Toon posts:

BTW aangifte in Davilex business

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds kort gebruik ik Davilex Business als boekhoudpakket (na jaren met 2000 gewerkt te hebben). Kan er goed mee overweg en vind het prettig werken, ik heb enkel één vraag. In het verleden boekte ik de BTW (inkoop/verkoop) rekeningen na de aangifteperiode leeg naar de debiteur/crediteur belastingdienst zodat ik de verrekening met de belastingdienst hierin kon verwerken. Nu kan ik deze rekeningen niet meer handmatig beboeken, dus hoe verwerk ik nu de verrekening met de belastingdienst?

Alvast bedankt voor antwoord,

Groeten Menno Snel

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een debiteur/crediteur belastingdienst? Je kunt toch veel simpeler een extra tussenrekening gebruiken?

/me Welkom op GoT trouwens :) *

[ Voor 16% gewijzigd door Guardian Angel op 18-07-2005 23:19 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, kwam hier via google vandaar.... Maar zal zeker vaker langs komen, staan interessante dingen in dit forum.

Maar in principe maakt het toch niet uit of ik een debiteur/crediteur of tussenrekening gebruik. Het probleem blijft hetzelfde, ik moet de tussenrekening dan beboeken ten laste van de BTW rekeningen, maar die kan ik dus niet handmatig beboeken. Je zou zeggen dat hij het automatisch zou moeten doen als ik de BTW verwerking ga doen, maar alles blijft mooi staan zoals het is (er wordt niets geboekt op de BTW rekeningen hij sluit enkel de BTW periode af) ;-)

Gr. Menno

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2005 23:29 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Nou een debiteuren- of crediteurenlijst met "Belastingdienst" lijkt me nu niet een elegante methode, zeker niet als je de cijfers op enig moment gaat analyseren. Ik heb het i.i.g. nooit zo gedaan en voor mij is dit de eerste keer dat ik iemand deze oplossing zie gebruiken.

Ken het pakket niet maar meestal wordt vanuit debiteuren/crediteuren de BTW automatisch herleidt en geboekt wat een reden zou kunnen zijn dat het nu niet wil lukken.

Heeft Davilex geen helpdesk?

offtopic:
vergeet gelijk maar het groeten onder je post, Tweakers groeten elkaar constant overal en altijd al

ARME AOW’er

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-10 13:12
Heel gebruikelijk is één (of meerdere) grootboekrekeningen voor de BTW-schuld (bijv. Af te dragen BTW 6%, Af te dragen BTW 19%) en een grootboekrekening voor de betalingen, bijv. 'Afgedragen BTW'
Het verschil tussen de saldi van deze rekeningen geeft de verschuldigde BTW aan. Het saldo zal zelden op nul lopen, omdat je op het moment van betaling al weer nieuwe BTW verschuldigd bent

Verwijderd

Topicstarter
Heb van een forumgebruiker (Dennis bedankt ;-)) gemaild gekregen hoe het zit. Zet het er even bij zodat anderen er ook hun voordeel mee kunnen doen. Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Bij de eindejaarsverwerking kan je opgeven op welke grootboekrekening de BTW gesaldeerd moet worden. BTW-betalingen van jou aan de belastingdienst boek je dus aan (of van) die rekening. Bij de eindejaarsverwerking telt het pakket alle inkoop en verkoop-BTW bij elkaar en schrijft het saldo bij c.q. af van de rekening die jij opgeeft in de wizard eindejaarsverwerking. Volgens mij werd daar standaard iets van 1560 voor gebruikt: BTW ontvangen/betaald.

Je mag sinds een aantal versies terug inderdaad niet meer handmatig boeken op de BTW-rekeningen. Dat is op het eerste gezicht misschien lastig, maar het voorkomt een berg aan administratieve fouten. Daarom wordt alle verkoop- en inkoop-BTW netjes door het pakket zelf bijgehouden. Pas bij de eindejaarsverwerking komt de afrekening met de belastingdienst aan de orde.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ah, is dus opgelost. Vraag me wel af waarom er geen maandafsluiting mogelijk is die hetzelfde doet. Gelukkig heb ik al jaren geen last meer van boekhoudpakketten. :)

Ben zelf wat zwaardere pakketten gewend waar dat als optie/instelling wel kon maar ik gaf er de voorkeur aan het zelf te doen.

Er zitten uiteraard wel weer nadelen aan en sommige belastinginspecteurs deden er vreselijk moeilijk over maar met een beetje 'ouwe jongens, krentenbrood' geouwehoer ben ik er altijd goed vanaf gekomen.

ARME AOW’er

Pagina: 1