HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
Lijkt me dat je zelf een afweging performancewinst/risico/kosten moet maken. Ik zou zelf een snelle OS/app schijf nemen en een wat tragere data schijf, maar ja dat ben ik
'When you're not paying for the product, you are the product!'
Ik zou zeggen, neem een snelle 7200rpm schijf voor zo'n 100-130€ en investeer in een goede videokaart/cpu/2GB RAM.
[ Voor 13% gewijzigd door PD2JK op 18-07-2005 20:40 ]
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Ja ach, wat heet een stuk onveiliger... zo groot is die kans nou ook weer niet anders zou RAID0 nooit populair zijn geworden/geweestTurkish schreef op maandag 18 juli 2005 @ 20:37:
Tja wat is het waard, RAID 0 is sneller maar gelijk ook een stuk onveiliger
Voor een OS en games zou een RAID0 array prima zijn, en een aparte datadisk te nemen voor je belangrijke data.
Hoi
edit: en (bijvoorbeeld) 2x80GB is vrijwel net zo duur als een enkele schijf van 160GB, dus voor de prijs zou je het niet hoeven te laten...
[ Voor 14% gewijzigd door Vinnie op 18-07-2005 20:43 ]
C:\>_
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
Maxtor gaat niet werken, als ik een AMD neem. (Zit er wel in.) En al zijn er patches voor, het shcijnt dat die ook niet werken, dus ik dnek dat Seagate mijn beste keus is.Race Eend schreef op maandag 18 juli 2005 @ 20:40:
Tja ik zou eerder geld steken in een betere vga, die ene seconde laadtijd van je game die het sneller is, is het echt niet waard, gewoon lekker een maxtor 10 serie met 250 gig en 16 mb cache nemen, is ook wel smullen!Of een mooie stille samsung ofzo..
Weet je wat? Ik laat het hierbij, nu alleen nog kijken of ik voor S-ATa I of II (Jaja, foute benaming) ga, want II is lastig te krijgen.
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
Ik zal de access time onthouden, kijken welke daar het best voor is. (Dubbelpost, maar zo kort na elkaar, wat maakt het uit?)NBK schreef op maandag 18 juli 2005 @ 20:45:
Raptor's zijn wel sneller dan een gewone 7200rpm HDD's maar 2 raptors in RAID0 zijn idd niet veel sneller dan losse raptor. Probleem bij veel PC's zit niet in de doorvoer snelheid maar in de toegangstijd en die is bij een enkele raptor het laagst.
Verwijderd
En waarom 2x Raptors? 2x een goedkopere HD van 80GB is ook al veel sneller dan 1 en scheelt toch flink in prijs. Dat haalt bij mn MP3bak al 70MB continu (bij benchen op een rechte lijn) , en die PCI bus zit al flink overbelast. Op mn gewone systeem zou die nog veel meer MB's erdoor drukken.
En dan heb ik nog een el cheapo setup met Promise 150TX-2 Plus van 25 piek op een beurs en twee simpele 80GB Seagate 7k2rpm 8MB schijven, SATA en PATA.
Hoezo zou maxtor niet werken met een AMD, ik zelf heb deze combo al een tijdje zonder problemencoptician schreef op maandag 18 juli 2005 @ 20:46:
[...]
Maxtor gaat niet werken, als ik een AMD neem. (Zit er wel in.) En al zijn er patches voor, het shcijnt dat die ook niet werken, dus ik dnek dat Seagate mijn beste keus is.
Weet je wat? Ik laat het hierbij, nu alleen nog kijken of ik voor S-ATa I of II (Jaja, foute benaming) ga, want II is lastig te krijgen.
(AMD 3500+ newcastle @ 2500mhz, A8N-SLI en een maxtor 250GB 16mb sata en een 120GB 8mb pata)
Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome
ik heb ook deze setup en bij mij werkt t ook probleemloos. Levels laden gaat lekker snel in Doom 3 en Half Life 2 (in tegen stelling tot mijn oude pc met 5400rpm ata schijven)Hoezo zou maxtor niet werken met een AMD, ik zelf heb deze combo al een tijdje zonder problemen
(AMD 3500+ newcastle @ 2500mhz, A8N-SLI en een maxtor 250GB 16mb sata
Heb alleen geen newcastle maar een venice
Koop gewoon veel geheugen en vette GPU. Daar heb je veel meer aan. beter soepel gamen dan iets korter op een level wachten.
[ Voor 21% gewijzigd door KneppaH op 19-07-2005 02:27 ]
AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2
Verwijderd
http://www.seagate.com/support/disc/fc/st3146854fc.html
Verder voor storage een willekeurige welke je maar wil. Meestal is de grote dan het belangrijkste. En die Cheetah kost wel wat, maar goed, dat is maar net wat je er voor over hebt.
Een goed mobo, nieuwe cpu en geheugen ben je vaak toch wel zo een 1000 euro kwijt, afhankelijk of je de nieuwe snelste neemt of de 1 na snelste. En jah, de prijs van een high end gpu kaart ligt al gauw op de 550 euro. Ik ben meestal rond de 1800 euro kwijt voor een nieuw game systeem, met allles erop en eraan. Ook prijs vergelijken kan je beduidend een aardig centje besparen tegenwoordig. Een Audigy 2, ff als voorbeeld, is ook wel fijn in een game systeem, omdat die, vanaf deze serie, je main cpu niet meer aanspreekt. En als je toch al iets nieuws wilt, zou ik even wachten op de nieuwe R520 van ATI. Heb je denk ik de beste kaart, kan je een tijdje mee vooruit, en tegen die tijd, over een maand of 2, zijn de cpu prijzen ook weer iets gezakt, dus als je mzzl heb kan je dan voor 1500 een beest hebben staan
C:\>_
Haha, tuurlijk zijn er wel problemen geweest met maxtor, maar dat is alleen met de serie die tot half februari is geproduceerd... Hierna zijn alle problemen door maxtor in de nieuwere schijven gewijzigd, als jij nu een harde schijf gaat kopen, krijg je er 1 die in juni geproduceerd is.coptician schreef op maandag 18 juli 2005 @ 20:46:
[...]
