[html/table] hoe table gebruik als layout te voorkomen?

Pagina: 1
Acties:

• rwestein
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-07-2024
Ik ben de laatste tijd css en het hele principe er achter aan het leren. Dit komt neer op scheiding van content en layout. Nu heb ik op m'n website een dagboek, met onder ieder stukje een datum, auteur en link naar commentaar.
Op dit moment is dat als volgt opgebouwd:
code:
1
2
3
4
5
<h3>Titeltje</h3>
<p>verhaaltje</p>
<table><tr><td class="auteur">Door mezelf op 18 juli</td>
<td class="commentaar">link naar commentaar</td></tr>
</table>

Die table is natuurlijk om ervoor te zorgen dat auteur links onder
het verhaaltje komt, en datum rechts eronder.
Eigenlijk is de tabel hier geen content, maar layout, dus wil ik het
volgende (of iets dergelijks) als content:
code:
1
2
3
4
<h3>Titeltje</h3>
<p>verhaaltje</p>
<div class="auteur">Door mezelf op 18 juli</div>
<div class="commentaar">link naar commentaar</div>

div mag natuurlijk ook span zijn.
Weet iemand of zoiets kan, en zo ja, hoe dan de bijbehorende
css er uit ziet?

[ Voor 20% gewijzigd door rwestein op 18-07-2005 22:43 . Reden: html code is nu in [code] gezet ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 16:01

André

Analytics dude

Hallo rwestein, welkom op GoT :)
Zou je je code gewoon in [code] blokken kunnen zetten ;)

Verder zou je op beide div's een style float: left kunnen zetten zodat ze achter elkaar gaan staan. En als de div's niet een bepaalde breedte hoeven te hebben kun je er net zo snel span's van maken omdat die altijd achterelkaar aan staan :)

Verder kan ik je aanraden de diverse FAQ's even door te nemen:
[rml][ W&G FAQ] Welkom in W&G: FAQ en Beleid[/rml]
[FAQ]Algemene GoT FAQ[/FAQ]

[ Voor 15% gewijzigd door André op 18-07-2005 21:57 ]

• rwestein
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-07-2024
Dank je. Met float lijkt inderdaad te werken.
De layout zoals ik die bedoelde is dan een "float: left;" voor "auteur", en "float: right;" voor commentaar. Ik was al aan het prutsen met "text-align", maar dan kom ik er niet. Ik had bij CSS het gebruik van float voor text over het hoofd gezien.

Verwijderd

verder zijn <div>'s niet de meest fantastische elementen voor deze info, <p>, of heel misschien <address>, is hier beter op z'n plaats

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
neem hier eens een kijkje: http://www.quirksmode.org/
of hier: http://www.csszengarden.com/

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 23:37:
verder zijn <div>'s niet de meest fantastische elementen voor deze info, <p>, of heel misschien <address>, is hier beter op z'n plaats
Meestal ben ik het helemaal eens met je, maar address is volgens mij alleen voor het adres dat bij de site hoort (adres, telefoonnummer en e-mailadres van de eigenaar). (willekeurige bron, willekeurige bron).

Hoewel de beschrijving in de HTML 4.01-standaard inderdaad discussie mogelijk maakt.

En ja, ik heb de heel misschien gezien ;)

Verwijderd

address is voor contact informatie van een auteur van een flink deel van de pagina (vertaald van w3c :P). Het hoeft niet noodzakelijk een email of webadres te zijn, maar gewoon een naam ofzo is ook wel ok. Onder flinke delen versta ik in het algemeen het complete document of een blockquote. ipv "major" wil ik ook wel eens "significant" gebruiken, dus als een auteur duidelijk heeft bijgedragen mag z'n naam in een <address>. Bij bronvermelding van foto's ofzo gebruik ik dat dus niet.

Maar je hebt gelijk dat er veel vaags over is. De web applications 1.0 (html 5) is er een stuk minder cryptisch over al: http://www.whatwg.org/spe...current-work/#the-address (alleen even het stuk over het <footer> element overslaan, want die hebben we nog niet)
Pagina: 1