Toon posts:

Radeon 9800 pro lage fps?

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
een vriend van mij heeft dit systeem:

amd athlon 2400+
768 ddr ram
1 80 gb hdd
2 cd drives
voeding: 300 watt maximaal
kaart: 9800 pro

maar nu heeft hij op 1024x786 maar ongeveer 25 fps bij Counterstrike source

alles op high en geen AA onzin en geen vertical sinc

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heeft ook een beetje te maken met de CPU die is voor CS:S niet echt snel genoeg.

Als je de settings niet op high zet maar iets lager zou het wel beter moeten lopen, maar ik denk niet dat het echt lekker gaat lopen, zelf heb ik wat betere specs alleen nog loopt het niet echt super.

Begin gewoon eerst eens met wat verschillende instellingen te spelen.

Verwijderd

Topicstarter
ja maar waarom zou het aan de cpu liggen?

want met een ti4200 deed ie al meer op bijna dezelfde instellingen

op medium blijf het resultaat trouwens etzelfde met de 9800 pro

Verwijderd

Hmz dit heb ik ook gehad met mijn Fx5900 Ultra. Begon traag te worden, (10 fps in Far Cry enzo 8)7 ) en uiteindelijk overleed 'ie.

Bij mij was een lage FPS dus een brakkende kaart :'(

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 21:04:
ja maar waarom zou het aan de cpu liggen?

want met een ti4200 deed ie al meer op bijna dezelfde instellingen

op medium blijf het resultaat trouwens etzelfde met de 9800 pro
Nou de CPU is niet echt super snel voor de Source engine, dus een echt hoge framerate zal je denk ik niet krijgen.

Heb je wel nadat je geupgrade hebt je oude drivers weggegooit of nog beter een nieuwe windows install erop gezet ? , want van ATI naar Nvidia of andersom geeft meestal wel problemen zonder het goed verwijderen van de oude drivers.

Zelf doe ik altijd een nieuwe windows install erop als ik van merk wissel.

Edit : En dan is het ook nog zo dat de 4200 alleen directx 7 ( of was het nou 8 :? ) ondersteunt en dus veel speciale effecten weg laat waardoor het beter draait dan op een kaart die wel een hogere directx versie ondersteunt.

[ Voor 14% gewijzigd door PilatuS op 18-07-2005 21:20 ]

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Die XP2400+ is wel geen Athlon64, maar een fatsoenlijke fps moet je toch wel kunnen halen in CS:S. Mijn pc (redelijk goed vergelijkbaar - zie sig) kan Counterstrike Source aardig goed draaien (zelfde instellingen die jij noemde). Mijn pc beschikt echter over een 9600XT die echt een stuk langzamer is dan een 9800PRO. Draai eens de videostresstest die zich in het menu van counterstrike bevindt, zodat je even kunt vergelijken. Mijn pc haalt zo'n 69 fps.
Een geforce 4 ti4200 gebruikt directx 8.1 in dit spel. Ik kan je vertellen dat deze het heel goed doet in counterstrike source, aangezien ik deze ook in ander systeem heb (een AthlonXP 1600+). Een 9800PRO is echter zo'n stuk sneller, dat deze alsnog in directx 9 sneller zou moeten zijn dan een gf4 in dx 8.
Heb je, nadat je de videokaart hebt vervangen, de oude nvidia drivers goed verwijderd? Het beste is, na het switchen tussen nvidia en ati (de drivers vinden elkaar namelijk niet zo lief), om dan windows opnieuw te installeren. Heb je dit niet gedaan, dan lijkt mij dit één van de eerste opties die je kunt proberen.
Ook moet je om het uiterste uit je systeem te halen de chipsetdrivers van je moederbord goed installeren. Dit zal in jouw geval een via, sis of nforce chipset zijn. Deze kun je mbv google of de search heel gemakkelijk vinden.
Check de voeding even of deze wel zwaar genoeg is voor het systeem. Een 300 Watt A-merk voeding zou wel voldoende moeten zijn, maar een crappy Q-tec :r (C-merk) is absoluut niet genoeg. Bekijk je voltlijnen daarom even in het bios en zoek vervolgens in de search naar "welke voeding heb ik nodig" ;).

