met Omni-Antenne

Pagina: 1
Acties:
  • 458 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Topicstarter
Aangezien ik nu al een jaar een Dell Axim X5 heb, en intresse heb in Wifi.
Zelf heb ik nog geen ervaring met Wifi dus vandaar dit topic.

De Situatie:
Ik heb een bekabeld netwerk door heel mn huis (3 verdiepingen) en wil dus een Wifi-router op mijn kamer zetten (zolder)
Nu leek het me prachtig om een externe Omni-Antenne op het dak/schoorsteen te zetten voor een beter bereik.

Wat heb ik er aan gedaan i.c.m. informatie?
Veel rondgevraagt...
Google afgezocht (M'n engels is niet zo goed 8)7 en nederlandse resultaten geven geen duidelijkheid)
GoT afgezocht (ook geen duidelijk resultaat)

En je vraag is?
Als ik op mn wifi-router een externe Omni-Antenne zet op het dak, hoe groot kan mijn bereik zijn?
10dB antenne lijkt me beter dan een 5dB antenne, al heb ik hier ook geen verstand van (maar dat is latere zorg)
In mn Dell Axim X5 wil ik een Linksys CF Wifi.
Deze antenne heeft een normaal/klein bereik.
Maar als mn Omni-Antenne (ff fantaseren) 400 Meter bereik heeft, en m'n CF Wifi 80 meter, Wat is mijn bereik?
Kan ik dan uitgaan van die 400 meter (ik bedoel, Zendmasten voor mobieltjes hebben ook een grote antenne, en mobiele telefoons niet) Of moet ik uitgaan van mn beperking van m'n CF wifi van 80 meter?

Tips/advies zijn heel graag welkom :>

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

je moet er rekening mee houden dat een grotere antenne altijd je signaal bundelt, en niet zozeer versterkt.
GSM antennes zijn welliswaar relatief klein (die op et dak van flats staan bedoel ik dan), maar dat is vanwege de hoge frequentie (hogere frequentie = kleinere golflengte = minder antenne lengte nodig).
Het bereik halen ze door veel vermogen door die antenne te pompen.

een omni antenne geeft ongeveer een signaal vorm/bereik van een appel, waarbij de antenne het klokhuis is.
hoe meer dBi de antenne is, hoe platter het signaal word. dus dan krijg je meer een donut vorm.
je hebt hemelsbreed wel meer bereik, maar niet meer in de hoogte.

volgens mij was elke 3dBi een verdubbeling van het bereik. dus dan krijg je 100m tot de (10dBi / 3dBi) 3,3de macht = ruim 800 meter (in theorie, je hebt een boel verliezen om rekening mee te houden)

ik denk dat je wel problemen gaat ondervinden met je CF kaartje, want daar zal je ook een dikke antenne aan moeten maken, wil je je signaal weer terug krijgen naar je router.
of je moet op 1 of andere manier het vermogen van je CF kaartje omhoog werken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Topicstarter
Oke, hartstikke bedankt :)
Ik heb nu dus via via een Linksys wcf12-eu en een SMC smc2662w kunnen regelen.
En idd, het bereik van de Compact Flash is velen malen minder dan die van SMC.

En ik kan al merken dat ik er nieuw in ben, want hij kan alleen maar verzenden en niet ontvangen al is het bereik 100% 8)7

Naja, ff kijken, Lijkt me dat Ip's enzo instellen het zelfde is als bekabeld.

En ik ga ff op speurtocht met een topic waarmee interne attennes meer bereik kunnen krijgen.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:08

M14

FireWurX schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 02:16:
je moet er rekening mee houden dat een grotere antenne altijd je signaal bundelt, en niet zozeer versterkt.
GSM antennes zijn welliswaar relatief klein (die op et dak van flats staan bedoel ik dan), maar dat is vanwege de hoge frequentie (hogere frequentie = kleinere golflengte = minder antenne lengte nodig).
Het bereik halen ze door veel vermogen door die antenne te pompen.

een omni antenne geeft ongeveer een signaal vorm/bereik van een appel, waarbij de antenne het klokhuis is.
hoe meer dBi de antenne is, hoe platter het signaal word. dus dan krijg je meer een donut vorm.
je hebt hemelsbreed wel meer bereik, maar niet meer in de hoogte.

volgens mij was elke 3dBi een verdubbeling van het bereik. dus dan krijg je 100m tot de (10dBi / 3dBi) 3,3de macht = ruim 800 meter (in theorie, je hebt een boel verliezen om rekening mee te houden)
Dit verhaal klopt voor het grootste deel, op de versterking na ;)
Het is zo dat het vermogen (W) verdubbelt bij een versterking van +3dB. Niet het bereik ;).

Ik heb een +/- 7dbi omni gebouwd. Deze hangt aan een Cisco Aironet 1200 (50mW output). Aan mijn laptop heb ik een Senao 2511cd+e2 (200mW) met een 10dBi Biquad antenne. Met deze combinatie heb ik, terwijl de omni voor een raam hing met een grote boom er voor, zo'n 300 meter gehaald :*) . Ik wil nog een keer op open terrein gaan testen :).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Topicstarter
Kijk, dat is dus zwaar relax.
Ik heb dus ongeveer 100 meter verderop een skatepleintje en het leek me wel handig om vanaf je pc muziek te streamen naar mn pda onder het skateboarden. (ja, heb speciale hoesjes, dus gaat niet 1,2,3 stuk ;) )

Maar nu zit ik dus mooi met een ander probleem. Namelijk het installeren van mn Linksys WCF12.
Zoals bij vele doet het programma het niet. Dit is dus ook mijn probleem.

Om maar niet nog een topic te openen, Weet iemand hoe ik dit kan fixen?

Probleem is dus dat het programma heel even aanslaat, en dan meteen afsluit.
Heb al veel gezocht op internet, GoT, maar deze leidde me alleen naar een Chineese dode link.

Iemand heeft wat gezegt over registersettings, maar deze kon ik dus niet vinden. :/

@wvkreg
Ja, op de VS krijg je versie 1.1 en op de Dutch krijg je versie 1.2 EU? :?
Naja, iig gedaan, pda hardreset etc... Help voor geen meter :|

[ Voor 10% gewijzigd door DJKroon op 20-07-2005 22:23 ]

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:01
De standaard Hawking Tech omni antenna ben ik nu aan het bekijken, ik weet niet of het allemaal wel zo gaat werken, iemand er ervaring mee? Wat betreft die software, gebruik de standaard XP software of download van www.linksys.nl de nieuwste software?
Pagina: 1