Toon posts:

[XP] Geheugen explorer.exe groeit en groeit*

Pagina: 1
Acties:
  • 775 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als ik kijk bij processen dan zie ik explorer.exe alleen maar groeien van geheugen en als ik dan een tijdje van de pc ga, daalt hij rustig. Bij het opstarten van de pc is explorer.exe ongeveer 30 mb groot en het hoogste dat hij ooit ging was rond de 90 mb, dan is de pc natuurlijk traag.
Dus zou iemand me kunnen helpen?

Thx :)

ps: 256 mb sdram geheugen

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Gebruik je toevallig active desktop? Da's een geheugenvreter.
256MB is toch ook wel wat krapjes tegenwoordig. Draai je Windows 2000?

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 13:05:
Als ik kijk bij processen dan zie ik explorer.exe alleen maar groeien van geheugen en als ik dan een tijdje van de pc ga, daalt hij rustig. Bij het opstarten van de pc is explorer.exe ongeveer 30 mb groot en het hoogste dat hij ooit ging was rond de 90 mb, dan is de pc natuurlijk traag.
Dus zou iemand me kunnen helpen?

Thx :)

ps: 256 mb sdram geheugen
Leuk man zo'n topic start, misschien even aangeven met welke windows versie je werkt en of je al een online virusscan gedaan heb + spyware scan etc?

Zo kan echt niemand je helpen.. :(

Verwijderd

Topicstarter
Windows XP Pro
Virrusscan gedaan met Bitdefender
Anti-Spywarescan met ad-aware en microsoft anti-spyware
256 mb sdram

Active Desktop is uitgeschakeld

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 13:15:
Windows XP Pro
256 mb sdram

service pack 2 er al opgezet?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, met alle mogelijke patches.

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03 16:47
Dit is toch "normaal" gedrag van explorer? Bij mij is het ook altijd iets van die orde. M.I. is 256 mb echt het minimale aantal geheugen dat je moet hebben, wil je soepeltjes werken met Windows XP. Je vertelt jammer genoeg niet wat voor hardware je hebt. Als het een PIII is met slechts 256 mb dan wordt de machine inderdaad trager.

Emos

• DMirage
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-02 15:18
Kan iemand mij dan eens uitleggen waardoor explorer meer geheugen zou gaan gebruiken?
En dan bedoel ik dus, wat ben je allemaal aan het draaien, zonder apart proces??

Mn pc staat nu uurtje of 5 aan, beetje avi's aant kijken enzo...
explorer.exe: 15MB
Dus ik gooi eens 10 verkenners open: explorer.exe 21MB
Weer gesloten: Direct terug naar 15MB

Hoe kom je dan aan 90MB??
Laat staan rustig aan terug lopen als je m met rust laat

En by the way, wat gebeurt er als je explorer schoon afsluit/opstart?
Mocht dit je niks zeggen:
In het afsluitvenster: ctrl-shift-alt + klik op annuleren
ctrl-shift-escape voor task manager
bestand->nieuwe taak->explorer

• Bram77
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 13:15:
Windows XP Pro
256 mb sdram

Bitdefender is zeker niet de lichtste virusscanner. Wel een goede!
Misschien dat je NOD32 eens kunt proberen. Dat scheelt bij mij alleen al bijna 50MB aan geheugen. Daarbij is het ook een nog betere virusscanner.

Vertrouw maar niet te veel op MS Anti-Spyware..... :X

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:23
Bram77 schreef op maandag 18 juli 2005 @ 15:01:
[...]

Bitdefender is zeker niet de lichtste virusscanner. Wel een goede!
Misschien dat je NOD32 eens kunt proberen. Dat scheelt bij mij alleen al bijna 50MB aan geheugen. Daarbij is het ook een nog betere virusscanner.

Vertrouw maar niet te veel op MS Anti-Spyware..... :X
Waar slaat dat dan weer op ? MS AntiSpyware is één van de betere gratis antispyware programma's met realtime protection die ik ken.

• Bram77
Er was recentelijk een betrouwbare bron (weet even niet meer welke) die meedeelde dat MS afspraken heeft gemaakt met o.a. Gator dat de spy- en adware die zij verspreiden niet standaad geblockt wordt door MS AntiSpyware. Zo waren er nog wat spy- en adwares die niet geblockt worden door MS AS vanuit commerciele overwegingen.
De dingen die het programma doet zijn goed, alleen jammer dat je er niet op kunt vertrouwen dat je computer spyware vrij blijft.....
Uit die zelfde bron bleek ook dat HitmanPro efficienter werkt dan MS AS. Als ik de bron terugvind post ik hem hier even.

Maar idd, wat realtime protection betreft zijn er waarschijnlijk geen betere.

