[XP] Gaat niet automatisch in stand-by

Pagina: 1
Acties:
  • 1.964 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• saftaplan
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik heb hetzelfde probleem met bijna elke PC waarop ik Windows XP installeer: hij wil niet automatisch in stand-by. Je weet wel, Configuratiescherm --> Energiebeheer --> Systeem op stand-by: Na ... . Handmatig op stand-by lukt prima, en eenmaal hij in stand-by staat gaat hij ook prima vanzelf in slaapstand, maar vanzelf in stand-by gaat hij dus nooit. Het is me wel al gelukt om hem in stand-by te laten vallen in een kortere tijd, maar ik wil juist dat mijn configuratie behouden blijft, ik wil geen andere tijden.
Aangezien ik ook een MCE-PC heb waar dit probleem zich ook voordoet is het best irritant om 's morgens te constateren dat je PC al een halve nacht staat te draaien zonder dat hij in stand-by wil na het ophalen van gidsgegevens oid.

Ik heb mijn configuratie nu zo staan (op mijn Fujitsu T-Bird, P4 1,9 GHz):
Screensaver: 10 minuten
Energiebeheerschema: Thuis/kantoor
Beeldscherm uitschakelen: Na 20 minuten
Vaste schijven uitschakelen: Na 30 minuten
Systeem op stand-by: Na 45 minuten
Systeem in slaapstand: Na 2 uur

Op mijn MCE-PC (K8V SE, Athlon64 3200+, C'n'Q-drivers)
Screensaver: 5 minuten
Energiebeheerschema: Minimaal energieverbruik
Beeldscherm uitschakelen: Na 15 minuten
Vaste schijven uitschakelen: Na 20 minuten
Systeem op stand-by: Na 25 minuten
Systeem in slaapstand: Na 1 uur

Op beide PC's heb ik dus hetzelfde probleem. Ik heb ook geprobeerd in het BIOS van mijn Asus K8V SE Deluxe-mobo een bepaalde tijd in te stellen voor hij in S3 valt, maar blijkbaar liep het systeem na deze tijd gewoon vast :?
Zou dit kunnen komen doordat bepaalde processen nog steeds actief zijn, en XP daardoor weigert in slaapstand te vallen? Zoja, hoe forceer je het dan? Nochtans schakelt hij het beeldscherm wel braafjes uit, de vaste schijven hoor ik niet uitvallen maar dat kan me niet erg veel schelen. Bovendien snap ik dan niet waarom, als ik de tijden bijna allemaal op 1-2 min zet, het dan plots WEL werkt. Of heeft dat met de screensaver te maken, die dan niet kan opkomen?

Ik snap niet dat ik dit probleem nergens vond, bij mij is dit toch een veelvoorkomend probleem dat ik al op vele pc's heb gehad. Of ben ik nu zo dom dat ik echt iets vanzelfsprekends over het hoofd zie?
Oh ja, sorry voor de lange startpost, ik kon niet stoppen met typen :P

• saftaplan
Niemand? :'(

• MrJT
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:56
Ik zou toch het BIOS er eens goed op nakijken. Of hier de settings wel allemaal goed staan.

• saftaplan
Volgens mij wel, ik zal als het nodig is er straks eens een screenshot van posten. Het enige wat ik niet mag doen is dus een stand-by time-out opgeven in het BIOS, dan loopt de PC gegarandeerd vast. Ik heb het BIOS al eens upgedate, maar dat hielp niet. Alle "Wake On ..."-instellingen staan uit in het BIOS.

• saftaplan
http://img281.imageshack.us/img281/7312/pic0050large8ki.jpg
http://img239.imageshack.us/img239/818/pic0051large1wt.jpg
Ok de eerste is wazig, maar veel info is er toch niet op te zien. Vandaag ging de MCE-PC een aantal keer goed in stand-by, maar het is niet echt betrouwbaar, soms wel en soms niet. Dus begin ik steeds meer te denken dat het eerder een fout is in MCE dan in Windows XP in het algemeen. Ik heb "Close MCE" van dit forum al geprobeerd, maar het hielp niet.
Laatste tijd doet die PC wel heel raar. Ik kwam thuis van vakantie, hopende dat hij dat weekje wél in stand-by kan vallen na een opname gemaakt te hebben. Natuurlijk stond dat ding daar vrolijk te draaien met scherm uit. Ik druk op de power-knop om hem af te zetten, begint hij Windows te booten 8)7 En er was trouwens geen enkele recording gemaakt.
En het is nu al gewoonte geworden dat als ik hem in stand-by of in slaapstand 's nachts zet dat ik hem dan 's morgens vrolijk draaiend terug vind :/ Dus ik denk dat het vooral is als hij zichzelf uit stand-by/slaapstand haalt, dat hij niet meer rustig kan 'inslapen'.

• BigKahunaH
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-01 13:10

BigKahunaH

Royal with cheese...

Ik kamp met hetzelfde probleem wat betreft het niet automatische in stand-by of slaapstand gaan met MCE.
Bij mij komt dit door de screensaver. Als ik die uitschakel gaat hij wel automatisch uit. Na wat 'googlen' etc. vond ik dat in de eerste release van XP dit al een probleem was en wordt er een update aangeboden. Helaas alleen voor de eerste versie van XP. Oftewel het lijkt erop dat ze denken dat dit probleem verholpen is na SP1. Niet dus. Dit is het artikel:

http://support.microsoft....d=kb;en-us;306676&sd=tech

Ik ga nog eens even wat verder zoeken. Hopelijk vind ik wat. Heeft iemand anders een oplossing?

BigKahunaH

Pagina: 1