Inleiding
Mijn huisgenoot is vorige week zo handig geweest om bovenop mijn Thrustmaster Joystick te gaan staan

Merk:Thrustmaster
Prijs: Versie II € 53,21
Voordeel:
• Grote gashandel
• Veel knoppen
• Flipknop
Nadelen:
• Totale grote
• Kwaliteit
• Gashandel (schokkerig)
• Breekbaar

Nu ben ik dus opzoek naar een nieuwe joystick en ik kon er niet echt veel informatie over vinden. Er is hier en daar een vrij recent kort topic over Flight Simulator joystick keuze, welke ??
Helaas is hier ook weer te weinig informatie uit te halen over welke joystick nou goed is en welke alleen maar goed lijkt. Daarom leek het mij handig om een algemeen topic te starten waar wat ervaring uitgewisseld kan worden en tegen de tijd dat er genoeg informatie bekend is dat er dan een wat mooier topic komt
De Joysticks
Natuurlijk zijn er ontzettend veel joysticks beschikbaar, maar er zijn er maar een paar noemenswaardig. Ik zal er hieronder een paar geven:

Merk:Saitek
Prijs: € 99,90
Voordeel:
• Uiterlijk, schempje!
• Losse delen
• Lampjes/verlichting
Nadeel:
• Deadzone
• Compatibility
In de eerste instantie lijkt dit de joystick die iedereen zou willen hebben. Echter is de gebruikerservaring precies het tegenover gestelde. Tenminste, naar wat ik gelezen heb. De 'dode hoek' van deze joystick schijnt een ramp te zijn:
Bron: komplett.nl
Recensie geschreven door: Ben van Zijl
De x52 ligt lekker in de hand, ziet er mooi uit MAAAARRRRR..... de aperatuur zit vol met bugs en andere fouten.
Ten eerste is er een Deadzone(gebied waarin de joystick niet op bewegingen reageert) terwijl joysticks dit eigenlijk helemaal niet mogen hebben. Ten tweede is er een fout die ervoor zorgt dat de joystick opeens niet meer reageert.(gebeurt vooral waneer je Nvidia based products in je PC hebt zitten , dus Nforce moederboard en de bekende Geforce kaarten. Dit betekent dus eigenlijk dat het product gewoon zwaar defect is en eigenlijk niet verkocht zou mogen worden.
De fabrikant weet van deze fouten af maar het ziet er niet naar uit dat de fouten verbeterd gaan worden. op de forums van fabrikant komen klachten binnen van bijna iedereen die er 1 heeft aangeschaft maar veel hulp krijg je van hun niet.
Voor mij dus geen Saitek meer, mijnes is een dag na aflevering gelijk terug gegaan naar de winkel.
En dan hebben we natuurlijk ook nog joysticks als deze:

Merk:Logitech
Prijs: € 26,53
Voordeel:
• Prijs
• Aantal knoppen
• Uiterlijk
Nadeel:
• Levensduur (ervaringen: gem: paar maanden)
• Kleine gashandel
De ervaringen die gebruikers hiermee hebben zijn positiever, het is een joystick zonder al te veel extra's en er is duidelijk meer aandacht besteed aan het innerlijk van de joystick.
Voor de mensen die echt veel geld hebben, die nemen iets wat 'back to basic' is en van binnen een Rolls Royce zou moeten zijn:

Merk:HC-Products
Prijs: $ 149,95 (€ 124.31)
Voordeel:
• Kwalteit
• Authentiek uiterlijk
• Genoeg knoppen
• Handmatig instelbaar
Nadeel:
• Prijs
• Geen gashendel
De prijs van dit dingetje mag er wezen!
Ik heb hier nog niet echt veel user reviews over kunnen vinden, het enige wat er veel staat is: "Deze wil ik hebben"
Dan is er nog de joystick van onze oude vertrouwde fabrikant van Windows. Waarschijnlijk hebben ze een bedrijf opgekocht wat joysticks maakt en het wat geld gegeven want het resultaat van de nieuwe versie is goed. Ze hebben niks veranderd aan de joystick, maar de interne configuratie/instellingen wat aangepast om de joystick nog beter te laten presteren.
The Sidewinder Force Feedback 2 retains the stylish ebony looks as its predecessor and keeps the number of buttons the same as the original, but tweaks the configuration a bit, with great results.
In a wild, hair-raising dogfight, precision and control are critical. That's why the SideWinder has been reengineered for even more accuracy. With its comfortable handle and an improved throttle, this professional quality stick feels as great as it performs