[ Voor 7% gewijzigd door Bram77 op 18-07-2005 17:18 ]

Verwijderd

Bram77 schreef op maandag 18 juli 2005 @ 17:18:
Er was recentelijk een betrouwbare bron (weet even niet meer welke) die meedeelde dat MS afspraken heeft gemaakt met o.a. Gator dat de spy- en adware die zij verspreiden niet standaad geblockt wordt door MS AntiSpyware. Zo waren er nog wat spy- en adwares die niet geblockt worden door MS AS vanuit commerciele overwegingen.
De dingen die het programma doet zijn goed, alleen jammer dat je er niet op kunt vertrouwen dat je computer spyware vrij blijft.....
Uit die zelfde bron bleek ook dat HitmanPro efficienter werkt dan MS AS. Als ik de bron terugvind post ik hem hier even.

Standaard worden die niet geblokkeerd nee, maar als je scant vind hij ze wel gewoon en kan je ze net zo goed deleten, EN zelf blokkeren zodat ze ook niet meer terugkomen.

Verwijderd

Topicstarter
Intel Pentium 4 processor 1,6 Ghz

En als ik explorer.exe kill en dan weer opstart is hij weer rond de 30 mb.

Afbeeldingslocatie: http://img314.imageshack.us/img314/2120/explorer1wt.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2005 18:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op deze site had iemand hetzelfde probleem zoals ik, en het probleem bij hem was opgelost door zijn internet connectie te verbreken. Dus ik heb dat nu ook gedaan en explorer.exe stopt met groeien van geheugen.

Nu is de vraag nog: hoe komt dat?
Ik heb een snelkoppeling staan in de map Documents and Settings\[username]\Menu Start\Programma's\Opstarten zodat de pc automatisch met het internet verbindt bij het opstarten. En sinds een tijdje geleden ondervond ik daar een problemen mee: nadat de pc opstartte duurde het veel te lang voordat hij verbinding maakte.
Nu, ik zal eens kijken hoe ik dit kan oplossen.

Verwijderd

Bram77 schreef op maandag 18 juli 2005 @ 17:18:

En dat klopt dus niet, lees de officiele MS response maar: http://www.microsoft.com/...ftware/claria_letter.mspx
Het wordt nog steeds gedetecteerd alleen is de default actie veranderd.

• Bram77
offtopic:
Wat ik zeg klopt wel want ik zeg niet dat MS AS het niet detecteerd!
Er zijn zo veel naive internet gebruikers die daardoor niet krijgen wat de naam van het programma impliceerd dat ik het toch storend vind.

[ Voor 19% gewijzigd door Bram77 op 19-07-2005 00:04 ]

Verwijderd

Bram77 schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 00:03:
offtopic:
Wat ik zeg klopt wel want ik zeg niet dat MS AS het niet detecteerd!
Er zijn zo veel naive internet gebruikers die daardoor niet krijgen wat de naam van het programma impliceerd dat ik het toch storend vind.
het zegt alleen wel veel over jou, dat je
A. het document van ms blijkbaar niet gelezen hebt en
B. van 1 bron aanneemt dat een beta versie van ms anti-spyware slechter is dan hitmanpro (commerciele belangen? :)).

hitmanpro is ten eerste niet 1 programma, maar is ook niet realtime (tenminste niet de laatste keer dat ik het gezien heb :)), en dat realtime is toch zeker een pluspunt van ms antispy.

• Bram77
Als de naam van een programma aangeeft dat het spyware voorkomt, ga ik er natuurlijk vanuit dat het dat ook doet! Als google zegt.....dit programma is gratis en het doet zus en zo, dan twijfel ik er geen moment aan dat het exact doet wat zij aangeven. Daar hoef ik de documenten die erbij horen niet voor door te spitten. Ik ben daarin nog nooit teleurgesteld (denk aan b.v. Gmail en Picasa2), in tegendeel! Blijkbaar moet ik wat MS op de markt brengt als het gratis is gaan wantrouwen want achteraf blijkt dat het niet doet wat je op de eerste plaats hoopt wat het doet.

Niet alleen uit 1 artiekel, maar uit eigen ervaring :) . Ik heb het als een Systeembeheerder een tijdje getest om te kijken of het me werk zou schelen...watniet het geval was. Uiteindelijk moest ik toch nog een scan doen achteraf met HitmanPro om een computer schoon te krijgen. Hitman vond wel minder spy-/adware, maar niet niets!

Maar idd, het is een beetje appels met peren vergelijken omdat het het een preventief werkt en het ander niet.

