Windows XP SNMP service stops working

Pagina: 1
Acties:

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-01 16:44
Ik heb een 'mailserver' met twee netwerkkaarten, een netwekkaart is verbonden met mijn domein, de andere netwerkkaart is verbonden met een ADSL router DrayTek Vigor 2500. Mijn domein bestaat uit ongeveer 70 PC's die allemaal e-mail gebruiken. Op deze PC is tevens Wingate geinstalleerd wat dienst doet als proxy server en als 'mail-spooler'. Om mijn snelheid te meten heb ik MRTG (The Multi Router Traffic Grapher) geinstalleerd. Omdat ik de MIB van de Vigor niet kan uitlezen, besloten om de netwerkkaart die verbonden is met de Vigor uit te lezen. De output van MRTG heb ik nodig om de provider te laten zien dat de snelheid die ik heb in geen verhouding staat tot wat mij beloofd is. In zou een 65k / 512k lijn moeten hebben maar ik ben al blij als het werkt...

Het volgende probleem doet zich nu voor dat regelmatig de SNMP service een 'stop-command' krijgt en dan werkt MRTG niet meer wat zich uit in een rechte lijn met de waarde die het had voor de SNMP service gestopt werd. In de eventviewer staat "De SNMP has stopped succesfully - EventID 1003" Dit gebeurd z'n twee tot drie keer per dag op een willekeurig tijdstip. Verder geen reden waarom!!

Tot nu toe alleen de firewall uitgeschakeld en de SNMP service automatich laten herstarten (Recovery, Restart the Service) in het geval dat er problemen zijn. Helaas heeft dit nog niet veel uitgehaald maar verder heb ik geen enkel idee waar dat stop-commando vandaan zou kunnen komen. PC met Wingate en Proxy werkt verder perfect maar ik moet de gehele dag in de gaten houden dat de SNMP service blijft draaien.

HP Compaq, Pentium IV 2.66GHz, 248 MB RAM

Twee netwerkkaarten
1) HP Gigabit Ethernetcontroller 192.168.100.250 / 255.255.255.0 / 192.168.2.2 -> domein
2) 3COM Etherlink XL 10/100 PCI TX NIC (3C905B-TX) 192.168.2.2 / 255.255.255.0 / 192.168.2.1 -> Draytek Vigor 2500

Verder valt mij op dat:
3COM kaart aangesloten op de Draytek is nu 4 dagen up
Send 220.675.608 bytes
Received 799.657.473 bytes

HP Gigabit Eterhnetcontroller aangesloten op mijn domein is nu ook 4 dagen op
Send 1.033.652 packets
received 1.200.572 packets

Waarom de een nu in bytes en de ander in packets is mij ook niet duidelijk maar doet verder even niet ter zake.

HP Compaq PC is running
* Windowsxp professional SP2
* Wingate versie 5.2.3 (Build 901)
* Gatekeeper versie 5.2.3 (build 901)
* MRTG versie 2.11.0
* Windows Media Player version (Message on hold voor de PABX)

DrayTek Vigor 2500 firmware version v2.51

Thanks,

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-03 16:19
Ik heb nooit problemen gehad met drayteks icm SNMP. Je moet SNMP aanzetten in dat ding voor het juiste IP.

Verwijderd

aangezien ik geen glazen bol hebt zal je zelf moeten uitzoeken welk prog een stop command geeft. snmp wordt netjes afgesloten dus krijgt het ook netjes een stopcommand.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ook ik zou niet zo goed weten waarom je SNMP server stopt - het is ook niet zo zeer dat hij crashed (dan had je wel een 'Terminated unexpectedly' -gezien) waardoor het moeilijker wordt. Vermoedelijk draait er 'iets' op die PC of op het netwerk wat die service stillegt :)

Verder zou ik persoonlijk toch proberen te meten op je draytek - als je bv. een virus zou hebben dan is dfe kans al weer aanwezig dat het niet zichtbaar is in je proxyserver. Overigens zijn 70 PC's volgens mij best veel om achter een 'simpele' draytek te hangen :)

Verwijderd

en de term domain is misschien ook overdreven als je het alleen over winxp hebt :)