Toon posts:

[SQL] Error in syntax

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben al een tijdje bezig met het leren van SQL, en ik heb dus een simpel scriptje geschreven waarmee ik form data aan een tabel kan toevoegen.

Nou heb ik alleen de hele tijd last van de volgende foutmelding:

"Database ERROR: You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '´´, naam, adres, postcode, woonplaats, telefoonnummer, emailadr..."

Het bijbehorende stukje code waar de fout zich in bevind:

code:
1
2
3
4
# setup SQL statement
        $sql  = " INSERT INTO klanten ";
        $sql .= " ('', naam, adres, postcode, woonplaats, telefoonnummer, emailadres, geboortedatum, foto, www, datumaanmelding, overig) VALUES ";
        $sql .= " ('$klant_id','$naam','$adres','$postcode','$woonplaats','$telefoonnummer','$emailadres','$geboortedatum','$foto','$www','$www','$datumaanmelding','$overig') ";

De fout ontstaat wanneer er dus een nieuw klant_id veld aangemaakt moet worden. Deze staat op auto_increment, maar aangezien er geen waarde van het form veld vandaan komt, moet hij deze dus automatisch aangewezen krijgen, maar hoe?

Bij voorbaat dank.

• riezebosch
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 13:09
Omdat hij op auto_increment staat hoef je (AFAIK) helmaal niets mee te geven. Deze wordt door de DBMS zelf aangemaakt op het moment dat jij een nieuw record aanmaakt.

Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack

Verwijderd

kijk eens naar je strings en numerieke waardes en de plaatsen van de aphostropes, daar lijkt de fout te zitten

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:28
De twee enkele quotes op de 2e regel en de $klant_id op de 3e regel weglaten; dan pakt-ie automatisch de volgende auto-increment waarde

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

riezebosch schreef op maandag 18 juli 2005 @ 13:46:
Omdat hij op auto_increment staat hoef je (AFAIK) helmaal niets mee te geven. Deze wordt door de DBMS zelf aangemaakt op het moment dat jij een nieuw record aanmaakt.
^^ wat riezebosch zegt dus. Dit is gewoon in elke manual/tutorial/boek te vinden, dus dit topic gaat op slot.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Dit topic is gesloten.