Merk:Microsoft
Prijs: €130.12
Voordeel:
• Verbeterd intern mechanisme
• Goede reviews!
• Overall Score 92%
• Deaf Gamers Rating: 9.2/10
• LAZ Review Breakdown 89.5 (No game included)
• Compatible met... Windows

Nadeel:
• Geen uiterlijke veranderingen
• (Voor sommigen) aantal knoppen
Op verzoek zet ik de Thrustmaster HOTAS Cougar erbij. Deze Joystick en Throttle heeft veel weg van de X52 van Saitek. Het grote verschil is echter dat de HOTAS compleet van metaal is wat ervoor zorgt dat de joystick en throttle realistisch aanvoelen. De HOTAS is een exacte replica van de Joystick en Throttle uit de Amerikaanse F16 Block 52. De HOTAS heeft een 16k geheugen, welke geflashed kan worden. Daarbij is de HOTAS compatible met standaard analoge pedalen. HOTAS is, net zoals mijn oude Joystick, van Thrustmaster:

Merk:Thrustmaster
Prijs: $ 299.88 (€ 242.47)
Voordeel:
• Compleet van metaal
• Joystick in throttle (vervanger voor muis)
• Goede grip door metaal
• Totale gewicht: 8KG, stevig!
• Openen zonder verval van garantie!
• Zeer grote aanpassings mogelijkheden
Nadeel:
• Prijs, maar dan heb je wel wat!
• (Te) zware veer in joystick
• Niet geschikt voor snelle bewegingen
• Joystick heeft 2 assen, pedalen nodig!
• "Electric Optical Technology to control Throttle" *
* Dit kan zorgen voor een snellere slijtage van de Throttle, de techniek is verbeterd ten opzichte van de vorige versie. Maar het idee om analoge aparatuur dan te laten meten door (goedkopere) digitale technieken is niet echt mooi. Deze techniek kan gaat namelijk op den duur steeds minder goed werken.De vorige versie begon al te slijten na enkele dagen, review's laten zien dat deze na enkele dagen nog geen teken van slijtage toont!
Er gaan geruchten Thrustmaster al bezig is met een opvolger. Deze zou een replica moeten zijn uit de F/A 18 - Hornet. Het nadeel wat er dan zou kunnen zijn is dat deze in de echte F/A 18 van Plastic Fiber is, maar Thrustmaster heeft gezegd dat de opvolger goedkoper en beter wordt dan deze, maar tot die tijd hebben we hier een mooie aan!
Conclusie
Ik heb hier niet alle joysticks neergezet, als men wil kan ik er meer bij zetten. Maar het ging er in dit topic vooral even om hoe de joysticks bevallen en of we tot een conclusie kunnen komen welke joystick het beste zal bevallen. Ik wil sowieso weer veel knoppen hebben en een gashendel.
Het resultaat van dit topic zal misschien zijn dat er ervaringen en meningen worden uitgewisseld. Maar het is voor velen misschien wel even handig om duidelijk te krijgen welke joysticks het beste bevallen.
Natuurlijk is het ook mogelijk om vragen te stellen, ik kan altijd dingen opzoeken! Of als je altijd al hebt willen weten hoe mijn joystick er van binnen uit ziet dan kan ik foto's posten!
Op of aanmerkingen op deze openingspost hoor ik graag, dan ik het altijd nog aanpassen naar ieders smaak
[ Voor 67% gewijzigd door vegterb op 06-08-2005 12:21 ]
My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties