KaMiKaZe schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 11:45:
Ik zou voor je vader toch maar eens een computerblaadje kopen en hem laten lezen. Ik kan me geen modern spel heugen dat niet op Athlon 64 zou werken. Tevens ligt de Athlon 64 serie nu gewoon wat gunstiger qua prijs, prestatie, features. Ik zou momenteel persoonlijk niet heel snel meer kiezen voor een Intel systeem. Jarenlang alleen met Intel gewerkt, maar sinds de komst van de Athlon 64 ben ik toch overstag gegaan. Na wat schoonheidsfoutjes met wat moederborden kan ik zeggen dat ik nu alles 100% stabiel en veel koeler dan een vergelijkbaar Intel systeem heb draaien.
Dat je pa een Intel wil moet ie zelf weten, maar niet vanwege ongegronde redenen.
Ik denk dat ik hem wel zover krijg dat hij overstag gaat en een AMd systeempje voor me koopt, daar hoef ik echt niet voor met blaadjes aan te komen zetten.
ToFast schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 11:52:
De intel cpu's zijn echt een domme keus. Hogere clocksnelheden, meer hitte, meer bandbreedte nodig, duurder, en dan nog de laagste perfomance!
DIt voorbeeld noem ik ook extreem: De pentium4 single core heeft nauwelijks genoeg aan ddr400. De dualcores hebben er veel te weinig aan(cpu's met 2x 3.2ghz bijvoorbeeld)
De amd dualcores kunnen zelfs goed met ddr400 overweg, ze zijn enorm veel efficienter qua bandbreedtegebruik.
AMD regeert al sinds de amd duron/athlon. Telkens weer was de AMD sneller dan intel, voor een gunstigere prijs. Helemaal als je aan het overclocken ging.
Ik ga niet aan het overclocken, om even dat uit de weg te ruimen. Ik hou alles op standaard snelheden en ga geen onderdelen riskeren (Hoe licht het risico ook moge zijn)
Het heeft weinig zin om hier over 'dualcores te gaan praten, want ik ben écht niet van plan zo'n zware PC te overwegen, die komt er echt niet in.
ToFast schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 11:56:
Oja en je hebt op dit moment een xp1700+(1466mhz).
Ik heb hier al twee xp1700+ staan(thourgboured, geen palemino core) met een goed batch/core nummer. Die doen op standaardkoeling al makkelijk 2200mhz(xp3200+)
Dus als ik jou was zou ik nog even naar je cpu kijken hoe hoog je komt. Als je een palemino(1.75v) core hebt, dan kom je niet veel hoger. MAar is het een througboured, met standaard voltage 1.5/1.6 volt dan kan je echt vet sneller worden.
Plaats je dan ook nog 2x512mb(100euro?) ram en een geforce 6800le(119euro)(die je lekker gratis met een programma meestal wel kan unlocken naar 6800 of zelfs bijna 6800gt van 180~250 euro) dan heb je een behoorlijke game pc!
Zoals gezegd, ik ga helemaal niet overclocken, ook laat ik dit systeem gewoon vallen, zo simpel is het. Niks upgraden met een 6800 LE en die dan gaan unlocken, ik wil gewoon alles op stock laten staan.
ToFast schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 11:59:
Ik zou voor het kopen van een nieuwe pc zoiets nemen:
2x1024mb ddr
geforce 6800le(die je kan unlocken) maar alleen agp(zult denk ik beter op pci-express overgaan)
dan moet je voor een 6600gt/6800gt gaan qua prijs/snelheid verhouding voor games
Dfi nforce 4 ultra SLI
Amd xp 64 3200 venice(2.2 ghz ofzo, en kan je later makkelijk met overclocken tot +2500mhz krijgen, xp 4200 ofzo:))
Waarom in godsnaam SLi als je maar een kaart neemt? En AGP lijkt me ook waardeloos, ook al is het zo dat dat de enige zijn die je zou kunnen unlocken.
Ook de processor ga ik dus weer niet overclocken, dus blijft die op stock speeds.
Oh, mijn eigen idee voor een AMD systeem was een:
AMD ATHLON 64 3500+ (S939) 2,2 BOX met een Zalman CNPS 7000 B-CU (S939 in dit geval)
Sapphire X800 XL - 265 MB DDR3 PCIe (Werk niet met linux en deze kaart OWNT de nVidia kaarten in de spellen die ik veel speel) met een Arctic Cooling ATI Silencer 5 rev. 2
PC3200 1 GB x 2 DDR
En nog de dingen er omheen. (Kast, 480 watt Tagan voeding, Audigy 2 ZS, DVD drives, hard disk, floppydrive, you get the point)
killercow schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 12:01:
[...]
Toch maakt je vader hier een enorme fout, Intel is al sinds de introductie van Amd64 niet meer marktleider, ze zijn alleen nog de grootste, en dat is wat anders dan marktleider zijn.
Amd is de marktleider, en dat zijn ze ook al een pittige tijd, (kijkend naar wie de beste performance/functies etc levert)
Amd is gewoon een veel slimmere keuze, mocht je hier niet mee eens zijn, dan kun je natuurlijk altijd je geld gewoon aan intel doneren, (verdienen ze die Intel Inside reclame's toch nog terug), maar logisch is het niet.
Grote bedrijfen als Sun/HP en IBM gebruiken in hun high-end webserver machines ook bijna alleen Opteron (amd) processors. en dat zijn nou precies de machines die ongeveer het zelfde werk moeten doen tegen de zelfde prijzen als een normale pc.
Ik denk dat ik hier wel genoeg over heb gezegd, eerlijk gezegd.
GambitRS schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 12:16:
Voor spelletjes moet je AMD nemen, die zijn in de benchmark tests namelijk op dat gebied altijd sneller dan de Intel variant. Maar wat bij spelletjes nog veeeeel belangrijker is is de videokaart. Een MX kaart is nog nooit een goede spelletjes kaart geweest, zelfs niet toen hij net uitkwam, dus is het nogal wiedes dat je spelletjes het niet goed doen.
Zorg er gewoon voor dat er een goede videokaart inkomt (6600GT of hoger of een X800 of hoger). Daar schiet je eigenlijk meer mee op dan je processor.
En als je voor AMD gaat neem dan socket 939 anders kan je later waarschijnlijk niet meer upgraden.
Goed punt, natuurlijk moet er een goede videokaart in komen. Zoals gezegd wou ik een X800XL er in jassen. En ja, ik neem S939. Die kaart kwam erin na een 32 mb videokaart, was even snel een upgrade om C&C Generals beter te kunnen spelen. (I shit you not)
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me