[ Voor 6% gewijzigd door AntonH op 18-07-2005 22:52 ]

Verwijderd

het feit dat als je alles op medium zet, en dan toch dezelfde frame rates krijgt, betekend dus dat de cpu de botlleneck is, of het geheugen, maar het lijkt me toch de proc die de bottleneck is. probeer eens met de resoluties te knoeien, hogere resoluties of lagere.

Verwijderd

Topicstarter
12 volt lijn is in bios 11.90 v

3.3 is 3.34

5 is 5.04

Verwijderd

- Doe een clean install
- Houd Windows schoon (voor sommige heel moeilijk)
- Maak je zorgen om die voeding

Ik draai met dezelfde hardware* zeer soepel.

* ALleen een goede andere voeding, 2500+ en 1GB ram.

Oja is het alleen dit spel?
Wat komt er uit de stresstest en #Dmark 2001 2003 2005 ?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2005 01:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
stresstest is 59.86 fps... 3dmark staat niet op zijn pc

• AntonH
Dan zit er dus iets niet helemaal lekker :P, als je naar mijn vorige post kijkt.

Verwijderd

Topicstarter
nee idd maar wat?:)

processor?

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-08 08:22
768 mb geheugen is niet voldoende om zulke spellen op high instelling soepel te laten lopen. Bij Doom 3, Half Life 2, Far Cry verdubbelde mijn framerates toen ik van 512 naar 1024 mb ging.

Wat ook kan zijn dat hij in Windows via beeldscherminstellingen wel aa etc heeft ingesteld? En hij dus de spelinstellingen overschrijft?

[ Voor 6% gewijzigd door et36s op 19-07-2005 17:06 ]

• PilatuS
  • Niet online
Heb je wel nadat je geupgrade hebt je oude drivers weggegooit of nog beter een nieuwe windows install erop gezet ?
:?

• AntonH
Wanneer je meer geheugen in je pc stopt, krijg je echt niet opeens een hogere framerate. Echter heb je dan minder last van haperingen, omdat je hardeschijf dan minder hoeft te swappen (= virtueel geheugen op je hardeschijf). Hierdoor lijkt het alsof je fps verdubbelt, maar dat is niet zo - je framerate blijft hetzelfde.

Maar nu to the point. 768mb is echt wel genoeg geheugen om de stresstest door te komen zonder haperingen (met 512mb ram is de framerate hetzelfde als wanneer ik 1gb in mijn pc zet). Zonder nog wat extra informatie kunnen we echter niet verder, daarom nog wat vragen:

- heb je een virusscanner á la norton op de achtergrond draaien?
- heb je de chipsetdrivers goed geïnstalleerd?
- wat voor moederbord heb je (merk + type)?
- draait counterstrike beter na ongeveer een kwartiertje spelen (dit ivm met de hoeveelheid geheugen met 512mb duurde het bij mij even voordat alles soepel ging. Dit kwam door het swappen).
- wat krijg je voor scores in 3dmark 2003 en 2005? - te downloaden vanaf Futuremark.
- wat voor voeding zit er precies in het genoemde systeem?
- heb je de oude videokaartdrivers van de ti4200 goed verwijderd (dus inclusief drivercleaners e.d.)?
- heb je na het switchen tussen nvidia en ati windows opnieuw geïnstalleerd?

Als je niet weet hoe je aan bepaalde dingen kunt komen, moet je even de search van GoT gebruiken ;).