Maxtor gaat niet werken, als ik een AMD neem. (Zit er wel in.) En al zijn er patches voor, het shcijnt dat die ook niet werken, dus ik dnek dat Seagate mijn beste keus is.
Overigens seagate... ik vind seagate niet zo geweldig meer, samsung is gewoon een stukkie stiller en seagate is ook niet sneller dan maxtor.. Samsung heeft trouwens meerdere sata II schijven.
Misschien kijken naar Hitachi, die nieuwe serie is ook erg goed!
Verwijderd
Helemaal mee eens, het is veel irritanter in een game te wachten :-) door een brakke graka dan er voor.KneppaH schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 02:25:
[...]
ik heb ook deze setup en bij mij werkt t ook probleemloos. Levels laden gaat lekker snel in Doom 3 en Half Life 2 (in tegen stelling tot mijn oude pc met 5400rpm ata schijven)
Heb alleen geen newcastle maar een venice
Koop gewoon veel geheugen en vette GPU. Daar heb je veel meer aan. beter soepel gamen dan iets korter op een level wachten.
Verwijderd
Koop inderdaad geen Seagates, die zijn namelijk de grootste misser van mijn set up.
Verwijderd
BTW: RAID0 is niet zo "gevaarlijk" als geclaimed wordt (bv. 0,00002% kans op uitval of 0,00004% kans op uitval...). Tevens zijn WD Raptor schijven bedoelt om 5 jaar continue gebruikt te worden en is de MTBF (Mean Time Between Failure) veeeeeel hoger dan de gemiddelde desktopschijf. Ook worden ze niet veel warmer en lawaai is weer wat subjectiefs he...
[ Voor 5% gewijzigd door Phuncz op 19-07-2005 13:26 ]
Verwijderd
Onzin:Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 11:20:
Als jij die hoeveelheid geld/extra lawaai/warmte/risico er voor over hebt om dat doom3 level in 32seconden in te laden ipv 33seconden, ga dan gerust je gang.
- geld: da's mijn keuze
- warmte: ze worden extra gekoeld
- lawaai: ze zijn gesilenced
- risico: valt erg mee
En het is echt wel meer dan die seconde hoor.
Niet door de war halen, hogere MTBF is 'langere' levensduur..Phuncz schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 12:23:
In mijn ogen behaal je de beste betaalbare performance met twee 36GB Raptors, eentje waar Windows en games op staan, de andere peer je maar de swapfile op en de rest gebruik je als backup ofzo. Nog een 7200rpm dataschijf erbij voor data opslag en je bent vertrokken. De swapfile gescheiden houden van de drive waar windows en games op staan is een belangrijk punt. Ja zelfs met 2GB geheugen
BTW: RAID0 is niet zo "gevaarlijk" als geclaimed wordt (bv. 0,00002% kans op uitval of 0,00004% kans op uitval...). Tevens zijn WD Raptor schijven bedoelt om 5 jaar continue gebruikt te worden en is de MTBF veeeeeel hoger dan de gemiddelde desktopschijf. Tevens worden ze ook niet veel warmer en lawaai is ook weer wat subjectiefs he...
ik zou gewoon de raptor 74GB nemen, eventueel een keer een 2e erbij.
Deze schijf is bloedje snel, en dat merk je echt wel hoor..Een 74GB raptor is ongeveer even snel als een 36 in raid-0. Lijkt me dat je dan beter een 74GB kunt nemen toch?
Ik zelf heb hem er ook in zitten, werkt goed moet ik zeggen. En 5 jaar garantie is ook fijn he
[ Voor 6% gewijzigd door Timo op 19-07-2005 13:20 ]
Met zo veel geheugen gebruik je de pagefile niet zo veel hoor. Maar wat je beter kan doen is de pagefile verdelen over de 2 schijven, dus bijv 1 gb op de eerste en 1 gb op de tweede, dan zoekt windows zelf uit welke hij het beste kan gebruiken, mocht er gepaged worden.Phuncz schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 12:23:
In mijn ogen behaal je de beste betaalbare performance met twee 36GB Raptors, eentje waar Windows en games op staan, de andere peer je maar de swapfile op en de rest gebruik je als backup ofzo. Nog een 7200rpm dataschijf erbij voor data opslag en je bent vertrokken. De swapfile gescheiden houden van de drive waar windows en games op staan is een belangrijk punt. Ja zelfs met 2GB geheugen
BTW: RAID0 is niet zo "gevaarlijk" als geclaimed wordt (bv. 0,00002% kans op uitval of 0,00004% kans op uitval...). Tevens zijn WD Raptor schijven bedoelt om 5 jaar continue gebruikt te worden en is de MTBF veeeeeel lager dan de gemiddelde desktopschijf. Tevens worden ze ook niet veel warmer en lawaai is ook weer wat subjectiefs he...
Met veel geheugen toch nog steeds. Veel programma's (games) kiezen er nog steeds bewust voor veel naar de swapfile te gooien. En lang niet elke game ondersteunt het "tweaken" daarvan.
Verwijderd
Ik heb getest met 2x 120gig in raid striped, en die zal met grote bestanden op papier sneller zijn, maar in parktijk merk je er geen ruk van.
Mijn advies; koop een raptor voor de games, en ga verder kijken voor wat ander leuk spul.
Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.
Verwijderd
Neem eens een kijkje in de reliability survey result browser van storagereview.com. De raptor HDs zijn absoluut snel, maar die "zeer lage" uitval mag je wel achterwege laten. Zo heeft de 74GB variant een "percentiel score" van 61%, wat zoveel betekent als dat maar liefst een kleine 40% van alle andere HDs in de database meer betrouwbaar zouden zijn. Nu kan dat getal wat lager uitvallen, doordat het een relatief nieuwe serie betreft, maar dan nog is toch een erg lage score.KaMiKaZe schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 16:00:
Het risico aspect met de 74gig raptors is inderdaad verwaarloosbaar. Zeer lage uitval, 5 jaar garantie, Gewoon zorgen dat je regelmatig backups maakt. Geluidsoverlast is eventueel op te vangen met een HD silencer (kost je wel zo'n 40 euro).