[ Voor 31% gewijzigd door Bram77 op 19-07-2005 23:44 ]

Verwijderd

DMirage schreef op maandag 18 juli 2005 @ 14:27:
Kan iemand mij dan eens uitleggen waardoor explorer meer geheugen zou gaan gebruiken?
En dan bedoel ik dus, wat ben je allemaal aan het draaien, zonder apart proces??

Mn pc staat nu uurtje of 5 aan, beetje avi's aant kijken enzo...
explorer.exe: 15MB
Dus ik gooi eens 10 verkenners open: explorer.exe 21MB
Weer gesloten: Direct terug naar 15MB

Hoe kom je dan aan 90MB??
Laat staan rustig aan terug lopen als je m met rust laat

En by the way, wat gebeurt er als je explorer schoon afsluit/opstart?
Mocht dit je niks zeggen:
In het afsluitvenster: ctrl-shift-alt + klik op annuleren
ctrl-shift-escape voor task manager
bestand->nieuwe taak->explorer
off-topic
CTRL-SHIFT-ALT+annuleren < Mijn fout, dat werk IDD, had het wel getest maar viel me niet direct op(

on-topic. mijn pc draait al minstens de heledag 10 uur of zo, mijn explorer is ~12,5MB groot. kan het zijn dat je een aantal codecs hebt geinstalleerd ?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2005 00:03 ]

• Mr. Bondt
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-03 10:25
Komt het niet door Internet Explorer? Probeer eens te surfen met Firefox.

Bij mij is explorer.exe maar 10 MB, maar ik de pc al de hele dag aan.
Firefox is bij mij wel 65 MB.

Ik hoor het wel ;)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

90MB noem ik een beetje veel, maar iets in de orde 20 - 60MB is normaal gedrag, nog nooit anders gezien op XP bakken die een tijdje aanstaan en flink gebruikt worden :)

Iemand een idee waarom het Explorer proces uberhaupt groeit? Zal bijv iets met caching van 't een of ander te maken hebben?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-03 10:06

pistole

Frutter

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 23:46:
[...]

off-topic
CTRL-SHIFT-ALT + klik op annuleren !? wat is dat nou weer voor onzin ???
Dan wordt je shell gekilled. Blijkbaar: ik heb het net getest, en blijkt zo te zijn.
Bedankt voor de tip DMirage :)

Ontopic: bij mij is explorer.exe ook zo tussen 20-30 MB; dit verandert echter als ik een aantal verkennertjes opzet en naar "drukke" folders blader...
Lijkt wat mij betreft niet meer dan normaal.

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

vooral customized mappen en thumbnails worden in het geheugen geladen.
windows laadt ongeveer 300 mappen in het geheugen met alles wat daaraan gecustomized moet worden. ^ kun je zelf aanpassen door middel van policies

Verwijderd

105MB is gewoon teveel, het lijkt erop dat er een extra module is toegevoegd dat een memoryleak heeft. bekijk eens even met processexplorer van sysinternals welke extra modules dat zijn. hulpmodules zoals acrobat reader, zipfldr, en videokaartmodules sloop ik er meteen uit.

edit:bdmcon.exe,nlsvc.exe,bdss.exe,vsserv.exe:verdachte processen!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2005 11:25 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 11:21:
[...]
edit:bdmcon.exe,bdss.exe,vsserv.exe
Zijn geen verdachte processen; Dat zijn de processen van BitDefender Virus-scanner

/me heeft die ook in de lijst staan thuis ;)

nlsvc.exe daarnetegen zegt mij niet veel . . .

edit:
Edit nummer 1:
nlsvc.exe zou van NetLimiter kunnen zijn

edit:
Edit nummer 2:
Google geeft een aantal mogelijkheden die ea kunnen veroorzaken;
- Een erg gefragmenteerde HD, omdat Windows nogal "vooruitstrevend" is met het cachen van gegevens (--> defrag draaien)
- Mapped networkdrivers, die ook worden gecached (--> drive unmappen, en opnieuw aanmaken)
- Een spyware die zich als explorer.exe vermomd (--> spyware scannen en opruimen)

Via Google kom ik nog meer mogelijkheden uit, met bijvoorbeeld de zoektermen "Explorer.exe memory usage". Het is de moeite waard om ffies te zoeken, maar de 3 hierboven kan je zowiezo proberen.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2005 12:52 ]

• Mr. Bondt
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-03 10:25
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 11:29:
[...]
edit:
nlsvc.exe zou van NetLimiter kunnen zijn
offtopic:
NetLimiter is netlimiter.exe...

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 21:47:Het wordt nog steeds gedetecteerd alleen is de default actie veranderd.
uiteraard. de gebruiker verspilt graag z'n tijd door op spyware te scannen en hem vervolgens te laten staan.
Pagina: 1