Toon posts:

Zelfbouw portable versterker/speaker

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Voor festivals en op vakantie wil ik een portable boxje met versterker en accu's bouwen.

Volgens mij moet het goed mogelijk zijn om menig portable speaker te overtreffen, qua geluidskwaliteit en kwantiteit!

Omdat ik de unit wil meenemen, wil ik hem zo klein mogelijk houden, ik dacht aan een kubus van 12 cm/zijde, of een rechthoekige unit van 10x10x15. De behuizing wordt hout (6-7 mm) of aluminium (3 mm)
De speaker die ik er in wil hebben wordt een simpele 2-weg autospeaker, Boschmann 10 cm@85 watt van conrad
De versterker een 18 watt, ook van conrad 18 watt van conrad

Dan nog wat penlight van 2500mah als accu (9,6 volt)
Dat wil ik allemaal gaan inbouwen.

Mijn vraag is,
Wat vinden jullie hiervan? Is de speaker niet wat overkill qua vermogen voor die versterker? En zou dat problemen geven?

Is basreflex beter in zo'n kleine behuizing?
En zou het geluid idd beter zijn dan menig portable speaker, of gaat de box vanwege zijn compactheid flink vervormen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2005 14:50 ]

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-02 15:41
ik denk dat je zowieso die penlite's beter kunt vervangen voor een andere accu, een lood accu of zo'n modelbouw accu. die gaan veel langer mee als gewone oplaadbare penlite's en hebben ook nog een een hogere capaciteit.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat klopt.

Maar die accu's zijn veel zwaarder en groter!

De versteker is 18 watt muziek, dus ongeveer 10 watt sinus.

Op maximum vermogen gaat de unit (9,6 volt x 2,5 ah)/10 al bijna 2,5 uur mee. In praktijk natuurlijk langer, vanwege stiltes in en variaties qua sterkte in de muziek.

Mijn ervaring is dat 4 watt een goed luister niveau is, dan gaat de unit minimaal 6 uur mee.

Met een lader en een extra accupack denk ik dat penlight voldoende zijn.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-02 11:03
Je wil dus een (vermoedelijk FREE-AIR) speaker van 13cm kwijt in een kastje met 1,5 liter inhoud? Ik kan je verzekeren dat er helemaal _niks_ van bas uit zal komen :P

Verwijderd

Topicstarter
subsonik schreef op maandag 18 juli 2005 @ 14:14:
Je wil dus een (vermoedelijk FREE-AIR) speaker van 13cm kwijt in een kastje met 1,5 liter inhoud? Ik kan je verzekeren dat er helemaal _niks_ van bas uit zal komen :P
De speaker is 10 cm in diameter.

Ik weet niet precies wat je bedoelt me free air speaker, maar denk je niet dat deze speaker in deze unit meer laag produceert dan menig portable speakertje (voor ipod ed).

Of zijn er betere speakers voor deze unit?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2005 14:46 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-02 11:03
Foutje van mijn kant, het is inderdaad 10cm :)

Wat ik bedoel met free-air speaker, is dat deze niet bedoeld is om in te bouwen in een kast (tenzij de kast heel groot is, voor 10cm minstens een 10-tal liter). Auto-luidsprekers zijn bijna altijd free-air speakers, zeker in het budget-segment.

Ik zou je eerder aanraden de Visaton FR10 in een basreflex kastje (3 liter, 70Hz) in te bouwen.

Afbeeldingslocatie: http://www.subsonik.be/forumstuff/got/fr10_3l_70hz_tf.png

Da's de frequentiekarakteristiek die je dan krijgt, -8dB op 54Hz is heel netjes voor zo'n klein ding. Met 10W vermogen pomp je hier zo'n 95dB uit op 1m afstand. Dat gaat gegarandeerd een pak dieper, en bijna zeker ook harder dan dat boschmann spul :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die speaker van visaton ziet er aardig uit.

Ik vraag me dan af, waar ik de basreflex poort moet plaatsen. Ik meen dat het verkeerd plaatsen van zo'n poort het geluid flink kan verpesten.

Is het noodzakelijk om een basreflex box te bouwen? Kan ik niet gewoon de kast gesloten houden?

Dan zou heel wat eenvoudiger zijn.
Pagina: 1