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2005 19:51 ]
Verwijderd
Het lijkt me ook niet dat ze en massa naar de fabrikant worden geretourneerd, maar een RAID0 opstelling bijvoorbeeld met deze schijven (wat volgens mij best veel mensen hier doen) lijkt me geen aanrader. Enne, IBM gaf ook 3 jaar garantie op de "death"star reeks heKaMiKaZe schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 23:51:
Er zullen inderdaad een hoop betrouwbaardere schijven bestaan, maar vanuit persoonlijke ervaring kan ik vertellen dat ik nog nooit een kapotte raptor heb gezien. Als ze echt zo snel kapot gaan zou WD er ook geen 5 garantie op te geven, want die dingen zijn echt niet te maken voor minder dan een normale schijf.
Trouwens als je die reliability survey fatsoenlijk bekeken had, had je gezien dat van de 318 submissions er 5 DOA's zijn en 15 die binnen het jaar kapot waren. Dwz. dat 5% binnen het jaar kapot is gegaan en dat van de 318 schijven er 1,6% DOA was.
Kijken we daarintegen naar een Maxtor DiamondMax 9 160GB schijf, dan zien we dat van de 393 submissions er 6 DOA zijn (1,5%). Maaaaaaar 91 schijven zijn wel binnen het jaar kapot gegaan, wat neerkomt op 23% ! Even wat meer dan die 5% he. Daarbij komt nog eens die 19 schijven die na 2 jaar het opgegeven hebben (4,8%).
Lees voor je blaat.
[ Voor 6% gewijzigd door Phuncz op 21-07-2005 01:02 ]
blijkbaar welVerwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 11:20:
Als jij die hoeveelheid geld/extra lawaai/warmte/risico er voor over hebt om dat doom3 level in 32seconden in te laden ipv 33seconden, ga dan gerust je gang.
neem bijv. BF2
ik ben vaak een van de eerste als eerste klaar is met het laden van een map vergeleken die 7200 HD's waarbij ik vaak merk dat die er 2a3 x langer over doen
Dit zijn ook eigenlijk SCSI schijven heKaMiKaZe schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 23:51:
Er zullen inderdaad een hoop betrouwbaardere schijven bestaan, maar vanuit persoonlijke ervaring kan ik vertellen dat ik nog nooit een kapotte raptor heb gezien. Als ze echt zo snel kapot gaan zou WD er ook geen 5 garantie op te geven, want die dingen zijn echt niet te maken voor minder dan een normale schijf.
Dus reken idd maar dat deze schijven betrouwbaar zijn.
Verwijderd
Ten eerste heeft Western Digital geen SCSI lijn.Dus om over een SCSI-variant te spreken is gewoon onzin.Phuncz schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 01:00:
Die score lijkt me echt wel verdacht, Raptor schijven zijn gewoon de SCSI variant van WD maar met een S-ATA interface.
Ik neem aan dat je zelf ook wel begrijpt dat dit nergens overgaat.Als Raptor schijven onbetrouwbaar zijn, dan is een desktop schijf al helemaal onbetrouwbaar.
En als jij mn post fatsoenlijk had doorgelezen had je gezien dat ik een reservering plaatste: "Nu kan dat getal wat lager uitvallen, doordat het een relatief nieuwe serie betreft, maar dan nog is toch een erg lage score". Nu komt het klapstuk in je incoherente betoog echter:Trouwens als je die reliability survey fatsoenlijk bekeken had, had je gezien dat van de 318 submissions er 5 DOA's zijn en 15 die binnen het jaar kapot waren. Dwz. dat 5% binnen het jaar kapot is gegaan en dat van de 318 schijven er 1,6% DOA was.
In diezelfde reliability survey database wordt deze serie (ik neem aan dat je aan de "DiamondMax Plus 9" serie refereert) een 'percentiel score' van 27% toegedicht. Bar slecht dus. Maar wat is je punt nu? Aantonen dat een percentiel score van 61% niet slecht is omdat er onbetrouwbaarder harddisken bestaan? Een beetje krom, he? Als je bijvoorbeeld naar de recentere Seagate barracuda series kijkt zie je dat een desktop harddisk ook best een percentiel score van ruim 80 tot 90% kan neerzetten in deze graadmeter.Kijken we daarintegen naar een Maxtor DiamondMax 9 160GB schijf, dan zien we dat van de 393 submissions er 6 DOA zijn (1,5%). Maaaaaaar 91 schijven zijn wel binnen het jaar kapot gegaan, wat neerkomt op 23% ! Even wat meer dan die 5% he. Daarbij komt nog eens die 19 schijven die na 2 jaar het opgegeven hebben (4,8%).
Geniaal, de ironie!Lees voor je blaat.
Verwijderd
Ik begrijp best dat jullie die parallel trekken, maar Western Digital heeft, zoals ik in m'n voorgaande post ook aangeef, geen SCSI lijn. Ze betrekken dus ook geen kennis uit een dergelijke lijn. Overigens valt de betrouwbaarheid van SCSI ook nog wel eens vies tegen. Er zijn meerdere 10K en 15K RPM series die een erg slechte reputatie hebben.Lennieboy83 schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 02:06:
[...]
Dit zijn ook eigenlijk SCSI schijven hebijna pure SCSI technologie wat er in die schijf zit, alle SCSI schijven hebben ook 5 jaar garantie dus niet zo verwonderlijk
Dus reken idd maar dat deze schijven betrouwbaar zijn.
Bekeek trouwens net je systeem; heb hier zelf ook nog een paar SCSI schijven up and running, waaronder de veelgeprezen 15K.3:) Hoe bevallen de MAS diskjes?
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2005 13:07 ]
Jij doet het net overkomen alsof de raptor een slechte en onbetrouwbare schijf is en dat is het niet. Niet voor niets maakt WD zelf reclame met "Unsurpassed Reliability: 5-year warranty and 1.2 million hours MTBF". Je gaat dit dus echt niet lopen roepen als jou schijven bij bosjes uitvallen. Dat er schijven zijn die minder uitval hebben wil niet zeggen dat deze schijf slecht is.Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 13:01:
[...]
Ik begrijp best dat jullie die parallel trekken, maar Western Digital heeft, zoals ik in m'n voorgaande post ook aangeef, geen SCSI lijn. Ze betrekken dus ook geen kennis uit een dergelijke lijn. Overigens valt de betrouwbaarheid van SCSI ook nog wel eens vies tegen. Er zijn meerdere 10K en 15K RPM series die een erg slechte reputatie hebben.