Verwijderd

Topicstarter
ik heb windows opnieuw geinstalleerd

fps is nu 68.86 = verbetering van 10 fps

mobo weet ik niet maar drivers zijn vanaf cd wel goed dus....

kzal em vragen even 3dmark03 te downen

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:04

13art

Moderator Mobile
Ik heb zelf een 3,06 Ghz met 1gb werkgeheugen, en als ik Enemy Territory speel op 1280x1024 kom ik zelf ook niet echt hoger dan de 60 fps. Nu moet ik wel zeggen dat er bij mij nog van alles op de achtergrond draait (virusscanner, firewall, minimizer, etc) Nu heb ik een computer van de MediaMarkt. Ik heb laatst gekeken wat mn voeding was, maar die lag niet zo heel hoog, iets van 250W ofzo. Dus binnenkort maar eens een nieuwe voeding kopen, eens kijken of dat helpt :) Ow ja heb zelf ook de 9800 pro :)

50 euro korting bij Tibber

Verwijderd

Topicstarter
ok 3dmark 03 gedraaid:

2200 punten

veels te weinig vind ik

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:33
Voor 03 is dat inderdaad te weinig, heeft ie niet toevallig een kaart met 128bits geheugen ipv 256?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 00:27:
ok 3dmark 03 gedraaid:

2200 punten

veels te weinig vind ik
Daarklopt geen zak van!

Ik haal momenteel net geen 6600 punten (zie sig) stock was dat rond de 5300... k zou idd eens naar dingen zoals de drivers gaan kijken, want er is iets serieus mis..

Verwijderd

Topicstarter
we hebben een windows reinstall geprobeerd...

drivers van de cd

de 5.7

de 5.6 maar hij blijft vaag doen

ook in windows nu.. met schermen laden enzo.. en verplaatsen duurt erg lang

Nee is nog gevraagd in winkel en het is een 256 bits

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2005 00:58 ]

Verwijderd

Harde schijf die kapoet gaat?
Hoe geen eens apart geluid te maken.
Check hem eens op fouten, en je geheugen ook gelijk ;)

Verwijderd

Topicstarter
harde schijf en geheugen lijken me erg stug... problemen waren er eerst nooit

9800 pro erin

gezeik

maar de 12 v lijn was 11.90 en dat was egt in de bios

na 10 min gamen was het 11.85

( allebei bij de ati)

beetje krap... misscvhien is dat het?

EDIT: krijg net te horen dat die vriend gister 30 mark 05 had gedload |:( dus dat was een 05 resultaat

nu heeft hij wel 03 gedaan

5300 punten.... dat klopt dus wel

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2005 11:02 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Die lijnen mogen maximaal 5% afwijken. Voor zover ik kan zien zit je binnen die marges.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
hmm ja maar er is iets met cs dan ofzo..

want 3dmark03 is 5300 punten

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-08 19:51
je zegt dat je de drivers voor de mobo vanaf de cd installeret probeer eens de laatste via internet af te halen en te installeren. misschien dat het daaraan ligt. en je zou evt ook een bios upgrade meoten kunnen doen, maar daar zal het neit echt aan liggen. maar die drivers zouden het wel kunnen zijn.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:33
5300 voor 03 is op zich prima, zou ik dus verder tevreden mee zijn

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:10

DaOverclocker

Overclocker for life...

CS-source is echt wel gevoeliger voor cpu's als 3dMark.
Een 133mhz bus werkt ook super vertragend. Een 166mhz bus zelfs nog.
Bij 200mhz bus komt source pas goed uit de verf.
Ik zou proberen de multiplier can de cpu wat lager te zetten en de bus wat hoger.
Ik weet alleen niet of die bij jou op dit moment op 133 of op 166 draait.
Je kan altijd wat hoger proberen, ook al wil je multiplier niet naar beneden. (Overclocken, that is...)

systeem specs

Verwijderd

Topicstarter
ja ik kan wel overklokken alleen hij heeft een oud asus bordje

en daar staat FSB etc in het grijs dus " gelocked" kan er dus niet bij

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2005 17:09 ]

• McWolf82
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-12-2022
Ik heb een AMD Sempron 2600+. met 768 MB DDR2, 120 GB HD en een 9600 XT 256 mb erin hangen. Ik heb alles op 'high' staan en hij loopt vlekkeloos! FPS ligt tussen de 50-60 (Soms meer).

[ Voor 5% gewijzigd door McWolf82 op 29-09-2005 15:06 ]

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Beetje oude koe he ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.