Toon posts:

Hoeveel foto's passen er op een geheugenkaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.259 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Deze vraag zal ongetwijfeld al een keer de revue hebben gepasseerd, maar ik ben inmiddels al een uur lang via de zoekfunctie over de site aan het spitten, heb inmiddels vierkante ogen, maar het antwoord nog niet gevonden.B)
Ik kan me herinneren ooit eens een handige tabel te hebben gezien.

Groeten Phantom4ever

• Syntagma
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Ehmmm hoe groot is die kaart? Hoe groot/welke resolutie zijn je foto's?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-12 15:14

Sick Nick

Drop the top!

kijk hoe groot je foto's zijn, deel de inhoud van het kaartje door het formaat van je foto en klaar ben je.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Tabel?

Het hangt totaal af of je compressie gebruikt Ja/Nee, wat voor formaat je de foto's opslaat! De kwaliteits settings de hoeveelheid megapixels..etc..etc...etc!

Mijn 3MP camera doet JPG, hoge kwaliteit dat wel! En op een 128Mb kaartje kan ik zo, 3MP modus, high quality ... 80 foto's kwijt!

Het hangt echt van je camera af....

There is no place like ::1

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-11 14:26
Hoe willen wij dat weten als jij niet verteld hoeveel mb de geheugen kaart is en hoe groot je foto's zijn.

"mb geheugen kaart" / "mb per foto" = hoeveel foto's

Opleiding Brandveiligheid

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:35
(grootte geheugenkaart) / (grootte per foto)

Hangt dus van 2 factoren af, die je allebei kan aanpassen naar eigen wens (binnen grenzen). Kijk voor groottes van foto's bij de cameraspecs, staat er meestal wel in.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Geef eens wat meer info.
Resolutie (megapixels)
JPG compressie (Super fine, fine, normal)

[ Voor 8% gewijzigd door Henk007 op 18-07-2005 15:16 ]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-12 15:14

Sick Nick

Drop the top!

http://www.photohall.be/nl/5.cfm

Hier staat in het midden een tabelletje, dat zoek je denk ik.

• Syntagma
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Leuk taaltje dat Belgisch :)

Verwijderd

Topicstarter
Sick Nick schreef op maandag 18 juli 2005 @ 15:15:
http://www.photohall.be/nl/5.cfm

Hier staat in het midden een tabelletje, dat zoek je denk ik.
Dat is exact wat ik bedoel. Thanks!! :)

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:54
De onderstaande tabel zal u helpen om de juiste kaartcapaciteit te kiezen (opgelet, het gaat hier om een schatting, afhankelijk van het compressieniveau dat geselecteerd is op het toestel).
je hebt dus vrij weinig aan zo'n tabel.

beter kijk je naar de kaart die je nou hebt in je cam, selecteert de instelling die je wilt hebben en kijkt dan hoeveel foto's je daarop kunt maken. dit staat vaak wel in het schermpje, nog X foto's. en vermenigvuldig dat aantal foto's met de capaciteit van de andere geheugenkaart.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-12 22:40

Garyu

WW

Even uitgaande van de situatie dat de TS nog geen camera / kaart heeft, en zich afvraagt hoeveel hij zou moeten kopen, is zo'n overzicht wel handig.

En het klopt vast wel ongeveer wat daar staat, uitgaande van 'goede kwaliteit'-stand op je camera. Tenminste, wat mijn cam levert klopt wel ongeveer met wat daar staat. En natuurlijk kan het een foto of vijf, misschien tien schelen. Maar je hebt wel een indicatie.

En verder, het prijsverschil is vrij klein, dus koop gewoon een zo groot mogelijke kaart. Nadelen zitten daar nauwelijks aan :).

[ Voor 47% gewijzigd door Garyu op 18-07-2005 15:58 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-12 09:35

tazzman

a real boardmonkey

Die tabel zegt dus helemaal niets. :)

Het hangt van veel factoren af. Allereest het formaat van het kaartje. Maar die variabele is redelijk makkelijk constant te maken door gewoon als maatstaaf 1 GB CF te nemen. Da's makkelijk want je kan redelijk makkelijk zeggen dat een 512MB de helft en 256MB een kwart van het aantal foto's kwijt kan. Minder dan 256MB lijkt me niet realistisch meer om uberhaupt naar te kijken.

Maar ja, hoe groot is zo'n foto dan? En dat hangt af van:

- Megapixes, dus resolutie. Hoe hoger de resolutie, hoe groter de bestanden.
- RAW of JPEG? RAW bestanden zijn een bijna directe "dump" van de sensor naar bestandsformaat. JPEG bestanden worden gecomprimeerd en zijn dus kleiner.
- Wat voor JPEG-mode / kwaliteit? Hoe minder compressie - hoe groter de bestanden. Maar hoeveel compressie wil je gebruiken?
- Wat voor ISO waarde wordt gebruikt? Geloof het of niet - maar er is weldegelijk verschil in formaat tussen een ISO 100 en ISO 800 foto. :)
- Wat voor camera wordt gebruikt? De ene camera is de andere niet? Al zijn ze beide 8MP en schieten ze allebei met JPEG, dat kunnen nogaltijd verschillende bestanden zijn.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12 09:19
Die tabel komt heel erg dicht in de buurt van het gemiddelde aantal foto's dat een digitalecamera op zijn beste jpeg-kwaliteit weg kan schrijven.

Zo weet ik uit ervaring dat een 3 megapixel camera op zijn beste jpg kwaliteit gemiddeld rond de 80 foto's kwijt kan op een 128MB kaartje, die tabel zegt 81. Zelfde met 4 megapixel camera's: ik zeg uit ervaring 64 foto's op een 128MB kaartje, die tabel zegt 65.

Die tabel geeft goede waardes aan voor alle camera's met de kwaliteit van de foto ingesteld op de maximale resolutie en de beste jpeg kwaliteit. Als je al meerdere camera's in je bezit hebt gehad en met tientallen camera's hebt mogen spelen (via je werk), dan weet je dat die tabel heel erg dicht in de buurt zit met de praktijk.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nou, de vraag is onderhand wel beantwoord en we hoeven dus niet met z'n 10-en alsnog te gaan bevestigen dat die tabel klopt ;) Deze gaat op slot dus :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.