Heb hier zelf overigens ook nog een paar SCSI schijven up and running, waaronder de veelgeprezen 15K.3
Wat er hierboven aangegegeven wordt is dat dat er schijven zijn die veel meer uitval hebben en toch nog door veel mensen gebruikt worden.
Overigens heeft Western Digital wel degelijk SCSI schijven gemaakt, dus de techniek hebben ze in huis. (http://www.baber.com/baber/products/scsidisk.htm).
Daarnaast geeft WD 5 jaar garantie. Dus mocht je een uitvaller hebben, dan kun je 5 jaar lang beroep doen op een vervangende schijf. En dat is bij veel andere schijven toch wel anders.
Verwijderd
Let wel: ik zeg niet dat die schijven bij bosjes uitvallen, alleen dat ze binnen de aangehaalde graadmeter niet als bijzonder betrouwbaar naar voren komen en dat ik ze dientengevolgde niet in RAID0 zou durven plaatsen.KaMiKaZe schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 13:13:
[...]Jij doet het net overkomen alsof de raptor een slechte en onbetrouwbare schijf is en dat is het niet. Niet voor niets maakt WD zelf reclame met "Unsurpassed Reliability: 5-year warranty and 1.2 million hours MTBF". Je gaat dit dus echt niet lopen roepen als jou schijven bij bosjes uitvallen. Dat er schijven zijn die minder uitval hebben wil niet zeggen dat deze schijf slecht is.
Tja, ik heb zelf in een grijs verleden ook een exemplaar van de deathstar serie gehad, maar als iemand me er destijds op had gewezen dat ik een jaartje of anderhalf later al m'n data kwijt zou zijn, zou ik wel even verder zijn gelopenWat er hierboven aangegegeven wordt is dat dat er schijven zijn die veel meer uitval hebben en toch nog door veel mensen gebruikt worden.
Okee, cool, dat wist ik niet. Ten tijde van de introductie van de eerste Raptor zaten ze echter volgens mij niet meer in de SCSI markt.Overigens heeft Western Digital wel degelijk SCSI schijven gemaakt, dus de techniek hebben ze in huis. (http://www.baber.com/baber/products/scsidisk.htm).
Dat is inderdaad een prima service.Daarnaast geeft WD 5 jaar garantie. Dus mocht je een uitvaller hebben, dan kun je 5 jaar lang beroep doen op een vervangende schijf. En dat is bij veel andere schijven toch wel anders.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2005 13:23 ]
OK foutje van me, heb me vergist. Wat je nog geen recht geeft een mede tweaker belachelijk proberen te maken. Ten eerste bedoelde ik ook de DiamondMax 9 Plus schijf aangezien er geen gewone DiamondMax 9 schijf is. Ten tweede heb ik at random een schijf gekozen om te zien wat de cijfers daarvan zijn. Als jij dan een schijf gaat uitzoeken die toevallig een laag uitvalspercentage heeft, wat ben je dan duidelijk aan het maken ? Ben je dan niet gewoon hetzelfde bezig waar je mij dan van beticht maar met het tegenovergestelde resultaat ?Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 12:57:
[...]
Ten eerste heeft Western Digital geen SCSI lijn.Dus om over een SCSI-variant te spreken is gewoon onzin.
En om je in je eigen stijl even terug te nemen omdat je toch zo arrogant doet:
"Maar wat is je punt nu? Aantonen dat een percentiel score van 90% wel goed is omdat er onbetrouwbaarder harddisken bestaan? Een beetje krom, he?"
Zeker als je zelf aanhaalt dat:
"Nu kan dat getal wat lager uitvallen, doordat het een relatief nieuwe serie betreft, maar dan nog is toch een erg lage score".
Heb je eens gekeken hoeveel submissions er zijn van die Seagate 7200.8 ? 54, allemaal van 2005, nog niet meer dan 6 maanden gebruikt. Is dat dan een goede meet ?
Kom op kerel, het is ok om te discussiëren maar ga dan niet zo bijdehands en arrogant doen als je zelf je eigen "advies" in de wind slaat. Iedereen kan de man met de lul zijn door groot te praten, helaas is dit GoT waar we elkaar proberen te helpen en niet het parencafétje op de hoek.
Verwijderd
Hallo! Ik draag die getallen alleen aan om aan te geven dat het argument in kwestie geen houd sneed!Phuncz schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 13:23:
[...]
OK foutje van me, heb me vergist. Wat je nog geen recht geeft een mede tweaker belachelijk proberen te maken. Ten eerste bedoelde ik ook de DiamondMax 9 Plus schijf aangezien er geen gewone DiamondMax 9 schijf is. Ten tweede heb ik at random een schijf gekozen om te zien wat de cijfers daarvan zijn. Als jij dan een schijf gaat uitzoeken die toevallig een laag uitvalspercentage heeft, wat ben je dan duidelijk aan het maken ? Ben je dan niet gewoon hetzelfde bezig waar je mij dan van beticht maar met het tegenovergestelde resultaat ?
En om je in je eigen stijl even terug te nemen omdat je toch zo arrogant doet:
"Maar wat is je punt nu? Aantonen dat een percentiel score van 90% wel goed is omdat er onbetrouwbaarder harddisken bestaan? Een beetje krom, he?"
Zeker als je zelf aanhaalt dat:
"Nu kan dat getal wat lager uitvallen, doordat het een relatief nieuwe serie betreft, maar dan nog is toch een erg lage score".
Heb je eens gekeken hoeveel submissions er zijn van die Seagate 7200.8 ? 54, allemaal van 2005, nog niet meer dan 6 maanden gebruikt. Is dat dan een goede meet ?
offtopic:
Kom op kerel, het is ok om te discussiëren maar ga dan niet zo bijdehands en arrogant doen als je zelf je eigen "advies" in de wind slaat. Iedereen kan de man met de lul zijn door groot te praten, helaas is dit GoT waar we elkaar proberen te helpen en niet het parencafétje op de hoek.
en ik refereerde eigenlijk naar de ATA 5,6 en 7 series, maar dat maakt verder weinig uit
Verder is het niet mijn bedoeling om mensen onderuit te schoffelen, maar het is gewoon zonde als mensen al hun gegevens opeens kwijt zijn! Dus het lijkt me niet minder dan fair om mensen te vertellen wat de risico's zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2005 13:33 ]
Verwijderd
Marketing-technisch was de introductie van de raptor een slimme zet hoor; een grote groep consumenten is geinteresseerd in snellere vaste opslagmedia, maar vind SCSI buiten het acceptabele budget liggen.KaMiKaZe schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 13:21:
Ik denk dat WD gekapt is toen Maxtor Quantum (en hun SCSI lijn) overnam. IBM is verder gegaan met Hitachi. Maxtor en Hitachi en in mindere mate Seagate domineren nu de SCSI markt. Ik denk dat WD gewoon goed bezig is door zich meer toe te spitsen op performance disks in de desktop markt.
Verwijderd
Klopt, het is dan ook verstandig dit in het achterhoofd te houden bij het bekijken van dergelijke statistieken. Maar dit gegeven geldt natuurlijk voor alle schijven die daar worden aangemeld, waardoor dat effectief weinig uit zou moeten maken.KaMiKaZe schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 13:27:
Overigens vind ik percentiel score ook niet zaligmakend. Die is representatief voor een klein deel van alle gebruikers (wat is 400 op de miljoenen verkochte schijven ?). Ik denk ook dat ik eerder een defecte zou melden dan een goede.
De andere schijven doen er dan niet echt toe, het gaat om de kans op een eventuele uitvaller. Hoe groter die kans hoe meer risico. Die risicometing (en dat geldt dus voor alle schijven) is met zo'n verhoudingsgewijs kleine survey niet direct representatief voor wat er daadwerkelijk procentueel uitvalt. Ik zeg al, vanuit eigen ervaring (heb ook zo'n 250 à 300 raptors verhandeld) nog nooit 1 defecte gehad. Terwijl ik van andere disks (zoals de door jou genoemde deskstar series) wel aantoonbaar veel uitvallers had. Op grond van deze ervaringen en het vertrouwen wat WD zelf heeft in dit product denk ik dat je er vanuit kan gaan dat je de Raptor schijven gewoon kunt gebruiken zonder zenuwachtig te worden over uitvalspercentages.Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 13:29:
[...]
Klopt, het is dan ook verstandig dit in het achterhoofd te houden bij het bekijken van dergelijke statistieken. Maar dit gegeven geldt natuurlijk voor alle schijven die daar worden aangemeld, waardoor dat effectief weinig uit zou moeten maken.
Verwijderd
Fair enough, dergelijke ervaringen tellen natuurlijk ook mee. Werk je bij een comp.winkel?KaMiKaZe schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 13:38:
[...]De andere schijven doen er dan niet echt toe, het gaat om de kans op een eventuele uitvaller. Hoe groter die kans hoe meer risico. Die risicometing (en dat geldt dus voor alle schijven) is met zo'n verhoudingsgewijs kleine survey niet direct representatief voor wat er daadwerkelijk procentueel uitvalt. Ik zeg al, vanuit eigen ervaring (heb ook zo'n 250 à 300 raptors verhandeld) nog nooit 1 defecte gehad. Terwijl ik van andere disks (zoals de door jou genoemde deskstar series) wel aantoonbaar veel uitvallers had. Op grond van deze ervaringen en het vertrouwen wat WD zelf heeft in dit product denk ik dat je er vanuit kan gaan dat je de Raptor schijven gewoon kunt gebruiken zonder zenuwachtig te worden over uitvalspercentages.
Tja, een welke PC moet ik kopen topic mag niet dus dan maar zo?
Voor alle 3 je topics geldt maar één oplossing, zelf zoeken, zelf reviews lezen, zelf specificaties vergelijken en zelf je keuze bepalen.
ARME AOW’er
Tevens is het zinloos schrik te hebben voor uitvallende drives, ze kunnen je elk moment in de steek laten, tussen nu en 5 jaar. Zorg gewoon dmv. een backupoplossing dat je geliefde software altijd een 2de kopie heeft en dan sta je al heel wat veiliger. Ik heb al teveel dierbaar spul verloren met die befaamde IBM reeks door niet te backuppen. 5 schijven in 1 jaar...
De discussie is hoofdzakelijk of het verstandig is om raptor schijven in raid 0 te plaatsen, daarna ging de discussie door over de betrouwbaarheid van zo'n opstellingGuardian Angel schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 13:49:
Mmmm, dit topic, een geheugen topic + een AMD vs INTEL topic....
Voor alle 3 je topics geldt maar één oplossing, zelf zoeken, zelf reviews lezen, zelf specificaties vergelijken en zelf je keuze bepalen.
[ Voor 55% gewijzigd door KaMiKaZe op 21-07-2005 13:59 ]
Ik heb de afgelopen 6 jaar voor mezelf gewerkt in de computerbranche. Oplossingen voor midden en kleinbedrijf (dus ook kleinere servertje met raptors erin, maar dan wel raid 1Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 13:42:
[...]
Fair enough, dergelijke ervaringen tellen natuurlijk ook mee. Werk je bij een comp.winkel?
backups zijn altijd belangrijk. Ik backup om de zoveel dagen automatisch naar een ander machine. Daarnaast fik ik maandelijks een DVD met al m'n belangrijke spullen. Dit om het risico van dataverlies te verminderen. Denk aan diefstal, brand, blikseminslag waar een 2de schijf ook niet de volledige garantie biedt van het veilig gesteld zijn van gegevens.Phuncz schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 13:51:
Niet voor niets heb ik een leuk programmatje draaien genaamd SecondCopy, die de opgegeven mappen gewoon kopieert naar een andere drive. Zo zijn de belangrijkste mappen van mijn 2x WD Raptor 36GB in RAID 0 automatisch gebackupped naar mijn Seagate 7200.8 250GBschijf, samen met de data van mijn 2x Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB
schijven. Waardoor, als ook 1 drive eruit flikkert, ik altijd een backup heb. Lekker cheap ook nog
Tevens is het zinloos schrik te hebben voor uitvallende drives, ze kunnen je elk moment in de steek laten, tussen nu en 5 jaar. Zorg gewoon dmv. een backupoplossing dat je geliefde software altijd een 2de kopie heeft en dan sta je al heel wat veiliger. Ik heb al teveel dierbaar spul verloren met die befaamde IBM reeks door niet te backuppen. 5 schijven in 1 jaar...
[ Voor 19% gewijzigd door KaMiKaZe op 21-07-2005 14:04 ]
Snap ik ook wel, maar het totaal aan topics irriteert me op dit moment even. Er is meer dan voldoende of de betrouwbaarheid van én RAID0 en WD-raptors te vinden.KaMiKaZe schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 13:58:
[...]
De discussie is hoofdzakelijk of het verstandig is om raptor schijven in raid 0 te plaatsen, daarna ging de discussie door over de betrouwbaarheid van zo'n opstelling
Ik heb dit topic zelf niet eens gelezen omdat ik me van de laatste tijd aardig wat topics kan herinneren die zeker een antwoord kunnen opleveren.
[ Voor 32% gewijzigd door Guardian Angel op 21-07-2005 14:04 ]
ARME AOW’er
wat mij wel opvalt is als ik je post history bekijk dat er veel topics instaan van dingen die je gewoon via de search makkelijk had kunnen uitvinden (no flame intended)
"Stilte, een gat in het geluid...."
Wat er nu ontstaat is een wirwar van meningen en correcties daarop. Daarnaast wat ervaringen (en verwijzingen naar reviews) met HD's.KaMiKaZe schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 14:14:
Ik ben het met je eens dat de search wel eens wat effectiever gebruikt mag worden, maar als iemand topics opent die binnen de policy vallen dan heb ik daar geen problemen mee. Daarnaast is elk topic weer anders, als je alles omtrendt raptors in 1 topic zou proppen dan zou het een stuk onoverzichtelijker worden en ik denk dat in de discussie in dit topic er weer een aantal dingen naar voren komen die handig zijn om later nog een terug te lezen door gebruikers die de search wel gebruiken zoals hij bedoelt is. Dat je je daaraan stoort en aan het postgedrag van iemand is jou keuze. Je bent niet verplicht om deze topics te lezen cq mensen te helpen.
Wat de snelheid dan wel de betrouwbaarheid van RAID0 betreft, de voor- en nadelen staan zeer duidelijk in de FAQ en dát beantwoord de vraag van de TS uitstekend.
Hoe en waarmee je een backup moet maken is zo uitvoerig besproken dus dit topic samengevoegd met het topic van de TS over welke processor + zijn topic over welk geheugen hij moet kopen en zijn al gesloten topic welke VGA kaart hij moet kopen vormen tesamen één topic over welk basissyteem hij moet kopen.
Dat is, i.m.o. en volgens de voorwaarden, dus niet de bedoeling.
[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 21-07-2005 14:45 ]
ARME AOW’er
Is dat niet in elk topic zo ? Als de Faq allesomvattend was dan zou je al je problemen/vragen wel uit de faq en is het hele idee achter dit forum overbodig geworden. Ik denk dat het goed is om ideeen/meningen te kunnen wisselen zelfs al staat hier voldoende over in de faq.Guardian Angel schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 14:39:
[...]
Wat er nu ontstaat is een wirwar van meningen en correcties daarop. Daarnaast wat ervaringen (en verwijzingen naar reviews) met HD's.
Wat de snelheid dan wel de betrouwbaarheid van RAID0 betreft, de voor- en nadelen staan zeer duidelijk in de FAQ en dát beantwoord de vraag van de TS uitstekend.
Hoe en waarmee je een backup moet maken is zo uitvoerig besproken dus dit topic samengevoegd met het topic van de TS over welke processor + zijn topic over welk geheugen hij moet kopen vormen tesamen één topic over welk basissyteem hij moet kopen.
Dat is, i.m.o. en volgens de voorwaarden, dus niet de bedoeling.
En maak je met reacties als deze het topic niet nog zinlozer dan het in jouw ogen al is ?
Moderators corrigeren de TS vanzelf wel als ze vinden dat er niet binnen het beleid gepost wordt.
de 3 topics bij elkaar zijn samen een veredelt Ontwerp mijn pc topic.
"Stilte, een gat in het geluid...."
Verwijderd
Eerlijk is eerlijk, mooie oplossingPhuncz schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 13:51:
Niet voor niets heb ik een leuk programmatje draaien genaamd SecondCopy, die de opgegeven mappen gewoon kopieert naar een andere drive. Zo zijn de belangrijkste mappen van mijn 2x WD Raptor 36GB in RAID 0 automatisch gebackupped naar mijn Seagate 7200.8 250GBschijf, samen met de data van mijn 2x Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB
schijven. Waardoor, als ook 1 drive eruit flikkert, ik altijd een backup heb. Lekker cheap ook nog
Precies, daar ben ik na meerdere lullig-getimede crashes ook achter. Eigenlijk gewoon slecht dat dat soort dingen zo vaak gebeuren. Maar ja, zolang fabrikanten hoofdzakelijk marketen op snelheids-gerelateerde factoren zal het wel zo blijven.Tevens is het zinloos schrik te hebben voor uitvallende drives, ze kunnen je elk moment in de steek laten, tussen nu en 5 jaar. Zorg gewoon dmv. een backupoplossing dat je geliefde software altijd een 2de kopie heeft en dan sta je al heel wat veiliger. Ik heb al teveel dierbaar spul verloren met die befaamde IBM reeks door niet te backuppen. 5 schijven in 1 jaar...
Lees mijn allereerste reactie waarbij ik de TS aanspoor eens te zoeken en kijk wie daarop reageert waarop een totaal andere discussie volgt.KaMiKaZe schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 14:52:
[...]
Is dat niet in elk topic zo ? Als de Faq allesomvattend was dan zou je al je problemen/vragen wel uit de faq en is het hele idee achter dit forum overbodig geworden. Ik denk dat het goed is om ideeen/meningen te kunnen wisselen zelfs al staat hier voldoende over in de faq.
En maak je met reacties als deze het topic niet nog zinlozer dan het in jouw ogen al is ?
Moderators corrigeren de TS vanzelf wel als ze vinden dat er niet binnen het beleid gepost wordt.
De moderatoren zijn niet continu aanwezig en lezen daarnaast niet elk topic door. Er is de mogelijkheid een Topic Report te maken, wat al is gebeurd, waarop de andere moderatoren uit andere fora maatregelen kunnen nemen doch dat is (nog) niet gebeurd.
Natuurlijk is vrijwel alles al eens gevraagd maar het kan zijn dat een nieuw topic, of een topic met een zodanig gestelde vraag dat het een interessant inzicht geeft, gewoon open blijft.
De vraag van de TS is of het verstandiger is om een RAID0 configuratie met 2 HD's te kopen of het geld te investeren in een VGA-kaart. Dit is duidelijk een zaak die de TS beantwoord wil hebben.
Zoals ik al zei, aan de hand van de FAQ, reviews etc. kan de TS méér dan voldoende informatie vinden over de werking en betrouwbaarheid van een RAID-configuratie én, omdat de naam WD-Raptor is genoemd, óók daarover.
Rest de vraag waar hij zijn geld aan zou moeten uitgeven. Dat is iets wat hij zelf moet weten. Echte Tweakers zijn man/vrouw genoeg om zelf een keuze te maken. Elke hulp daarbij is totaal overbodig.
ARME AOW’er
Jij bent dus zelf deze discussie begonnen. Alles was redelijk on-topic, tot jouw commentaar op de TS. Had jij geen reactie geplaatst en gewoon TR (Topic Report) gebruikt dan was dit topic nu een stuk aangenamer om te lezen.Guardian Angel schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 16:45:
[...]
Lees mijn allereerste reactie waarbij ik de TS aanspoor eens te zoeken en kijk wie daarop reageert waarop een totaal andere discussie volgt.![]()
De moderatoren zijn niet continu aanwezig en lezen daarnaast niet elk topic door. Er is de mogelijkheid een Topic Report te maken, wat al is gebeurd, waarop de andere moderatoren uit andere fora maatregelen kunnen nemen doch dat is (nog) niet gebeurd.
Natuurlijk is vrijwel alles al eens gevraagd maar het kan zijn dat een nieuw topic, of een topic met een zodanig gestelde vraag dat het een interessant inzicht geeft, gewoon open blijft.
De vraag van de TS is of het verstandiger is om een RAID0 configuratie met 2 HD's te kopen of het geld te investeren in een VGA-kaart. Dit is duidelijk een zaak die de TS beantwoord wil hebben.
Zoals ik al zei, aan de hand van de FAQ, reviews etc. kan de TS méér dan voldoende informatie vinden over de werking en betrouwbaarheid van een RAID-configuratie én, omdat de naam WD-Raptor is genoemd, óók daarover.
Rest de vraag waar hij zijn geld aan zou moeten uitgeven. Dat is iets wat hij zelf moet weten. Echte Tweakers zijn man/vrouw genoeg om zelf een keuze te maken. Elke hulp daarbij is totaal overbodig.
Over alle dingen die op GoT besproken zijn dingen te vinden, mag je dan alleen topics openen waar nog niks over te vinden is ? Volgens jouw redenatie zou iedereen het maar zelf uit moeten zoeken. Ik heb net ook voor de grap even de search gebruikt en kwam geen enkel topic zoals deze tegen. De vraag of een Raptor in Raid 0 meer zou lonen in performance dan extra geheugen of een videokaart. Zoek jij maar eens wat topics op die hierover gaan. Dus vanuit een bepaalde onderbouwing gaan mensen de TS op de voor en tegens wijzen, waardoor je naar mijn mening een zinvolle aanvulling krijgt op de GoT knowledgebase.
TS opent topic -> Jij denkt dat topic niet aan de eisen voldoet -> jij maakt TR -> modje sluit indien noodzakelijk topic. Nutteloos dus om deze draad te blijven vervuilen met posts als "Ga zelf een beter zoeken". Stuur dus in het vervolg geen dat topic report en laat het topic lekker afzakken of sluiten.
KaMiKaZe schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 12:11:
[...]
Jij bent dus zelf deze discussie begonnen. Alles was redelijk on-topic, tot jouw commentaar op de TS. Had jij geen reactie geplaatst en gewoon TR (Topic Report) gebruikt dan was dit topic nu een stuk aangenamer om te lezen.
Guardian Angel schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 13:49:
Mmmm, dit topic, een geheugen topic + een AMD vs INTEL topic....
Nu wil ik er geen eindeloze discussie van maken, maar de vraag is toch echt of het geld besteed moet worden aan snelle HD's of aan een betere VGA-Kaart of andere onderdelen (met de prijs in het achterhoofd) en niet om snelheidswinst te boeken.Is een gamePC van 1500 euro (we hebben het hier over de ingewanden van een PC, niet met monitor,muis, tobo, die zooi, gewoon een PC) het waard om Raptors en Raid 0 array's in te doen voor gamen? Of kan je dat geld beter besteden aan de Videokaarten en andere essentiéle dingen in een PC? Ik zat te denken een een Raid 0 array, maar dit blijkt toch misshcien niet zo slim. Ook is de 36 gig diede raptor heeft niet groot genoeg voor windows en een paar games, en de 74 gig wordt helemaal te duur voor woorden.
Dus zou ik zeggen dat het het niet waard is, maar zijn hier nog meningen over? (Lettende op de prijs graag.)
Wat je doet is de prijs van twee Raptors in de Pricewatsch (http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/50/top) zoeken. De TS geeft aan dat het dan om de 36 GB gaat omdat de 74 GB versie veel te duur is. Twee HD's kosten € 200,= maar er is dan slechts 72 GB schijfruimte beschikbaar.
Wordt er gekozen voor een, vrijwel net zo'n grote, 80 GB standaard schijf, dan kost dat € 50,=t. Met veel games is veel ruimte waarschijnlijk belangrijker dus is een 200 GB schijf van € 90,= nuttiger.
Er is dan € 110,= over om extra te besteden aan een betere/snellere VGA-kaart of andere componenten waarbij dan de vraag rijst welke soort spellen gespeeld gaan worden, The Sims, HL2 of Fifa Soccer etc.
Wat rest er dan? Een betere VGA-kaart als beoogd.
Nieuwe vraag wat is dan de snelste VGA-kaart?
Wat betreft de betrouwbaarheid van een RAID0 en de WD Raptors zie o.a. http://gathering.tweakers...=XF21---A&select_forum=21
En, wat dachten jullie van dit reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 2005
1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR (Dane-Elec) Azerty Hardware € 223,01
AMD Athlon 64 3500+ Venice (S939, 2.2GHz, 5... Pcdrome € 259,-
Apacer Embedded Card Reader 15 in 1 (USB 2.0... MNM Computers € 14,80
Asus A8N-SLi, nForce4 SLi (Sound, LAN, SATA I... 1to0 € 121,45
Asus GeForce 7800 GTX 256MB DDR3 (PCI-e, 2... Empc Solutions € 514,59
Cooler Master RS-450-ACLY Real Power, 450W... Euromaxi € 75,40
Creative Inspire T7700 (7.1) PCL Computers € 119,-
Creative Soundblaster Audigy 2 ZS Euromaxi € 57,90
Hitachi Deskstar T7K250, 250GB (7200rpm, SAT... OBCS € 125,60
Lite-On 16x48x, LTD-166S (Zwart) Megawebshop.nl € 20,35
NEC ND-3540 16x (Dual-layer, Zilver) Computerdrome € 45,50
Plantronics Audio 90 Play Trend Cyes € 33,50
Totaal € 1.610,10.
Maak van 2 GB geheugen 1 GB en je zit op de € 1500,=
En dan nog iets:
Er is weer een 'welke moet ik kopen' topic, ditmaal mogen we een kast adviseren.
[ Voor 23% gewijzigd door Guardian Angel op 22-07-2005 21:17 ]
ARME AOW’er
In mijn ogen moet een systeem uitgebalanceerd zijn. Dus bij een snelle proc hoort veel geheugen (1 à 1,5GB), een redelijke videokaart (6600/X700 of hoger) en een snel hardeschijfsysteem. Een oude generatie 80GB HD zal nooit een RAID0 van 2 raptors bij kunnen houden en ook niet als ze afzonderlijk ingedeeld zijn (eentje voor windows + games, eentje voor swap en data).
Omdat je me hebt latenw eten (In een ander topic) over deze post, neem ik even de tijd te reageren, maar dan niet op jouw mening over vragen stellen op dit forum, dat laat ik achterwege. (De reden dat ik dit niet heb gelezen is omdat ik dit topic al acher me had gelaten, en ik ga voor een 250 giger single harddisk voor zij die dit willen weten.)Guardian Angel schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 14:26:
[...]
[...]
[...]
Nu wil ik er geen eindeloze discussie van maken, maar de vraag is toch echt of het geld besteed moet worden aan snelle HD's of aan een betere VGA-Kaart of andere onderdelen (met de prijs in het achterhoofd) en niet om snelheidswinst te boeken.
Wat je doet is de prijs van twee Raptors in de Pricewatsch (http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/50/top) zoeken. De TS geeft aan dat het dan om de 36 GB gaat omdat de 74 GB versie veel te duur is. Twee HD's kosten € 200,= maar er is dan slechts 72 GB schijfruimte beschikbaar.
Wordt er gekozen voor een, vrijwel net zo'n grote, 80 GB standaard schijf, dan kost dat € 50,=t. Met veel games is veel ruimte waarschijnlijk belangrijker dus is een 200 GB schijf van € 90,= nuttiger.
Er is dan € 110,= over om extra te besteden aan een betere/snellere VGA-kaart of andere componenten waarbij dan de vraag rijst welke soort spellen gespeeld gaan worden, The Sims, HL2 of Fifa Soccer etc.
Wat rest er dan? Een betere VGA-kaart als beoogd.
Nieuwe vraag wat is dan de snelste VGA-kaart?
Wat betreft de betrouwbaarheid van een RAID0 en de WD Raptors zie o.a. http://gathering.tweakers...=XF21---A&select_forum=21
En, wat dachten jullie van dit reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 2005
1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR (Dane-Elec) Azerty Hardware € 223,01
AMD Athlon 64 3500+ Venice (S939, 2.2GHz, 5... Pcdrome € 259,-
Apacer Embedded Card Reader 15 in 1 (USB 2.0... MNM Computers € 14,80
Asus A8N-SLi, nForce4 SLi (Sound, LAN, SATA I... 1to0 € 121,45
Asus GeForce 7800 GTX 256MB DDR3 (PCI-e, 2... Empc Solutions € 514,59
Cooler Master RS-450-ACLY Real Power, 450W... Euromaxi € 75,40
Creative Inspire T7700 (7.1) PCL Computers € 119,-
Creative Soundblaster Audigy 2 ZS Euromaxi € 57,90
Hitachi Deskstar T7K250, 250GB (7200rpm, SAT... OBCS € 125,60
Lite-On 16x48x, LTD-166S (Zwart) Megawebshop.nl € 20,35
NEC ND-3540 16x (Dual-layer, Zilver) Computerdrome € 45,50
Plantronics Audio 90 Play Trend Cyes € 33,50
Totaal € 1.610,10.
Maak van 2 GB geheugen 1 GB en je zit op de € 1500,=
En dan nog iets:
Er is weer een 'welke moet ik kopen' topic, ditmaal mogen we een kast adviseren.
Het systeem in elkaar zetten gaat mij blijkbaar nog steeds niet goed af, want ik kom rond die prijs niet eens in de buurt. Als je alle (Zinloze in mijn geval) accecoires zoals een headset en boxen weg haalt kom je zelfs onder de 1500 met een systeem wat hoogstwaarschijnlijk sneller is dan de systemen die even veel kosten. Nou kan dit te maken hebben met het feit dat er geen kast omheen zit...(Ik post/edit trouwens nog even iets in dat topic over dit onderwerp)Dan nog kom ik op betere performance uit. Zo blijkt maar weer dat ik dit _niet_ goed kan, PC's 'in elkaar zetten'. Nou zijn de prijzen gehaald van heel veel webshops, maar het gaat om het idee.
Het systeem zal ik zeker nog in de gaten houden, eens kijken wat diegene waarvan ik het systeem ga kopen (Lang verhaal) voor'n prijs hanteert voor dit systeem.